Elektrisch circuit mistlampen en accessoires

28 nov 2020 14:54 #1 door Vieux motard que jamais
Elektrisch circuit mistlampen en accessoires werd gestart door Vieux motard que jamais
Hey beste leden!

Na wat rondneuzen op het forum heb ik mezelf een extra circuitetje uitgetekend. Aangezien aan de kabelboom van mijn transalp nog nooit geprutst werd, wens ik deze ook zoveel mogelijk origineel te houden.

Voor velen onder jullie is dit wellicht enorm basic, toch wou ik nog een checken bij de kenners of er hier nog foutjes ingeslopen zijn.

Daarnaast vroeg ik me af of de 2e zekering geen overkill is?

Alvast bedankt!

This browser does not support PDFs. Please download the PDF to view it: Download PDF

Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 nov 2020 15:18 #2 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Elektrisch circuit mistlampen en accessoires
Schema's vindt ik altijd een beetje uitdagend om te lezen. Maar als ik het goed zie ga jij aansluiten op het stadslicht.
Vervolgens nog een extra schakelaar om (als het stadslicht brandt ?) de extra verlichting aan te kunnen zetten.

Persoonlijk sluit ik ook wel eens wat aan op stadslicht, maar voorkeur heeft bij mij toch om de bestaande bedrading niet te belasten. En het liefst soldeer ik niets in de bestaande kabelboom.

Bij een 600 kun je in het zekeringenkastje een draadje solderen aan de zekeringhouder (geschakelde) plus en van daaruit verder bouwen (relais wel aan te raden, en een zekering erbij zetten)
Liefst zou ik in het zekeringenkastje een extra slot willen maken voor de zekering voor de accessoire, maar dat heb ik nog niet voor elkaar weten te krijgen. Zou mooier zijn om de extra zekering daar ook in te verwerken.

De 650 is wat lastiger, en daar heb ik een extra accessoire zekeringkastje gemaakt onder het zadel. Het relais daarvoor wordt aangestuurd door de achterremlichtschakelaar. Daarvoor heb ik een extra, gesplitste kabel gemaakt met stekkers zodat deze gewoon tussen de schakelaar voor de achterrem geklikt kan worden. (Niets solderen in bestaande kabelboom).

De 700 heeft een diagnose stekker onder het zadel. Daar zit ook een geschakelde (en gezekerde) plus die ik gebruik voor accessoires. Mochten het veel accessoires worden kun je hetzelfde trucje toe passen als bij de 650 met een extra zekeringen kastje.

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 nov 2020 15:43 #3 door Vieux motard que jamais
Beantwoord door Vieux motard que jamais in topic Elektrisch circuit mistlampen en accessoires

robgoesdakar schreef : Schema's vindt ik altijd een beetje uitdagend om te lezen. Maar als ik het goed zie ga jij aansluiten op het stadslicht.
Vervolgens nog een extra schakelaar om (als het stadslicht brandt ?) de extra verlichting aan te kunnen zetten.


Ik sluit aan op de batterij (12V) met oogjes. Maar gebruik de stroom op het stadlicht om mijn kring naar via het relais te laten werken. Zo voorkom ik dat mijn mistlampen kunnen aangelegd worden als mijn motor niet loopt. Daardoor kan een leukerd er bv niet voor zorgen dat mijn batterij leeg loopt als ik niet bij de motor ben.

Liefst zou ik in het zekeringenkastje een extra slot willen maken voor de zekering voor de accessoire, maar dat heb ik nog niet voor elkaar weten te krijgen. Zou mooier zijn om de extra zekering daar ook in te verwerken.

Hierin volg ik je volledig

Daarvoor heb ik een extra, gesplitste kabel gemaakt met stekkers zodat deze gewoon tussen de schakelaar voor de achterrem geklikt kan worden. (Niets solderen in bestaande kabelboom).

Kan ik dit ook niet doen om het relais te sturen maar via het standlicht dan?

Ik heb wat kleur aangebracht op het schema om het duidelijker te maken.

This browser does not support PDFs. Please download the PDF to view it: Download PDF

Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 nov 2020 16:10 #4 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Elektrisch circuit mistlampen en accessoires
[qoute]Kan ik dit ook niet doen om het relais te sturen maar via het standlicht dan?
[/quote]

Natuurlijk. Je moet dus alleen even een (passend) stekkersetje hebben waartussen je dus een zelf gemaakte, gesplitste kabel zet. Daarna kun je die er dus tussen zetten.
Uiteraard wel even goed kijken dat je de juiste draad 'door verbindt' zodat de aansturing ook correct blijft.

