Electrisch aansluiten mistlichten

17 nov 2016 10:25 #1 door voorstad
Electrisch aansluiten mistlichten werd gestart door voorstad
Sinterklaas neemt voor mij een paar mooie mistlichten mee  :P


Nu wil ik ze graag kunnen bedienen met een extra schakelaar op mijn stuur EN zorgen dat er geen spanning op staat wanneer het contact uit staat. Heeft iemand voor mij een paar foto's en aansluitschema hoe ik dit het beste aan kan sluiten (XL600V)? Ben niet zo bekend met de kabelboom en aansluitingen op de Transalp.

Dank!

2009 - 2022: XL600v uit ' 97 en van 30k naar 180k gereden.
2022 - heden: XT660z uit '11 met 40k op de teller.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 nov 2016 11:52 #2 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Electrisch aansluiten mistlichten
Ik zou er in elk geval een relais tussen zetten.
De spanning kun je weghalen op de rode steker, rechts onder de topkuip.

Deze vervangt dus in het schema de plus draad vanaf de accu.

Mocht je problemen ondervinden weet je de weg naar Duiven.
een schemaatje van het relais erbij gedaan.






PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 nov 2016 14:04 #3 door voorstad
Beantwoord door voorstad in topic Electrisch aansluiten mistlichten
Dank! En iemand nog tips waar ik het beste een stuurschakelaar en een schakelrelais kan halen?

2009 - 2022: XL600v uit ' 97 en van 30k naar 180k gereden.
2022 - heden: XT660z uit '11 met 40k op de teller.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 nov 2016 15:41 #4 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Electrisch aansluiten mistlichten
Wat dacht je van Technica in de van Welderenstraat ?

Kies voor een 12 volt minimaal 10 ampère relais

Maar ook de motorzaken hebben het liggen.

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 nov 2016 19:20 #5 door alain
Beantwoord door alain in topic Electrisch aansluiten mistlichten


De spanning kun je weghalen op de rode steker, rechts onder de topkuip.

Deze vervangt dus in het schema de plus draad vanaf de accu.


Dat draadje van de rode stekker, komt die van een beveiligd circuit dat nog de extra 40watt  of meer kan leveren? Want die mistlamp heeft koelvinnen, dus die wordt warm, dus die verbruikt.

XL600V (PD06-1994) - iNCa750X DCT (RH09-2021)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 nov 2016 21:53 #6 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Electrisch aansluiten mistlichten

extra 40watt


Hier zit een zekering tussen van 30 ampere ( is dus 360 watt )

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 nov 2016 22:19 #7 door alain
Beantwoord door alain in topic Electrisch aansluiten mistlichten
Afgezekerd met 30A: dat moet dan een redelijk dikke draad zijn (minstens 2.5mm2 ?). Ik zal dat eens bekijken.

Ik heb namelijk zelf ook nog een LEDstraler liggen die ik nog moet installeren. Vorig jaar ben ik in een niet-verlichte tunnel ten val gekomen, maar gelukkig zonder veel erg. Volgend jaar reis ik opnieuw door regio's met niet-verlichte tunnels.


XL600V (PD06-1994) - iNCa750X DCT (RH09-2021)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 nov 2016 22:33 #8 door Arjen
Beantwoord door Arjen in topic Electrisch aansluiten mistlichten
Doe maar minstens 6mm2 denk ik zo... dus daar kunnen je lampjes wel bij :)
(wel ff checken)

“Never Stop Exploring”

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 nov 2016 02:04 #9 door kees
Beantwoord door kees in topic Electrisch aansluiten mistlichten

Doe maar minstens 6mm2 denk ik zo... dus daar kunnen je lampjes wel bij :)
(wel ff checken)


Volgens mij is de voedingsdraad die naar je contact loopt zo'n beetje 4 mm2.

Heel je motor draait daarop, maar zo heeft de fabrikant dat op basis van de standaard opstelling bedacht.

