Jerrycan koffers

07 apr 2015 20:52 #1 door PietFolkertsma
Jerrycan koffers werd gestart door PietFolkertsma
Ik wil deze zomer op campeer vakantie met de motor, voor minimaal 2 weken.
Dat is ook de reden dan ik een transalp heb gekocht.  Degelijk en goedkooper dan een bmw.
en die van mij staat als 25kw op kenteken, en ik heb het a2 rijbewijs.

Koffers en rekje heb ik ook nodig. maar die zijn duur.
en de meeste plastic koffers zijn harstikke breed en zitten ver naar achteren.
Daarom besloten om zelf  maar wat te maken.


koffers maak ik van 20liter extra robuuste plastic jerrycans
Rekje van 17,2mm buis met een wand dikte van 1.8mm.
De koffersleutingen zijn ojop sluitingen van ebay. deze zijn instelbaar en er kan een hangslotje door.
deksel van de koffers heb ik van een oude kast gemaakt, en vervolgens gezet.

Koffers wegen inclusief bevestingsmateriaal 3kg per stuk.
Wat het rekje weegt weet ik nog niet, want daar ben ik nog mee bezig.


Ik wou even laten zien dat je niet altijd een klein vermogen hoeft uit te geven aan aluminium koffers.
Dit is low budget studenten style!! :)

Denk dat de totale kosten van de koffers + rek ongeveer 110 euro worden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 apr 2015 20:56 #2 door PietFolkertsma
Beantwoord door PietFolkertsma in topic Jerrycan koffers
Hoi

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 apr 2015 20:56 #3 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Jerrycan koffers
Je bent een handige sodemieter Piet  ;D

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 apr 2015 20:57 #4 door PietFolkertsma
Beantwoord door PietFolkertsma in topic Jerrycan koffers
.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 apr 2015 21:00 #5 door PietFolkertsma
Beantwoord door PietFolkertsma in topic Jerrycan koffers
Wat vinden jullie van de plaatsing van de koffer?

Ik denk er over na om hem nog meer naar voren te plaatsen.
Lijkt mij beter qua gewicht verdeling.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 apr 2015 21:04 #6 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Jerrycan koffers
Klopt helemaal. Ik ben bang dat je het  wobbel effect gaat krijgen wanneer je zo ver naar achteren de boel belast.
Maar dat zou je zelf kunnen vaststellen door met wat gewicht er in te gaan rijden.

Ik zie trouwens dat je remleiding van de achterkant verkeerd erop zit.
Deze hoort vanaf de klauw naar de binnenkant van de brug te gaan en dan via de beschermhuls naar de pomp

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 apr 2015 22:11 #7 door Sandor
Beantwoord door Sandor in topic Jerrycan koffers
NICE!!!!!!

Probeer het meeste gewicht voor de achteras te houden. Dan voorkom je het gewobbel wat Oldtimer aangeeft.
Stop je bagage in een plastic of ander waterdichte zak. Je weet nooit of er water inkomt en als het erin komt heb je er plezier van totdat je de bagage eruit haalt.

Xl600 PD10

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 apr 2015 22:32 - 07 apr 2015 22:35 #8 door PietFolkertsma
Beantwoord door PietFolkertsma in topic Jerrycan koffers
Ik heb de flex er net nog in gezet, en het geheel twee centimer naar voren geplaatst.
Veel veder wil ik niet, aangezien de koffer dan in de weg kan zitten met het steppen.
Denk dat het zo goed gaat komen, ik zie op internet koffers die veel meer naar achteren zijn gemonteerd.
Morgen het rechter koffer frame erop vast hechten.
Ik ga er van uit dat de koffer wel aardig water dicht zijn.  De deksels zitten strak tegen het rubber aan, en ze overlappen ook nog.
Als de deksels zijn gecoat of gespoten ga ik de tuinslang er boven hangen.


Iemand een idee wat een aluminium of plastic kofferset weegt?? dus inclusief het rek en bevestigings spullen.
Ben wel benieuwd hoe ik het doe.
Ik vindt 3kg per koffer nog redelijk zwaar, maar alu koffers zullen dat ook wel wegen. en dat is waarschijnijk zonder bevesting.


Dat van die remleiding had ik nog niet gezien.  zo zat het al toen ik hem kocht.
zal het binnenkort veranderen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 apr 2015 00:02 #9 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Jerrycan koffers
Grappig setje zo Piet  :)

Gewobbel heeft m.i. niet zo veel met de plaatsing van de koffers te maken, maar meer met het totale gewicht van koffers en bagage én de flexibiliteit in het achterframe van de Alp  :-\

Ik zou mijn alu bakken eens op de weegschaal moeten zetten om het zeker te weten, maar die gaan dik over de 3kg heen, dat is zéker!

