Verschil Transalp en Africa Twin

10 feb 2016 14:48 #1 door Mr_D
Verschil Transalp en Africa Twin werd gestart door Mr_D
Hey allemaal,

Over 2 maanden ga ik samen met een vriend op de motor naar Dakar rijden, mogelijk rijden we zelfs nog verder. Ik ben nu aan het proefrijden op Alpjes en ze voelen allemaal prima, ik twijfel er ook niet aan dat een Transalp 'up to the task' is :)
Ik zit me nu alleen ook te oriënteren op Africa Twins. Wat me opvalt is dat deze een stuk duurder zijn dan Alpjes terwijl ik in de technische specificaties niet zoveel verschil zie (iets meer vermogen en grotere tankinhoud).

Mijn vraag nu, vanwaar komt die hogere prijs en is de Twin dat waard?



Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 feb 2016 16:32 #2 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Verschil Transalp en Africa Twin
Imago :) en ik vind ze als we naar de techniek alleen kijken de extra centen niet echt waard. Kijk ook naar de prijzen van tweedehands onderdelen.

Als het je niet om het uiterlijk te doen is (ze zijn wel mooier) zou ik de centen die je uitspaar steken in een goede vering upgrade.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 feb 2016 16:38 #3 door Mr_D
Beantwoord door Mr_D in topic Verschil Transalp en Africa Twin
Bedankt voor je reactie, Pim.
En hoe is de standaardvering van de AT? Wel beter dan de Transalp?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 feb 2016 16:59 #4 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Verschil Transalp en Africa Twin
Vergelijkbaar. Eigenlijk ''moet'' je beiden aanpakken wil je het goed hebben. Vervangende veren voor en achter is een begin maar vooral achter ben je een heel stuk beter af met een andere unit. Denk aan Wilbers, WP etc.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 feb 2016 18:18 #5 door Mr_D
Beantwoord door Mr_D in topic Verschil Transalp en Africa Twin
Goed om te weten! A.s. zaterdag ga ik nog een proefrit maken op een AT. Ben benieuwd hoe dat aanvoelt na de Transalps. Als ik er niet ondersteboven van ben ga ik denk ik toch voor de Alp.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 feb 2016 19:16 #6 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Verschil Transalp en Africa Twin
Ben het eerlijk gezegd hélemaal met Pim eens  :)

Het is ook wel een beetje persoonlijk denk ik. Ben je (erg) groot dan zal een Twin wellicht wel een betere keus zijn. Ben je boven de 1,90m dan word een Alp wel een klein fietsje  :-\ maar aan de andere kant is die Alp wél weer wat lichter en makkelijker overeind te zetten mocht je een x omkukelen en dat zal op jouw reis wel eens gaan gebeuren vermoed ik  ;)

Ik vind 2 maanden trouwens best kort vwb voorbereiding, als je je motor tenminste ook nog een beetje wilt leren kennen kwa techniek enzo  :-\

Maar succes gewenst! Hou ons maar op de hoogte hier  8)

Grtz,
René

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / TA 750 ‘24 / R80G/S ‘85

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 feb 2016 14:32 #7 door Mr_D
Beantwoord door Mr_D in topic Verschil Transalp en Africa Twin
Hoi Horseman,
Klopt dat het redelijk kort dag is, maar het was nu of nooit en soms moet je dit soort keuzes maken :)
Ik rij al een jaar of 7-8 motor, en hoewel ik geen offroad ervaring heb is een vriend van me bereid om me wat tips en tricks te geven. Ik denk dat het wel goed komt en zo niet dan laat ik hem een keer vallen, leer je ook weer van ;)

Verder rij ik elke dag naar mijn werk op en neer dus ik kan sowieso wat kilometers maken voordat de trip gaat beginnen.

