carburateur problemen ? naknallen in de uitlaat

05 mrt 2009 00:56 - 05 mrt 2009 01:05 #1 door Waffie
het volgende probleem doet zich voor,


mijn eigenste  ::) motorfiets start vlot zonder choke ongeacht de buitentemp (winter kou)

trekt vlot op en reageert zonder problemen op het gas

het verbruik ligt wel fors hoger(+ 15%)
en is er dus sprake van brandstof verrijking

echter als de motorfiets warm is is er sprake van een slechte stationaire loop waarbij het toerental schommelt tussen de 1300 -800.
hier zou je juist een hangende choke aan kunnen verbinden

mogelijke oorzaken onderzocht

sychronisatie  is okee
choke werkt wel en blijft niet hangen
kleppen staan goed
carburateurs geheel schoongemaakt, gasnaalden.sproeiers membraam etc
gecheckt
zaken nog te doen

vlotterhoogte en valve controleren

echter ik verdenk het valve cut off membraam

deze zou verantwoordelijk zijn voor een brandstofverrijking (tot 3000 RPM werkend) bij het dicht gooien van het gas en zo het knallen in de uitlaat weten  te voorkomen cq beperken
echter als dit membraan niet meer werkt..

onderdeel nummer 16048 MM9 621

iemand ervaring mee of herkent dit probleem ?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 mrt 2009 01:06 - 05 mrt 2009 01:09 #2 door Erik
Beantwoord door Erik in topic carburateur problemen ? naknallen in de uitlaat
Ad, is het probleem plotseling of in de loop van de tijd ontstaan? Reageert ie (stationair) wel goed op het gas?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 mrt 2009 09:12 #3 door RexLex
Beantwoord door RexLex in topic carburateur problemen ? naknallen in de uitlaat
Als onze technische goeroes het ook niet meer weten, zou ik er ook wakker van liggen. ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 mrt 2009 12:04 #4 door Erik
Beantwoord door Erik in topic carburateur problemen ? naknallen in de uitlaat

Laatste verandering: Vandaag om 01:09 door Erik »  Gelogd

wat mot je in de nacht?


Nou, als je om 0:30 van je werk thuis bent..  ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 mrt 2009 13:41 #5 door twinpower
Beantwoord door twinpower in topic carburateur problemen ? naknallen in de uitlaat
Heb je de choke kleppen al eens uit de carb gedraait,
de stand van de choke bedieningshendel zegt namelijk
niets over de werkelijke stand van klep in de carb !
Controleer of ze beide gangbaar zijn, en dat de buitenkabel
goed in zijn uitsparingen zit.


Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 mrt 2009 16:16 #6 door jeroenvanvuure
Beantwoord door jeroenvanvuure in topic carburateur problemen ? naknallen in de uitlaat
Ik denk dat het afsluitmembraam bij je brandstofkraan blijft hangen. Ik heb deze er als expiriment eens uitgehaald en had toen exact hetzelfde. In combinatie met een laser uitlaat klinkt dit wel heel stoer. Ik heb het uiteraard toch maar niet zo gehouden.

Uit elkaar halen en schoonmaken kan al voldoende zijn. Als er lekkage is in het slangetje dat van de kraan naar je blok loopt kan er ook valse lucht zijn waardoor het membraam blijft hangen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 mrt 2009 00:11 - 06 mrt 2009 00:18 #7 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic carburateur problemen ? naknallen in de uitlaat
hallo,

het probleem is naar mijn idee plotseling ontstaan echter door mij verwaarloosd

hij liep immers wel goed.

de choke  plunkers en dergelijke zijn geheel verwijderd geweest en gecontroleerd op werking.

tijdens demontage van het geheel bleek inderdaad de vacuum brandstof kraan niet te werken en vloeide er constant brandstof

tijdens de demontage van de kraan lukte het mij niet het membraam werkend te krijgen
in eerste aanleg lekte de kraan niet totdat er 1 keer vacuum op kwam want vervolgens wilde deze niet meer sluiten als dit vacuum weg viel (motor uit)

naar het blijkt zit een een deel van de kraan een klein klepje waar op dat moment alleen maar lucht uit kon(kraan open) maar geen lucht terug wilde( en het membraan onder vacuum bleef staan.
hierop heb ik een andere kraan genomen waarbij alles weer werkte in de zin dat hier zowel lucht in kon als ook eruit maw de veer kon het membraam weer sluiten
echter hier zag ik geen mogelijk klepje in zitten

let op .. erg klein
maar het is wel vreemd want het is mij nog nooit opgevallen dat er een klepje gebruikt wordt om het vacuum te controleren
of het zou moeten om het pulserend gedrag van het vaccum iets geleidelijker te laten verlopen
zodat het membraam zeer geleidelijk sluit
hoe dan ook er moet zeker lucht terug kunnen om de druk weer gelijk te laten zijn

