Transalp vermogen volledig weg op hoogte

24 sept 2023 16:39 - 24 sept 2023 17:14 #1 door Stefan
Transalp vermogen volledig weg op hoogte werd gestart door Stefan
Hi allen,

Afgelopen maand in Tajikistan merkte ik dat de Transalp steeds slechter begon te lopen. De eerste passen vanaf Kyrgyzstan (4.100 en 4.600m) gingen nog "goed", dwz in eerste versnelling op 2000 toeren. Maar naarmate we langer op hoogte bleven kwam ik op moment op een helling van max 6 graden volledig stil. Alle vermogen was weg. Motor was niet over verhit (op temp waarbij af en toe de ventilator aanslaat). In neutraal 7.000rpm en er kwam een enorme zwarte rookpluim uit de uitlaat. Daarna liep de motor maar veel en veel slechter. Eenmaal op lager niveau (3.200m) ging het beter maar er was duidelijk iets aan de hand.

De bougies van de achterste cilinder bleken volledig zwart van de koolstof. Carbs uit elkaar gehaald en de carb gasklep van achterste cilinder was aan de cilinder kant volledig zwart (zie foto). Van de voorste cilinder de carb en bougies waren ok. Choke plunjers van beide carbs ook nog goed. Alles schoongemaakt met een carbreiniger spuitbus, uitlaatklep achterste cilinder klein beetje nauwer gesteld. Alle 4 de bougies vervangen. Daarna liep hij weer goed.

Nu in Pakistan bij een offroad bergpas weer moeite: vanaf de 3.500m loopt hij als een natte krant. Alle vermogen is weg. Zelfde situatie als in Tajikistan. Op een nagenoeg horizontale aanloop komt hij niet meer boven de 3000 toeren en zodra de weg steiler wordt dan 10 graden vallen de toeren volledig weg en slaat de motor af. Ter referentie: de locals reden dezelfde helling met hun 125cc omhoog. Eenmaal onder de 3.000m loopt hij weer als normaal.

In het kort over de motor: Transalp uit 1996, 81.000km, houdt de onderhoudsinterval bij. 15/49 tandwielen, standaard hiflo luchtfilter, zijkap eraf, slurf uit de behuizing gehaald. Olie nu 10.000km oud. Carbs schoongemaakt met een reiniger spuitbus. Geen andere formaat naalden. Pilot schroef voor 2.5 slagen uit, achter 2.25 slagen uit. De inlaatrubbers nog ok en strak aangedraaid.

Heeft iemand een suggestie wat er mis kan zijn? Of is het een bekend gegeven dat de motor niet gemaakt is voor 3.500-4.000m+ offroad bergpassen?
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 sept 2023 19:18 - 24 sept 2023 19:22 #2 door alain
Beantwoord door alain in topic Transalp vermogen volledig weg op hoogte
Te weinig zuurstofdruk + carburateur afgeregeld op zeeniveau.
Een verstopte luchtfilter kan het probleem verergeren.
Vuile bougies zijn geen oorzaak, maar gevolg.

Ik ben verscheidene malen tot bijna 5000 meter gereden. Zelfde problemen gehad, maar nooit de aangepaste sproeiers moeten monteren die ik bij me had. Je moet hoog in de toeren blijven, boven 6000, en laag in de versnelling, maximaal derde, en dan haal je maximaal 80km/u.

Maar de Transalp bleef altijd werken, al was het krakkemikkig.

Injectie + Lambdasonde lossen dit probleem grotendeels op bij moderne motoren.

Dus toch eerst eens je luchtfilter checken, je vangt daar veel stof.

PD06(1994) - iNCa750X DCT (2021)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 sept 2023 19:32 - 24 sept 2023 19:37 #3 door alain
Beantwoord door alain in topic Transalp vermogen volledig weg op hoogte
TCN met 2 hele oude Transalpjes op bijna 5000 meter. Je ziet Dirk-Jan (Vetjan) onder het bord met de Rooie.


PD06(1994) - iNCa750X DCT (2021)
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 sept 2023 20:29 - 25 sept 2023 05:02 #4 door Stefan
Beantwoord door Stefan in topic Transalp vermogen volledig weg op hoogte
Kijk die pas was ik ook! Die ging dus wel prima net als de Khurjerab. Maar die zijn gravel/geasfalteerd en daarbij lukt het idd wel om met een aanloop boven de 6000 rpm te blijven. Moet wel zeggen dat ik bij beide toppen met maximaal 2000 rpm bovenkwam.

Beide passen heb ik [edit] geprobeerd [edit] zonder luchtfilter gereden maar daar merkte ik geen verschil tov met luchtfilter....