Ik ben inderdaad geen kleine jongen (1,93, 85kg) en merk dat met mijn lengte en het standaard kuipruitje van de alp ik precies in de turbulentie zit, misschien dat de Afrika Twin daarin verschilt. Ik ga het zaterdag meemaken :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 feb 2016 19:02 #8 door Timy
Beantwoord door Timy in topic Verschil Transalp en Africa Twin

Ik ben inderdaad geen kleine jongen (1,93, 85kg) en merk dat met mijn lengte en het standaard kuipruitje van de alp ik precies in de turbulentie zit, misschien dat de Afrika Twin daarin verschilt. Ik ga het zaterdag meemaken :)


2 vrienden van mijn zijn 1.90-1.95 en een andere bijna 1.90. Twee van hen zijn gestart op een Alp maar na ca een jaar overgestapt naar een AT/Varadero. De andere is direct voor de AT gegaan. Met die lengte is een Alp voor 't mooi wat klein. Voordeel is wel dat je met offroad rijden het overeind houden aanzienlijk makkelijker maakt.

Het ruitje kan per ruitje verschillen en niet per motor. Er zijn zo belachelijk veel verschillende ruitjes mogelijk dat je op elke motor wel een goed passende kan fixen. Daar zou ik het dus niet van laten afhangen.


Liberté - Egalité - Fraternité

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 feb 2016 21:54 #9 door arne
Beantwoord door arne in topic Verschil Transalp en Africa Twin
Ik ben benieuwd wat je er van gaat vinden. Toen ik mijn vorige alp had, ben ik ook een keer op een AT wezen rijden. Wel een heel ander ding, maar het was ook een RD04 met aangepaste vering.
Ik zit zelf ook flink boven de bescherming van het TA ruitje, maar ik vind dat nog niet zo vervelend. Maar goed, ik zit in de wind, niet de turbulentie. Liever dat, dan een vacuüm dat mijn helm achterover trekt zoals op een k100lt. ;)
Proberen en kiezen. ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 feb 2016 12:30 #10 door len_tour
Beantwoord door len_tour in topic Verschil Transalp en Africa Twin
Wbt het ruitje moet je goed bedenken hoe lang je plezier hebt van windbescherming en hoe lang je juist in de verkoelende rijwind wilt zitten. In de hitte heb ik liever een naked dan iets met kuip.
Je kan zelf met plexiglas en een verffohn een ruitje prutsen. Het origineel bewaar je zodat die nog netjes is wanneer je thuis komt

As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 feb 2016 15:19 #11 door ChristianG
Beantwoord door ChristianG in topic Verschil Transalp en Africa Twin

Hoi Horseman,
Klopt dat het redelijk kort dag is, maar het was nu of nooit en soms moet je dit soort keuzes maken :)
Ik rij al een jaar of 7-8 motor, en hoewel ik geen offroad ervaring heb is een vriend van me bereid om me wat tips en tricks te geven. Ik denk dat het wel goed komt en zo niet dan laat ik hem een keer vallen, leer je ook weer van ;)

Verder rij ik elke dag naar mijn werk op en neer dus ik kan sowieso wat kilometers maken voordat de trip gaat beginnen.

Ik ben inderdaad geen kleine jongen (1,93, 85kg) en merk dat met mijn lengte en het standaard kuipruitje van de alp ik precies in de turbulentie zit, misschien dat de Afrika Twin daarin verschilt. Ik ga het zaterdag meemaken :)


1.86 hier en zat precies in de turbulentie met standaard africa twin ruit. Heb nu mra verhoogd ruitje en das een hele verbetering :)

Africa Twin CRF1000A SD04 Tri-Color

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 feb 2016 18:51 #12 door Timy
Beantwoord door Timy in topic Verschil Transalp en Africa Twin

Ik ga het zaterdag meemaken :)


Toch benieuwd, hoe was het?

Liberté - Egalité - Fraternité

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 feb 2016 20:07 #13 door arne
Beantwoord door arne in topic Verschil Transalp en Africa Twin
Ik ben ook benieuwd. ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 feb 2016 22:27 #14 door Mr_D
Beantwoord door Mr_D in topic Verschil Transalp en Africa Twin
Hey allemaal,
Sorry druk geweest ;)
Gister op een AT proefgereden, qua motor en zithouding te gek maar dit was geen best exemplaar. 35k "op de teller" maar die was duidelijk klokje rond geweest. Ook een rare tik die achter het dynamodeksel vandaan leek te komen. Verder was er meer electronica defect dan heel dus ik heb de beste man vriendelijk bedankt en veel succes ermee gewenst.