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / TA 750 ‘24 / R80G/S ‘85

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 apr 2015 00:19 #10 door len_tour
Beantwoord door len_tour in topic Jerrycan koffers
Ziet er goed uit en idd vooral het gewicht van de bagage kan een wobbel geven. Je kan wel heel veel meenemen hoor. Ik moet iedere vakantie even wennen aan het iets lichtere stuur maar na een dag merk je het niet meer. Ik heb bv een stoeltje, tarp en kookspul mee naast de tent, luchtbed en andere essentiele zaken. Vlotjes door de bergen lukt nogsteeds.

Tip hou de aldi in de gaten, die verkopen regelmatig mooie waterdichte roltassen voor achterop.

Volgende tip: stop kleding in supermarkt tassen met verschillende kleuren dan grijp je altijd goed naar bv onderbroeken en sokken of die warme trui

As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 apr 2015 18:15 #11 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Jerrycan koffers
Ik heb op de camping in Oostenrijk vorig jaar mijn voorvork wat door de kroonplaat gestoken.

Had geen tijd meer om voor de vakantie te testen met de gewichtsverdeling en kwam er inderdaad achter dat volle belading op lage snelheid de motor deed wiebelen van achter.
De motor wat meer op de neus gezet en het was een stuk beter/bijna helemaal weg. Eenmaal op snelheid merk je er echter niet zoveel  van.

Voor komende zomer heb ik de koffers (die van mij zijn keigroot ;D ) zo ver mogelijk naar voren geschoven en ik verstevig het kofferframe nog meer. Maar ik ben ervan overtuigd dat er in het achterframe van de Alp gewoon flex zit...

Maar als je met veel bagage rijd zul je altijd wat merken van die kilo's, hoort er ook een beetje bij  :P

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 apr 2015 19:05 #12 door Sandra
Beantwoord door Sandra in topic Jerrycan koffers

Ik wou even laten zien dat je niet altijd een klein vermogen hoeft uit te geven aan aluminium koffers.
Dit is low budget studenten style!! :)


[/quote]
Klein vermogen uit geven hoeft niet altijd  hoor, ik heb Daerr koffers uit munchen, 36 liter geloof ik en ze kosten een paar jaar geleden 90,- euro per stuk, zijn heel mooi en waterdicht!

http://img684.imageshack.us[img] img684.imageshack.us

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 apr 2015 19:22 - 08 apr 2015 19:54 #13 door PietFolkertsma
Beantwoord door PietFolkertsma in topic Jerrycan koffers
Die Daerr koffers zijn erg mooi!!    dat had ook wel wat geweest. dan heb je voor 200euro ook koffers.
Alleen moet er dan ook nog een rekje en bevestiging bij.
ik zit nu op 85euro totale kosten.
Maar ik moet nog wat boutjes halen en de boel spuiten of laten poedercoaten.
dan zit ik op iets van 125euro ofzo.
Dat is inclusief top rekje. die ga ik ook nog maken.


Idee was om alleen een rekje te maken, en dan van die waterdichte zadel tassen te kopen.
Toen kwam ik het idee van de jerrycans tegen op internet. en ben ik dan maar gaan proberen.
Als het niet bevalt ga ik dus gewoon voor zadeltassen.
Maar ik denk dat dit wel gaat lukken. en koffer lijken mij wel handig.

Ben nu bezig met het rekje, dat is nogal wat gedoe. Heel wat passen en meten.


Vorig jaar met de DRZ supermoto richting parijs geweest.
Toen alles achterop in bagege rollen.
Maar nu wil ik kookspul mee en een grotere tent.

Mijn gereedschap, olie en kettingspray komen niet in de koffers.
De olie en kettingspray hang ik met slangenklemmen op aan de binnenkant van het linker kofferrek.
En het gereedschap komt in een buis met een draaidop.
Aan de linkerant zit genoeg ruimte aangezien er geen uitlaat zit.
1 koffer voor kleren, en de andere voor kookspul enzo.
tent en matras kunnen achterop het rekje.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 apr 2015 20:05 #14 door Hans Schaap
Beantwoord door Hans Schaap in topic Jerrycan koffers
Wanneer je met veel bepakking rijdt is het de kunst het gewicht zo goed mogelijk over de motor te verdelen.