Als de totale optelsom van verbruik de capaciteit daarvan overschreidt, moet je die voedingskabel dus ook vervangen.

De eerstvolgende vraag is dan: kunnen de contacten van het contactslot dat aan?

Dus ga niet zomaar wat zitten roepen.

En een misvatting is de zekering. Een (smelt)beveiliging is bedoeld om de kabelboom te beschermen tegen kortsluiting, niet tegen overbelasting.

Een kabel kun je ook nog veilig overbelasten, dit uit zich in warmte ontwikkeling. Zolang je de smeltgrens van de isolatie niet overschreidt, kun je dit 'veilig' doen.

Er is veel over te Googlen, maar het is zeker geen gesneden koek.

Ten laatste, bedenk bij 'aftappen' vanaf een bestaand circuit hoevéél je wilt gaan aftappen. Een GPS van 0,01Ah of een set lampen van samen 200W (plm 200W:12V=16Ah).

Daarnaast, gebruik je die lampen 3 uur lang in het donker, of kortstondig bijvoorbeeld bijlichten in een tunnel.


Brom


Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 nov 2016 03:28 #10 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Electrisch aansluiten mistlichten
zo maar een idee van mij

de lampen zelf stuur je met een relais maar de stroom benodigd voor de lampen kun je toch rechtstreeks van de accu afnemen(wel zekeren)
het relais kun je bijv aansturen met  de stroom van het stadslicht of zelfs de plus draad van het remlicht

schilt een hoop gedoe,

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 nov 2016 06:59 #11 door alain
Beantwoord door alain in topic Electrisch aansluiten mistlichten
Ook moet je elk spanningsverval over bedrading en contacten trachten te vermijden, want dat gaat ten koste van de lichtopbrengst van de lampen.
Dan is het schema van Marien onverkort bruikbaar, behalve de zekering die er nog tussen moet.


XL600V (PD06-1994) - iNCa750X DCT (RH09-2021)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 nov 2016 08:05 #12 door voorstad
Beantwoord door voorstad in topic Electrisch aansluiten mistlichten
De mistlampen in kwestie zijn 2x10w led. Moet ik er wel bij vermelden dat ik met een 100w halogeen voorlamp tijd.

2009 - 2022: XL600v uit ' 97 en van 30k naar 180k gereden.
2022 - heden: XT660z uit '11 met 40k op de teller.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 nov 2016 09:11 - 18 nov 2016 09:15 #13 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Electrisch aansluiten mistlichten
Bij led moet je wel rekening houden met polariteit.
+ op plus dus.
Qua vermogen geen probleem.

Zoals Ad ook roept kun je de spanning voor de lamp ook direct van de accu halen met een zekering ertussen.
Goede oplossing maar wel wat meer kabeltjes werk.
In mijn schema staat dat ook zo getekend, maar zonder die extra zekering

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 nov 2016 10:12 #14 door voorstad
Beantwoord door voorstad in topic Electrisch aansluiten mistlichten

zo maar een idee van mij

de lampen zelf stuur je met een relais maar de stroom benodigd voor de lampen kun je toch rechtstreeks van de accu afnemen(wel zekeren)
het relais kun je bijv aansturen met  de stroom van het stadslicht of zelfs de plus draad van het remlicht

schilt een hoop gedoe,


En begrijp ik goed dat dit betekent dat de mistlampen dan altijd aan gaan samen met het stadslicht en uitgaan wanneer contact eraf is?

2009 - 2022: XL600v uit ' 97 en van 30k naar 180k gereden.
2022 - heden: XT660z uit '11 met 40k op de teller.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 nov 2016 10:17 #15 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Electrisch aansluiten mistlichten
Niet als je daar een schakelaartje bij gebruikt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 mrt 2017 14:19 - 15 mrt 2017 14:21 #16 door voorstad
Beantwoord door voorstad in topic Electrisch aansluiten mistlichten

Sinterklaas neemt voor mij een paar mooie mistlichten mee  :P



Nu wil ik ze graag kunnen bedienen met een extra schakelaar op mijn stuur EN zorgen dat er geen spanning op staat wanneer het contact uit staat. Heeft iemand voor mij een paar foto's en aansluitschema hoe ik dit het beste aan kan sluiten (XL600V)? Ben niet zo bekend met de kabelboom en aansluitingen op de Transalp.

