Head shake

20 juni 2011 15:01 #1 door wardje
Head shake werd gestart door wardje
Ik heb mij dit jaar een nieuwe transalp aangekocht momenteel met 1500km op de teller de motor bevalt mij vrij goed  behalve op één punt waar ik gewoon mottig van wordt namelijk als je tegen een snelheid onder de 60km per uur je stuur loslaat begint je stuur direct heen en weer te slaan en moet je het als de bliksem terug vast nemen of het slaat tegen de benzinetank, het eigenaardige van dit fenomeen is dat je dit niet hebt aan hogere snelheden.Ik vertelde dit tegen mijn dealer en die kwam precies uit de lucht gevallen en zei me dat het waarschijnlijk met de noppen op de banden te maken had en dat het met een wegband zou gedaan zijn ook heeft hij het balhoofd ietsje aangetrokken maar verbeterd was het zeker niet.
Nu las ik al op andere forums meestal engelstalige dat dit een veel voorkomend probleem schijnt te zijn op deze motorfiets ofwel heb je het of je bebt het niet en heeft dit totaal niets met het soort van banden die erop liggen te maken, wel eerder met het balhoofd waar iets mee aan de hand is.
Heeft er iemand van jullie last van dit euvel en wat is er eventueel aan te verhelpen want normaal kan ik dit toch niet noemen.
Nu zal je zeggen hou dan je handen aan je stuur maar zelfs dan voel je een lichte trillng wat volgens mij toch niet al te gezond kan zijn voor de motorfiets, ik blijf het vreemd vinden en zeker voor een merk als honda en een type dat reeds 20 jaar of langer bestaat dat zoiets nog kan in 2011.

wardje

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 juni 2011 15:11 #2 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Head shake
Hoi wardje,

rij zelf ook een 700 alp en ken het fenomeen.
Wegbanden erop maakt niets uit (Heb ik nu ook).

Meest genoemde oorzaken die je terug kunt vinden zijn waarschijnlijk  :
- balhoofdlagers
- banden
- topkoffer

Balhoofdlagers heb ik al uitgesloten. (Na vervanging bleef dit gedrag)
Banden heb ik dus ook al uitgesloten (Tenzij ik misschien de fabrieksoriginele banden erop ga zetten, maar die vind ik zo rot in het natte weer dat ik die nooit meer wil hebben.)
Topkoffer heb ik er nog niet af gehad.

In mijn geval moet ik wel bekennen dat ik een duidelijk slagje in mijn voorwiel heb. Ik geeft bij mij in ieder geval dit slagje de schuld.

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 juni 2011 15:27 #3 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Head shake
het zogenaamde shimmen kan meerdere oorzaken hebben die niet altijd direct aanwijsbaar zijn en zodoende terug te voeren op zaken als banden/ motorfiets/ externe factoren maar zijn altijd een combinatie van meerdere zaken,

lichtvoetigheid aan de voorzijde is zondermeer een oorzaak.

in jouw geval zou ik de voorvork iets door laten steken zodat de naloop minder wordt  of de achterdemperveer iets strakker zetten (zelfde effect)
ik plaats wel de opm dat het balhoofdlager niet te strak mag staan maar gewoon op de juiste voorspanning dient te worden gezet.


niet om vervelend te doen maar gewoon het stuur vast houden  lijkt me ook een goed advies

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 juni 2011 15:51 #4 door wardje
Beantwoord door wardje in topic Head shake
Hallo,
Met of zonder topkoffer maakt geen enkel verschil en die opmerking van je beide handen aan je stuur te houden die krijg je ook als je contakt opneemt met Honda zelf, persoonlijk vind ik dit nogal een goedkope oplossing voor een probleem waar ze zich al jaren maar al te goed van bewust zijn.
Mijn mening is als je een niewe motorfiets koopt moet die in orde zijn en als er een probleem is dat al jaren bekend is dat dat allang opgelost had moeten zijn anders moet je stoppen met motorfietsen bouwen  ::)
Hier heb ik nog een artikeltje gevonden inverband met dit euvel spijtig genoeg in het Engels.
www.motorcycleproject.com/motorcycle/text/shucking.html

wardje

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 juni 2011 22:26 #5 door wardje
Beantwoord door wardje in topic Head shake

V-Strom


z'on mottig ding zeker geen suz. roest terwijl je er naar kijkt.
No thanks.  :))

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 juni 2011 08:04 #6 door Two Plugs
Beantwoord door Two Plugs in topic Head shake

z'on mottig ding zeker geen suz. roest terwijl je er naar kijkt.
No thanks.  :))


Die Soez is wel de best verkochte Soez ever. Kan ff Honda niet aan tippen... Roest of niet.  >:D  ;D ;)

En Head Shake? ...

Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
m.facebook.com/groups/1467408023517180

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 juni 2011 11:07 #7 door wardje
Beantwoord door wardje in topic Head shake

Die Soez is wel de best verkochte Soez ever. Kan ff Honda niet aan tippen... Roest of niet.  >:D  ;D ;)

En Head Shake? ...