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 nov 2020 16:36 - 28 nov 2020 17:45 #5 door Wilco.Cwx
Beantwoord door Wilco.Cwx in topic Elektrisch circuit mistlampen en accessoires
dit had ik ff snel uitgedacht
met grootlicht activatie

Nb ,voor de relais zijn er voetjes te koop waar ongeïsoleerde stekker in passen
,blijft de boel lekker geordend .

kan ook met diode,s gaan werken na ff puzzelen. zie versie 2 (diode type in4002 of gelijkwaardig)

beste wat ik graag doe ,is een relais aansturen op een geschakelde PLUS en daarna de op de grote schakeling voeding op het relais een zekeringen box of meerdere zekeringhouders net na het relais plaatsen
van daar uit
kun je een eigen draadboom door ontwikkelen met minimale inbreuk op de originele bedrading.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 nov 2020 17:15 #6 door Vieux motard que jamais
Beantwoord door Vieux motard que jamais in topic Elektrisch circuit mistlampen en accessoires

Wilco.Cwx schreef : dit had ik ff snel uitgedacht
met grootlicht activatie

Nb ,voor de relais zijn er voetjes te koop waar ongeïsoleerde stekker in passen
,blijft de boel lekker geordend .

kan ook met diode,s gaan werken na ff puzzelen.

beste wat ik graag doe ,is een relais aansturen op een geschakelde PLUS en daarna de op de grote schakeling voeding op het relais een zekeringen box of meerdere zekeringhouders net na het relais plaatsen
van daar uit
kun je een eigen draadboom door ontwikkelen met minimale inbreuk op de originele bedrading.


Erg interessant, gaat wel al wat verder dan waar ik op dacht. De lampen die ik heb zijn geen alibaba's maar nu ook nt zo gesoftificeerd dat ze 2 standen aankunnen.
Hier creëer je eigenlijk een secundaire draadboom die niet aangesloten wordt op de batterij maar rechtstreeks van de zekeringkast /geschakelde plus van de hoofddraadboom? Kan je hiermee de hoofdboom niet overbelasten?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 nov 2020 17:54 - 28 nov 2020 18:16 #7 door Wilco.Cwx
Beantwoord door Wilco.Cwx in topic Elektrisch circuit mistlampen en accessoires
zoals geschreven
ik ben voorstander van een eigen draadboom met minimaal inbreuk op de originele draadboom
dus een apart relais die reageert op een geschakelde voeding
en ja de originele draadboom heeft ook zijn beperkingen ,de 2 led lampen zou hij moeten kunnen dragen maar hoe meer troep hoe meer kansen op falen.

vandaar mijn voorkeur op een eigen draadboompje .
en een directe voeding(eventueel met zware zekeirng) op het relais met zekeringen/box daar net achter

en nu meld je pas 2 standen led lichten
svp schema of linkje alie.....
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 nov 2020 19:31 #8 door Vieux motard que jamais
Beantwoord door Vieux motard que jamais in topic Elektrisch circuit mistlampen en accessoires
Ik heb het voorgaande relais nog even overzichtelijk gezet.

This browser does not support PDFs. Please download the PDF to view it: Download PDF




Wat de Diodes doen versta ik nog niet helemaal. Kan je me dit uitleggen?

Vervolgens, waar dient de stroom afgetapt te worden? Is dit nog steeds rechtstreeks van de batterij?
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 nov 2020 19:59 - 28 nov 2020 20:10 #9 door Wilco.Cwx
Beantwoord door Wilco.Cwx in topic Elektrisch circuit mistlampen en accessoires
aangepast schema

welke led lampen set ?
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 nov 2020 17:40 #10 door Vieux motard que jamais
Beantwoord door Vieux motard que jamais in topic Elektrisch circuit mistlampen en accessoires
Hoi,

Ik vond ze niet zo snel terug, ze zijn van Rigid maar heb de doos niet meer.
Nieuwe versie is deze :

www.amazon.com/Rigid-Industries-20741-IG...y%2Caps%2C229&sr=8-2

De diodes zorgen er eigenlijk voor dat er geen contact komt tussen het standlicht en het grootlicht ?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 nov 2020 22:58 #11 door Wilco.Cwx
Beantwoord door Wilco.Cwx in topic Elektrisch circuit mistlampen en accessoires
de diode,s laten voeding in 1 richting door ,net zoiets als in een 1 richting straat en voeding op de andere zijde wordt gesperrt (tegengehouden)

zoals het schema is getekend wordt er ingeschakeld als het contact aan staat dmv het 1e relais en een extra schakelaar wordt aangezet, die via het parkeerlicht het 2e relais spoel voed .

nu is grootlicht wettelijk alleen te gebruiken zolang je andere niet verblind ,of ter afwending van gevaar
ik vind grootlicht niet snel groot genoeg en extra licht is nooit verkeerd om gelijk mee op te schakelen zonder naar extra schakelaars te moeten graaien
om ze aan of uit te zetten
vandaar de diode die vanaf het grootlicht ook het 2e relais kan activeren en die andere diode om te sperren

NU ik weet dat je ridgid ignite led lampen (mijn favoriete keuze maar te duur ) gaat gebruiken moet ik het schema in jou geval aanpassen zodat je laag
en hoog licht kan blijven bedienen en ook aan gaan met GrootLICHT
vermoed dat het toch 3 relais gaan worden
hoop morgen schema aan te passen .

