Rokende Probleem Alp

26 mei 2012 21:03 #1 door len_tour
Rokende Probleem Alp werd gestart door len_tour
Ter Intro

Ik heb mijn '94 Alp nu nog geen drie maanden en ik heb steeds gedoe. Het eerste was een CDI probleem wat nogal wat voeten in aarde had om op te lossen. Nu 2 digitale CDI's en een overspanningsbeveiliging er op en eindelijk loopt hij redelijk regelmatig.

Toen kwam ik erachter dat mijn uitlaat scheef zat. Ding weer recht gemonteerd maar toen wastie niet helemaal dicht. Toch een lange rit gemaakt en eenmaal thuis de boel dichtgeprutst omdat de aansluiting van de demper op de voorste buis niet helemaal klopt. Inmiddels een pakking besteld en hopelijk kan de uitlaat dan weer normaal, zonder verband vast.

Dus in verband met de hitte lekker in doorwaaipak naar mijn werk.  na 140 km snelweg weer in de bebouwde kom rook ik iets. Ik keek achteruit, gaf gas en een mooie rookpluim kwam uit de uitlaat. Grrr das weer nieuw. Toen ik de boel uitzette rookte de uitlaat nog na. Na een tijdje afkoelen het oliepeil gecontroleerd en dat was laag maar niet droog. Ik had al vanaf het begin problemen met knallen wanneer ik het gas afsloot en daarom had ik al de inlaatrubbers en wat rubbertjes van de benzinekraan vervangen. Helaas zit niet alles bij het revisiekitje van roukama dus 1 rubber is nog oud. Ik had het gevoel dat de boel wat rijk loopt.

Wat kan het zijn...

De bougie van de achterste cilinder is zwart, de voorste donkerbruin. Dus er is iets mis met de achterste cilinden daar waar ook het vacuumslangetje voor het debiele kraantje zit. Toen ik die weer eens lostrok rook ik benzine maar kan dat roken veroorzaken?
De benzinekraan is nog steeds niet top. Ik trok de leiding los en daar stroomde de benzine (was eerst wel goed).

Wat ik van plan ben: Kleppen stellen en daarna eens aan de 'pilotscrew' of mengselschroefje draaien om te kijken of ik die knallen wat minder kan krijgen of minder rook...

Anyway ik zou de kleppen gaan stellen maar de dop in het dynamodeksel om je vliegwiel te draaien zit muurvast (mensen gebruik toch een momentsleutel) Nu heb ik het deksel er af maar ja dan ook geen streepje om je merkteken op uit te lijnen. Maar ach daar kom ik wel uit. Eerst schaal 1 op het oog en dan ff kapje er op en na veel prutsen zal het wel lukken. (De magneetring heb ik ff losgemaakt om snel het deksel er op en af te kunnen doen.

Dit is work in progress maar heb graag input over wat ik kan proberen om oorzaak en hopelijk oplossing te vinden. Eigenlijk was ik van plan naar de Stella Alpina Rally te gaan maar zoals de Alp nu is gaat dat niet gebeuren. Het zou ook jammer zijn wanneer ik de jaarlijkse barreltrip met mijn vrienden op de Kawasaki Zephyr moet doen want die moet eigenlijk op MP maar durf dat nog niet ivm met de probleempjes van de Alp.

In 't kort

Knallen bij remmen op de motor (originele uitlaat)
Verbruik 1op17 125 km/u op teller
Rook zelfs als de motor net uitstaan (geen weeige zoete geur zoals veel oudere benzinemotoren) Rook hetzelfde toen een nieuwe Ducati voor m'n neus startte.
Bij koude start minder rook
Moet nog wel choken voor koude start
Zwarte, natte bougie (ja ik weet 2 per cilinder maar 1 was genoeg om te kijken)
Koelvloeistof is ok, koeling ook alleen bij enorme hitte streepje halverwege en fan gehoord, bij 15 graden buiten streepje zoals normaal net boven koud


Ik ben een beetje droevig hiervan maar wil #@!! transalp rijden omdat je er echt alles mee kan...

