- Berichten: 177
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
Grubeater schreef : Je kettingwiel zit niet vast aan je achterwiel, maar op de tandwieldrager. Die zit vast geklemd in je achterwiel met de dempingsrubbers. Je hebt maar 1 kettingset nodig. Kijk maar in dit topic: transalpclub.nl/forum/techniek-transalp/...-achterwiel-tandwiel
Qua remmen zou je steeds de remschijven kunnen overzetten op de andere wielen, dan kun je dezelfde remblokken gebruiken. Maar het is makkelijker om de remblokken te wisselen i.p.v. de remschijven. Anders moeten de remblokken en remschijven steeds op elkaar inslijten en is je remkracht niet optimaal.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
robgoesdakar schreef : Remtrommel zou ik bij het wiel laten. Geldt hetzelfde voor als voor remblokken/schijven.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
The Headless Horseman schreef : Eens met wat hullie hierboven allemaal zeggen
De boel slijt op elkaar in, dus om de beste prestaties en minste slijtage te bereiken is het idd het beste om het tandwiel bij de ketting, de remblokken bij de bijbehorende schijven en remschoenen bij de bijbehorende trommel te houden.
In jouw geval betekend dat dus:
- bij het voorwiel: een extra schijf met bijbehoren blokken hebben / of behalve wiel wisselen óók de schijf overzetten van het ene wiel naar het andere.
- bij het achterwiel: een extra rem-ankerplaat met remschoenen hebben / of een extra setje remschoenen en die overzetten op de ankerplaat. Uiteraard ook de tandwieldrager overzetten.
Tot zover de theorie, de praktijk kan soms wat anders zijn
Ik heb ook ooit eens een setje extra wielen bij een motorfiets gehad. In 1e instantie had ik geen extra (2 stuks) schijven, dus werd het bij wielen wisselen ook schijven wisselen. Nou is dat best wat werk, dus zsm een setje extra schijven opgesnord, dat maakte het wisselen wat sneller. Blokken liet ik toen wel gewoon zitten.
Je merkte idd wel dat je héél eventjes nodig had om die blokken weer op de andere schijven aan te laten passen, maar dat was met 2x remmen wel weer voor mekaar
Eea zal ook afhankelijk zijn van hoe ver de verschillende schijven al afgesleten zijn. Ik verwacht dat als je start met 2 nieuwe (sets) schijven en die afwisselend met hetzelfde setje blokken gebruikt de slijtage redelijk gelijkmatig verloopt.
Een kwestie van uitproberen lijkt me.
Grtz,
René
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.