TA: Voorvork keerring niet op juiste plek

15 jan 2023 17:19 #1 door Stefan
Hi,

Recent begonnen aan de revisie van mijn voorvork (TA 96): glijlagers, keerringen, afdichtingen.

Bij 1 poot ging alles vrij soepel uit elkaar en ook assemblage ging relatief makkelijk. Ik gebruik een pvc pijp van 5mm diameter en daarmee ging zonder moeite of kracht alle delen op hun plek.

De andere poot echter blijkt een stuk stroever en ik krijg de keerring (van merk Athena) niet op de juiste plek geinstalleerd. Bij het uit elkaar halen zag ik dat de ring (#5 op CMS) anders was dan in de "goede" poot, deze is conisch ipv plat. Goed zo heeft het geheel wel gezeten maar ik dacht mogelijk houdt dat iets tegen. Dus bij CMS maar de juiste ring besteld, maar nu blijkt ook dit niet te helpen en blijft de keerring op dezelfde plek vast te zitten. Ik krijg de keerring niet verder dan de bovenkant van de poot. Ik moet veel meer kracht zetten op de pvc pijp als de poot waar het wel goed ging, maar het ding gaat geen mm dieper. Alle Youtube varianten (met tape, met een oude keerring) geprobeerd, maar niks lijkt te werken.

Foto van pijp nog inclusief de oude glijlager die ik er met pijn en moeite en fohnen uit heb weten te halen, en foto van keering die niet verder wilt.

Heeft iemand nog een idee?





Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 jan 2023 17:52 #2 door honda2x
Beantwoord door honda2x in topic TA: Voorvork keerring niet op juiste plek
hai Stefan

kijk anders even hier bij mij misschien heb je daar een antwoord pagina 5 :) :) ik gebruik blauw vet om de kering wat makkelijker in te tikken naar dat
de binnen kant goed schoongemaakt is blauw vet is vetwat geen rubber aan tast volgens mij rem vet

transalpclub.nl/forum/alg-intro/5689-rij...n-projectje?start=60

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 jan 2023 09:15 #3 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic TA: Voorvork keerring niet op juiste plek
Bij het in elkaar zetten eerst zorgen dat de glijlagers op de juiste plek gaan zitten, eventueel met de ring er boven even 'aanslaan' met (in jouw geval) de pvs pijp. Daarna de keerring op z'n plek zetten.

Zou gewoon moeten lukken.

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 jan 2023 15:27 #4 door Stefan
Beantwoord door Stefan in topic TA: Voorvork keerring niet op juiste plek
Thanks -- Het is gelukt.

Ik heb geheel nogmaals uit elkaar gehaald en met aluminium folie de binnenzijde een beetje 'opgeschuurd'. Daarna zowel de keerring als de rand van de vork doordrenkt met olie. Toen de pvc pijp rand afgetaped met ducktape (na het zien van de foto's van honda2x) zodat ik meer kracht kan zetten zonder dat de pvc pijp splintert of de keerring beschadigd. Met paar klappen gleed de keerring (nog niet zo makkelijk) op zijn plek.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 jan 2023 20:18 #5 door honda2x
Beantwoord door honda2x in topic TA: Voorvork keerring niet op juiste plek
Mooi dat het gelukt is klopt dat je behoorlijk moet slaan bij me andere motor was dat idem dito ik gebruikte wel een hamer met kunstof of rubber dop
kost iets meer aan klappen ter voorkomen van beschadiging met een stalen hamer op de voorvorkpoten .:mrgreen:
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.116 seconden