Lithium-ion accu

07 sept 2015 12:01 #1 door Arjen
Lithium-ion accu werd gestart door Arjen
Voor mijn "herbouw"-project heb ik wat keuzes te maken voor vervangende onderdelen.

Een van die onderdelen is een nieuwe accu. Het schijnt op dit moment heel hip te zijn om een lithium-ion accu te plaatsen. Ze schijnen niet alleen een stuk lichter te zijn, maar gaan langer mee en laden sneller op. Ze zijn ook wat duurder.

Zijn er mensen die zo'n nieuwerwetse lithium-ion accu gebruiken in de alp of twin? Hoe bevalt het?

Ik begrijp dat er wel een speciale lader voor nodig is, omdat de accu minder goed tegen wisselende laadstromen kan. Is dat geen probleem met onze ouderwetse laadstromen op de motorfiets?

Ben benieuwd naar de ervaringen :)

“Never Stop Exploring”

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 sept 2015 22:56 - 08 sept 2015 15:22 #2 door ron overkleeft
Beantwoord door ron overkleeft in topic Lithium-ion accu
Heb vanaf maart eentje in de Varadero zitten,nog niet zo lang dus maar
tot zover werkt tie goed.
Wat ik vooral er van gelezen heb is dat ze erg gevoelig zijn voor te veel
laad stroom (mag dacht ik niet boven 15 v zijn) En ook dat ze niet helemaal
leeg getrokken mogen worden.
Vergeleken met de gewone accu scheelt het 5 kilo,nou gaat iedereen weer
roepen wat maakt 5 kilo uit op 260 kilo maar met titanium uitlaten en het
weg schroeven van die lelijke middenbok kom je richting de 20 kilo.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 sept 2015 11:13 #3 door Bascy
Beantwoord door Bascy in topic Lithium-ion accu
Ik heb er sinds een paar maanden ook eentje in mij Varadero zitten.
Scheelt gewicht, maar ook ruimte. het ding is een stuk kleiner dan de originele accu.

Heb er nog geen overwintering mee gedaan... volgens de verhalen zou het niet nodig zijn om hem binnen aan de druppellader te hangen omdat hij bijna geen lading verliest bij stilstand.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 sept 2015 11:57 #4 door Cas
Beantwoord door Cas in topic Lithium-ion accu
Ik heb ook een beetje zitten Googelen naar lithium-ion en deze accu's hebben inderdaad een hoop voordelen maar je moet er wel een nieuwe lader voor aanschaffen.
www.japparts.nl/index.php?main_page=index&cPath=624_1551

Wat wel opvalt is het enorme prijsverschil tussen verschillende merken.
www.sparks-online.eu/lithium-ion-accu-ho...l1000v-varadero-abs/
www.mlmparts.com/nl/jmt-accu-lithium-ion-ytx14h-fp.html

Zou de ene accu nu zoveel beter zijn dan de andere?

◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 sept 2015 12:07 #5 door Bascy
Beantwoord door Bascy in topic Lithium-ion accu
Beetje vage vertaling op die website van Japparts :-)

Let op: alleen geschikt acculaders worden gebruikt, zoals de JMP 800, JMP 4000 of de overeenkomstige werkplaatsuitrusting. Zorg ervoor dat er een compatibele lader wordt gebruikt als een verkeerde lader zal de 2 jaar garantie.


Ik heb overigens verschillende verhalen gehoord over wel of geen andere acculader nodig. Ik hoor ook verhalen dat het vooral de handel is die graag wil dat je ook een andere lader koopt .... >:D

Op de website van Japparts kom ik er niet helemaal uit of en zo ja welk (ouder) type lader dan eventueel wel geschikt is voor Li-Ion

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 sept 2015 12:12 #6 door Cas

◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 sept 2015 14:40 #7 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Lithium-ion accu
Ik zit er ook al een tijdje naar te kijken  :)

