Kleppen stellen en reinigen carburateurs

05 nov 2023 09:17 #21 door Vetjan
Beantwoord door Vetjan in topic Kleppen stellen en reinigen carburateurs
Naar eigen ervaring werkt 'rubberseal' onder de gegeven omstandigheden (tussen 0 en + 45 gr. C.) prima.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 nov 2023 22:23 #22 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Kleppen stellen en reinigen carburateurs
dat past niet

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 nov 2023 09:12 #23 door hannes
Beantwoord door hannes in topic Kleppen stellen en reinigen carburateurs
Mijn onderdelen zijn vrijdag aangekomen. (bedankt Rob)
Heb inmiddels al goed doorgewerkt en de motor heeft al even gedraaid, dus het komt wellicht allemaal goed.

Maar zit opnieuw met een vraagje

Na de carburateur gemonteerd te hebben bleek dat de gasschuiven, blijven hangen als ik ze net over de helft omhoog duwde.
(De vacuüm membraamen zijn nieuwe)
Is dit normaal? gaan ze nooit zo ver omhoog, duwt de vacuüm deze weer omlaag komt dit gewoon doordat alles nog droog staat...

Alvast bedankt om me even op mijn gemak te stellen😅

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 nov 2023 09:35 #24 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Kleppen stellen en reinigen carburateurs
Het vacuüm trekt de schuiven omhoog, de veer moet ‘m weer terugduwen :)

Ik heb ook wel de ervaring dat zo’n schuif niet overal, over het hele stuk omhoog/omlaag, even soepeltjes beweegt. Een ‘hapertje’ voel je al gauw bij handmatig bewegen.

Maar dat mag natuurlijk niet te zwaar gaan. Omhoog zal wel lukken, het vacuüm trekt er écht wel aan! Maar omlaag is de kracht van de veer wel wat beperkt uiteraard.

Maar goed, als de motor draait is de héle boel wel in beweging natuurlijk, het trilt wat etc, dus dan zal hij waarschijnlijk best wel weer omlaag gaan. Je kunt dat niet helemaal vergelijken met statisch omhoog bewegen en terug laten vallen.

Blijft hij steeds op hetzelfde punt hangen en moet je ‘m dan met enige kracht terug bewegen? Of is een tikje voldoende? In het laatste geval zou ik me niet te veel zorgen maken. In mekaar de boel en gas d’r op :cheer:

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / TA 750 ‘24 / R80G/S ‘85

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 nov 2023 11:13 #25 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Kleppen stellen en reinigen carburateurs
Als je handmatig de schuif omhoog drukt zul je halverwege ook enige tegendruk voelen. Hoort gewoon zo.

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 nov 2023 11:47 #26 door hannes
Beantwoord door hannes in topic Kleppen stellen en reinigen carburateurs
Dit hoofdstuk mag afgesloten worden, nogmaals bedankt voor jullie ondersteuning.

Vrijdag ben ik langsgereden bij een garage om de carburateurs af te regelen.
De synchronisatie was goed, enkel de luchtschroeven nog wat bijgeregeld met een co meter in de uitlaat.

En wat een verschil ik had het gevoel dat mijn motor zowat 1/4 aan vermogen bij heeft gekregen 😅.
Geen idee wat de grootste invloed heeft gehad maar de combinatie kleppen stellen, nieuwe (gpr) uitlaat, nieuwe luchtfilter, carburateurs ultrasoon reinigen/nieuwe vacuüm membraamen, digitale cdi's en afregelen blijkt absoluut de moeite waard!

Nu nog afwerken... Balhoofd lager ietsje minder spannen, waarschijnlijk een nieuwe batterij, vorkolie, rem vloeistof, koelvloeistof, achterrem wat bij regelen en de kuip herstellen/monteren.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 nov 2023 21:50 #27 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Kleppen stellen en reinigen carburateurs
Hardstikke fijn dat je inspanningen wat opgeleverd hebben B)

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / TA 750 ‘24 / R80G/S ‘85

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 dec 2023 09:47 #28 door hannes
Beantwoord door hannes in topic Kleppen stellen en reinigen carburateurs
Alsnog toch nog eens een vraagje'
How big of an issue is this?

Ik had dus een set nieuwe dichtingen voor de carbu, het allerkleinste ringetje heb ik niet gebruikt.
Ik was het niet tegengekomen tijdens het demonteren en veronderstelde dat ik het wel zou nodig gehad hebben, als ik ze van elkaar gescheiden zou hebben.

Ondertussen is mijn euro gevallen, het past dus op het uiteinde van de gasnaald.

Alles is inmiddels gemonteerd en dacht dat het wel goed zat, gezien ik de oude ringen niet gedemonteerd heb, maar tijdens het opruimen heb ik helaas 1 van deze dichtingen gevonden onderin de ultrasoon.

Haal ik best alles weer open om ze alsnog te plaatsen of is dit opzich niet echt een groot probleem?

Alvast bedankt,

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 dec 2023 10:38 #29 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Kleppen stellen en reinigen carburateurs
Als de luchtmengselschroef/naald niet los geweest is, dan zou het vreemd zijn dat je de o-ring tegen komt in de ultrasoon.
Als de schroef wel eruit geweest is, dan kan het natuurlijk wel. Maar dan mis je waarschijnlijk ook het metalen ringetje wat tussen de rubber o-ring en de veer hoort te zitten.
Bij demonteren blijven dat metalen ringetje en het rubberen o-ringetje vaak 'plakken', en het valt ook niet op dat er dus nog wat zit.

En tja, je weet het pas 100% als alles weer los gehaald is.... helaas...., maar met de oefening gaat het wel steeds sneller ;)

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 dec 2023 10:44 #30 door hannes
Beantwoord door hannes in topic Kleppen stellen en reinigen carburateurs
Die van de luchtmengsel schroef zit snor,
Het gaat om het ringetje bij nr 8
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 dec 2023 12:24 #31 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Kleppen stellen en reinigen carburateurs
Ah, die....
Zou m wel even terugplaatsen.

En je hoeft alleen maar tank en luchtfilterhuis er af te halen, dan kun je de deksel voor de gasschuif er zo af halen (ff voorzichtig met de schroefjes dat ze je nergens tussen vallen).

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 dec 2023 13:05 #32 door hannes
Beantwoord door hannes in topic Kleppen stellen en reinigen carburateurs
Hah dan weet ik weer wat gedaan, lesje geleerd.
Het einde is in zicht, dus de motivatie is er wel.

Gisteren heb ik nog de voorrem nieuwe olie gezet/ontlucht, de Vorkolie vervangen en de koeling ontkalkt/3x gespoeld en verse koelvloeistof in gedaan.

Die laatste was duidelijk eens nodig, ongelooflijk hoeveel prut hier is uit gekomen en mijn vloer was helemaal wit van de kalk.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 dec 2023 18:10 #33 door hannes
Beantwoord door hannes in topic Kleppen stellen en reinigen carburateurs


Vandaag even de tijd gevonden voor een kleine testrit. Enkel de balhoofdlager klem is iets te strak aangespannen, maar voor de rest lijkt alles dik in orde te zijn.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.141 seconden