As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 mei 2012 21:32 #2 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Rokende Probleem Alp
Die knallen kunnen gewoon komen omdat je uitlaat niet helemaal dicht is.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 mei 2012 23:00 - 26 mei 2012 23:27 #3 door Driepinter
Beantwoord door Driepinter in topic Rokende Probleem Alp

Zwarte, natte bougie (ja ik weet 2 per cilinder maar 1 was genoeg om te kijken)


Dat ie zwart is kan komen door een te rijk mengsel, maar dat die nat is lijkt me toch raar.
Dat zou er op wijzen dat er helemaal geen ontsteking is en hij dus (soms) op één poot loopt?

Bij een te rijk mengsel kan die meer gaan knallen al gebeurt dat altijd wel, misschien de carburateur eens uit elkaar halen en schoonmaken?

Welke kleur is de rook?

Blauwe rook > olieverbruik
Zwarte rook > onvolledige verbranding (dan ruik je vaak ook wel benzine)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 mei 2012 23:35 #4 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Rokende Probleem Alp
hallo

ik vrees dat len tour teveel zaken door elkaar aan het gooien is en daarmee meer  problemen heeft dan er eigenlijk zijn.
zo vind ik het jammer dat er onderdelen verwijderd worden  die niet nodig zijn en dat hij geen streepjes ziet die er echt wel zijn alleen niet met een afgehaald carterdeel (dynamo)
en waar na montage dan ook weer een nieuwe pakking in moet

ten eerste..
repareer de kraan... er zijn setjes in de handel waar wel alle delen in zitten dus 2 rubbertjes  en een veertje daarna zorgen dat de vacuum slang geheel dicht is en op het juiste pikkie zit dus de voorste
dan de boel checken door aan de vacuum slang te zuigen en zo te zien of de kraan afsluit waarneer dit hoort.. bij niet draaiende motor natuurlijk
monteer dat dynamo deksel terug incl magneet en nieuwe pakking en zorgt dat dit goed zit.
daarna doe je je best om toch de inspectie moeren te verwijderen
met geduld moet het ook lukken  vernielen kan altijd nog..

je ziet dan ook direkt weer waar al die FT en RT en F van fire voor staan

het verbruik is niet buiten sporig maar een juiste afstelling lucht benzine mengsel kan helpen
zorg dat de uitlaat geheel gasdicht  komt (schilt inderdaad knallen,)

als de bougies zwart zijn  is er zeker sprake van  een rijk mengsel maar kan ook olie zijn


mischien de bougie doppen door meten en daarna toch de carbs schoonmaken
een grondige reiniging dmv ultrasoon geeft het beste resultaat echter  vooraf wel ALLE RUBBERDELEN verwijderen

ik ben zeker dat het op te lossen is  wat het probleem ook mag zijn.. het begon immers enkel met  een cdi en met wat knallen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 mei 2012 04:21 #5 door len_tour
Beantwoord door len_tour in topic Rokende Probleem Alp
Kijk ook hierdoor ben ik blij met de alp, een serieus forum.

Ik vind het moeilijk te beoordelen wat voor kleur rook het is maar mijn gevoel zegt  benzine terwijl mijn angst zegt olie. Volgens mij ruikt olie zoet en benzine scherp maar weet dit niet zeker.

Het is iid een heleboel door elkaar maar in mijn hoofd redelijk logisch dus hier de gedachtegang. Voordat je met de carbs gaat prutsen moet je volgens mij zeker weten dat je kleppen goedstaan. Ik heb geen idee wat de vorige eigenaren gedaan hebben dus moet ik het zelf controleren(Sowieso iets wat ik ook zonder rokerij had gedaan). De cap voor de merktekens is los maar die voor het draaien van het vliegwiel is echt stuk. Er brokkelden stukjes alu af dus de inbus heeft geen grip meer en een drevel of beitel om de boel los te tikken gaat ook niet.  Het loshalen van het deksel was een beetje een noodgreep dat erken ik maar nu heb ik het gevoel dat het gaat lukken. Pakking? Dat zit toch in een tube, ook wel bekend als blauwe reut? Dus dat.

