mag de nieuwe Bridgestone band wel of niet?

25 feb 2019 21:35 #1 door xrvtuur
Deze nieuwe band van Bridgestone, de adventure cross AX41 ( www.bridgestone.com/products/motorcycle_...oducts/detail/pr154/ ) heeft als snelheids index een Q dit betekent dat je er maximaal 160 kmpu mee mag rijden. Deze band is ontwikkeld voor moderne allroads maar die halen de 160 al in 3e versnelling. Volgens mij mag je volgens de Nederlandse wet niet met een snelheids index rijden die lager is dan wat er af fabriek op zit. Hoe dat in verschillende buitenlanden zit weet ik niet maar ik dacht dat er afgelopen zomer in Italie ook wat over te doen was. Nou zijn er mensen die roepen dan rij je niet harder dan 160 en klaar ermee. Maar hoe zit het met verzekeringen bij uitkeringen met ernstig letsel? en wat doet de politie er mee bij een routine controle?
Iemand die hier wat meer over kan zeggen?

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 feb 2019 08:42 #2 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic mag de nieuwe Bridgestone band wel of niet?
Heel eenvoudig, als de motor volgens registratie harder kan dan 160 kmph, dan mag die band er niet op. Duitsland zal hier bv. heel streng op zijn in geval van een gebeurtenis of controle. Nederland eigenlijk nog nooit gezien dat er op gecontroleerd wordt.

Weet niet of er bekend is hoe verzekeraars hiermee om gaan.
Denk dat als een band niet defect is bij een schade geval, dat ook niemand erop zal controleren, maar blijft altijd risico natuurlijk. Zou het dus niet doen....

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 feb 2019 12:24 #3 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic mag de nieuwe Bridgestone band wel of niet?
En met een MAX160 sticker op je dashboard zou dat nog kans maken? dat doen die duitsers toch ook wel met winterbanden

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 feb 2019 14:31 #4 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic mag de nieuwe Bridgestone band wel of niet?
Blijft een interessant vraagstuk.

Voor autobanden zie je inderdaad opmerkingen als :

Bij winterbanden is het mogelijk om banden te monteren met een lagere snelheidsindex (indien deze maar één letter verschilt met de aanbevolen index). In dat geval mag de maximum snelheid die de band aankan niet overschreden worden; dit is om optimale prestaties te garanderen. In sommige landen is het echter verplicht om een sticker met de maximum snelheid in het zichtsveld van de chauffeur te plaatsen.


nog even verder gezocht en dit gevonden :
eur-lex.europa.eu/legal-content/NL/TXT/P...023-20060101&from=DE

En daar wordt in artikel 3.4.2.2. alleen gesproken over autobanden......

Motoren worden weer eens niet expliciet vernoemd in dit geval.

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 feb 2019 15:54 - 26 feb 2019 16:16 #5 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic mag de nieuwe Bridgestone band wel of niet?
Het verhaal zit iets gecompliceerder,
we moeten onderscheid maken tussen de homologatie wetgeving en wat daarna volgt.


Voor Nederland hebben we enkel gesteld dat voor de wetgever de loadindex gehandhaafd moet blijven en de snelheids index nog is losgelaten.
Het is een Nederlands gekentekend voertuig dat aan de Nederlandse wetgeving voldoet.
dat staat dus los van wat de Duitse wetgever verlangt van zijn eigen staatsburgers

Daarnaast kennen we een verschil in benadering tussen zomer banden en bijv M&S banden. en heuse winterbanden.

Ja je mag deze dus monteren volgens de nederlandse wetgeving ondanks dat deze een Q speedindex heeft.

Ik maak tevens de opmerking dat veel merken dit probleem kennen
de Metzeler karoo en karoo II, de Michelin anakee wild, de Continental TKC 80 ... allemaal hebben ze slechts een Q speedindex

overigens is het een echte off road adventure band... wil je daar echt de openbare weg mee op

achter de speed en loadindex zit een groot technisch verhaal.