Het lichte voorwiel en daardoor het wobbelen komt door te weinig gewicht op de vooras.
Dit kun je oplossen door een aantal zware spullen in een tanktas te vervoeren.
Dan komt je motor meer in balans en heb je een betere wegligging.


Mooie kofferset heb je ervan gemaakt.


Groet Hans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 apr 2015 20:23 #15 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Jerrycan koffers
Wie zegt dat je voor een dubbeltje niet op de eerste rang zit? Je moet gewoon een beetje handig zijn ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 apr 2015 21:52 #16 door PietFolkertsma
Beantwoord door PietFolkertsma in topic Jerrycan koffers
Ja binnenkort testen als het klaar is.
Zal nog wel even duren.
Zal dan weer war foto's plaatsen

Zeker pim. Als je zelf wat prutsr kan het ook best goed zijn.

Laast mijn stepjes verbreed. En zondag even op het strand gereden.
Was zeker de moeite waard. Je staat veel beter.
Kosten alleen verf

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 apr 2015 10:12 #17 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Jerrycan koffers
Ja en als koffers van 200+ euro per set je niet bevallen zet je er niet zo snel de zaag in om ze aan te passen...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 apr 2015 22:32 #18 door Arjen
Beantwoord door Arjen in topic Jerrycan koffers
Spuit-11-anti-wobbel-tip: goed gewicht verdelen tussen linker- en rechterkoffer.

Ik heb het eens voor elkaar gekregen om met de kleinste givi koffertjes te wobbelen bij > 110km/h. Voor wie het wil proberen: stop 7kg links en 1 kg rechts. Succes garantie ;)

“Never Stop Exploring”

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 apr 2015 00:41 #19 door Gustlock
Beantwoord door Gustlock in topic Jerrycan koffers
Mooi gemaakt Piet!! Kan me hier helemaal in vinden. Voor mijn bagage opslag heb ik ook een budget versie. Buiten het feit dat ik de euro's die ik bespaar goed kan gebruiken vind ik het eigenlijk ook veel te leuk om zelf wat te hobbyen en experimenteren. De dump speelt daar vaak een centrale rol in  :P Voor rondom de kerk als ik maar een beetje bagage mee hoef te nemen twee munitiekisten. Op vakantie als hoofdtassen heb ik twee waterdichte rugzakken (€12,50 per stuk). Voor op de tank twee waterdichte pukkeltjes (€7,50 per stuk). Achterop een roltas van de Aldi (€10,-). De rugzakken heb ik inmiddels omgeruild voor een andere type rugzak, praktischer en misschien kan ik er tevens een zitje van maken maar dat moet ik nog bouwen en testen... to be continued...
Dit alles passend gemaakt op een tweedehands Givi zijkoffer rek.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 apr 2015 10:53 #20 door PietFolkertsma
Beantwoord door PietFolkertsma in topic Jerrycan koffers
Hallo,

Voor een dubbeltje kun je prima eerste rang zitten, alleen dit kost wel veel tijd om het zo te maken. Maar dat is hobby :D
Munutie kisten heb ik ook aan gedacht, maar die dingen zijn erg zwaar.
tassen leek mij qua gewicht het beste, maar ik wil ook mijn motor ergens kunnen parkeren zonder me zorgen te maken. Nu kan ik de waardevolle spullen in de koffers op slot doen.
Dit heeft toch mijn voorkeur, en dan neem ik het gewicht maar voor lief.
Als ik  serieus offroad wil dan kan ik altijd de koffers los halen en achterlaten in de tent op de camping.


Het rekje is inmiddels klaar, hoef alleen nog maar af te lassen.
Ben nu bezig met het maken van een toprekje, aangezien ik de oude te veel naar achter vindt zitten.
Ook moet ik nog even een gereedschap buis maken. aan de niet uitlaat zijde.

De motor is met koffers 88cm breed, het stuur is op zijn breeste punt 86 (remhendel naar koppelingshendel)
Ik baal wel wat van de breedte, maar het kan niet echt anders. komt omdat de motor zelf ook al vrij breed is achter.
Ben ook erg benieuwd wat het totale gewicht is van kofferrek, koffers en toprek. ben bang dat dat wel eens 15kg kan zijn.
Het kofferrek maak ik uit 17x 1.8mm buis. wat opzich niet gek is, maar denk dat de orginele rekjes iets dun wandiger zijn.

Iemand een idee wat een complete kofferset met rek weegt?

als ik klaar ben met lassen plaats ik een foto!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.269 seconden