De problemen ontstonden pas toen de uitlaat weer dicht was dus dat is gek....

De benzinekraan ga ik idd weer controleren want na mijn revisie werkte hij goed dus ben benieuwd wat er mis is. Evt ga ik op zoek naar een complete revisieset maar ik neig naar het omzeilen van het vacuum zodat ik lekken via het vacuum dan kan uitsluiten. Niet zoals het hoort maar wel snel en doeltreffend en het vullen van een benzinebrander word een stuk eenvoudiger ;-)

Dus iig eerst die kleppen checken dan de benzinekraan. Daarna ga ik de vlotterkamer checken op vervuiling. Dan stukkie rijden en bougie weer bekijken en dan weer denken....

As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 mei 2012 11:34 #6 door Pakfiets
Beantwoord door Pakfiets in topic Rokende Probleem Alp
Voor het draaien van de krukas; iedere cilinder 1 bougie er uit, bak in de 5e versnelling, achterwiel in de normale draairichting draaien.
Makkie (i.i.g. bij een AT, maar denk bij een alp ook).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 mei 2012 12:47 #7 door 4Plugs
Beantwoord door 4Plugs in topic Rokende Probleem Alp
Mijn ervaring zegt dat als de rook licht van kleur is, dat het dan olie is. Rook door rijk mengsel of slechte verbranding is donker of zwart van kleur.

Nu weet ik ook dat af fabriek de achterste cylinder wat rijker wordt afgesteld (dat heeft onze clubexpert Ad mij persoonlijk verteld ooit) Omdat deze cylinder net wat minder koeling heeft dan de voorste en een rijker mengsel levert iets minder verbrandingswarmte op.

Mijn gevoel zegt dat je focus eerst op de carb van de achterste cylinder moet liggen en dat die goed afgesteld staat, voordat je aan andere potentiele oplossing begint...

En die klappen van de uitlaat bij afremmen op motor....dat doen alle transalps wel, de een iets meer dan de ander.

Wat ik je nu geef is enkel wellicht wat meer inzicht op de zaken, geen zekerheid. Als jij factoren ontdekt die deze theoriëen onderhalen, horen wij dat graag.

Transalp PD06 '94 - Hyperpro vering, LED achter/rem/knipperlicht/tellerverlichting, 2e set wielen met noppenbanden
Honda NX250 om mee te spelen in het zand ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 mei 2012 20:08 #8 door len_tour
Beantwoord door len_tour in topic Rokende Probleem Alp
Update. Kleppen bijna gesteld. Helaas zit het dopje voor de uitlaatklep van de achterste cilinder muurvast. Morgen dus ff dopje 23 kopen want met de steeksleutel sloop ik de boel. De voorste uitlaatklep stond op 0.25 terwijl 0.23 de max is dus nu staat hij veilig op 0.20 niet op het minimum van .17 omdat ik daar geen voelermaat voor heb en een te strakke uitlaatklep heel slecht is dus ben maar voor veilig gegaan. Inlaat staat netjes op ongeveer 0.15 dus dat is ook nog goed. Leve de stelmoertjes!!!

Carterdeel er af was wel makelijk ivm kunnen zien waar je ongeveer zit maar achteraf was de methode van pakfiets ook doeltreffend. Was al op die manier begonnen maar wanneer je over het dode punt komt draait de boel in 1x een eindje door en ik was bang dat ik de merktekens zou missen. Achteraf had ik dus niet de boel hoeven demonteren maar ach het houdt me van de straat.... (was nou juist niet de bedoeling  :( )

De benzinekraan is weer goed en ik heb maar niet het vacuum gebypast dat kan altijd nog. Wel een uitleg gevonden hoe je dat doet.
http://www.akhara.com/nc30/fueltapmod/index.html Ik was op zoek naar plaatjes van hoe de benzinekraan hoort en vond dus dit. Ik heb het grote membraan omgedraaid en toen was het goed. FF zuigen aan het vacuum = benzine en zodra ik stop stopt de benzine. Dus resultaat!

