Head shake

23 juni 2011 22:09 #21 door *thomas*
Beantwoord door *thomas* in topic Head shake
Hmm, puur uit nieuwsgierigheid, welke motoren heb je hiervoor gehad?

Een alp staat standaard zacht afgeveerd. Dat in combi met de lange veerweg maakt het geheel nogal vaag. Ik ben het 200% met je eens dat dit niet zou mogen, maar honda is echt niet de enige.

Cheers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 juni 2011 23:28 #22 door wardje
Beantwoord door wardje in topic Head shake

Hmm, puur uit nieuwsgierigheid, welke motoren heb je hiervoor gehad?

Een alp staat standaard zacht afgeveerd. Dat in combi met de lange veerweg maakt het geheel nogal vaag. Ik ben het 200% met je eens dat dit niet zou mogen, maar honda is echt niet de enige.

Cheers

Kawa GPZ 305 - licht en vinnig met riem aandrijving zeer goed motoke
Susuki GS500 -  prijs kwaliteit ongeevenaard ik denk dat ze nog in het gamma zitten
Yamaha FZ 750 - dit was de vroegere tegenhanger van de suzuki GSXR 750
Honda VT500 shadow - beresterke motor die te hoog in de toeren ging voor een chopper
suzuki 650 savage - Dit waren de grootste vodden die ik ooit gehad heb.
Honda CBF 500 - ongelooflijk stabiel in de bochten plakte op de weg maar 1 kassei en je zat de gracht in, menig zwaardere motor belachelijk mee gemaakt.

Misschien ben ik er nog een paar vergeten,
Wat je zegt is waar maar vanaf 2007 is er bij mijn weten verandering gekomen in de achterveer die is volgens mij harder geworden tegenover de modellen ervoor omdat die naar het schijnt onstabiel werden bij hogere snelheden of de voorveer veranderd is weet ik niet maar waarschijnlijk wel want de diameter van het voorwiel is in 2008 gekrompen van 21" naar 19"

wardje

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 juni 2011 01:54 #23 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Head shake

beste wardje

ik begrijp best je onder buik gevoel wel maar het is jouw gevoel en zoals je al schrijft... de meestal kritische pers heeft er geen melding van gemaakt.
ik kan genoeg zaken opnoemen die naar mijn (en met die van vele)mening zeer slecht opgepakt worden bij honda. echter je doet geen zaken met honda maar met de dealer.
Dit is je eerste aanspreek punt.
Als het produkt niet voldoet aan je verwachting dien je samen naar een oplossing te zoeken.
Laat de dealer het maar oplossen al dan niet met honda.
echter de gemid klant wil niet graag te boek staan als een vervelende klant naar zijn verdeler toe waardoor vele zaken ook nooit bekent raken bij honda.
Ik zie dit als een foute inschatting van de verdeler naar honda toe maar is wel de praktijk van hoe het vaak gaat.
Jouw beeld vandat de motorfiets onveilig zou zijn bestrijd ik ook...

Je instruktie boekje spreekt nergens over het feit dat je het stuur los kunt laten.. dit is zwart wit maar wel de basis van waaruit gewerkt moet worden.

Een aantal spreken zelfs over goedkope componenten... en laat dat dan zo zijn.
componenten die zich wel in de loop der tijd bewezen hebben alszijnde betrouwbaar
Je hoort zelden over problemen hiermee,
De vering in het alg  is bij alle motorfietsen van japanse makelij niet stevig genoeg naar europees postuur en daar speelt de aftermarket goed op in.

ik mag ook opmerken dat de kostprijs daarbij ook belangrijk is en het produkt dient verkoopbaar te zijn.

probeer je voor te stellen als een set ohlins vering  van ca 1500 euri in de optie lijst staat

wie gaat die kiezen ?

ik begrijp best dat je als klant teleurgesteld kunt zijn in de performance en handling van de transalp
dan is dit gewoon  niet de juiste motorfiets voor jouw

maar indien dit toch jouw ding is..