De pas in Pakistan is 6000 rpm onmogelijk vast te houden. Zo smal en met tegenliggers kom ik stil te staan en dan was het klaar. In neutraal naar 6000rpm en dan weg proberen te rijden daalt hij gelijk naar 2000 terug... of aanloop met 5000rpm valt direct terug als ik aan een steil stuk begin. Zie foto van de route. We werden ook verrast door een sneeuwstorm dus uiteindelijk alsnog rechtsomkeer gemaakt...

Iig kan ik concluderen dat het een bekend probleem is. Maar carb afgesteld op zeeniveau? Zoveel is er naast de pilot schroef niet af te stellen of zie ik het verkeerd? Of dus kleinere sproeiers?
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 sept 2023 21:59 #5 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Transalp vermogen volledig weg op hoogte
een atmosferische motor loopt enkel goed met een juist mengsel ( 1 op ca 18 lucht) en dit gaat op hoogte niet werken omdat het mengsel veel te rijk staat /
vandaar dat dit opnieuw afstellen feitelijk niet anders is dan kleinere sproeiers monteren en hierop de boel afstellen.

maar rijden zonder luchtfilter is helemaal uit de boze ( stof in de zuigerruimte is funest voor de afdichting van zuigerveren en olieschraapveren op de cylinder wand en interne delen in je carb waar deze vuile lucht langs stroomt.

ben je overigens zeker dat je motorfiets op beide cilinders loopt? maw werken je cdi units naar behoren

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 sept 2023 04:59 #6 door Stefan
Beantwoord door Stefan in topic Transalp vermogen volledig weg op hoogte
Sorry ik bedoelde dat ik op beide passen geprobeerd heb te rijden zonder luchtfilter. Wilde testen of ik verschil merkte en dus of de luchtfilter verstopt was. Maar dat leverde geen verschil qua prestaties.

Motor heeft 1 CDI en beide cilinders worden warm. Ook op lagere hoogte voel ik duidelijk het vermogen van beide cilinders.

Ik zal eens gaan zoeken naar kleinere sproeiers, en kijken of dat wat oplevert! Maar met de weinige afstelling mogelijkheden vraag ik me nog steeds af waarom de carb vd achterste cilinder zoveel meer koolstofresten heeft tov de voorste cilinder...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 sept 2023 08:37 #7 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Transalp vermogen volledig weg op hoogte
Even uit mijn hoofd zijn de sproeier maten van de voorste en achterste cilinder standaard al verschillend om de achterste cilinder iets rijker af te stellen zodat die iets meer koeling krijgt.
Met andere woorden, de achterste cilider staat al wat rijker afgesteld, dus dat zou kunnen verklaren waarom alleen de achterste er op die hoogte last van heeft.

Je zou kunnen proberen met de luchtmengsel schroef aan de carb voor de achterste cilinder de boel op hoogte iets anders in te regelen.

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 sept 2023 18:07 #8 door renATus
Beantwoord door renATus in topic Transalp vermogen volledig weg op hoogte
Naast alle technische vragen en adviezen wil ik jullie toch even laten weten dat ik diep respect heb voor jullie doorzettingsvermogen. Ben benieuwd straks naar het reisverslag.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 sept 2023 07:16 #9 door alain
Beantwoord door alain in topic Transalp vermogen volledig weg op hoogte
Ook klimatologische omstandigheden spelen een rol. Als je je in een lagedrukgebied bevindt, daalt de absolute zuurstofdruk nog verder. Ikzelf deed de hoge passen telkens onder optimale klimatologische omstandigheden. Dat zou bij jou wel eens heel anders kunnen geweest zijn.
Check ook eens alle elektrische verbindingen van het ontstekingscircuit van opnemer in motorblok tot aan de bougies.
Dat zijn eenvoudige zaken, want nieuwe sproeiers, daarvoor moeten de carburateurs open...

PD06(1994) - iNCa750X DCT (2021)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 sept 2023 12:09 #10 door voorstad
Beantwoord door voorstad in topic Transalp vermogen volledig weg op hoogte
En ik wacht met smart op nieuwe logboek verhalen!

transalpclub.nl/forum/alg-intro/10649-st...de-transalp?start=20

2009 - 2022: XL600v uit ' 97 en van 30k naar 180k gereden.
2022 - heden: XT660z uit '11 met 40k op de teller.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 okt 2023 08:58 #11 door Stefan
Beantwoord door Stefan in topic Transalp vermogen volledig weg op hoogte
Dank allen voor het meedenken!
Ik ben druk op zoek in Islamabad naar zowel kleinere sproeiers, en ook een motorzaak om de electra door te meten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.140 seconden