Transalp 600 geen vonk

26 jan 2025 10:53 - 26 jan 2025 14:54 #1 door Lisa Westerman
Transalp 600 geen vonk werd gestart door Lisa Westerman
Hi,

Na heel wat berichten te hebben doorgelezen nog niet iets precies vergelijkbaars gevonden helaas dus nu toch maar even zelf een bericht maken. Mijn Transalp XL600V uit 1994 (120.000km) start namelijk niet meer en vraag me af of iemand zoiets heeft meegemaakt of een idee heeft van wat ik verder nog kan proberen.

Het verhaal:
Na ongeveer 10 minuten op de snelweg met snelheid van 100km begon hij te stotteren, beetje alsof de tank leeg was. Daarna viel hij uit. Na een tijdje te hebben gelopen met de motor aan de hand en aantal keer proberen te starten lukte het uiteindelijk en ben ik nog een aardig stuk gereden zonder problemen. Op de terugweg naar huis weer hetzelfde; na ongeveer 10 minuten rijden weer stotteren, uitvallen, en dit keer helemaal niet meer starten.
Motor op de aanhanger meegenomen, paar dagen later wilde hij wel weer starten en klein rondje gereden zonder problemen.
Paar dagen daarna helemaal niet meer willen starten, en nu ook helemaal geen vonk meer (twee makkelijk te bereiken bougies getest).

Opsomming van wat gecheckt:
- Hij krijgt benzine / vaccuum is goed / benzinekraan werkt zoals het hoort
- Accu is goed (meet juiste spanning en is slechts paar maanden oud)
- Startmotor gaat rond
- Bougies zijn goed, zien er goed uit en zijn vrij nieuw, zijn nat dus hij krijgt benzine
- Killswitch en stekkers uit elkaar gehaald, doorgemeten, is goed
- Zijstandaard schakelaar gecheckt en doorgemeten, is goed
- Continuiteit / massa is goed (meerdere plekken gemeten)
- Alle zekeringen zijn goed
- Bobines ontvangen geen stroom
- CDI's ontvangen geen stroom vanaf accu (moeten deze altijd 12V krijgen?), ontvangen wel signaal van pickup, maar signaalsterkte is 0.08V (te weinig?)
Ook een test gedaan met twee werkende CDI's van een andere Transalp, geen verschil.

Momenteel vermoeden Pick up sensor / pulsgenerator. Deze lijkt dus te weinig signaal te leveren naar CDI's. Hoe kan ik dit zeker weten? Voordat alles uit elkaar gaat gezien die sensor helemaal achter de koppelingsdeksel zit.

Verder nog andere ideeen?
Alvast bedankt!!

Transalp '94 // YamahaWR '06 // BMW R100GS '89

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 jan 2025 12:14 #2 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Transalp 600 geen vonk
Je hebt al heel veel checks gedaan zie ik B)

Hoe is het met de stekkerverbindingen? Ik zou ze állemaal even nakijken, een keer in- en uit mekaar, indien nodig oxidatie weghalen en inspuiten met vaseline. Begin in de kuip en werk je weg naar beneden/achter :)

Succes met opsporen, hoop dat je het snel gevonden hebt!

Grtz,
René

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / TA 750 ‘24 / R80G/S ‘85

26 jan 2025 16:02 #3 door V-Twin
Beantwoord door V-Twin in topic Transalp 600 geen vonk
Branden de lampjes op het dashboard? Zo ja blijven die met de zelfde sterkte branden als je gaat starten?
Heb je de accu losgehaald en geladen met een acculader?
Het meten van de spanning van een accu kan je een bedrieglijke uitkomst geven. Dat je 12V of net iets meer meet met een multimeter zegt niets over de conditie van de accu.
Je schrijft dat de accu pas nieuw is. Heb je die vervangen omdat de vorige het niet meer deed? Heb je na het vervangen van de accu ook de laadstroom gecontroleerd en de opbrengst van de dynamo?
De stekker tussen de dynamo en de SR is overigens een beruchte oorzaak van veel problemen. Hoe zien de gele draden van de dynamo er uit bij de genoemde stekker? Zijn die nog helder geel of langzaam okergeel geworden?

26 jan 2025 17:17 #4 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Transalp 600 geen vonk
Phoeh... heel verhaal....

En op afstand lastig te beoordelen. Maar ik ga ook even in de spanningsregelaar modus.....
Als de spanningsregelaar stuk is, en dus de spanning niet meer regelt, dan krijgt je motor te veel spanning en kan je accu daarvan stuk gaan. (Plus eventueel ook andere componenten).
Wat voor accu heb je er nu in zitten ? Een 'originele' lood-zuur accu ? Kijk dan ook nog even naar het niveau van het accuzuur/water.

