1 motor, 4 wielen?

14 juni 2021 13:33 #1 door hannes
1 motor, 4 wielen? werd gestart door hannes
Ik zit met het idee om regelmatig te wisselen tussen 2 setjes wielen.
1tje met een 50/50 band en de andere met grove offroad noppen.

Nu vraag ik me af of dit op termijn niet voor problemen zal zorgen?

Wat met het gebruik van 2 verschillende tandwielen op de gemonteerde kettingset?

Is het aangewezen steeds de rem blokken te wisselen of maakt dit niet zoveel uit?

Zijn er al dan niet nog zaken om rekening mee te houden?

Alvast enorm bedankt voor jullie reacties,

Mvg Hannes

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 juni 2021 02:36 - 15 juni 2021 02:39 #2 door Grubeater
Beantwoord door Grubeater in topic 1 motor, 4 wielen?
Je kettingwiel zit niet vast aan je achterwiel, maar op de tandwieldrager. Die zit vast geklemd in je achterwiel met de dempingsrubbers. Je hebt maar 1 kettingset nodig. Kijk maar in dit topic: transalpclub.nl/forum/techniek-transalp/...-achterwiel-tandwiel



Qua remmen zou je steeds de remschijven kunnen overzetten op de andere wielen, dan kun je dezelfde remblokken gebruiken. Maar het is makkelijker om de remblokken te wisselen i.p.v. de remschijven. Anders moeten de remblokken en remschijven steeds op elkaar inslijten en is je remkracht niet optimaal.

She asked me to tell her three words every girl wants to hear, so I whispered: "I Ride Honda".

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 juni 2021 07:17 #3 door hannes
Beantwoord door hannes in topic 1 motor, 4 wielen?

Grubeater schreef : Je kettingwiel zit niet vast aan je achterwiel, maar op de tandwieldrager. Die zit vast geklemd in je achterwiel met de dempingsrubbers. Je hebt maar 1 kettingset nodig. Kijk maar in dit topic: transalpclub.nl/forum/techniek-transalp/...-achterwiel-tandwiel



Qua remmen zou je steeds de remschijven kunnen overzetten op de andere wielen, dan kun je dezelfde remblokken gebruiken. Maar het is makkelijker om de remblokken te wisselen i.p.v. de remschijven. Anders moeten de remblokken en remschijven steeds op elkaar inslijten en is je remkracht niet optimaal.


Bedankt voor de tips,
Rem blokjes wisselen is geen probleem.
Dat het tandwiel zo in de naaf zit wist ik nog niet, ga straks ns kijken of dat met n remtrommel ook zo simpel is.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 juni 2021 08:13 #4 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic 1 motor, 4 wielen?
Remtrommel zou ik bij het wiel laten. Geldt hetzelfde voor als voor remblokken/schijven.

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 juni 2021 09:22 #5 door hannes
Beantwoord door hannes in topic 1 motor, 4 wielen?

robgoesdakar schreef : Remtrommel zou ik bij het wiel laten. Geldt hetzelfde voor als voor remblokken/schijven.


Jullie gouden raad was duidelijk!
trommel en remschoenen bij hetzelfde wiel
Remblokjes vooraan blijven ook bij de gemonteerde schijf.

Ik bedoelde dat ik eens ga kijken op m'n reserve wiel (met trommel) of het tandwiel op dezelfde manier gemonteerd is als op de foto hierboven.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 juni 2021 11:41 #6 door V-Twin
Beantwoord door V-Twin in topic 1 motor, 4 wielen?
Het antwoord daarop is ja, tandwiel zit bij 'moderne' motorfietsen altijd gemonteerd op een tandwieldrager.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 juni 2021 21:36 #7 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic 1 motor, 4 wielen?
Eens met wat hullie hierboven allemaal zeggen ;)

De boel slijt op elkaar in, dus om de beste prestaties en minste slijtage te bereiken is het idd het beste om het tandwiel bij de ketting, de remblokken bij de bijbehorende schijven en remschoenen bij de bijbehorende trommel te houden.