Ik zit nog te piekeren over het schoonmaken van de carbs. Ik heb dat ooit met mijn Tomos 4TL gedaan en daarna was het een heel gedoe om alles netjes te laten lopen. Aan de andere kan heb ik de boel nu toch los duss.

Op advies van Ad ga ik wel ff de bougiekappen doormeten. Was ik al van plan toen ik CDI problemen had maar heb toen alleen de bobine's doorgemeten.

Ik moet wel zeggen dat een Alp wel een onding is om aan de sleutelen. Alles zit in de weg. Radiator los, fan los, rubber hier slangetje daar. Ach het wordt zo wel echt mijn motor  ;)

As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 mei 2012 21:33 #9 door twinpower
Beantwoord door twinpower in topic Rokende Probleem Alp
Als het goed is zit er een korte ringsleutel in het gereedschapsetje dat standaard bij je motor zit.

Er zit bij mij ook een verlengbuisje bij, zo kun je goed kracht zetten.

Mvgr, Twinpower

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 mei 2012 21:57 #10 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Rokende Probleem Alp
Ik gebruik die inspectie dekseltjes niet eens bij het kleppen stellen.

Gewoon even het komplete kleppendeksel lichten, blokje er tussen om ze omhoog te houden en stellen maar  :)

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / TA 750 ‘24 / R80G/S ‘85

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 mei 2012 21:58 #11 door len_tour
Beantwoord door len_tour in topic Rokende Probleem Alp

Als het goed is zit er een korte ringsleutel in het gereedschapsetje dat standaard bij je motor zit.

Er zit bij mij ook een verlengbuisje bij, zo kun je goed kracht zetten.

Mvgr, Twinpower


Zit helaas niet meer in mijn setje maar dank voor de tip,

Lennert

As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 mei 2012 22:36 #12 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Rokende Probleem Alp
En het is trouwens maatje 24  ;)

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / TA 750 ‘24 / R80G/S ‘85

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 mei 2012 23:23 #13 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Rokende Probleem Alp

Update. Kleppen bijna gesteld. Helaas zit het dopje voor de uitlaatklep van de achterste cilinder muurvast. Morgen dus ff dopje 23 kopen want met de steeksleutel sloop ik de boel.


je zult ring sleutel 24 mm(boord gereedschap) bedoelen want die 23 gaat hem ook niet worden

voor de voorste cylinder kun je alleen goed uit de voeten met het sleuteltje wat bij het honda tool setje bij zit.

De dikte van alle andere standaard ring of steek of ring sleutels  zijn het probleem

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 mei 2012 00:08 #14 door len_tour
Beantwoord door len_tour in topic Rokende Probleem Alp
24??? Ok ik heb een hele oude steeksleutel, inmiddels roest-vanadium 23 en die past... Heel strak maar het past. Misschien 23 en 24 voor de zekerheid. Voorste cilinder ging prima met mijn eigen gereedschap.

Heel erg bedankt!!! anders had ik morgen weer gestaan met een mooi nieuw dopje om gelijk weer om te keren voor een maatje groter.

De bougiekappen hebben een goede weerstand  dus ook dat is weer netjes.

De sproeiers liggen in de carb cleaner en morgen haal ik ff mijn compressor op zodat ik de boel kan doorblazen.

Ondertussen ook ff het blikje wat om de fan zit afgeborsteld en in de lijnolie gezet. Blijft die ook nog ff heel.

As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 mei 2012 00:11 #15 door len_tour
Beantwoord door len_tour in topic Rokende Probleem Alp
Jammer maar helaas. Carbs soort van schoon (niet sonisch maar met de compressor en carb cleaner. Moest het stationair wel hoger zetten dus volgens mij is er iets anders... Het kan natuurlijk dat het schroefje een tikje heeft gehad maar volgens mij moest ik toch wel een eindje schroeven voor het toerental goed was. Benzinekraan was goed maar eenmaal terug van de proefrit bleek hij weer te zeiken zonder vacuum. En de rook is er nog steeds

Ook was de bougie weer nat....

