×
De Transalpclub op de Motorbeurs van 20 t/m 23 februari 2020. (21 feb 2020)

De Transalpclub staat dit jaar weer op de Motorbeurs voor iedereen die geïnteresseerd is in onze clubactiviteiten, toertochten en clubmotoren.

Kom langs voor een kop koffie, een goed gesprek of puf even uit op een van onze bankjes. Dit jaar staat er weer een motor van een een lid op de beurs en misschien staat er wel een tweede bij. Kom snel de Alp van TransalpGhost bekijken!

We hebben een nieuwe beursgadget voor leden en een geweldige actie voor nieuwe leden! Klik snel verder!

E10 - Euro 95 - Tanken met de AT RD07, kan het?!

22 okt 2019 08:15 #1 door marc-f
Forum vrienden,

Ik ga mijn AT (1995) dagelijks gebruiken voor zo'n 45 kilometer per dag woon/werk verkeer.

Échter nu is mijn twijfel, wat moet ik tanken? Normaal tankte ik als ik bij mijn ouders in België op bezoek was altijd Super 98 voor 1,50euro per liter.

Nu moet ik óf 2x per week op bezoek gaan, of ik ga gewoon bij ons in de stad tanken. Dat deed ik voorheen ook wel eens, dat was toen gewoon Euro 95.

Nu is het dus E10 geworden. Kan de AT dit aan? Ik rij er dagelijks mee, dus het fenomeen stilstaande benzine kent de mijne niet. De overstap naar Super 98 voor dagelijks gebruik is een behoorlijk prijzige.

Advies van de kenners/ specialisten zeer welkom.

Gr Marc
Discussie gesloten.
22 okt 2019 08:32 #2 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic E10 - Euro 95 - Tanken met de AT RD07, kan het?!
Naar verluid geeft Honda aan dat alle motoren van Honda van ná 1993 gewoon op E10 kunnen rijden.
Op www.e10check.nl staat het volgende :

Alle voor de Europese markt gebouwde Honda motorfietsen, brommer/scooters vanaf 1993 zijn geschikt voor het gebruik van benzine met maximaal 10% bio-component (E10).

Bij motoren voorzien van een carburateur kan E10 onder koude weersomstandigheden zorgen voor minder goede prestaties of rijeigenschappen.


Rijden geen probleem. Ik denk dat de problemen pas ontstaan bij stil stand langer dan 1 à 2 maanden.

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)
Discussie gesloten.
22 okt 2019 08:37 #3 door Jeroen
Beantwoord door Jeroen in topic E10 - Euro 95 - Tanken met de AT RD07, kan het?!

Rijden geen probleem. Ik denk dat de problemen pas ontstaan bij stil stand langer dan 1 à 2 maanden.


Waar mag ik dan aan denken, en hoe kan ik dat voorkomen?

"You have the right to say what you want. That doesn't mean you have the right to be heard, listened to, believed, agreed with or respected."
Discussie gesloten.
22 okt 2019 10:27 #4 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic E10 - Euro 95 - Tanken met de AT RD07, kan het?!
Naar verluid (en ik wil nog wat testjes doen) gaat de E10 al na 2 maanden 'degenereren'. Althans het bio gedeelte in de brandstof. Daarbij komen bacteriën vrij die niet overleven in de brandstof, en dus neerslaan. Je krijgt dan dus 'sludge' vorming die kan zorgen voor verstoppingen in de kleine kanalen in je carb.

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)
Discussie gesloten.
22 okt 2019 17:59 #5 door frankie
Beantwoord door frankie in topic E10 - Euro 95 - Tanken met de AT RD07, kan het?!
Is dat tegen te gaan met een extra additief erbij te gooien voor de wintermaanden ?
Of tank leeg maken voordat je hem wegzet, maar dat heb je weer kans op roest in de tank

"10 years ago we had Steve Jobs, Bob Hope and Johnny Cash........now we have no Jobs, no Hope and no Cash"
Discussie gesloten.
22 okt 2019 18:05 #6 door varaderohuibje
Beantwoord door varaderohuibje in topic E10 - Euro 95 - Tanken met de AT RD07, kan het?!
Zet deze op slot.. discussie was al gestart, Gaan geen aparte topics aanmaken mbt benzine per model.

Hier gaat het verhaal verder

transalpclub.nl/forum/alg-discussie/8136...welke-motor-wel-niet
Discussie gesloten.
Tijd voor maken pagina: 0.107 seconden