Waarschijnlijk heb je gelijk maar of dat het probleem bij mijn alp nu oplost, denk het niet. 8)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 juni 2011 12:05 #8 door Two Plugs
Beantwoord door Two Plugs in topic Head shake
Zou toch eens naar de banden kijken. De originele Bridgestone Trailwing wordt niet voor niets 'deathwing' genoemd....

Kijk of je de motor kunt voorzien van een setje radiaalbanden (o.a. Michelin Anakee II, Continental Trail Attack, etc) en voorkom diagonaalbanden (zoals b.v. Metzeler Tourance etc)

Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
m.facebook.com/groups/1467408023517180

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 juni 2011 12:36 #9 door wardje
Beantwoord door wardje in topic Head shake
Dan toch waarschijnlijk de banden die de oorzaak zouden zijn,als ik daar 100 procent zeker van was vlogen ze er af, maar 300€ uitgeven en misschien voor nop dan blijft hij voorlopig maar shaken.
Alvast bedankt. ;)

wardje

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 juni 2011 21:52 #10 door wardje
Beantwoord door wardje in topic Head shake
Ik denk dat ik het probleem van die tankslapper gevonden heb en heb tevens het vermoeden dat alle transalpen zeker vanaf bouwjaar 2008 aan deze ziekte leiden.
Dit euvel heeft totaal niks met banden of balhoofd te maken maar alles met een zeer slechte achter en voorvering die totaal niet op elkaar is afgestemt, namelijk vanachter te hard en aan de voorkant te zacht en het straffe hieraan is als je je handen nooit van je stuur houd je er ook nooit iets van zal merken hetgeen de meeste rijders volgens mij dan ook doen en daarom nooit met dit probleem geconfronteerd zijn en het zelfs misschien niet eens weten.
Dit shaken van het stuur is het hardst te merken aan een snelheid van rond de 70km per uur als je dan je gas lost gaat het gewicht van de motor naar voor en het slagen van het stuur gebeurd onmiddelijk,als je aan 100km per uur rijd rijd heb je het niet meer en daar begint de rijwind zijn werk te doen, namelijk de motor liften zodat er minder druk op het voorwiel komt. Hier kan je de oplossing lezen maar het is er wel eentje dat duiten zal kosten. www.imaxxdna.be/UPL/107_109_WP_PUB(1).pdf

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 juni 2011 01:15 #11 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Head shake
tja... deze upgrade is zondermeer aan te bevelen(rij al vanaf iedere motorfiets die ik heb met zo iets rond) echter je sprak over een motorfiets die je net hebt en in het verhaal van de radiaal banden zit ook wat..

de kosten kanik je wel vertellen,

hoe gek wil je het maken maar reken op ca 800-1100 euro voor de achterdemper full options
(ohlins is nog duurder?)
maar je wilt nooit meer anders

echter als je de banden wilt proberen kan ik je wel een setje ter beschikking stellen zonder dat je aan de koop vast zit(heet service)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 juni 2011 18:19 #12 door Sandra
Beantwoord door Sandra in topic Head shake

Die Soez is wel de best verkochte Soez ever. Kan ff Honda niet aan tippen... Roest of niet.  >:D  ;D ;)

En Head Shake? ...

Voordat wij overgingen tot de aankoop van 2 PD10 Transalpen even proefgereden met zo'n V-Strom van een vriendin. Ik had totaal geen ''twin-gevoel'' met dat blokje :(
Nee, dan toch liever een oudere Transalp dan een jong V-Strom Suzukietje... ;)

http://img684.imageshack.us[img] img684.imageshack.us

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 juni 2011 19:02 #13 door wardje
Beantwoord door wardje in topic Head shake

tja... deze upgrade is zondermeer aan te bevelen(rij al vanaf iedere motorfiets die ik heb met zo iets rond) echter je sprak over een motorfiets die je net hebt en in het verhaal van de radiaal banden zit ook wat..

de kosten kanik je wel vertellen,

hoe gek wil je het maken maar reken op ca 800-1100 euro voor de achterdemper full options
(ohlins is nog duurder?)
maar je wilt nooit meer anders

Ik ben aan het overwegen om te beginnen met een progressieve in plaats van lineaire verenkit zowel voor als achter plus olie van Hyperpro te laten plaatsen, kostprijs rond de 200€ zonder plaatsingskosten uiteraard en de oorspronkelijke achterdemper te behouden maar of dat voldoende zal zijn is nog maar de vraag??
Je kan op die oorsprokelijke achterdemper de uitgaande demping niet regelen alleen de ingaande en veervoorspanning, met de voorvork valt er niets te regelen.
Een volledig nieuwe instelbare achterdemper vind ik toch nogal aan de prijzige kant. :o
Voor die trail wings van Bridgestone heb ik kontact opgenomen met de invoerder en die bevestigde ten stelligste dat het met de banden niets te maken had.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 juni 2011 12:46 #14 door *thomas*
Beantwoord door *thomas* in topic Head shake
Voor 200€ wil ik het wel voor je doen, inclusief materiaal hoor.

Zonder gekheid, doe dit klusje even zelf, niets moeilijks aan.