ga voor een setje andere veren  en het wordt zeker 80 % beter neem daarintegen nieuwe dempers op maat en het wordt 200% beter.


of doe niets en blijf roepen wat een baggerfiest het wel niet is.. maar ik zou graag zien dat je dit eerst bij de dealer doet en ons op het forum meld wat het verloop hierin is.

het is wat je zelf wilt .
zie dit zeker niet als kritiek nog als verbalisering van jouw opmerkingen.
we zouden graag zien dat je 100 % plezier mag beleven aan je motorfiets maar wij kunnen niet jouw gevoel wat je hebt wegnemen... dan is de enige oplossing zoals ik al zei met je dealer eruitkomen en zoeken naar een tevreden oplossing.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 juni 2011 16:56 #24 door V-Twin
Beantwoord door V-Twin in topic Head shake
Hallo Wardje,

Ik begrijp je vraag en je frustratie. Je bent niet de eerste die hier van baalt en zeker niet de laatste. Op dit forum schop je niet tegen heilige huisjes als je de vering van de Honda ter discussie stelt. De meeste clubleden rijden hier met aangepaste veren. Je kan in z'n algemeenheid niet zeggen dat als jij last hebt van Head Shake dat de Transalp een gevaarlijke motor is. Gewicht, zitpositie zijn ook factoren die de gevoeligheid van Head Shake mede bepalen.

Natuurlijk zou je graag willen dat er betere vering en schokdempers op een motor zitten maar ja alles heeft zo z'n prijs. Honda heeft E-keur op z'n motor gekregen en zal niet zomaar betere vering leveren als het product aan de standaard keuringseisen voldoet. Als je verder op dit forum rond kijkt zal je zien dat Honda om meerdere redenen onder vuur ligt.

Mijn advies zou zijn. Stop geen energie in zaken die kansloos zijn. Stap op je motor en rij naar een Hyperpro vestiging, laat je daar goed voorlichten en neem een beslissing. Velen kennen hun eigen motor niet meer terug na een eenvoudige ingreep zoals het aanpassen van de standaard veren. Daarna stap je weer met veel plezier op je Alp en na een paar weken ben je alweer vergeten dat je €200,- hebt uitgegeven vanwege het toegenomen rijplezier.

Succes.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 juni 2011 19:05 #25 door SmartAlp
Beantwoord door SmartAlp in topic Head shake

Voor en achter volledig Hyperpro, Conti Trails, en nog steeds de head shake (niet zo heftig),
met of zonder koffers/etc.
Bovengenoemde aanpassingen heb ik niet gedaan "om de head shake", maar
voor andere redenen. Die head shake zal me verder een worst zijn, hij rijdt zo strak
als maar zijn kan tot aan topsnelheid. Top fiets!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 juni 2011 20:29 #26 door wardje
Beantwoord door wardje in topic Head shake
Hallo V-Twin,
die verenkit voor en achter van hyperpro was ik van plan te laten steken, maar nu lees ik weer van Smartalp dat het daarmee alleen ook niet weg is, zou ik dat dan wel doen want nu weet ik het helemaal niet meer  ::) en een volledig instelbare achterdemper dat vind ik toch wat te duur en is het dan wel weg misschien ook niet.
BTW. buiten die head shake vind ik de transalp ook een zeer fijne motorfiets om mee rond te touren, maar ik was zoals je zegt wat gefrustreerd daardoor omdat ik mij daar totaal niet aan verwacht had.
En de éne stoort er zich aan mezelf incluis en de ander kan het worst wezen zo zie je maar.
Uiteindelijk kost zo'n motorfiets toch geld genoeg voor mij dan toch, in oude Belgische franken zo rond de 350000 BF en in guldens rond de 20000 wat ik nu toch niet zo weinig vind.
Maar in euro's klinkt het natuurlijk allemaal wat minder.  :))