Dank!


Lampjes eindelijk gemonteerd nadat een gewaardeerd clublid twee boutjes op m'n valbeugels had gelast. Helaas ben ik niet overtuigd van de kwaliteit van de lampen. Ten eerste bleek het glaasje niet helemaal lekker de o-ring af te sluiten, dus die heb ik maar als eerste gekit om een beetje spatwaterdicht te blijven. Ten tweede, na de eerste rit hingen beide lampjes nog alleen maar aan hun draad. De lamp die in een beugel geschoven zit, wordt geborgd met een tapboutje. Dit tapboutje was foetsie en de lampen dus bijna bijna ook.

Ik denk dat ik maar op zoek moet naar een wat degelijkere oplossing, echter de SW-Motech of Touareg oplossingen van meer dan 300 euro vind ik dan ook weer te gek.

Heeft iemand suggesties voor mooie, degelijke en ook nog betaalbare  ledverlichting die er niet de eerste rit aftrilt en bij het eerste beste regenbuitje er de brui aan geeft?

2009 - 2022: XL600v uit ' 97 en van 30k naar 180k gereden.
2022 - heden: XT660z uit '11 met 40k op de teller.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 mrt 2017 15:22 #17 door alain
Beantwoord door alain in topic Electrisch aansluiten mistlichten
Je kunt ze monteren op een rammount. Dan gebruik je de lamp enkel indien nodig.

Bij mijn TA trilt de valbeugel teveel.

XL600V (PD06-1994) - iNCa750X DCT (RH09-2021)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 mrt 2017 16:43 #18 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Electrisch aansluiten mistlichten

Heeft iemand suggesties voor mooie, degelijke en ook nog betaalbare  ledverlichting die er niet de eerste rit aftrilt en bij het eerste beste regenbuitje er de brui aan geeft?


Niet bij aliexpress kopen maar bij een goede motorzaak  ;) ;)

Had hetzelfde probleem en ik heb ze weggegeven.
Uiteraard zijn er oplossingen voor maar dan moet je wel een draaibank en nog wat ander geneuzel hebben.

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 mrt 2017 08:49 #19 door STA
Beantwoord door STA in topic Electrisch aansluiten mistlichten

Ik zou er in elk geval een relais tussen zetten.
De spanning kun je weghalen op de rode steker, rechts onder de topkuip.

Deze vervangt dus in het schema de plus draad vanaf de accu.

Mocht je problemen ondervinden weet je de weg naar Duiven.
een schemaatje van het relais erbij gedaan.


even terug komend op dit relais.

Er zit ook nog een verschil in een maak of wissel relais, ik had bovenstaande relais met de 87b die werkte uiteindelijk niet met mn accessoires erop wel die gene zonder de letter b dus had ik 2x 87 zonder letters.

Groet STA

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 mrt 2017 09:08 #20 door Goobi
Beantwoord door Goobi in topic Electrisch aansluiten mistlichten

Heeft iemand suggesties voor mooie, degelijke en ook nog betaalbare  ledverlichting die er niet de eerste rit aftrilt en bij het eerste beste regenbuitje er de brui aan geeft?


Check dit topic eens:
http://www.transalpclub.nl/forum/index.php?topic=10888.msg105509#msg105509

Gekocht bij die andere AliExpress: DealExtreme. Zijn 2 x 10 W, stroom afgetapt bij het stadslicht dus voeding loopt via het contactslot (en een schakelaar op het stuur).

Transalp XL650V (2002) > Transalp XL700VA (2008) > Africa Twin CRF 1000L DCT (2019)
YouTube: bit.ly/36NiKLy

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.095 seconden