Probeer het dus ook nog eens een keer met een goede accu. (Als je al cdi's hebt kunnen wisselen, dan kun je ook nog even de accu wisselen ;) )
Mocht hij dan wel starten, doe dan ook meteen een controle van de laadspanning. Mocht deze 'koud' goed zijn, dan ook nog even kijken hoe het zich gedraagt als alles weer is opgewarmd.

Mocht het daar dus echt niet in zitten, dan wordt het inderdaad verder zoeken.

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:

Meer dan alleen banden ;)

26 jan 2025 21:07 - 26 jan 2025 21:08 #5 door alain
Beantwoord door alain in topic Transalp 600 geen vonk

The Headless Horseman schreef : Je hebt al heel veel checks gedaan zie ik B)

Hoe is het met de stekkerverbindingen? Ik zou ze állemaal even nakijken, een keer in- en uit mekaar, indien nodig oxidatie weghalen en inspuiten met vaseline. Begin in de kuip en werk je weg naar beneden/achter :)

Succes met opsporen, hoop dat je het snel gevonden hebt!

Grtz,
René

Ook de stekkerverbindingen rechts voor/onder de benzinetank.

Investeer ook in een voltmetertje. Dan kun je de spanningsschommelingen tijdens het rijden checken.

XL600V (PD06-1994) - iNCa750X DCT (RH09-2021)

28 jan 2025 19:55 #6 door Ger Romijn
Beantwoord door Ger Romijn in topic Transalp 600 geen vonk
Beluchting van de brandstoftank?

28 jan 2025 22:03 #7 door honda2x
Beantwoord door honda2x in topic Transalp 600 geen vonk
Kijk de stekker verbinden is na ook naast je koplamp rechts en alle andere op draad breuk dat was bij mij ook dat die niet Starte
succes
Bijlagen:

30 jan 2025 16:03 #8 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Transalp 600 geen vonk
Jaaaa, doet dat ding het al weer Lisa? ;)

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / TA 750 ‘24 / R80G/S ‘85

01 feb 2025 10:14 #9 door Lisa Westerman
Beantwoord door Lisa Westerman in topic Transalp 600 geen vonk
Hoi! Bedankt voor alle reacties!

Nee, helaas nog geen resultaat... Het lijkt toch echt niet de accu, echt niet de beluchting etc. te zijn, alles is gecheckt.
Ik denk echt dat het probleem veel complexer is, tenzij ik gewoon iets stoms/kleins over het hoofd zie (toch ergens een gemist geoxideerd stekkertje ofzo??).

Accu voor de zekerheid gewisselt met die van andere Transalp. Er zit in mijne nu een 'nieuwer' model dus niet meer met dat accu zuur. Deze zit er nu een paar maanden in omdat de vorige het begaf. Alle bedrading helemaal nagekeken maar niks geks te vinden.

Gister nog een keer de bedrading doorgemeten voor de CDI's, vanuit de pickup sensor aan de hand van een draadschema, daar meet ik 0.00 en 0.03 nu ongeveer, ik heb toch echt nog steeds het meest vermoeden dat dat het is maar ik weet het gewoon niet helemaal zeker..

Transalp '94 // YamahaWR '06 // BMW R100GS '89

01 feb 2025 17:18 #10 door V-Twin
Beantwoord door V-Twin in topic Transalp 600 geen vonk
Dag Lisa,
Jammer dat je het probleem nog niet hebt opgelost. We willen graag met je meedenken maar dan is het wel handig als je ff systematisch de vragen die gesteld zijn ff van een antwoord voorziet. Op basis daarvan kunnen we meedenken. Het is zo wie zo lastig om op afstand een diagnose te stellen. Het vinden van de oorzaak vereist een systematische afwerking van checkpunten en ook een een zekere volgorde.

07 feb 2025 08:30 - 07 feb 2025 08:45 #11 door Edxrv
Beantwoord door Edxrv in topic Transalp 600 geen vonk
Je schrijft, cdi geen stroom Wat bedoel je ? CDI s geen spanning ?

Mss is dit wat transalpclub.nl/forum/techniek-transalp/...-ontsteking?start=20

Hier staat dat pickup ca 5V zou moeten geven ( spoel pickup)

PS Wat is een gewoon forum toch een heerlijk rustig medium

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.104 seconden