Grootste voordeel zie ik, behalve het gewichtsverschil, tóch in de hele lage zelfontlading van deze accu's. Ze schijnen makkelijk een half jaar zonder bijladen te kunnen en dan nog voldoende power te hebben om de motor weer te starten. Bij mijn baggerbrommertje, die vaak langere tijd stil staat lijkt me dat wel handig. Laatst al wéér een gewone lood/zuur accu stuk vanwege het lange stil staan.
Ik weet het, dat is een kwestie van met enige regelmaat aan de lader hangen, maar goed, dat schiet er bij mij dus wel eens bij in  :-\

Die eigenschap zou een speciale lader dus ook overbodig maken lijkt me  :)

Ik heb gekeken naar het merk Shido. De grootste onzekerheid zit 'm voor mij nu in de vraag welk type (welke capaciteit) je nodig zou hebben voor de Alp. Als ik de site's moet geloven zit je aan een 'middenmaat' voor een 600Alp, maar via het GS forum ken ik iemand die voor een 1100GS (toch een hele dikke Twin) met de kleinste toe kan. Als ik daar naar kijk zou een Alp het ook met dat type moeten kunnen doen, maar ik hoor/lees hier ook graag gebruikerservaring  :)

Voorlopig heb ik maar weer effe een lood/zuur accu van ong €50,- op de plank staan voor als het weer zo ver is  ;D

Grtz,
René

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / TA 750 ‘24 / R80G/S ‘85

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 sept 2015 14:46 #8 door Bascy
Beantwoord door Bascy in topic Lithium-ion accu
In mijn Vara heb ik een LFP14 van Landport, A-kwaliteit cellen

DIN: LFP14
Volt 12 volt
Ampère 48.0 Wh
EN CCA 240 A
Lengte 134 mm
Breedte 65 mm
Hoogte 92 mm
Gewicht 0.80 kg (!! ;D !!)

De afgelopen maanden heeft de accu nog niet aan de lader gehangen, maar van het weekend kon ik zonder problemen starten na enkele weken stilstand.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 sept 2015 14:52 - 08 sept 2015 15:04 #9 door Cas
Beantwoord door Cas in topic Lithium-ion accu

Rendering Error in layout Message/Item: fopen(http://open.api.ebay.com/shopping?callname=GetSingleItem&appid=Transalp-TCNForum-PRD-02d9a4ca7-ac27616b&siteid=146&responseencoding=JSON&ItemID=281729741620&version=889&trackingid=&trackingpartnercode=9): failed to open stream: Connection refused. Please enable debug mode for more information.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 feb 2016 17:53 #10 door AmandaNL
Beantwoord door AmandaNL in topic Lithium-ion accu
Ben benieuwd of er inmiddels meer ervaringen zijn met de Lithium accu's.
Ik heb er sinds zaterdag eentje in mijn TA van 92.
Na het plaatsen starte de motor direct en heb ook die zaterdag een lekker stuk gereden om op te laden.
Vanochtend vroeg op de motor naar mijn werk en het was vanochtend behoorlijk koud.
Naar mijn idee zat er erg weinig power in de startaccu en dacht even dat hij het niet zou trekken....

Ik ben benieuwd of de lithium accu bij koude zijn power sneller verliest dan een "gewone" lood accu.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 feb 2016 18:14 #11 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Lithium-ion accu
Hé, da's mooi! Eindelijk een gebruiker van een 600 Alp in da house  :).

Welke heb je er in zitten Amanda?

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / TA 750 ‘24 / R80G/S ‘85

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 feb 2016 18:21 #12 door AmandaNL
Beantwoord door AmandaNL in topic Lithium-ion accu
Ik heb een Panther er in zitten:
accuweb.nl/motor-accus/motor-accu-lithiu...14-ah-310-a-en-hjtx/

Zojuist ook wat gezocht op internet en kom ook berichten tegen dat de lithium accu's onder 0 eigenlijk eerst opgewarmd moeten worden. Kan bijvoorbeeld door eerst even een minuut je verlichting aan te zetten.
Misschien probeer ik dat morgenochtend  ;)

Idd een 600, rijd verder prima :-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 feb 2016 18:41 #13 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Lithium-ion accu
Dank voor de info en link! Deze is zelfs nog wat zwaarder als wat standaard nodig is voor de Alp.
Vannacht word het weer frisjes, dus we horen graag hoe het morgenvroeg gaat  :)

