Kleppen stellen en reinigen carburateurs

13 okt 2023 16:19 - 13 okt 2023 16:35 #1 door hannes
Kleppen stellen en reinigen carburateurs werd gestart door hannes
Hallo,

Zoals jullie misschien al in een vorige post gelezen hadden, ben ik bezig met een heel grondig groot onderhoud aan mijn pd06.
(Ze staat nu op 80000km, waarvan de laatste 30000 stevig off-road misbruik.)

Het de carburateurs gedemonteerd omdat de choke vast zit en ze in de weg zaten om de kleppen te controleren.

Ga ze uit elkaar halen en reinigen in een ultrasoon badje, maar vroeg me af of jullie aanraden om ineens een revisie setje te bestellen? Of is het mogelijks oké om de originele dichtingen, sproeiers, naalden enz te hergebruiken?
Stel me dezelfde vraag over de dichtingen van de kleppen inspectie dekseltjes?


Ben dus ook voor het eerst kleppen aan het stellen...

De grote aluminium bout in het Carter zit zo vast dat ik m niet los durfde te maken.
Dacht dan maar in versnelling, aan het achterwiel, de motor rond te draaien. Maar blijkt dat hier zelfs zonder bougies behoorlijk wat weerstand is.
Het lukte wel, maar vroeg me af of het normaal is dat dit redelijk wat kracht kost?

Heb de ingaande kleppen reeds bij geregeld. Ze stonden zowel voor als achter bijna helemaal dicht een lamel van 0,10 kon er net niet door.
Nu staan ze alle 4 netjes op 0,15, is het Haynes boek hier correct met een aanbeveling tussen 0,13-0,17?

Dan voorlopig mijn laatste vraag'
Wat betekent het voor mijn motor, dat ik waarschijnlijk lange tijd met een te kleine ingaande klep speling gereden heb?

Alvast enorm bedankt,
Gr Hannes

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 okt 2023 16:40 #2 door hannes
Beantwoord door hannes in topic Kleppen stellen en reinigen carburateurs
Indien al mijn rondom vragen, meer in de thread van kleine/grote klusjes thuishoren dan pas ik het aan.
Er staat daar heel veel informatie, maar ik vindt het moeilijk om daar met de zoekfunctie uit te halen wat ik zoek.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 okt 2023 18:51 - 13 okt 2023 19:13 #3 door V-Twin
Beantwoord door V-Twin in topic Kleppen stellen en reinigen carburateurs
Ga ze uit elkaar halen en reinigen in een ultrasoon badje, maar vroeg me af of jullie aanraden om ineens een revisie setje te bestellen? Of is het mogelijks oké om de originele dichtingen, sproeiers, naalden enz te hergebruiken?
Reactie: Dat zal je op basis van de staat moeten beoordelen. Daar is in z'n algemeenheid zo op afstand niets van te zeggen.

Stel me dezelfde vraag over de dichtingen van de kleppen inspectie dekseltjes?
Reactie: Kunnen meerdere keren worden gebruikt. Vervangen als ze beschadigd zijn of hard zijn geworden. Moeten soepel aanvoelen. Anders pas vervangen als je lekkage krijgt.

De grote aluminium bout in het Carter zit zo vast dat ik m niet los durfde te maken.
Reactie: Ding kan inderdaad erg vast zitten. Een goede passende inbus is een vereiste en met een warm blok gaat het ook makkelijker. Goed mogelijk dat het dan nog niet lukt en tegen de klok rondtikken met een doorslag/drevel oid.

Dacht dan maar in versnelling, aan het achterwiel, de motor rond te draaien. Maar blijkt dat hier zelfs zonder bougies behoorlijk wat weerstand is.
Het lukte wel, maar vroeg me af of het normaal is dat dit redelijk wat kracht kost?
Reactie: Ja dat is normaal.

Heb de ingaande kleppen reeds bij geregeld. Ze stonden zowel voor als achter bijna helemaal dicht een lamel van 0,10 kon er net niet door.
Nu staan ze alle 4 netjes op 0,15, is het Haynes boek hier correct met een aanbeveling tussen 0,13-0,17?
Reactie: Ja, met koude motor.

Dan voorlopig mijn laatste vraag'
Wat betekent het voor mijn motor, dat ik waarschijnlijk lange tijd met een te kleine ingaande klep speling gereden heb?
Reactie: Dat hij geen maximale prestatie heeft kunnen leveren. Zou me bij een speling van 0,99 mm niet direct zorgen maken wel goed dat je het wat ruimer hebt gezet.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 okt 2023 19:10 #4 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Kleppen stellen en reinigen carburateurs
Van mij nog een reactie op de carbs:

Ik zou ze niet splitsen! Gewoon lekker de 2 carbs aan elkaar laten en het stangenstelsel ook vast laten.

De verchroomde dekseltjes er af, veren er uit, gasschuif+membranen er uit (niet uit elkaar halen), evt wel de gasnaalden uit de schuif, maar echt persé nodig is dat niet. Dan aan de onderkant de vlotterbakken er af, de vlotters kunnen ook uit elkaar en dan kun je ook de sproeiers er nog uitdraaien. Verder zou ik niet gaan.