wardje

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 juni 2011 22:29 #27 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Head shake
de oplossing zou natuurlijk ook een stuurdemper kunnen zijn,

dat  moet het probleem zonder meer aan kunnen pakken

:)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 juni 2011 23:14 #28 door SmartAlp
Beantwoord door SmartAlp in topic Head shake
Precies wat ik je wilde mee geven, dat ondanks de aanpassingen het er nog is.
Bovendien denk ik dat het "probleem" meer bij je zelf ligt dan bij de motorfiets....
Hij praat tegen je, als jij je handjes van het stuur haalt schudt ie "NEE", handen aan het stuur vriend!
Hoe veilig wil je het hebben  ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 juni 2011 11:17 #29 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Head shake
Laat ik het zo zeggen, dit schudden (waarvan ik op mijn alp ook het nodige 'last' heb) mag in feite gewoonweg niet !!!
Dat heeft niets te maken met wel of niet je handen aan het stuur houden. Sterker nog, ik merk het ook bij het remmen, en deze duidelijke onbalans mag je niet op een motor hebben. Een motor behoort rechtuit door te rollen, zonder schudden, als deze uitrolt.

Ik stoor me er niet aan, maar weet dat op elke andere motor die ik gereden heb (inclusief crossers en twins met noppen banden !!!) ik gewoon met handen los de motor kan laten uitrollen. Maar om nu te zeggen dat het aan de persoon ligt......

Ik zoek ook nog (heel langzaam) naar de oplossing, want er is wel degelijk iets technisch niet goed met een aantal van de nieuwe alpjes.

Achterveer heb ik al vervangen, dat maakt de motor in ieder geval prettiger op de kleine oneffenheden, maar lost dit stuurschudden niet op.

Blijft natuurlijk een feit dat je altijd je handen aan het stuur moet houden.

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 juni 2011 11:34 #30 door Peter M
Beantwoord door Peter M in topic Head shake

Laat ik het zo zeggen, dit schudden (waarvan ik op mijn alp ook het nodige 'last' heb) mag in feite gewoonweg niet !!!
Dat heeft niets te maken met wel of niet je handen aan het stuur houden. Sterker nog, ik merk het ook bij het remmen, en deze duidelijke onbalans mag je niet op een motor hebben. Een motor behoort rechtuit door te rollen, zonder schudden, als deze uitrolt.

Ik stoor me er niet aan, maar weet dat op elke andere motor die ik gereden heb (inclusief crossers en twins met noppen banden !!!) ik gewoon met handen los de motor kan laten uitrollen. Maar om nu te zeggen dat het aan de persoon ligt......

Ik zoek ook nog (heel langzaam) naar de oplossing, want er is wel degelijk iets technisch niet goed met een aantal van de nieuwe alpjes.

Achterveer heb ik al vervangen, dat maakt de motor in ieder geval prettiger op de kleine oneffenheden, maar lost dit stuurschudden niet op.

Blijft natuurlijk een feit dat je altijd je handen aan het stuur moet houden.


Bij mijn eerste XL700 (2008) dacht ik dat het of aan de banden of dat het eraan lag dat ie 3x plat lag.
2de XL700 (2009)....dacht dat het aan de banden lag (TrailWing), maar ook met nieuwe set banden (Anakee) is het stuurschudden er nog steeds.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 juni 2011 11:53 #31 door SmartAlp
Beantwoord door SmartAlp in topic Head shake
Dat het niet 'hoort" is een waarheid als een koe, stel ik ook niet ter discussie.
Maar de motorfiets rijdt er niets minder om, het is de persoon in kwestie hoe die
ermee omgaat.

