Vreemde kettingslijtage en voorste tandwiel (AT)

01 jan 2016 12:17 #1 door Bono
Hallo allemaal en de beste wensen,

Vanochtend gekeken waar deze kettingslijtage vandaan komt. Twin op de bok, aan het achterwiel draaien en kijken (luisteren) waar hij aanloopt. Ik kon op deze manier niets ontdekken. Toen heb ik het kapje bij het voorste tandwiel verwijderd. Zo op het oog geen rare zaken te zien. Ik voelde wat speling op het tandwiel en weet niet of dit hoort. I.i.g. de twee boutjes iets los en daarna weer vastgedraaid, waarbij de onderste afbrak. Shit, heb ik dat! Dus:

1. Wie herkent deze kettingslijtage en/of weet de evt. oorzaak?
2. Enige speling op het voorste tandwiel, hoort dat?

Groet, Han


-- Han --
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 jan 2016 12:30 #2 door Cas
Een beetje speling op het voorste kettingwiel is normaal.
Volgens mij is er niets met je kettingset aan de hand, lijkt mij gewoon een vetspoor (vuil) te zijn.

◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 jan 2016 12:38 #3 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Vreemde kettingslijtage en voorste tandwiel (AT)
Balen dat het boutje afgebroken is Han  >:(. Maar met een beetje geluk zit het restant niet vastgerot in het tandwiel (want: lekker vet daar  8)) en draai je dat er zó weer uit, nieuw boutje er in en klaar  :)

Het aanlopen lijkt me zo te zien tóch ergens van het afdekkapje op het voortandwiel vandaan te komen. Als je kijkt naar de kromming van het 'spoor' op de schakels loopt dat precies gelijk met de kromming van het voortandwiel  :)

Effe goed schoonmaken daar en nog eens kijken/luisteren. Er zit n dat kunstof kapje toch een metalen stripje, bedoeld als case-saver? Misschien is dat wat naar buiten gekomen  :-\

Grtz,
René

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / TA 750 ‘24 / R80G/S ‘85

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 jan 2016 12:52 #4 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Vreemde kettingslijtage en voorste tandwiel (AT)
Kettingspanning verder wel ok ?
En hoe is de status van de rubberplaat om je achterbrug ?  Vaak zie je dit soort slijtage (binnenkant althans) ook als je rubber al ver afgesleten is en de ketting daar dus door een 'groef' loopt.
Maar rene is wel scherp op deze vroege ochtend door te zien dat de ronding met voortandwiel lijkt te maken te hebben.
Kijk ook even goed je kapje na, misschien loopt ie daar wel ergens aan ....
Speling moet het tandwiel wel enigsinds hebben, maar dan dus naar binnen/buiten, en niet in de draairichting.

En die boutjes.... hoeven niet zo heel erg vast, maar wel met loctide.

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 jan 2016 13:40 - 01 jan 2016 13:45 #5 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Vreemde kettingslijtage en voorste tandwiel (AT)
Ik vermoed dat de binnenkant van het kapje vol met shit zit en daar poetsen de schalmen van e ketting nu langs, behalve ter hoogte van de pennen want die steken iets uit en hebben een spoortje uitgesleten.

Oja en de verplichte FOEI: je zet boutjes te strak vast  ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 jan 2016 14:38 #6 door kees
Beantwoord door kees in topic Vreemde kettingslijtage en voorste tandwiel (AT)
Dat zwarte lijntje is er in de fabriek op gezet.

Dat de kopjes van de pinnetjes glimmen, tsja, wat Pim oppert. Of hij raakt de kettinggeleider achter.

Ik noem dit geen slijtage. Er is niets aan de hand.


Een linkse (rechtse kan in dit geval ook) tap moet je net hebben. Maar, een gaatje boren en daar een inbusje of torx in tikken. Dat draadeindje is er zo uit  ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 jan 2016 15:24 #7 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Vreemde kettingslijtage en voorste tandwiel (AT)
ik wed dat de kettinggeleider helemaal versleten is, en de ketting de achterbrug opvreet. af en toe schoonmaken helpt wel hoor, dat kettingvet met zand erbij is een mooi schuurmiddel.

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006
Transalp RD16 2024

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 jan 2016 15:37 #8 door Bono
Beantwoord door Bono in topic Vreemde kettingslijtage en voorste tandwiel (AT)
Heren,

N.a.v. jullie input ben ik gerustgesteld en heb een vermoeden van de oorzaak. Speling op het voorste tandwiel is normaal en kettingspanning was in orde, net zoals de achterste kettinggeleider. Maar met het demonteren van het afdekkapje, zag ik dat deze vol zat met smurrie, dat de metalen strip behoorlijk onder die troep zat en tussen die derrie kwam nog een rubberen voering / afdichting te voorschijn, die dubbel had gezeten. Al met al malheur onder de afdekkap of zoals Pim zei: "Een kapje vol met shit".  ;D

De boel is in ieder geval schoongemaakt. Het tandwiel is eraf. Morgen het draadeindje eruit fröbelen , nieuwe boutjes halen en niet te strak vastzetten  :P .

Nogmaals bedankt voor jullie input / hulp.