In jouw geval betekend dat dus:
- bij het voorwiel: een extra schijf met bijbehoren blokken hebben / of behalve wiel wisselen óók de schijf overzetten van het ene wiel naar het andere.
- bij het achterwiel: een extra rem-ankerplaat met remschoenen hebben / of een extra setje remschoenen en die overzetten op de ankerplaat. Uiteraard ook de tandwieldrager overzetten.


Tot zover de theorie, de praktijk kan soms wat anders zijn :)

Ik heb ook ooit eens een setje extra wielen bij een motorfiets gehad. In 1e instantie had ik geen extra (2 stuks) schijven, dus werd het bij wielen wisselen ook schijven wisselen. Nou is dat best wat werk, dus zsm een setje extra schijven opgesnord, dat maakte het wisselen wat sneller. Blokken liet ik toen wel gewoon zitten.
Je merkte idd wel dat je héél eventjes nodig had om die blokken weer op de andere schijven aan te laten passen, maar dat was met 2x remmen wel weer voor mekaar B)

Eea zal ook afhankelijk zijn van hoe ver de verschillende schijven al afgesleten zijn. Ik verwacht dat als je start met 2 nieuwe (sets) schijven en die afwisselend met hetzelfde setje blokken gebruikt de slijtage redelijk gelijkmatig verloopt.
Een kwestie van uitproberen lijkt me.

Grtz,
René

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / R80G/S ‘85 / G310GS ‘17

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 juni 2021 23:47 #8 door hannes
Beantwoord door hannes in topic 1 motor, 4 wielen?

The Headless Horseman schreef : Eens met wat hullie hierboven allemaal zeggen ;)

De boel slijt op elkaar in, dus om de beste prestaties en minste slijtage te bereiken is het idd het beste om het tandwiel bij de ketting, de remblokken bij de bijbehorende schijven en remschoenen bij de bijbehorende trommel te houden.

In jouw geval betekend dat dus:
- bij het voorwiel: een extra schijf met bijbehoren blokken hebben / of behalve wiel wisselen óók de schijf overzetten van het ene wiel naar het andere.
- bij het achterwiel: een extra rem-ankerplaat met remschoenen hebben / of een extra setje remschoenen en die overzetten op de ankerplaat. Uiteraard ook de tandwieldrager overzetten.


Tot zover de theorie, de praktijk kan soms wat anders zijn :)

Ik heb ook ooit eens een setje extra wielen bij een motorfiets gehad. In 1e instantie had ik geen extra (2 stuks) schijven, dus werd het bij wielen wisselen ook schijven wisselen. Nou is dat best wat werk, dus zsm een setje extra schijven opgesnord, dat maakte het wisselen wat sneller. Blokken liet ik toen wel gewoon zitten.
Je merkte idd wel dat je héél eventjes nodig had om die blokken weer op de andere schijven aan te laten passen, maar dat was met 2x remmen wel weer voor mekaar B)

Eea zal ook afhankelijk zijn van hoe ver de verschillende schijven al afgesleten zijn. Ik verwacht dat als je start met 2 nieuwe (sets) schijven en die afwisselend met hetzelfde setje blokken gebruikt de slijtage redelijk gelijkmatig verloopt.
Een kwestie van uitproberen lijkt me.

Grtz,
René


Bedankt voor het delen van je ervaring.

Wat ik al gemerkt heb is dat je bij het plaatsen van de remschijf best iedere keer nieuwe boutjes gebruikt, Heb al eens oude stuk gedraaid (met momentsleutel) En serieus gepruts om ze nadien weer los te draaien.
Steeds schijven wisselen wil ik dus vermijden.

Blokken wisselen is nu niet het grootste werk, een 2e schijf heb ik reeds liggen.
Een Kompleet achterwiel en nieuwe remschoenen heb ik ook al

moet enkel nog ergens een goed voorwiel scoren, of mijn oud voorwiel restaureren.
Helaas is de velg waarschijnlijk niet meer te redden
Reeds 4 gewichtjes in geplakt en ze heeft serieus last van de bekende rotte plekken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.189 seconden