Ik haal mijn handen niet van het stuur af bij uitrollen vanaf zo'n
70km/uur, of tie nou wel of niet zou schudden, "probleem" bestaat bij mij dus niet.
Wil je dit oplossen louter en alleen omdat het niet zou mogen, prima, maar dat is dan
je eigen keus.
En onbalans tijdens het remmen zoals in jouw geval, dat zou ik ook niet moeten hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 juni 2011 12:22 #32 door wardje
Beantwoord door wardje in topic Head shake

Laat ik het zo zeggen, dit schudden (waarvan ik op mijn alp ook het nodige 'last' heb) mag in feite gewoonweg niet !!!
Dat heeft niets te maken met wel of niet je handen aan het stuur houden. Sterker nog, ik merk het ook bij het remmen, en deze duidelijke onbalans mag je niet op een motor hebben. Een motor behoort rechtuit door te rollen, zonder schudden, als deze uitrolt.

Ik stoor me er niet aan, maar weet dat op elke andere motor die ik gereden heb (inclusief crossers en twins met noppen banden !!!) ik gewoon met handen los de motor kan laten uitrollen. Maar om nu te zeggen dat het aan de persoon ligt......

Ik zoek ook nog (heel langzaam) naar de oplossing, want er is wel degelijk iets technisch niet goed met een aantal van de nieuwe alpjes.

Achterveer heb ik al vervangen, dat maakt de motor in ieder geval prettiger op de kleine oneffenheden, maar lost dit stuurschudden niet op.

Blijft natuurlijk een feit dat je altijd je handen aan het stuur moet houden.


Nu lees ik eindelijk eens wat ik eigenlijk al heel de tijd wilde duidelijk maken dat er namelijk met die alp iets niet normaal is en dat heeft helemaal niets met sprekende motorfietsen en wel of niet zonder handen rijden en of die motor mij wel ligt en hoe het buikgevoel is te maken, het hoort er gewoon niet te zijn.
En daarom zoek ik al heel deze discussie lang naar een oplossing voor dit abnormale gedrag.
Natuurlijk kan je doof en blind blijven zoals smartalp maar daar los je niet veel mee op en als hij en misschien nog andere daar tevreden mee is voor mij oké, maar daarom hoef ik het niet te zijn.


1: Andere vering veraangenaamt het rijden maar lost het probleem niet op.
2: een stuurdemper zou misschien de oplossing kunnen zijn maar waar vind je die als er al ééntje voor bestaat tenminste, als iemand weet waar die te koop is zou ik dat graag wel willen weten A.U.B
Of is er misschien iemand die zo'n stuurdemper op zijn alp al heeft staan en wat is zijn ervaring er dan mee.

wardje

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 juni 2011 12:40 #33 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Head shake
HK suspension heeft stuurdempers van Wilbers.
Ze kunnen je in ieder geval wel vertellen wat een stuurdemper voor je zou kunnen doen en wat er mogelijk is. Misschien hebben ze nog wel een idee waar die zwabber vandaan komt.

Want ook een stuurdemper is feitelijk symptoom bestrijding toch? Misschien is het wel dé oplossing maar dan is het toch fijn dat je weet wat nu precies het probleem is.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 juni 2011 12:46 #34 door Peter
Beantwoord door Peter in topic Head shake
Volgens mij spelen er hier twee zaken door elkaar, namelijk een hele rationele constatering met de vraag of en hoe dit kan worden opgelost en tevens een emotionele reactie.

Wanneer je zo van iemand houdt als een groot aantal clubleden van hun (type) motor, dan doet iedere kritiek hierop pijn. Ook al weet je wel dat je geliefde niet onfeilbaar is, dan nog wil je de kritiek en minpuntjes niet horen of zien. Hier moet je maar een beetje begrip voor hebben. Persoonlijk vind ik dat mooi.

Honda TransAlp (1996) - Vespa Sprint Veloce 150cc (1975)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 juni 2011 13:02 #35 door wardje
Beantwoord door wardje in topic Head shake

Volgens mij spelen er hier twee zaken door elkaar, namelijk een hele rationele constatering met de vraag of en hoe dit kan worden opgelost en tevens een emotionele reactie.