Het gaat als volgt:

- bok de motor op zodat voorwiel vrij staat van de grond

- maak van de bovenste kroonplaat de bouten los (zodat je vorkpoot bovenaan niet meer geklemd zit)

- draai de doppen van de voorvorkpoten eruit (let op! de veer staat onder spanning, houd dus een dikke doek tegen die dop bij het losdraaien en verwacht je eraan dat hij ineens losspringt)

- er zitten in beide poten nog bussen en een ring die op de veren rusten, die haal je eruit

- haal nu ook de veren eruit

- oude olie kan je er - dacht ik - onderaan via een schroefje uit laten lopen (bij de twin is dit zo)

- steek de progressieve veren erin

- hermonteer alles in omgekeerde volgorde

Een setje voorvorkveren kost bij wilbers zo'n 100€, zoek je op ebay, dan vind je ze al voor 80 a 90€. Promoto is in feite ook wilbers en dat scheelt nog eens 10 a 15€.

Succes!

PS: wilbers steekt zelfs aan duidelijke handleiding met foto's en text bij haar producten ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 juni 2011 12:51 #15 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Head shake
nie tte kort thomas,

de verenkit zat in die genoemde 200 euri  maar ze zijn overigens iets duurder ca 250 euro voor de kit incl de olie

plaatsing is inderdaad zelf goed te doen echter een speciaal tool is dan wel makkelijk om met name de achterveer te verwijderen.

ook de verwijdering van de demper is iets anders dan bij de 600 transalp

meer werk dus

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 juni 2011 13:10 #16 door *thomas*
Beantwoord door *thomas* in topic Head shake
Dan valt het mee Ad, maar alsnog vind ik het veel geld voor een makkelijke klus.

En over die achterdemper, vind jij dat zo'n full-option veer nuttig is (geen kritiek, ik vraag het me vaak af wat jan modaal nu moet met zo'n unit met 1 miljoen instelmogelijkheden)? Ik bedoel, elke veerfabrikant heeft verschillende versies. Ik persoonlijk acht dat voor normaal straatgebruik de wilbers type 640 + hydraulische preload-adjuster meer dan voldoende is (zo'n 650 euro voor de hele unit), maar dat is persoonlijk.



Cheers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 juni 2011 17:10 #17 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Head shake
  niet echt nuttig lees nodig  ;) maar wel leuk :))

als we alle dingen die we niet nodig hebben schrapen wordt het echt een saaie boel.

maar de hydraulische pre load adjuster is een echte pré

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 juni 2011 18:04 #18 door wardje
Beantwoord door wardje in topic Head shake
Sorry gasten maar daar begin ik zelf niet aan en zeker niet bij een plinternieuwe motor als het nen ouwen beer moest zijn dan misschien wel  :D
Maar wat ik eigenlijk niet begrijp is dat Honda hier zelf niets aan doet aan een probleem waar ze volgens mij al jaren van op de hoogte zijn.
Laatst werden alle motorfietsen met een topcase van 45liter ter controle binnen geroepen in verband met de bevestiging ervan waar ik persoonlijk een brief van Honda voor ontvangen heb, 2 weken later belt mijn dealer mij op, alle transalpen (volgens hem ?) moesten nagekeken worden op de klepspeling, wat dan ook gebeurd is,alvast bij de mijne met 1450km op de teller.
Dat blijk allemaal te kunnen maar een probleem met waarschijnlijk de vering dat al jaren aansleept wordt gewoon genegeert en doodgezwegen zelfs in motortesten op het web en in motortijdschriften heb en had ik er nog nooit iets over gelezen.
Zouden we dit probleem eens niet beter met ze'n allen aankaarten bij Honda zelf? Het zou misschien de zaak in beweging kunnen brengen en dat ze daar misschien wakker worden, maar alleen sta je nergens natuurlijk.
Wat denken jullie?

wardje


Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 juni 2011 18:18 #19 door *thomas*
Beantwoord door *thomas* in topic Head shake
Hmm, maak je geen illusies, wat vering betreft is honda niet de enige die 'goedkope' componenten gebruikt. Zelfs de meest modern uitziende USD vorken van tegenwoordig zijn vaak niet super.

Een goede vering = duur. Dus, ipv een dure motor, maakt honda een goedkope opstapmotor met iets minder goede veercomponenten, dat is alles.

Cheers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 juni 2011 19:15 - 23 juni 2011 19:48 #20 door wardje
Beantwoord door wardje in topic Head shake

Hmm, maak je geen illusies, wat vering betreft is honda niet de enige die 'goedkope' componenten gebruikt. Zelfs de meest modern uitziende USD vorken van tegenwoordig zijn vaak niet super.

Een goede vering = duur. Dus, ipv een dure motor, maakt honda een goedkope opstapmotor met iets minder goede veercomponenten, dat is alles.

Cheers

Ik persoonlijk vind dat toch niet kunnen in verband met de veiligheid we spreken hier wel over een motorfiets en niet over een mountenbike een schandaal vind ik het en als ik lang genoeg mag leven zal het mijn laaste Honda geweest zijn zoveel is wel zeker. >:(
wardje

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.271 seconden