In ieder geval, als ik hem vergelijk met de Alp waar ik nu al op een paar van heb gereden, vind ik de zitpositie aanzienlijk
relaxer en ook geven de dubbele remschijven veel meer vetrouwen. Het probleem zit hem alleen in de bedragen waar  een AT in redelijke staat voor gaan. Het is mogelijk voor me maar wel meteen een hap uit mijn reisbudget. Voor dat geld rij ik liever nog een paar duizend kilometer verder door :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 feb 2016 09:41 #15 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Verschil Transalp en Africa Twin
Wat bevalt er niet aan de zithouding?
Er is ook een hoop te doen om de houding op de motor aan te passen. Denk aan stand en hoogte van het stuur en voetsteunen en je kunt het zadel aanpassen of laten aanpassen.

Dubbele schijfremmen hebben de latere jaren Transalp ook.

Ik roep maar wat, niet alles is aan te passen en de extra tijd, moeite en geld is misschien teveel van het goede. Zeker binnen het beperkte tijdsbestek.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 feb 2016 11:41 #16 door TransAlpGhost
Beantwoord door TransAlpGhost in topic Verschil Transalp en Africa Twin
Maar handle bar risers en andere voetsteunen zijn vast minder kostbaar dan het verschil tussen  een twin en een alp. Maar op een africa twin naar afrika bekt wel lekker ???

Xl650v, hyperpro veren, fehling valbeugel, tomtom rider(5), MRA X screen geboord door de ruit, Honda kofferset, ortlieb rack pack 31 en 43 liter, Louis large gepack rack op topkoffer

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 feb 2016 12:43 #17 door Mr_D
Beantwoord door Mr_D in topic Verschil Transalp en Africa Twin
Is inderdaad wel de moeite om nog eens naar te kijken , Pim. Het is trouwens niet zo dat de Transalp ronduit slecht zit, maar vergeleken met een Africa Twin vind ik de houding op de Twin prettiger. (Ik vind de Twin ook mooier trouwens ;) )
Een evt kuipruitje ga ik er wel vanaf halen denk ik.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 feb 2016 12:51 #18 door arne
Beantwoord door arne in topic Verschil Transalp en Africa Twin

Wat bevalt er niet aan de zithouding?

Eigenlijk zou het wel leuk zijn om te kijken of je dat zou kunnen kwantificeren. Ik vond de zit op een AT ook anders dan op de AT. Het voelt ook wat groter en serieuzer. Misschien wat meer rechtop, maar ik weet het ook niet precies. Ik zou het wel leuk vinden om de zitpositie van de TA naast een AT te zien.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 feb 2016 13:03 #19 door Jeroen
Beantwoord door Jeroen in topic Verschil Transalp en Africa Twin

Ik zou het wel leuk vinden om de zitpositie van de TA naast een AT te zien.


Ik denk dat je daarvoor op de motorbeurs komende dagen wel een mogelijkheid hebt!

"You have the right to say what you want. That doesn't mean you have the right to be heard, listened to, believed, agreed with or respected."

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 feb 2016 16:46 #20 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Verschil Transalp en Africa Twin
Geometrie van de fietsen, daar is een mooie website voor: cycle-ergo.com/

Afgaand op de info van deze site zit je op de Transalp in verhouding tot beide Twins een tikkie meer voorover. Echter je kniehoek is weer wat groter (meestal wat relaxter).
Bij de Transalp zit je volgens deze data iets meer ineen gekrompen, af te lezen aan de hoek van de heupen/bekken?

In principe kun je het meeste wel aanpassen door de afstanden voetsteunen-zadel-stuur aan te passen en te spelen met de geometrie van het stuur zelf (meer of minder sweep = hoek van de handvatten). De vrm van het zadel en tank kan ook een hoop gevoel geven. Ik vind de tank van de RD04 bijvoorbeeld minder prettig aansluiten op mijn bovenbeen, wat een minder gevoel van controle geeft.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.204 seconden