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 dec 2020 19:31 #12 door Vieux motard que jamais
Beantwoord door Vieux motard que jamais in topic Elektrisch circuit mistlampen en accessoires
Hi Wilco,

zou je toevallig al een momentje gehad hebben om deze up te daten?

Thx

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 dec 2020 19:46 #13 door Wilco.Cwx
Beantwoord door Wilco.Cwx in topic Elektrisch circuit mistlampen en accessoires
mijn handen jeuken om het schema klaar te maken

mis alleen de aansluiting volgorde voor de rigid 2 standen schakelaar

heb jij die toevallig ? de leverancier en fabrikant geven nog geen teken van leven via de email :blink:

de hoofd zekering en relais via het contact en zekeringen box zitten zowiezo in het plan van aanpak ,de rest hangt in jou geval af van de rigid schakelaar.

hoor graag meer.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 dec 2020 20:41 - 06 dec 2020 21:36 #14 door Vieux motard que jamais
Beantwoord door Vieux motard que jamais in topic Elektrisch circuit mistlampen en accessoires
op aanraden van enkele ervaren adv rijders dacht ik om mogelijks een power distribution unit aan te sluiten en van daaruit te verdelen naar de verschillende accessoires.

zoals een van de onderstaande.
www.easternbeaver.com/Main/Wiring_Kits/Fuseboxes/PC-8/pc-8.html
moto-mate.com/product-category/power-distribution-units/
of de (té) dure www.allroadmoto.be/nl/pdm-60-power-distr...keringsdoos-stu.html

wat denk jij?

Van de Rigid's heb ik (nog) niets meegekregen, ze zijn tweedehands en komen van een oude collega. Ze liggen voorlopig nog te wachten op mij tot ik ze demonteer van zijn offroad truck.

Verder zag ik in de stock americain deze lampen liggen. www.lampa.it/en/articles/72318-wl-10-aux...-0004-FA-FELED-72318

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 dec 2020 21:18 - 11 dec 2020 21:20 #15 door Wilco.Cwx
Beantwoord door Wilco.Cwx in topic Elektrisch circuit mistlampen en accessoires
EINDELIJK

verstralershop.nl was zo vriendelijk mijn vraag te beantwoorden over de RIGID hi/low schakelaar
deze heeft volgens "" DOUWE"" van verstralershop een massa nodig ,een voeding nodig en heeft 1 uitgang die beide lampen aanstuurt
van daaruit heb ik het volgende uitgewerkt (zie schema afbeelding)

we beginnen met 1 zware zekering en bekabeling naar relais nr1 die vervolgens naar een meervoudige zekeringkast gaat ,dit relais wordt aangestuurd door de voeding over het Contact ( Ign2)

via een zekering uit die zekeringkast voeden we relais nr2 die aangestuurd wordt door het parkeerlicht.
de hoofdstroom gaat richting de rigid hi/low standenschakelaar

en als extra :P :) de aanstuurstroom uit de rigid hi.low schakelaar gaat door relais nr3 richting de rigid ledlampen :)
relais nr3 wordt aangestuurd door het grootlicht

BAM ,,,,altijd Grootfeest met grootlicht aansturen ,even bijlichten of even groeten :pinch: :mrgreen:

Bekijk zelf wel even hoe het zit met de Rigid hi/low schakelaar ,(is wat lastig op afstand voor mij om te bepalen wat wat is ?)

success groet wilco
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 dec 2020 07:50 - 12 dec 2020 07:55 #16 door Wilco.Cwx
Beantwoord door Wilco.Cwx in topic Elektrisch circuit mistlampen en accessoires
Even als aanvulling

aangezien ik niet jou motorfiets heb noch het elektrische schema ben ik er van uitgegaan dat alles via de pluszijde wordt aangestuurd .
niet via de massa zoals soms bij japanners het geval is .

verder zie ik dat er een bericht verloren is gegaan ,zekeringhouders en relais voeten zijn te vinden bij bijvoorbeeld conrad of de betere automaterialen leverancier

conrad is prima ,maar voor gratis verzenden is een bepaald aankoopbedrag nodig
ik heb bij conrad het een en ander gezien van het merk mta
ga maar ff neuzen daar of wat je vind dat voor jouw situatie het best uitkomt

de relais die ik regelmatig gebruik zijn op automotive basis
voor de 1e relais zou ik een 25 a 30 ampere uitvoering kiezen
in de andere gevallen voor het kleinere type tot 20 ampere ,ook daar zijn voetjes voor te koop

kijk maar even NA 11 minuten,

dan zie je wat ik bedoel

groet wilco

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.214 seconden