Ben nu toch geneigd om het vacuum van de benzinekraan te omzeilen om te kijken of het niet stiekem benzine via de vacuumslang is. Een carb kan niet in 1 keer zoveel te rijk  staan lijkt mij.

Volgende ritje maar eens goed kijken naar de kleur van de rook maar het ruikt scherp dus na een beetje zoeken zou het olie kunnen zijn dan ben ik dus goed de sjaak.

Nou ja ik ga me maar eens inlezen op het klepseal zuigerveer vervangen....

Wordt vervolgd

As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 mei 2012 00:47 #16 door Pakfiets
Beantwoord door Pakfiets in topic Rokende Probleem Alp
Het kan inderdaad zijn dat je benzinekraan niet lekker is, maar ook kan het zijn dat de vlotternaald niet goed afsluit waardoor je brandstofniveau in de vlotterkamer te hoog staat (of nog erger; dat hij overloopt...).
Nog wat; heb je al een andere cdi geprobeerd?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 mei 2012 01:10 #17 door len_tour
Beantwoord door len_tour in topic Rokende Probleem Alp
Ik zit net te lezen over het afstellen van de vlotter. Werd ook als optie gegeven in het handboek. Lijkt mij niet raar. Ga ik checken.

En qua CDI das ook een eenvoudige check. Ik draai ze gewoon om en kijk of de bougies aan de voorste cilinder zwart worden. Goeie tip want ik dacht wou eigenlijk naar de vonk kijken maar ja dan zit je direct met twee bougies en 1 laten zitten om naar de andere te kijken terwijl de motor loopt wordt vast een leuke steekvlam uit het bougiegat en dat vereist wat lef denk ik  ;) Jammer dat je de carbs niet kan omwisselen  dan wist ik gelijk of het olie of mengsel was.

Nogmaals dank iedereen alle tips en wanneer mijn alp goed is en er is nog geld over zie je me zeker ergens op een treffen toerrit of zoiets want dan word ik gelijk lid. Vandaag nl weer met meer gereedschap ed uit de bouwmarkt gelopen dan geplant maar ja het is zo fijn wanneer het je het allemaal in huis heb  ::)

As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 mei 2012 20:24 #18 door len_tour
Beantwoord door len_tour in topic Rokende Probleem Alp
Update het is olie. De rook heb ik vandaag even goed bekeken en het is wit. Het vacuum is gebypasst en de CDI's omgedraaid en het probleem blijft bij de achterste cilinder. De vraag is nu hoe het kan dat een motor inneens zo gaat roken en dan alleen de achterste cilinder. Ok die wordt het warmst en het blok is goed warm geweest. Nou ja terug naar het handboek en eerst maar met eenvoudige zaken beginnen.

Worst case ander blok of nieuwe klepjes cilinder uithonen hmm wat gaat dat kosten wanneer je zelf alles demonteerd?

As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 mei 2012 21:44 #19 door len_tour
Beantwoord door len_tour in topic Rokende Probleem Alp
Inmiddels de enige makelijke oplossing geprobeerd. De breather pipe doorgeblazen. En wanneer ik de dipstick losdraai en er een beetje druk op zet komt ie omhoog dus dat is goed. Morgen de boel weer vastzetten en kijken of het nu klaar is maar ben bang van niet.

Wanneer het niet opgelost is wat zou ik dan als eerste moeten doen?

As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 mei 2012 21:55 #20 door Driepinter
Beantwoord door Driepinter in topic Rokende Probleem Alp
Misschien moet je je compressiedruk eens (laten) meten? Dat zou een duidelijke indicatie moeten zijn voor de staat van de zuiger/cilinder. Dat moet je dan natuurlijk wel doen voor je de hele boel open haalt.

De olie kan in plaats van via de zuigerwand natuurlijk ook door een lekke (inlaat)klepseal in de cilinder komen, nieuwe klepseals zou een veel minder ingrijpende revisie zijn dan.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.134 seconden