Oeps! Wie helpt...

09 apr 2015 23:54 #41 door kees
Beantwoord door kees in topic Oeps! Wie helpt...

Momentsleutels kunnen wel helpen bij beginnende sleutelaars, omdat je door die 'klik' het juiste gevoel krijgt van hoeveel kracht nodig is om verschillende typen bouten/dingen vast te zetten.

Als je dan suuuuuper goed word in sleutelen ga je de achteras niet meer op 90nm vastzetten want dan krijg je hem met dat geile sleuteltje uit het gereedschas setje van Honda noooooit weer los als je met een lekke band langs de weg staat.


Ik spreek mezelf zelfs een beetje tegen. 90 Nm voor de achterasmoer heeft misschien meer te maken met fabrikant-aansprakelijkheid. Ik weet eerlijk gezegd niet hoe vast ik hem zet. Ik luister naar mijn gevoel. Net als Pim, wil ik veilig rijden, maar hem ook makkelijk los krijgen. Dus ik smeer, en luister naar mijn gevoel. Maar ik sleutel ook al een poosje.

Aanhaalmoment echter, is altijd goed. En veilig. En beschermd de draad. Want gare draad geeft weer heeel andere problemen. Ik denk dat momentsleutels je goed kunnen leren waar dat gevoel ongeveer ligt. En wanneer het er echt toe doet. Daarna kun je ermee leren spelen.

Ook de monteur bij je dealer sleutelt op gevoel. En bij momenten pakt hij de momentsleutel erbij. Omdat je niet voor elke bout een momentsleutel kunt grijpen.

Kwestie ook, net als rijden, van veel doen!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 apr 2015 00:09 #42 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Oeps! Wie helpt...
Heb een keer een bout uit een draaiende machine horen lopen. Dan hoor je in een paar seconde (zolang als de monteur nodig heeft naar de noodstop te rennen) de euro's voorbij vliegen. ;D

Zo zullen ze bij Honda ook wel denken, dat is een kritisch moertje :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 apr 2015 08:28 #43 door Mirko
Beantwoord door Mirko in topic Oeps! Wie helpt...
Ik sleutel net als velen van jullie al jaren aan auto's en motoren.

Toch heb ik nog steeds de neiging om bouten en moeren te vast te zetten. Weet niet waarom, maar als ik denk dat zit goed moet ik altijd nog een klein tikje extra geven  :)

Dus bij kritische plekken, gebruik ik meestal wel een momentsleutel 

2x Transalp XL 600
Yamaha XJR 1300

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 apr 2015 16:07 #44 door thuntech
Beantwoord door thuntech in topic Oeps! Wie helpt...
wat voor momentsleutel is handig om te hebben? Welk bereik?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 apr 2015 17:48 #45 door Mirko
Beantwoord door Mirko in topic Oeps! Wie helpt...
Ik heb er 2

1 kleine van 2 tm 25 nm
1 grotere van 25 tm 250 nm



2x Transalp XL 600
Yamaha XJR 1300

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 apr 2015 20:20 #46 door kees
Beantwoord door kees in topic Oeps! Wie helpt...
Ik heb een Facom (= een of ander merk) van 0.8 tot 50Nm.

Daar kun je het meeste mee doen. Dingen als de achterasmoer, of de moer op het koppelingshuis, vliegwielmoer, die niet. Die zitten vaster.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 apr 2015 21:15 #47 door EelkoL
Beantwoord door EelkoL in topic Oeps! Wie helpt...

Ik heb er 2

1 kleine van 2 tm 25 nm
1 grotere van 25 tm 250 nm

Ik heb exact hetzelfde en gebruik ze zoveel mogelijk. Ook bij de auto, bij zomerbanden+siervelgen vervangen door winterbanden+stalen velgen.
Ik smeer meestal wat moly vet op de bouten, kopervet wil nog wel eens problemen geven heb ik ergens opgevangen, maar ik heb ook wel eens gehoord dat het licht invetten van bouten niet goed is omdat je ze daardoor te makkelijk te vast zet. Ik weet het allemaal niet, maar omdat ik een hekel heb aan de droge tik waarmee een bout of loskomt of afbreekt blijf ik ze invetten.

'99 TA

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 apr 2015 22:40 #48 door kees
Beantwoord door kees in topic Oeps! Wie helpt...
Aanhaalmomenten worden altijd gegeven voor droge draad. Tenzij anders aangegeven.