daarna heb ik alle kanalen van de carb naar goed gereinigd en ga ik alleen de vlotterhoogte nog controleren

iemand meer info over deze uit een zetting
maw zit er een klepje in de brandstof kraan dat het vacuum controleert met name als de motor niet meer draait en op die manier de pulserende werking afzwakt en het membraam geleidelijk weer kan laten sluiten
tenminste ... zou het zo moeten werken?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 mrt 2009 07:22 #8 door jeroenvanvuure
Beantwoord door jeroenvanvuure in topic carburateur problemen ? naknallen in de uitlaat
Er zit een veertje onder het membraam dat ervoor zorgt dat de brandstof toevoer weer afgesloten wordt als er geen vacuum gezogen wordt. Er zit een klein pijpje op de behuizing van het membraam wat er volgens mij voor zorgt dat de vacuum ook weer opgeheven kan worden. Zit dit pijpje verstopt dan zal het membraam dan dus ook open blijvan staan.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 mrt 2009 00:07 #9 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic carburateur problemen ? naknallen in de uitlaat
Update,

inmiddels  zijn alle mogelijke oorzaken onderzocht en de voorlopige oplossing voor het stationaire draai probleem is gevonden in het minder openen van de mengsel schroef,

naar het blijkt blijft het mengsel dus te rijk
echter een co 2 test zou dit uit kunnen wijzen (en die heb ik (nog )niet)

vanuit deze gedachte (met de nodige ondersteuning van derden) ga ik de gasbuizen vervangen in de carb
door het uitslijten van deze geleide buisjes voor de gasnaald komen de eerder genoemde symtomen zeker voor waardoor het meer dan aannemelijk is dat dit het probleem veroorzaakt
oorzaak... ongelode benzine......

keep you informed

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 mrt 2009 00:13 #10 door Erik
Beantwoord door Erik in topic carburateur problemen ? naknallen in de uitlaat
Ad, het verhaal van die uitgesleten gasbuizen (en versleten naalden) zou idd het hogere verbruik kunnen verklaren maar hoe zit het dan met het slecht stationair lopen  ::) Dan denk ik weer aan valse lucht..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 mrt 2009 20:21 #11 door jar
Dat zou kunnen denk ik ook. Trek al je slangenklemmen eens aan tussen de carbs en luchtfilter en cylinders, en dicht eventuele haarscheurtjes met een laagje vaseline.
Jan

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 mrt 2009 20:48 #12 door harry
Beantwoord door harry in topic carburateur problemen ? naknallen in de uitlaat
Ad, van ovaal gesleten naaldbuizen hadden de Super Ténéré, TDM 850 en ook de Cagiva Elefant 900 A.C. regelmatig last. Effect werd bij deze fietsen versterkt doordat de naaldbuizen nagenoeg horizontaal lagen en de oorzaak was inderdaad de loodvrije benzine. Ruud Fredriks heeft je in elk geval goed op de hoogte gesteld daarover. Bij Transalpen, Africa Twins, Varadero's had ik het verschijnsel nog niet eerder gehoord eigenlijk. Hoop dat je het gevonden hebt!

@Erik:
Jawel, ovaal uitgesleten buizen hebben wel degelijk effect op de stationaire loop, doordat de gasnaald de buis niet meer goed afsluit!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 mrt 2009 21:17 #13 door Erik
Beantwoord door Erik in topic carburateur problemen ? naknallen in de uitlaat

@Erik:
Jawel, ovaal uitgesleten buizen hebben wel degelijk effect op de stationaire loop, doordat de gasnaald de buis niet meer goed afsluit!


harry, je hebt helemaal gelijk, 'k had ff niet zo ver doorgedacht  ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 mrt 2009 07:52 #14 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic carburateur problemen ? naknallen in de uitlaat
hallo,

in antwoord op valse lucht,

om uit te sluiten  of je last hebt van valse lucht  laat je de motorfiets lopen terwijl je ether of iets anders geschikt spuit op de aansluitingen van je luchtfilter, en carb
als de motorfiets sneller gaat lopen kunje zeker zijn van valse lucht en dit was niet het geval..

uitgesleten gas buisnaalden ken ik ook niet als zodaning bij de transalp en kan ook niet helemaal beredeneren waarom ik er last van zoiu hebben

feit is wel dat mijn motor niet origineel is

de sproeierbezetting is anders alsmede de gasnaalden
een dyno jet kit heeft meer afstel mogelijkheden wat  mischien resulteert in gevoelig reageren op afwijkingen
de gasnaalden kunnen in meer hoogtes geplaatst worden dan origineel en kan net zorgen voor iets meer ruimte tussen  de onderdelen
waarschijnlijk zou het probleem verminderen als ik de gasnaald zou laten zaken
maar heb dit niet meer uit geprobeerd

keep you informed

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 mrt 2009 12:58 #15 door Erik
Beantwoord door Erik in topic carburateur problemen ? naknallen in de uitlaat
Ad; gasnaald laten zakken maakt niets uit voor de benzinetoevoer stationair, in alle standen zou, zoals Harry al zei, de gasnaald bij dichte gasschuif de gasnaaldbuis af moeten sluiten.