Dan kun je doen wat V-Twin zegt: de boel inspecteren, maar bij 80K zou je eigenlijk nog geen versleten onderdelen tegen moeten komen. Sproeiers goed bekijken of alle gaatjes open zijn. Evt schoon laten weken in carb reiniger.

En dan het hele spul inderdaad in een ultrasoonbad reinigen. Dan ziet het er daarna weer keurig uit B)
Hou de onderdeeltjes per carb gescheiden.

Grtz,
René

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / TA 750 ‘24 / R80G/S ‘85

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 okt 2023 07:11 #5 door hannes
Beantwoord door hannes in topic Kleppen stellen en reinigen carburateurs
Heerlijk, zo'n forum waar je een serieus en duidelijk antwoord krijgt.
Bedankt voor de tips!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 okt 2023 08:38 #6 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Kleppen stellen en reinigen carburateurs
Welk bouwjaar is jouw transalp ?

Inlaat kleppen van de eerste bouwjaren (H- model wordt in Haynes vermeld) staat namelijk op 0.1 mm
En had je het juiste bovenste dode punt te pakken ?

Rest is al hiervoor gezegd. De dop is heel vaak een drama om los te krijgen. Ik heb ze hier gewoon standaard op voorraad liggen als ik er weer eens eentje los moet tikken.

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 okt 2023 09:22 - 15 okt 2023 12:04 #7 door hannes
Beantwoord door hannes in topic Kleppen stellen en reinigen carburateurs

robgoesdakar schreef : Welk bouwjaar is jouw transalp ?

Inlaat kleppen van de eerste bouwjaren (H- model wordt in Haynes vermeld) staat namelijk op 0.1 mm
En had je het juiste bovenste dode punt te pakken ?

Rest is al hiervoor gezegd. De dop is heel vaak een drama om los te krijgen. Ik heb ze hier gewoon standaard op voorraad liggen als ik er weer eens eentje los moet tikken.


Bedankt voor de tip, dat had ik reeds bekeken. Heb zo ontdekt dat ze van 1989 is en niet van 1990 zoals vermeld op mn inschrijvingsbewijs.
Wellicht heeft ze een tijdje bij een dealer in showroom gestaan.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 okt 2023 17:25 #8 door Jeroen Jansen
Beantwoord door Jeroen Jansen in topic Kleppen stellen en reinigen carburateurs
tornen van krukas met de hand via het achterwiel gaat het makkelijkst in de hoogste versnelling, dan is de overbrengingsverhouding het gunstigst...
Oh ja, de bougies eruit vergemakkelijkt eea inderdaad nog meer.
Ben je onder de membranen (aan de atmosferische kant dus) nog veel rommel tegen gekomen? De twee luchtfilterboxjes van deze ruimtes hebben vaak last van verpulverde sponsfilters.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 okt 2023 22:02 #9 door hannes
Beantwoord door hannes in topic Kleppen stellen en reinigen carburateurs
Vandaag eindelijk de tijd gevonden om wat verder te werken.

De kleppen had ik vorige week al afgewerkt.
Het was even zoeken, maar denk dat het nu goed zit. De speling was zowel bij in als uitlaat kleppen te klein, dus ben erg benieuwd naar het verschil.

De carburateurs zien er binnenin eigenlijk best oké uit, behalve de plunjer van 1choke die nog steeds vast zit en waarvan er een lipje afgebroken is.
Nu staat ze voor een kacheltje in de hoop dat ze lost met wat warmte, herhaaldelijk gedurende een week met kruipolie op gieten was geen succes.

Morgen ga ik bij vrienden de ultrasoon ophalen.

Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 okt 2023 22:11 #10 door hannes
Beantwoord door hannes in topic Kleppen stellen en reinigen carburateurs

The Headless Horseman schreef : Van mij nog een reactie op de carbs:

Ik zou ze niet splitsen! Gewoon lekker de 2 carbs aan elkaar laten en het stangenstelsel ook vast laten.

De verchroomde dekseltjes er af, veren er uit, gasschuif+membranen er uit (niet uit elkaar halen), evt wel de gasnaalden uit de schuif, maar echt persé nodig is dat niet. Dan aan de onderkant de vlotterbakken er af, de vlotters kunnen ook uit elkaar en dan kun je ook de sproeiers er nog uitdraaien. Verder zou ik niet gaan.

Dan kun je doen wat V-Twin zegt: de boel inspecteren, maar bij 80K zou je eigenlijk nog geen versleten onderdelen tegen moeten komen. Sproeiers goed bekijken of alle gaatjes open zijn. Evt schoon laten weken in carb reiniger.

En dan het hele spul inderdaad in een ultrasoonbad reinigen. Dan ziet het er daarna weer keurig uit B)
Hou de onderdeeltjes per carb gescheiden.