Wanneer je zo van iemand houdt als een groot aantal clubleden van hun (type) motor, dan doet iedere kritiek hierop pijn. Ook al weet je wel dat je geliefde niet onfeilbaar is, dan nog wil je de kritiek en minpuntjes niet horen of zien. Hier moet je maar een beetje begrip voor hebben. Persoonlijk vind ik dat mooi.

Ja als we zo sentimenteel beginnen te doen dan kan ik er beter mee ophouden want ik heb nu niet direct een liefdesverhouding met mijn motorfiets maar wel met mijn vrouw en als er tussen ons een probleem zou zijn dan zouden wij het dat ook proberen oplossen inplaats van te negeren en te doen of er niets aan de hand is. ::)

wardje

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 juni 2011 13:50 #36 door Peter
Beantwoord door Peter in topic Head shake

a als we zo sentimenteel beginnen te doen dan kan ik er beter mee ophouden want ik heb nu niet direct een liefdesverhouding met mijn motorfiets maar wel met mijn vrouw


Zonder de liefde voor een motor en een mens gelijk te willen stellen is er nog een verschil waarneembaar. Jij bent met je partner getrouwd en ik niet, maar ik ben lid van de TCN en jij niet. Misschien is het verschil gewoon niet te overbruggen en valt er over smaak niet te twisten.
;D  ::)

Honda TransAlp (1996) - Vespa Sprint Veloce 150cc (1975)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 juni 2011 14:30 #37 door Eddy
Beantwoord door Eddy in topic Head shake
ben aan het googlen geweest en het blijkt zeker geen onbekend verschijnsel te zijn,
oudere motorfietsen zouden er standaard meer last van hebben, en de oorzaak kan bij veel dingen gezocht worden.
hier een link naar wat leesvoer voor de liefhebbers;

www.paddnrieders.nl/Technischecomm/Stukjes/zwabberen_deel1.htm

(ps, onderaan die pagina kun je doorklikken naar deel 2)

Varadero bj. 2000 en een Africa Twin bj. 1996

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 juni 2011 14:50 #38 door SmartAlp
Beantwoord door SmartAlp in topic Head shake

Natuurlijk kan je doof en blind blijven zoals smartalp


Huh  :o

Succes met je zoektocht.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 juni 2011 18:07 #39 door wardje
Beantwoord door wardje in topic Head shake

ben aan het googlen geweest en het blijkt zeker geen onbekend verschijnsel te zijn,
oudere motorfietsen zouden er standaard meer last van hebben, en de oorzaak kan bij veel dingen gezocht worden.
hier een link naar wat leesvoer voor de liefhebbers;

www.paddnrieders.nl/Technischecomm/Stukjes/zwabberen_deel1.htm

(ps, onderaan die pagina kun je doorklikken naar deel 2)

Interessant artikel had ik nog niet gevonden, dat uitbalanseren van het voorwiel heeft mijn aandacht toch getrokken namelijk statisch of dynamisch en het voorwiel van de alp is statisch uitgebalanseert in het midden op de spaken, misschien het proberen waard alhoewel die velg toch niet zo heel breed is. Who knows?
alvast bedankt,  ;)

wardje

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 juni 2011 20:58 #40 door wardje
Beantwoord door wardje in topic Head shake
Hallo iedereen,
Ik heb nog één vraagje in verband met dat shaken, Ik zag hier op het forum een foto van enkele TCN leden waarbij deze foto van een alp model 2008> Is dat een stuurdemper daar midden op het stuur of is dat een klem om het stuur vast te klemmen?
Want ik kan het niet zo duidelijk zien.
Indien dit een stuurdemper is zou ik graag willen weten van welk merk en waar deze eventueel te koop is .
Alvast bedankt
wardje

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.160 seconden