Ik zou gewoon eens een originele carb.bezetting proberen maar dat was je al van plan toch? Wat jij afgelopen zondag zit ook wat in, Dynojet onderdelen hebben/hadden de naam sneller te slijten dus wie weet?
Zitten er bij jouw ook Dynojet naaldbuizen in of alleen de naalden? Hoeveel km heeft jouw Dynojetkitje gelopen?


Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 mrt 2009 13:31 - 27 mrt 2009 13:44 #16 door harry
Beantwoord door harry in topic carburateur problemen ? naknallen in de uitlaat
Ad,

Dat wordt dan alweer een ander verhaal. Die Dynojetnaalden kunnen heel goed zelf het probleem veroorzaakt hebben! Vergelijk ze maar eens met de originele, vloeiend taps toelopende naalden.
Waar de originele vloeiend van vorm zijn, zijn de Dynojet naalden getrapt. Omdat de naalden iets "meetrillen" op het pulseren van de motor, slaan ze heel geleidelijk in op de buizen.
Met die vloeiende vorm van de originele naalden wordt de puntbelasting bij zo'n inslag redelijk goed verdeeld, maar met de Dynojets... Op de plaats waar die getrapt zijn, ontstaat een verhoudingsgewijs veel hogere puntbelasting, waardoor het effect van de inslag vele malen groter is.
Het leuke is, dat dat elke keer op dezelfde plaatsen in de buis gebeurt, omdat je elke keer weer met die 30, 50, 60, 70, 80, 100, 120 km per uur zit en de naalden zich dus steeds rond diezelfde hoogtes in de naaldbuis bewegen.

Ver gezocht? Dacht het niet, want bij mijn Yamaha destijds betekende het met Dynojetnaalden hierdoor soms al na 3000 km het einde van mijn naaldbuizen! Het iets afschuinen van de kunststof ring waarin de naald gevat is, verlengde deze interval aanzienlijk. Door als het ware een heel klein beetje voorspanning op de naald te zetten, werd het trillen enorm verminderd. Maar na terug monteren van de originele naalden onder diezelfde voorspanning kwam het probleem ineens nauwelijks meer terug! (en hij reed er even goed mee... :D)

Trouwens, nog een tip: bij Yamaha kostten de Mikuni naaldbuizen dik 80 euo per stuk. Bij Dynojet nam ik diezelfde buizen voor 25 euro mee!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 apr 2009 22:37 #17 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic carburateur problemen ? naknallen in de uitlaat
ik heb de gas naald buizen binnen en voor de kosten van ca 17 euro per stuk ook geen rib uit mijn lijf,

overigens kan ik niets  vreemd vast stellen aan de gasnaalden
zien er eigenlijk heel goed uit
en kan niets zien in de vorm van getrapte uitvoering

maar  denk wel dat ik deze ook ga vervangen

nu nog tijd vinden om het even tussen door te doen,

keep you informed

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 mei 2009 22:58 #18 door Fred_AJS
Beantwoord door Fred_AJS in topic carburateur problemen ? naknallen in de uitlaat
Hallo allemaal

Hoe is dit verhaal met de " naald sproeiers" afgelopen? Dit kan inderdaad de oorzaak zijn van een te hoog brandstof verbruik. En het kan het knallen in de uitlaat veroorzaken als er een lek in de uitlaat zit.

Groeten Fred

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 mei 2009 01:09 #19 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic carburateur problemen ? naknallen in de uitlaat
hallo,

het verhaal is nog niet afgelopen in zover dat ik alles heb vervangen wat redelijker wijs in de carb te vervangen was maar wat bovendien het hoge brandstof verbruik verklaarde

de volgende stap is een  run maken op de dyno om beter te zien wat de motorfiets daadwerkelijk doet maar moet hier even de tijd voor vinden

overigens blijft de motorfiets wel beter lopen en valt ze niet meer terug in toerental bij stationair draaien.
echter dit  betekende wel dat de luchtmengsel schroeven minder ver opgen gezet zijn wat zou duiden op het feit dat de standaard setting alsnog een (te )rijk mengsel geeft

vandaar de meting onder belasting

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 mei 2009 17:29 #20 door bobby templier
Beantwoord door bobby templier in topic carburateur problemen ? naknallen in de uitlaat
ik zal je een verhaaltje sturen dan kan dat in de transalper als de heer bram het verbeterd heeft.

je hebt mail ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.122 seconden