Welke band(en) voor BAT?

31 mrt 2009 19:58 #21 door kees
Beantwoord door kees in topic Welke band(en) voor BAT?
Rob je hebt absoluut een goed argument, en DannyE ook: Een behendig rijder kan ook onder verre van ideale omstandigheden toch telatief goed meekomen.

En nogmaals: het ging me er meer om, dat sommigen die ook willen off-roaden met een all-road, meer uit hun band en dus hun motor, en daarmee rijplezier, kunnen halen met een echte noppenband en dat banden tussentijds wisselen prima kan.

Maar je bent het toch hoop ik wel met me eens dat met een geschikte terreinband je in ons vettig landje toch meer kan dan met een all-roadband. En dat is óók verder leren! En als het goed lukt allemaal heb je schik en ben je zelfverzekerder. Ik wel.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

31 mrt 2009 23:51 #22 door 4Plugs
Beantwoord door 4Plugs in topic Welke band(en) voor BAT?
Gelukkig heb ik er 2 nieuwe anakees onder laten zetten afgelopen herfst, er is ondertussen misschien net 1500km mee gereden.


Transalp PD06 '94 - Hyperpro vering, LED achter/rem/knipperlicht/tellerverlichting, 2e set wielen met noppenbanden
Honda NX250 om mee te spelen in het zand ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 apr 2009 09:34 #23 door cor
Beantwoord door cor in topic Welke band(en) voor BAT?
hallo
ik heb voor en achter anakees opliggen rijden perfect met regen en droog weer rechtuit stabiliteit is niet perfect maar meer dan goed
veel plezier Cor

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 apr 2009 13:10 #24 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Welke band(en) voor BAT?

Maar je bent het toch hoop ik wel met me eens dat met een geschikte terreinband je in ons vettig landje toch meer kan dan met een all-roadband. En dat is óók verder leren! En als het goed lukt allemaal heb je schik en ben je zelfverzekerder. Ik wel.

De BAT brengt dalijk een groot aantal basis beginselen bij. Als daarna het virus heeft toegeslagen (en dat gebeurd volgens mij bij 95% van de deelnemers), ga je snel meer doen, en zoek je weer andere grenzen op. Uiteindelijk kom je op het punt waar de allroad band niet meer afdoende gaat zijn, danwel je tegen gaat werken. Op dat punt komen de noppen om de hoek. Maar tegen die tijd heb je al zoveel geleerd dat de technieken er zo goed in zitten dat je met noppen in 1x flinke sprongen vooruit zult maken in het type terrein wat je kunt overwinnen. Als je direct op noppen begint, dan leer je jezelf eerder een aantal foute technieken aan, waardoor je in het begin denkt snel te leren, maar dan in het zware terrein het onderspit gaat delven tegen de personen die het op allroad bandjes geleerd hebben.

Kijkend naar mezelf, in 2005 mijn eerste offroad ervaringen op allroad bandjes. Toen het virus hard had toegeslagen reed ik op allroad banden een aantal ritjes (met grote verbazing gevolgd door een aantal noppen rijders). In 2007 stapte ik over op noppen, en tja.... dit jaar naar dakar !!!!

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 mei 2009 12:22 #25 door Pim
Beantwoord door Pim in topic Welke band(en) voor BAT?

Voor de BAT voldoen de 'gewone' allroad banden.
Tuurlijk zullen noppen altijd voor meer grip zorgen, maar... de oefeningen bij de BAT zullen niet dusdanig zijn dat je dat nodig hebt. Het voordeel wat je zou hebben met noppen, doet heel veel af aan wat je goed kunt maken met de techniek van het rijden van de oefeningen.

Maw, op allroad banden wordt je bijna verplicht om de oefeningen technisch goed uit te voeren, waarbij een noppenband de foutjes die je bij de technische uitvoer maakt eigenlijk voor jezelf verbergt. Daarmee leer je (naar mijn bescheiden mening) minder goed wat je motor doet onder welke omstandigheid.