Grtz,
René


Hallo René,

Nogmaals bedankt voor de tips, maar zit nog met een vraagje.
Splitsen zou idd een complex werkje zijn, maar vroeg me af of de draaiende delen die alles verbinden niet opnieuw moeten gesmeerd worden na het ultrasoon reinigen?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 okt 2023 23:13 #11 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Kleppen stellen en reinigen carburateurs
Nee, echt smeren hoeft niet, maar lekker in de WD40 spuiten na het ultrasoonbad kan nooit kwaad natuurlijk :cheer:

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / TA 750 ‘24 / R80G/S ‘85

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 okt 2023 10:07 #12 door hannes
Beantwoord door hannes in topic Kleppen stellen en reinigen carburateurs

The Headless Horseman schreef : Nee, echt smeren hoeft niet, maar lekker in de WD40 spuiten na het ultrasoonbad kan nooit kwaad natuurlijk :cheer:


Misschien even verduidelijken, ik bedoelde de asjes die in en door de carburateur zelf gaan. Dat de veren en scharnierende delen ertussen wat wd40 kunnen gebruiken lijkt me idd logisch.

Oja de plunjer van mijn choke is eruit,
Heb me wel goed verbrand toen ik de carbu vast nam😅
Gr Hannes

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 okt 2023 18:57 #13 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Kleppen stellen en reinigen carburateurs

de asjes die in en door de carburateur zelf gaan


Je bedoelt waar de gasklep (vlinderklep) aan zit? Nee hoor, niet echt nodig, dat is toch binnen no-time weer droog, want daar gáát me een wind doorheen :cheer:

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / TA 750 ‘24 / R80G/S ‘85

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 okt 2023 12:16 #14 door hannes
Beantwoord door hannes in topic Kleppen stellen en reinigen carburateurs
Ben momenteel bezig met het ultrasoon reinigen van de carbu en de onderdelen.

In tussentijd was ik de luchtfilter behuizing aan het poetsen en merkte op dat er binnenin wel wat vuil aanwezig was🥴.

De oorzaak blijkt deze verbinding die wel heel losjes is?


Hoort deze vastgelijmd te zijn of moet er een nieuw stuk in dat meer klemt?
Zodat er langs deze weg geen "vuile" lucht meer kan aan gezogen worden.

Alvast bedankt voor jullie mening en kennis,
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 okt 2023 13:02 - 30 okt 2023 13:03 #15 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Kleppen stellen en reinigen carburateurs
Hoort gewoon dicht te zijn. Op deze manier trekt hij vuil van buitenaf direct de carb in. Gevolg, verstopte sproeiers enz.....
Maar zo te zien is het alleen open als je er in knijpt.

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 okt 2023 13:23 #16 door hannes
Beantwoord door hannes in topic Kleppen stellen en reinigen carburateurs

Oldtimer schreef : Hoort gewoon dicht te zijn. Op deze manier trekt hij vuil van buitenaf direct de carb in. Gevolg, verstopte sproeiers enz.....
Maar zo te zien is het alleen open als je er in knijpt.


Als ik er niet in knijp gaapt het niet, maar voelt het gewoon losjes aan en het is zeker niet lucht dicht.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 okt 2023 16:17 #17 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Kleppen stellen en reinigen carburateurs
Wordt normaliter niet vast gelijmd en moet gewoon 'los' gemonteerd worden.
Het plastic van het huis zou door het rubberen deel gewoon 'ingeklemd' moeten worden, voor zover dat kan. Normaal gesproken zit het wel redelijk strak als hij goed gemonteerd zit.

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

31 okt 2023 09:51 #18 door hannes
Beantwoord door hannes in topic Kleppen stellen en reinigen carburateurs

robgoesdakar schreef : Wordt normaliter niet vast gelijmd en moet gewoon 'los' gemonteerd worden.
Het plastic van het huis zou door het rubberen deel gewoon 'ingeklemd' moeten worden, voor zover dat kan. Normaal gesproken zit het wel redelijk strak als hij goed gemonteerd zit.


Kan je deze rubber nog nieuw leveren/zou dit dan beter zijn?

Heb sterk mn twijfels ivm lijmen.
Een lijm die op beide zou hechten, tegen de hitte kan, bestand is tegen olie/benzine en wat flexibel blijft... het enige wat in me opkomt is een polymeer (tex7) maar heb mn twijfels ivm benzine en olie dampen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

31 okt 2023 10:06 #19 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Kleppen stellen en reinigen carburateurs
Nieuw is hij niet meer leverbaar.

Wat ik nog wel eens doe als het echt te los zit is een vloeibare pakking gebruiken als 'lijm'.

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 nov 2023 18:55 #20 door hannes
Beantwoord door hannes in topic Kleppen stellen en reinigen carburateurs

robgoesdakar schreef : Nieuw is hij niet meer leverbaar.

Wat ik nog wel eens doe als het echt te los zit is een vloeibare pakking gebruiken als 'lijm'.


Weet je toevallig of een luchtfilter huis van de 650 past op een pd06?

Als dat goed werkt heb ik wat extra ruimte om mijn reserve binnenbanden op te bergen of misschien zelfs een compressor in te bouwen.
En wat meer snorkel hoogte voor passages door diep water😂.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.323 seconden