Verhoogde voorruit, veel lucht lawaai ?

03 sept 2011 09:53 #1 door Roycooo
Verhoogde voorruit, veel lucht lawaai ? werd gestart door Roycooo
Hallo, zoals jullie weten, heb ik sinds kort een TA, volgens mij heb ik er een met verhoogde voorruit, wat mij opvalt is dat ik op de autoweg heel veel lucht kabaal in mijn helm hoor.

Als ik mij helemaal strek, dus echt overdreven rechtop ga zitten op de autosnelweg is het gebulder weg en hoor ik alleen het windgeruis suizen zeg maar, wat een stuk prettiger klinkt.

Heb ik nog een vraag eigenlijk, wie van jullie rijdt er met gehoorbescherming ? Ik heb zelf van die op maat gemaakte autoplastieken heten ze geloof ik, van mijn werk. Maar als ik die draag tijdens het motorrijden, hoor ik ook bijna geen motorgeluid meer en das nu net zo leuk aan motorrijden.

Misschien moet ik maar eens opzoek gaan naar een laag standaard ruitje en daar eens mee proberen of dat de luchtstroom verandert zodat het gebulder minder wordt.

Ik zag al een soort gelijk verhaal hier, maar dat was voor de Africa Twin, dus ik dacht vraag het hier ook maar eens of er meerder mensen ook last van hebben en wellicht een simpele oplossing ?

Groet Roy.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 sept 2011 10:18 - 03 sept 2011 13:12 #2 door Neet
Beantwoord door Neet in topic Verhoogde voorruit, veel lucht lawaai ?

Ik zag al een soort gelijk verhaal hier, maar dat was voor de Africa Twin, dus ik dacht vraag het hier ook maar eens of er meerder mensen ook last van hebben en wellicht een simpele oplossing ?


Oeps, niet simpel, wel heel veel besproken.
Ruitje heel laag maken is de oplossing, maar niet mooi. Ruitje vergroten, niet echt de oplossing.
Zo'n dubbele verstelbare mra ruit (hoe heet dat ding ook al weer...) is voor een groot deel de oplossing maar wel redelijk kolossaal.
Deze heb ik ook en voor mij de beste keus, incl. nog steeds oordoppies.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 sept 2011 10:56 #3 door PH-ADW
Beantwoord door PH-ADW in topic Verhoogde voorruit, veel lucht lawaai ?
ik rij altijd met doppen in.
als je lang genoeg zonder doppen rijdt, hoor je op een gegeven moment ook het motorgeluid niet meer....  duurt een paar jaar, maar toch...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 sept 2011 11:19 #4 door Neet
Beantwoord door Neet in topic Verhoogde voorruit, veel lucht lawaai ?
Klopt, bij mij is dus rechts naar de kl.te.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 sept 2011 12:31 #5 door Roycooo
Beantwoord door Roycooo in topic Verhoogde voorruit, veel lucht lawaai ?
Ik zal de lage originele ruit eens monteren eens kijken of dat helpt, de oordoppen zal ik voor de autosnelweg houden...tot 80 km/h is het goed te doen. (of misschien hoor ik al niet goed meer  :-\)

Aangezien ik hem ook voor woonwerk gebruik en dus ook autosnelweg moet rijden....zal ik de lage ruit eens proberen, ondank ik hem i.d.d. ook minder mooi vind.

Ik zal ook wat foto's maken van de ruit die ik er nu op heb en de originel lagere ruit dus....ik wist effe niet welke nu origineel erop zit laag of hoog.

Groet Roy.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 sept 2011 13:11 #6 door Neet
Beantwoord door Neet in topic Verhoogde voorruit, veel lucht lawaai ?
De originele ruit helpt niet. Je moet dan echt de zaag er in zetten en vrijwel gelijk maken aan je kuip.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 sept 2011 14:06 #7 door Hans Schaap
Beantwoord door Hans Schaap in topic Verhoogde voorruit, veel lucht lawaai ?
Wat ook nog een vermindering geeft van het gebulder is een paar gaten in de hoge ruit maken.
Daarmee verklein je het vacuum achter de ruit waardoor de luchtstroom hoger uitkomt.
Ik heb het ook gedaan en het scheelde een heel stuk.
Verder kun je er nog een MRA spoiler op monteren.
Voordeel van de hoge ruit is dat je ook veel minder druk op je schouders hebt waardoor je zeker op de snelweg een stuk comfortabeler rijdt.
De grootte en de vorm van de gaten heb ik overgenomen van de ruit van de Varadero van Sjef, het resultaat kun je zien in de ruit van Edit.
Allemaal aanwezig tijdens het NTT.