Als we het over de loadindex nemen we het over de statische belasting die een band kan verdragen in kg,
Deze hangt samen met de aanwezige luchtdruk in een band .
Echter als de snelheid van de band toeneemt hebben we niet meer te maken met een dynamische belasting maar met de dynamische belasting van de band .
In de praktijk betekend dit ,dat de draagkracht afneemt van de band naarmate de snelheid toeneemt.
Nemen we een 180/55 ZR 17 73 W (goed voor max 270 km/h) .
volgens de loadindex kan deze een gewicht hebben van 365 kg, echter op volle snelheid blijft hier ca de helft technisch verantwoord van over.
technisch gezien moet je dan de duopassagier thuis laten.
Normaal doet niemand dat.

De speedindex staat voor de max snelheid die een band kan verdragen binnen vastgestelde parameters.
Als een band sneller gaat wordt ze groter(ze groeit) en afh van de bouwwijze van het karkas is dit verschillend gerekend in omvang van de band
Maar dit kan niet onbeperkt doorgaan want het karkas zal letterlijk uit zijn voegen barsten
De veilige grens is dus feitelijk aangegeven met de speedindex

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 feb 2019 20:04 #6 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic mag de nieuwe Bridgestone band wel of niet?
Maar hoe zit het dan met winterbanden voor auto's? in Nederland niet verplicht maar in Duitsland ben je als Nederlander ook verplicht om daar mee te rijden. Nog eentje, Ekeur op je uitlaat, in NL niet verplicht , in Duitsland en Zwitserland rij je niet meer verder zonder. Ik kan me zo voorstellen dat het met die banden snelheids index ook zo zou gaan.
Wil ik er mee op de openbare weg gaan rijden? Mijn geplande IJsland trip is niet door gegaan, maar volgend jaar ga ik weer proberen en dan lijken me dit soort banden het beste. 3000km asfalt en 1500+ onverhard, moet lukken toch, daar zijn deze banden toch voor bedoeld. Maar ja ik moet wel een stuk door Duitsland.

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 feb 2019 11:50 #7 door len_tour
Beantwoord door len_tour in topic mag de nieuwe Bridgestone band wel of niet?
In Italie mag je in de zomer niet rijden met banden met een index Q en lager.
camperpunt.nl/winterbanden/

In Duitsland moet jouw motor volgens mij aan de Nederlandse regels voldoen, anders zou je motor ook voor de TUV moeten en alles wat er op en aan zit moet dan TUV zijn. Zo heb ik het in ieder geval begrepen. Die sticker van de max snelheid kom ik vaker tegen en dat zou moeten kunnen.
Je zou kunnen kijken naar een andere allroadband en dan ook een maatje dunner en dikker bekijken. Bij Mitas verschilt de index per bandenmaat en misschien kom je dan op een index die boven Q zit. Ijsland is volgens mij prima te doen op een Heidenau K60, Mitas E07, Annakee Wild etc. tenzij je de modder induikt en echt spannende dingen gaat doen.

Succes!

As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 feb 2019 12:27 #8 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic mag de nieuwe Bridgestone band wel of niet?
Met de banden die jij voorstelt heb ik hetzelfde probleem, de heidenau en de mitas zijn T banden, tot 190 dus. en de anakee wild is tot 170. Met een Varadero door die ijsland rommel is al spannend genoeg ;) dus K60 en E07 vallen daardoor wel af.

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 feb 2019 15:31 - 27 feb 2019 15:34 #9 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic mag de nieuwe Bridgestone band wel of niet?
Heb je ook al eens gekeken naar :

Metzeler Karoo 3 (hmmm index R - tot 170 kmph)
Of iets minder extreem de Karoo Street index V - tot 240 kmph
Pirelli Scorpion Rally Street index V

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 feb 2019 16:19 #10 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic mag de nieuwe Bridgestone band wel of niet?
Karoo street heb ik er nu 6000km op zitten maar dat is inderdaad een street band, voegt weinig toe aan een tourance behalve een hoop extra herrie, die band komt er niet meer op, dan vind ik een avon trailrider beter maar voor ijsland zoek ik iets als die nieuwe bridgestone, maar duurt nog een jaar hoor dus wellicht is er dan weer iets beters op de markt. Snap alleen die banden fabrikanten niet zo goed dat ze die banden niet binnen de wetgeving krijgen

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 feb 2019 18:29 #11 door DDW
Beantwoord door DDW in topic mag de nieuwe Bridgestone band wel of niet?
Even een idee op een zijspoor, als je de tandwiel verhouding zo aanpast, dat de motor niet meer over de max snelheid van de band heen KAN. Kunnen ze je dan nog steeds iets maken omdat de door de fabrikant gespecificeerde maximum snelheid wel hoger is?