De discussie gaat dan eigenlijk specifiek dan over aanhaalmoment bij toepassing van draadborgmiddelen. Het borgmiddel fungeert dan als smeermiddel. Naast dat de bout daardoor te vast word gezet, zorgt het borgmiddel nog eens voor een versterkend effect.

Bij gebruik van borgmiddel, hoort een aangepast aanhaalmoment.


De draad smeren met vet is niet toegestaan. Maar in praktijk echter, voorkomt het veel problemen op de langere termijn.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 apr 2015 23:10 #49 door daandus
Beantwoord door daandus in topic Oeps! Wie helpt...
tja, ik ben schuldig.

Gebruik de momentsleutel best vaak (ook om mijzelf een beetje scherp te houden..... zet een bougie maar eens op 14Nm.... en schrik hoe losjes dat eigenlijk is!) maar smeer ook eigenlijk overal vet aan (die bougie dus niet ;-)

NOG NOOIT heb ik iets rotgedraaid door het op voorgeschreven moment aan te draaien - regelmatig heb ik zooi afgedraaid omdat het vastgerot zat.

ook 'n leuke: ik heb een keer een carterdrain bij een auto dolgedraaid - sindsdien gebruik ik alleen maar vers uitgegloeide koperen carterringetjes zodat het echt maar losjes vast hoeft!....  8) ik pas wel op!


Eens met Brombeer - brogmiddel is best eng spul. Als je je imbussies van je remschijven lekker vast draait met groene loctite - en je probeert ze dan weer een keer los te halen zonder warm stoken - dan draai je heel snel die imbusjes dol. Ik ben er altijd een beetje bang voor - zeker de groene varianten enzo. Een druppie blauwe 243 kan weinig kwaad...

... was ooit lid ...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 apr 2015 23:53 #50 door kees
Beantwoord door kees in topic Oeps! Wie helpt...
Klopt Daan, sommige borgmiddelen worden weer zacht bij verwarmen, andere typen vullen de draad permanent op. Ook met gebruik van borgmiddelen dus opgepast, er zijn vele verschillende typen, voor verschillende toepassingsgebieden!

Ik smeer trouwens keramisch vet (die witte rommel) op o.a. bougiedraad. Of op de uitlaat-tap-einden, daar ook..


Guilty as hell..  ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 apr 2015 14:25 #51 door daandus
Beantwoord door daandus in topic Oeps! Wie helpt...
niet alle RD07A's hebben 't .... de mijne had 't niet. (1996-er)

... was ooit lid ...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 sept 2015 22:55 #52 door EelkoL
Beantwoord door EelkoL in topic Oeps! Wie helpt...
Het is alweer een tijdje geleden, maar de dop zat er nog steeds vast op.

Vanavond met moed beleid en trouw (en een beitel, hamer, schoevedraaier en later een pijpsleutel) de dop er uit weten te tikken, net toen ik het op wou geven....





De pijpsleutel deed de truc, de schroevendraaier gaf de tik niet fel genoeg door vond ik, met de kunststof grip.
Ik ben er blij mee!

Dank voor alle tips, de nieuwe dop zet ik er met motorolie of vet in... En met minder moment dan aangegeven in het wphb...

'99 TA

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 okt 2015 00:04 #53 door kees
Beantwoord door kees in topic Oeps! Wie helpt...
Dag EelkoL,


Leuk dat je terugkomt en gefeliciteerd met je resultaat. Want, dit is toch wel sleutelen voor gevorderden!

Punt met deze 'bout' is dat hij van alu is, en je hem tot overmaat van ramp in een alu onderdeel vastzet. Alu in alu vreet zich letterlijk vast omdat beide van zeer zacht materiaal zijn en de draden zich gemakkelijk 'verstrengelen'. De draad van een stalen bout in alu vervormd niet. Hooguit vervormd de draad van het alu waar die in gaat. Dus 50% minder kans op te vast zetten.

Je hebt de oude bout er uit, nieuwe moet er in. Smeer hem met een vetje. Draai erin met één vinger tot die zachtjes niet verder wil. Draai weer los. En voel hoeveel meer kracht er nodig is om hem dan weer los te draaien! En speel daarmee. Dus daarna, vingervast plus een heel klein beetje. En daarna, hoeveel meer er nodig was om hem daarna weer los te draaien.

Neem daar in mee, dat als de motor steeds warm en koud word, dat de bout altijd vaster gaat zitten. Je motor doet dus nog een schepje op het aanhaalmoment...

Leer om zelf een momentsleutel te zijn  :)


Bromster  :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.093 seconden