Groet,

Han

-- Han --

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 jan 2016 16:50 #9 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Vreemde kettingslijtage en voorste tandwiel (AT)
hoo wacht even, ik heb het niet over een kettinggeleider aan de achterkant, maar de geleider die aan de voorkant over de achterbrug loopt. dus net achter je voortandwiel, meestal is slijtage slecht te zien door alle vet smurrie

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006
Transalp RD16 2024

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 jan 2016 16:55 #10 door xrvtuur

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006
Transalp RD16 2024

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 jan 2016 17:26 #11 door Bono
Beantwoord door Bono in topic Vreemde kettingslijtage en voorste tandwiel (AT)
Hoi Tuur,

Ik zal hier morgen - bij daglicht - nog eens extra naar kijken. Bedankt voor de tip. :)

Groet, Han

-- Han --

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 jan 2016 19:23 #12 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Vreemde kettingslijtage en voorste tandwiel (AT)
ik was in september met een maat met een africa twin op corsica en die kreeg ook die vreemde slijtplekken op de ketting net als bij jou. bij nadere inspectie bleek die ketting geleider helemaal door en ook al stukje in het alu van de achterbrug gevreten. gelukkig zit Honda san overal dus binnen twee dagen hadden we een nieuwe ketting geleider. check het even.

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006
Transalp RD16 2024

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 jan 2016 19:39 #13 door Cas
Als de oorzaak de kettinggeleider en invreten in aluminium zou zijn dan zou het verschijnsel alleen aan de binnenzijde van de ketting moeten zitten Arthur, het zit hier zowel aan de binnenzijde als aan de buitenzijde dus volgens mij kan dat niet de oorzaak zijn.
Als ik mijn ketting schoonmaak en ik trek hem door een doek die doordrenkt is met WD40 dan zie ik hetzelfde, een zwarte streep in het midden.

◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 jan 2016 20:57 #14 door kees
Beantwoord door kees in topic Vreemde kettingslijtage en voorste tandwiel (AT)
Maar,

Waar zien jullie die slijtage dan aan de ketting? Want ik zie niks.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 jan 2016 21:35 #15 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Vreemde kettingslijtage en voorste tandwiel (AT)
het vuil is er af gesleten aan de zijkant van de schakels, dus die ketting raakt ergens iets

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006
Transalp RD16 2024

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 jan 2016 12:56 #16 door Bono
Beantwoord door Bono in topic Vreemde kettingslijtage en voorste tandwiel (AT)

Hoi Tuur,

Ik zal hier morgen - bij daglicht - nog eens extra naar kijken. Bedankt voor de tip. :)

Groet, Han


De geleider is nog prima in orde. Daar heeft het niet aan gelegen. Wel bedankt voor de tip.

Gisteren geprobeerd het stukje afgebroken schoefdraad uit te boren. De boor brak af...  >:( . Nondepie. Oldtimer gebeld, afgesproken en hij heeft e.e.a. keurig voor elkaar gekregen. Waarvoor mijn grote dank. Top Marien! (Meteen zijn "man cave" bewonderd  ;D ). Gistermiddag de boel weer in elkaar gefröbeld, het schone kapje, beugel en rubber weer terug gezet en alles weer picobello.

Bedankt voor jullie reacties. 

Groet,

Han

-- Han --

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 jan 2016 13:03 #17 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Vreemde kettingslijtage en voorste tandwiel (AT)
mooi dat het opgelost is. ik gebruik tegenwoordig een osco ketting smeer systeem en moet zeggen dat alles een stuk schoner blijft als met spray uit een spuitbus

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006
Transalp RD16 2024

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 jan 2016 13:13 #18 door Cas
Ik heb ook een Osco maar vergeet regelmatig aan die plunjer te trekken. Ik gebruik nu Yamalube Chainspray, dat blijft er 1200 km opzitten en spettert minder dan de Osco. De boel schoonmaken is wel een stevige klus want het is taai spul.

◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 jan 2016 16:06 #19 door alain
Beantwoord door alain in topic Vreemde kettingslijtage en voorste tandwiel (AT)
De vorige eigenaar van mijn TA heeft ook altijd en frequent kettingspray gebruikt. Ik heb dat mogen ondervinden.
Ook míjn ketting schreepte zich rondom het voorste tandwiel een weg doorheen de zwarte zanderige taaie blubber.
Uren werk gehad om alles min of meer proper te krijgen.

Ikzelf gebruik enkel olie (SAE80) zoals voorgeschreven door Honda. Gemiddeld elke 500km. Ook smerig door de spatten, maar het vuil vliegt samen met de overtollige olie weg. Met een klein flaconnetje van 200ml kom ik ruim 10.000km toe.
De olie laat zich heel gemakkelijk verwijderen van de velgen met een warm sopje met wasmiddel.

Alain

XL600V (PD06-1994) - iNCa750X DCT (RH09-2021)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 jan 2016 16:14 #20 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Vreemde kettingslijtage en voorste tandwiel (AT)
ik ben het met Alain eens

gewoon versnellings bak olie en nadien de doek erover
al poets ik de resten handig weg met wat WD 40
natuurlijk heb ik een spuitbus maar die dient voor die keren dat het niet anders kan

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.138 seconden