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / TA 750 ‘24 / R80G/S ‘85

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 feb 2016 18:41 - 29 feb 2016 18:43 #14 door Bascy
Beantwoord door Bascy in topic Lithium-ion accu

Ben benieuwd of er inmiddels meer ervaringen zijn met de Lithium accu's.
Ik heb er sinds zaterdag eentje in mijn TA van 92.
Na het plaatsen starte de motor direct en heb ook die zaterdag een lekker stuk gereden om op te laden.
Vanochtend vroeg op de motor naar mijn werk en het was vanochtend behoorlijk koud.
Naar mijn idee zat er erg weinig power in de startaccu en dacht even dat hij het niet zou trekken....

Ik ben benieuwd of de lithium accu bij koude zijn power sneller verliest dan een "gewone" lood accu.


Afgelopen zaterdag, na drie maanden stilstand in een onverwarmde garage, was de accu spanning nog maar 6,5 V. ... dat was dus ff en tegenvaller.  Kan eigenlijk niet voorstellen dat mijn digitale klokje zoveel verbruikt in z'n eentje. Maar kan me ook geen andere verbruikers bedenken

Uiteindelijk maar even aan de auto accu gehangen en uurtje gereden en toen was ie weer opgeladen 13,5V

Komende weken maar even in de gaten houden

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 feb 2016 20:55 #15 door AmandaNL
Beantwoord door AmandaNL in topic Lithium-ion accu
Hier een filmpje van de start van vanochtend.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 feb 2016 21:21 #16 door ron overkleeft
Beantwoord door ron overkleeft in topic Lithium-ion accu
Lithium accu zit nu een jaar in de varadero en ik moet bekennen dat bij vorst het startmotortje erg
langzaam rond gaat, gelukkig zit er injectie op en start hij toch snel,en hij mag altijd in de garage slapen.

Heb op de beurs gesproken met een Lithium verkoper en daar bevestigen ze dat bij koude het
vermogen snel minder wordt.
Hij zij dat het kan helpen de lader er s,avonds  aan te hangen omdat de dynamo niet in staat is een
Lithium accu volledig te vullen en de " lithium accu lader" dus wel.
Weet niet of dat een lul verhaal is maar kwaad kan het het zeker niet om hem bij koude bij te laden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 feb 2016 22:34 #17 door arne
Beantwoord door arne in topic Lithium-ion accu
Ik heb het zitten overwegen, maar ik heb toch maar een 14Ah accu gekocht. Anders moet ik weer laders gaan wisselen etc. Verschil in gewicht is wel leuk, maar ze zijn ook aanzienlijk duurder voor dezelfde capaciteit.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 feb 2016 23:38 #18 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Lithium-ion accu
Hmmmm tja  :-\. Dat duurder valt nog te bezien Arne, in het tempo waarmee ik lood/zuur accu's ververs dénk ik dat het nog wel mee valt  ;D

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / TA 750 ‘24 / R80G/S ‘85

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 mrt 2016 07:18 #19 door arne
Beantwoord door arne in topic Lithium-ion accu
Ik moet wel zeggen dat ze bij mij wel vaak weer aan de lader gaan. Ik heb op de Tiger een 12V plug zitten waar ik direct een lader aan hang en op de Alp komt straks ook zoiets. Gewone laders slingeren hier genoeg en met deze kou etc zou ik een li-ion accu ook geen half jaar ongeladen laten staan. Denk dat je vervangingen dan alleen maar duurder worden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 mrt 2016 08:02 #20 door AmandaNL
Beantwoord door AmandaNL in topic Lithium-ion accu
Vanochtend eerst even licht laten branden voor +- 2 minuten, dit zou de cellen moeten "opwarmen" of "activeren".
Proberen te starten maar na de 2e keer was de accu helemaal leeg. Staat op de film dus zal vanavond even uploaden.
Dit is werkelijk een miskoop, zo'n Lithium accu. Misschien heb ik er overheen gekeken maar op geen enkele internet store ben ik tegen gekomen dat met kou deze accu's waardeloos zijn  >:(
Zal eens contact opnemen met de leverancier.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.548 seconden