Groet Hans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 sept 2011 14:51 #8 door Peter
Beantwoord door Peter in topic Verhoogde voorruit, veel lucht lawaai ?
Originele ruit met een MRA-spoiler (dus niet de grote opzetruit) is voor mij de oplossing.

Oordoppen inderdaad autoplasts, maar dan wel specifiek met filters voor motorrijden. Ieder geluidsoort vraagt om andere filters. Als jouw autoplasts zijn gemaakt tegen machinegeluid, zijn ze niet geschikt voor de motor. Die filteren namelijk andere geluiden. Die voor de motor zijn juist tegen het geluid van de rijwind, maar laten wel verkeersgeluiden door zoals toeters, sirenes, etc.

Honda TransAlp (1996) - Vespa Sprint Veloce 150cc (1975)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 sept 2011 16:19 - 03 sept 2011 18:04 #9 door Neet
Beantwoord door Neet in topic Verhoogde voorruit, veel lucht lawaai ?
Deez bedoelde ik dus. Beter dan het opzetruitje. (die ik ook heb geprobeerd en nog heb)

Bijlage:


En het opzetruitje....

Bijlage:




Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 sept 2011 18:35 #10 door giedi
Beantwoord door giedi in topic Verhoogde voorruit, veel lucht lawaai ?
Voor mij is deze oplossing voldoende:



TA 700 met verhoogde ruit en extra opzetruitje (verstelbaar)
(Mijn lengte is 1:95 m.)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 sept 2011 19:41 #11 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Verhoogde voorruit, veel lucht lawaai ?
Hoog, laag, opzet, spoiler, MRA, etc etc......

Je kan d'r uuuuuren over l*llen en ieder heeft een eigen mening en ervaart het weer anders  :)

Turbulentie (gebulder) is niet prettig! Dan kun je idd beter vol in de wind zitten en het geruis voor lief nemen.
Je zegt dat als je je ietsie uitstrekt je van het gebulder af bent. Probeer eens in te schatten hoeveel centimeter je jezelf dan uitstrekt. Precies die afstand zaag je van de bovenkant van de verhoogde ruit af. Op die manier zit je met je hoofd/oren precies boven de turbulentie, maar heb je kwa bescherming voor je bovenlichaam nog voldoende over. Naar mijn idee het beste compromis  :D

Maar goed, da's ook maar een mening  ;)

Grtz,
René

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / R80G/S ‘85 / G310GS ‘17

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 sept 2011 20:12 #12 door voorstad
Beantwoord door voorstad in topic Verhoogde voorruit, veel lucht lawaai ?
Met mijn lengte (1,94) en het standaard TA ruitje zit de turbulentie rond m'n nek en heb ik nergens last van. Kwestie van uitproberen.

2009 - 2022: XL600v uit ' 97 en van 30k naar 180k gereden.
2022 - heden: XT660z uit '11 met 40k op de teller.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 sept 2011 21:58 #13 door chaos
Beantwoord door chaos in topic Verhoogde voorruit, veel lucht lawaai ?
volgens diverse onderzoeken van diverse fabrikanten van helmen, hebben ze het over het aantal DB wat je gedurende een bepaalde periode mag hebben zonder schade aan het gehoor te veroorzaken. je praat over een hoeveelheid geluid en de tijdsfactor. kort samengevat hou ik deze regel aan;
rij ik 80 km/uur dan mag ik dit een uur doen zonder doppen, langer zou schade kunnen veroorzaken.
rij ik 120km/uur dan mag ik dit ongeveer 7 minuten doen, voor dat het schade zou kunnen veroorzaken.
dit is wat je oren ongeveer per dag mag hebben, zoveel lawaai produceert de wind op een motorfiets.

rij ik van mijn huis naar mijn werk dan heb ik geen doppen in. (half uurtje, 80 km/u enkele reis)
rij ik vanaf vriendin naar mijn werk dan heb ik doppen in (uurtje, 120km/u enkele reis)
bron is mij helaas ontschoten

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 sept 2011 23:14 #14 door Marcel T
Beantwoord door Marcel T in topic Verhoogde voorruit, veel lucht lawaai ?

volgens diverse onderzoeken van diverse fabrikanten van helmen, hebben ze het over het aantal DB [...]
rij ik 80 km/uur dan mag ik dit een uur doen zonder doppen [...]
rij ik 120km/uur dan mag ik dit ongeveer 7 minuten doen [...]


het geluidsniveau is is bepalend voor hoelang je een 'bepaalde' snelheid kan rijden. Het geluidsniveau is o.a. afhankelijk van ruithoogte. Dus al 'bulderend' kan je misschien maar 1 minuut 120 rijden zonder blijvende schade.