Africa twin RD07a 2000.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 feb 2019 18:43 #12 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic mag de nieuwe Bridgestone band wel of niet?
Zo'n tandwiel verhouding zou helemaal niet leverbaar zijn, en je motor wordt onrijdbaar

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 feb 2019 18:47 #13 door DDW
Beantwoord door DDW in topic mag de nieuwe Bridgestone band wel of niet?

xrvtuur schreef : Zo'n tandwiel verhouding zou helemaal niet leverbaar zijn, en je motor wordt onrijdbaar


Vandaar ''idee op een zijspoor'' stel dat je een band hebt die je wel naar je zin is, maar je motor 10 km/h te hard kan.

Africa twin RD07a 2000.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 feb 2019 19:29 #14 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic mag de nieuwe Bridgestone band wel of niet?
Volgens mij kijkt de politie gewoon in een boekje wat de topsnelheid van jouw motor is en wat voor banden er op moeten zitten, andere tandwielverhouding en daar de topsnelheid bij uitrekenen is voor de meeste agenten te ingewikkeld.

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 feb 2019 19:44 #15 door Pronto
Beantwoord door Pronto in topic mag de nieuwe Bridgestone band wel of niet?
Die AX41 lijkt wel erg op de pirelli scorpion rally str wat overigens wel een V band is.
Ik zou zelf nooit het risico nemen om met een lagere index te rijden. In geval van een ongeluk heb je kans dat je het haasje bent en gezeik met je verzekering krijgt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 feb 2019 19:50 #16 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic mag de nieuwe Bridgestone band wel of niet?
Nee toch.. die pirelli STR heeft de blokken veel dichter bij elkaar staan dan die AX41, de STR is ook gewoon een weg band met een offroad looks. De blokken ver uit elkaar voeren zacht spul beter af en happen beter in de ondergrond

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 feb 2019 23:46 - 27 feb 2019 23:57 #17 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic mag de nieuwe Bridgestone band wel of niet?
We zijn weer wat wijzer,

alles draait om de freigabe (toelatingsbrief volgens tuv richtlijn waarbij motorfietsmerk en model uitdrukkelijk vermeld zijn in combinatie met een bepaalde band
zo heeft de anakee wild wel een toelating voor gebruik op de varadero maar moet er een sticker met max 170 in het blikveld zijn gekleefd
bridgestone heeft voor huin band AX 41 een dergelijke freigabe niet

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 feb 2019 06:57 - 28 feb 2019 06:58 #18 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic mag de nieuwe Bridgestone band wel of niet?
Kijk das goed nieuws Ad, misschien komt zo'n vrijgave brief dan ook nog voor de bridgestone , die is nog nieuw en dat duurt misschien even. Is er ergens een lijst oid waar je dit op kan zoeken

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 feb 2019 08:57 #19 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic mag de nieuwe Bridgestone band wel of niet?

xrvtuur schreef : Nee toch.. die pirelli STR heeft de blokken veel dichter bij elkaar staan dan die AX41, de STR is ook gewoon een weg band met een offroad looks. De blokken ver uit elkaar voeren zacht spul beter af en happen beter in de ondergrond


Dan maar met je zakmesje aan de slag om de afstand tussen de blokken wat groter te maken :cheer: ;)

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 feb 2019 10:09 #20 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic mag de nieuwe Bridgestone band wel of niet?
hier kun je de links vinden van de fabrikanten en hun freigabe verklaringen voor alle bandenmerken

www.reifen24.de/info/freigabe-zweiradreifen.html

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.098 seconden