Help, transalp met start problemen

13 mei 2010 18:36 #1 door Billiebobslee
Help, transalp met start problemen werd gestart door Billiebobslee
Hallo allemaal,

Inmiddels rij ik alweer 1 jaar probleemloos (op nieuwe accu afgelopen winter na) 65 kilometer per dag op mijn transalp uit 1999.

maar ze heeft nu wat probleempjes met starten. Sinds enkele dagen start ze niet meer (op aanduwen na). Tevens is de accu (welke afgelopen winter is vervangen door een nieuwe) leeg. Lijkt wel of ze niet meer start omdat de accuspanning te laag is.

Iemand enig idee wat er aan scheelt? Waar moet ik het probleem zoeken?

Alvast bedankt!

Groeten,
Ronald

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 mei 2010 18:59 #2 door Huib
Beantwoord door Huib in topic Help, transalp met start problemen
Ik zou eens beginnen met de laadspanning te meten. Moet bij 5000 toeren boven de 14 volt uitkomen. Ook even meten met lichten aan en lichten uit. Je kan het ook zien aan je lichtsterkte......als je gas geeft moeten je lampen iets feller gaan branden. Doen ze dat niet is je laadspanning te laag en is voor 90% zeker je regulator stuk.

Hydrographic Surveyor....... Ik leid de weg op de bodem van de oceanen.... waar ook ter wereld.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 mei 2010 19:39 #3 door Billiebobslee
Beantwoord door Billiebobslee in topic Help, transalp met start problemen
Bedankt voor je snelle reactie! Ik zal dit inderdaad eens opmeten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 mei 2010 20:20 #4 door Billiebobslee
Beantwoord door Billiebobslee in topic Help, transalp met start problemen
Hallo Huib,

Ik heb het even nagemeten en als de motor 1500 toeren komt er ongeveer 1 volt uit. Dit veranderd niet bij meer toeren.

Enig idee?

Thanks!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 mei 2010 20:32 #5 door Billiebobslee
Beantwoord door Billiebobslee in topic Help, transalp met start problemen
sorry    14 volt

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 mei 2010 20:37 #6 door Huib
Beantwoord door Huib in topic Help, transalp met start problemen
Ahum.... weet je heel zeker dat je je multimeter op gelijkspanning tot 20 volt hebt staan?? Anders is je accu echt goed stuk.... wat geeft je accu aan zonder dat je motor draait??

Hydrographic Surveyor....... Ik leid de weg op de bodem van de oceanen.... waar ook ter wereld.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 mei 2010 20:39 #7 door Billiebobslee
Beantwoord door Billiebobslee in topic Help, transalp met start problemen
met motor uit is het 12 volt. met motor draaiend, ongeacht het aantal toeren, 14 volt.


Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 mei 2010 20:47 #8 door Huib
Beantwoord door Huib in topic Help, transalp met start problemen
Ik dacht al.... 1 volt.... ;D  Maarre 12 volt is eigenlijk net te weinig.... 14 volt ook.... Je hoort wel je start relais klikken als je probeert te starten en je lampen doen het ook zonder motor?

Hydrographic Surveyor....... Ik leid de weg op de bodem van de oceanen.... waar ook ter wereld.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 mei 2010 20:50 #9 door Billiebobslee
Beantwoord door Billiebobslee in topic Help, transalp met start problemen
ja sorry was 4rtje vergeten........

maar de verlichting werkt wel als ik het contact aan zet.
Ook draait de startmotor enkele malen maar dan is het toch echt afgelopen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 mei 2010 21:00 #10 door Huib
Beantwoord door Huib in topic Help, transalp met start problemen
Ik vermoed dat je regulator het aan het begeven is. De 14 volt die je nu krijgt is in principe genoeg maar kan lager zijn als de regulator warm wordt..... Ik zou de accu eens goed opladen, en dan af en toe eens meten, kan best zijn dat je dan opeens waardes onder 13 volt gaat meten.