'een' zwakke bron voor de getallen van choas (even snel googlen)
http://www.alpine.nl/gehoorbescherming/motorrijden/

Blijft natuurlijk de vraag wat het aantal dB in de helm is...

Be careful whose advice you buy, but, be patient with those who supply it - Mary Schmich

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 sept 2011 08:54 #15 door giedi
Beantwoord door giedi in topic Verhoogde voorruit, veel lucht lawaai ?

Met mijn lengte (1,94) en het standaard TA ruitje zit de turbulentie rond m'n nek en heb ik nergens last van. Kwestie van uitproberen.

Ja, dat ging bij mij ook goed tot ca. 120 km/uur. Op de snelweg vond ik het toch te hard werken en heb nu de hoge ruit met verstelbare spoiler. Dit in combinatie met een Schuberth J1 helm, waardoor ik nu geen oordoppen meer hoef te dragen.

Blijft natuurlijk dat je het nooit zo 'ideaal' krijgt als in de auto. Een beetje wind hoort gewoon bij motorrijden, vind ik.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 sept 2011 09:45 #16 door Roycooo
Beantwoord door Roycooo in topic Verhoogde voorruit, veel lucht lawaai ?
Vanmiddag ga ik de lage ruit erop schroeven en een testritje maken, jullie horen nog van me.

Bedankt alvast voor de reactie's

Groet Roy.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 sept 2011 09:46 #17 door Neet
Beantwoord door Neet in topic Verhoogde voorruit, veel lucht lawaai ?

Blijft natuurlijk de vraag wat het aantal dB in de helm is...


Bij bij was de mooie Leo Vince de boosdoener die mijn gehoor rechts voor 30-50 pct heeft vermindert.
Ook een constante fluittoon is het gevolg.
Wees gewaarschuwd.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 sept 2011 12:00 #18 door peter 61
Beantwoord door peter 61 in topic Verhoogde voorruit, veel lucht lawaai ?

Vanmiddag ga ik de lage ruit erop schroeven en een testritje maken, jullie horen nog van me.

Bedankt alvast voor de reactie's

Groet Roy.


Tip, probeer dit niet met een testrit maar gedurende verschillende weersomstandigheden. Ik denk dat een ori scherm voor jou een oplossing is
dan krijg je de windstroom verder onder de helm en heb je minder last van turbulentie. Turbulentie ontstaat als de windstroom op het onderste gedeelte van je helm of op je hals komt. Deze wijsheid is niet van me zelf maar staat in het instructie boekje van mijn helm.
Shubert C3.
Hierin wordt het aeroakoestisch kritisch gebied genoemd.
Succes

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 sept 2011 17:31 #19 door Hans Schaap
Beantwoord door Hans Schaap in topic Verhoogde voorruit, veel lucht lawaai ?
Het MRA vario-touringscherm is door MRA al ingekort.
Het komt er nu op neer dat je een ruit hebt die 10 mm hoger is dan de originele ruit ( Alp 650) met daarop een mra spoiler.
In dat geval kun je beter de spoiler los kopen en zelf op je originele ruit monteren.
De reden van de verlaging is dat ze bij MRA de ruit te instabiel vonden worden.

Op de site staan nog wel de plaatjes van de hoge versie maar de maten die erbij staan zijn al wel gecorrigeerd.

MRA adverteerd ook met de optie dat je de ruit uit kunt proberen, hoe en waar weet ik niet maar een mailtje is snel verzonden.

En ik ben het met de voorgangers eens het blijft een individueel iets.

Succes
Hans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 sept 2011 20:58 #20 door Roycooo
Beantwoord door Roycooo in topic Verhoogde voorruit, veel lucht lawaai ?
Zoals gezegd heb ik vanmiddag deze ruit:



Gewisseld voor deze:



Toen een stuk gaan rijden en jawel het gebulder is weg, maar daar is een boel windgeruis en druk op mijn bovenlichaam voor terug gekomen althans vanaf de 100 km/h ongeveer.

De windruis kan ik in elk geval opvangen met mijn oordoppen, dus het is wel een verbetering, omdat ik in elk geval af ben van het gebulder. Je vangt natuurlijk veel wind door de vrij rechte zithouding op de TA.

Voor nu laat ik het effe hierbij, wellicht dat ik in de toekomst eens ga kijken voor een hele hoge ruit ??? Of ga experimenteren met opzet stukken, of toch  maar eerst maar eens kijken om een fatsoendelijk hoge ruit te vinden.....zoals op de foto van Neet....maar past zo'n ruit ook op mijn TA ?

Bedankt voor jullie reactie's, ik kan nu i.e.g. zonder gebuilder rondrijden  :D

Groet Roy.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.119 seconden