Momenteel rij ik op Anakee's over de weg. Ik overweeg om voor off road een extra setje (noppen)banden te kopen. Wat is volgens jullie dan een goede (goedkope) noppenband?

TA - 1998 (GIVI beugels / Acerbis Handkappen / MRA Tourscherm)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 mei 2009 14:02 - 12 mei 2009 14:05 #26 door Bill
Beantwoord door Bill in topic Welke band(en) voor BAT?

Momenteel rij ik op Anakee's over de weg. Ik overweeg om voor off road een extra setje (noppen)banden te kopen. Wat is volgens jullie dan een goede (goedkope) noppenband?

Je kan wel merken dat je nog niet zo lang hier oip het forum zit ;D
Er is er toch maar één waar je moet zijn voor goede en goedkope banden  :P
Bij onze eigen clubbandenboer Ad Mies.  Hij kan je dan ook het beste advizeren welke band je kan nemen. Als het voor erbij is zou ik zelf TKC voor en Stonemaster achter nemen. Als je er ook nog gewoon mme wilt rijden op de weg kanje beter de heidenau kiezen.
Maar ik zou zeggen bel Ad

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 mei 2009 23:13 #27 door JeLo
Beantwoord door JeLo in topic Welke band(en) voor BAT?
ik kan een stonemaster afhalen voor een africatwin, maaaaar deze is volgens mij iets breder dan mijn alpje.. kom ik in de problemen door deze 1 cm bredere band? anders moeten we maar noppen eraf zagen >:D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 mei 2009 11:31 #28 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Welke band(en) voor BAT?
Mwah  :-\ de maat voor een Twin is 140 breed, voor de Alp is dat 120 of 130. In geval van een Stonemaster zou je voor de Alp dan uitkomen op 130.
Normaal wil je niet een te brede band op een te smalle velg. De band gaat dan te rond staan.

Mijn boerenverstand zegt me dat het voor een Stonemaster niet zoveel uit zal maken hoe rond íe staat  :-\ maar uitgeprobeerd heb ik het niet.
Ik verwacht in ieder geval niet dat het problemen op zal leveren vwb. de ruimte. Moet makkelijk kunnen binnen de achtervork van een Alp  :D

Wacht anders effe op antwoord van onze bandengoeroe Ad. Wellicht zijn er meer zaken waar je rekening mee moet houden.

Aan de andere kant: wat houd je tegen om er een nieuwe Stonemaster in de juiste maat om te laten leggen. Zo duur zijn ze nou ook weer niet  8)

Groetjes,
René

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / R80G/S ‘85 / G310GS ‘17

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 mei 2009 11:55 #29 door Pim
Beantwoord door Pim in topic Welke band(en) voor BAT?

Wacht anders effe op antwoord van onze bandengoeroe Ad. Wellicht zijn er meer zaken waar je rekening mee moet houden.
Aan de andere kant: wat houd je tegen om er een nieuwe Stonemaster in de juiste maat om te laten leggen. Zo duur zijn ze nou ook weer niet  8)

Doe ik. Thanks voor de input so far. Ik ben benieuwd wat Ad voor suggestie heeft. Daarna maar eens een ritje Sprundel maken ;-)

TA - 1998 (GIVI beugels / Acerbis Handkappen / MRA Tourscherm)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 mei 2009 15:58 #30 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Welke band(en) voor BAT?
je moet inderdaad maar eens een ritje naar sprundel maken.. maar na 31 mei

leve het itt en morgen vertrek ik er naar....


PS de stone master staat van zich zelf al erg breed en vandaar dat de 130 vaak al op een twin te vinden is

ik vind het niet verstandig de 140 te monteren op de transalp

om alleen  voor BAT grove banden te monteren is  niet handig
de praktijk is dat de meeste km toch op de normale verharde weg gemaakt worden

maar zoals ik al zei kom later een slangs

er is genoeg keus om tot een goede band te komen,

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.254 seconden