Was bij mijn wel het geval, ik had ook een nieuwe accu erin vorig jaar en die was ook na een week of twee leeg. Alles nagemeten, niets aan de hand. Accu opgeladen en na twee weken weer leeg. Bleek dat de regulator af en toe gewoon niet genoeg spanning gaf.... als ik dan met licht en/of met handvat verwarming reed kon ik na een uurtje rijden meer starten en kon ik ook duwen.  :-[

Hier nog een flow chart http://www.electrosport.com/technical-resources/library/diagnosis/pdf/fault-finding-diagram.pdf

Hydrographic Surveyor....... Ik leid de weg op de bodem van de oceanen.... waar ook ter wereld.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 mei 2010 21:02 #11 door Huib
Beantwoord door Huib in topic Help, transalp met start problemen

Hallo Huib,

Ik heb het even nagemeten en als de motor 1500 toeren komt er ongeveer 1 volt uit. Dit veranderd niet bij meer toeren.

Enig idee?

Thanks!

En je moet hem trouwens naar de 5000 toeren brengen...... Dan moet er rond 14.3 uitkomen?

Hydrographic Surveyor....... Ik leid de weg op de bodem van de oceanen.... waar ook ter wereld.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 mei 2010 21:08 #12 door Billiebobslee
Beantwoord door Billiebobslee in topic Help, transalp met start problemen
bedankt voor je hulp tot dusver.
Denk dan inderdaad dat de regulator stuk is. Heb um naar 5000 toeren gebracht maar veranderd eigenlijk niets aan die 14 volt. Fluctueert overigens tussen 13,8 en 14 volt.

Volgende vraag, wegens het ontbreken van een wp handboek, waar zit deze regulator? en wat kost zoiets ongeveer?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 mei 2010 21:14 #13 door Huib
Beantwoord door Huib in topic Help, transalp met start problemen
Bij de alp heb geen idee  ??? maar als het goed is krijg daar hier vanzelf wel reactie op.

Ik moet er wel bij zeggen dat je officieel andere problemen moet uitsluiten voordat je een nieuwe regulator koopt. Dus voornamelijk slechte verbindingen.....roestende stekkers etc. Voor een niet honda regulator ben je zo rond de 100 euro kwijt.

Hydrographic Surveyor....... Ik leid de weg op de bodem van de oceanen.... waar ook ter wereld.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 mei 2010 21:32 #14 door Billiebobslee
Beantwoord door Billiebobslee in topic Help, transalp met start problemen
heb um gevonden.......waar internet allemaal niet goed voor is......................

Heb ook wat meer informatie gevonden over dat ding dus zal dat morgen allemaal even nameten.

Hoop niet dat tie echt kapot is.............zijn schijnbaar dure onderdelen.................



Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 mei 2010 22:53 #15 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Help, transalp met start problemen

ik zou zou zo snel niet roepen dat de regelaar stuk zou zijn met een gemeten waarde van 14 volt


ook de meter kan wat afwijken.

controleer dit nogmaals  nadat je de accu bijv  opgeladen hebt (mits je die hebt)




Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 mei 2010 00:00 #16 door Huib
Beantwoord door Huib in topic Help, transalp met start problemen
Er wordt ook niet geroepen dat ie stuk is..... maar het vermoeden is groot!

Hydrographic Surveyor....... Ik leid de weg op de bodem van de oceanen.... waar ook ter wereld.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 mei 2010 08:35 #17 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Help, transalp met start problemen

nee.., dat is juist maar veel schilt het niet of de beste knul gaat er 1 bestellen


maar ik hoor ook niemand roepen om even een regelaartje uit te wisselen om zo zeker te zijn of het deze wel goed zou werken..

:angel:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 mei 2010 12:45 #18 door Huib
Beantwoord door Huib in topic Help, transalp met start problemen
Nee toch? ik kan dat niet uit zijn posts opmaken...

Hydrographic Surveyor....... Ik leid de weg op de bodem van de oceanen.... waar ook ter wereld.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 mei 2010 13:27 #19 door Billiebobslee
Beantwoord door Billiebobslee in topic Help, transalp met start problemen
ik zal zowiezo nog even geen nieuwe bestellen. Ik zal in ieder geval beginnen met het opladen van de accu en vervolgens afwachten wat het resultaat is. En als er iemand is in omgeving spijkenisse/rotterdam om een regelaar uit te wisselen hoor ik dat graag.

Alle hulp is welkom.

Bvd,
Ronald

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 mei 2010 23:22 #20 door marc Lenssen
Beantwoord door marc Lenssen in topic Help, transalp met start problemen
Volgens het schema moet de spanning tussen de 13.5 en 14.8 zitten. 14V op 5000 toeren klinkt dan toch prima?

Marc

Ik blijf maar terug komen op die Honda twins... :-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.088 seconden