Rokende Probleem Alp

29 mei 2012 22:18 #21 door len_tour
Beantwoord door len_tour in topic Rokende Probleem Alp

Misschien moet je je compressiedruk eens (laten) meten? Dat zou een duidelijke indicatie moeten zijn voor de staat van de zuiger/cilinder. Dat moet je dan natuurlijk wel doen voor je de hele boel open haalt.

De olie kan in plaats van via de zuigerwand natuurlijk ook door een lekke (inlaat)klepseal in de cilinder komen, nieuwe klepseals zou een veel minder ingrijpende revisie zijn dan.


Ga ik (laten) doen ff kijken wat een compressiemeter kost en dan inschatten wat het arbeidsloon zou zijn of is er iemand met een meter in de buurt van Leeuwarden?

(edit ok dat kan wel uit 14 euro in de aanbieding bij motozoom ik geloof dat er weer wat gereedschap) bij komt.

As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 mei 2012 23:08 #22 door Driepinter
Beantwoord door Driepinter in topic Rokende Probleem Alp
Ik lees net ergens:

Het verschil in versleten zuigerveren of kleprubbers is goed te zien met gasgeven.

Als ie rookt met weg rijden dan zijn het de zuiger/veren.
Rookt ie alleen met gas terug nemen (bijv.tussen schakelen) dan wordt de olie via klepseals aangezogen.

Een 3e mogelijkheid is een "intern" lekkende koppakking, dan gaat de olie via de drukleiding direct in de cilinder.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 mei 2012 23:12 #23 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Rokende Probleem Alp
Hoeveel kms. heeft jouw Alp er op staan Lennart?

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / TA 750 ‘24 / R80G/S ‘85

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 mei 2012 23:16 #24 door len_tour
Beantwoord door len_tour in topic Rokende Probleem Alp

Hoeveel kms. heeft jouw Alp er op staan Lennart?


55000Km  '93 model '94 op kenteken

As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 mei 2012 23:24 #25 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Rokende Probleem Alp
Is dat een betrouwbare tellerstand?

Ik vind het nogal weinig om nú al problemen met de zuigerveren en/of de klepseals te hebben  :-\ Maar goed, ik wil je niet op het verkeerde been zetten natuurlijk. 1 voor 1 dingen checken en uitsluiten  :) Je bent goed bezig  8)

Als je zoveel mogelijk zelf doet moet je voor een top-end revisie toch al gauw zo'n 600 euri rekenen bijdewee  :-\

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / TA 750 ‘24 / R80G/S ‘85

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 mei 2012 23:36 #26 door len_tour
Beantwoord door len_tour in topic Rokende Probleem Alp
I@ Driepinter citaat citeren lukt niet... Goeie tip over wanneer hij rookt ga ik onthouden. Helaas zie ik de rook niet in de spiegel.

Ik zie het alleen wanneer ik stilsta en dan alleen wanneer ik een stoot gas geef dus dan zouden het de zuigerveren zijn. Eigenlijk is het constant dus dan zou het weer het interne lek van de pakking kunnen zijn of de breather slang...

De compressiemeter is in bestelling hopelijk hebben ze 'm nog want de voorraad was bijna op. Morgen weet ik of het de breather slang is. Daarna compressie en dan opentrekken die handel ben ik bang.


As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 mei 2012 23:44 #27 door len_tour
Beantwoord door len_tour in topic Rokende Probleem Alp

Is dat een betrouwbare tellerstand?

Ik vind het nogal weinig om nú al problemen met de zuigerveren en/of de klepseals te hebben  :-\ Maar goed, ik wil je niet op het verkeerde been zetten natuurlijk. 1 voor 1 dingen checken en uitsluiten  :) Je bent goed bezig  8)

Als je zoveel mogelijk zelf doet moet je voor een top-end revisie toch al gauw zo'n 600 euri rekenen bijdewee  :-\


Ik weet niet of het een betrouwbare tellerstand is maar op zich lijkt alles wel netjes.  600 euri... Misschien kan ik dan net zo goed nog 1 kopen en deze houden voor onderdelen. Of een ander blok

As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 mei 2012 23:52 #28 door Driepinter
Beantwoord door Driepinter in topic Rokende Probleem Alp

Helaas zie ik de rook niet in de spiegel.


Eigenlijk zou er even iemand achter je aan moeten rijden dan...

Is het trouwens geen optie om er gewoon mee te blijven rijden? Als het niet erger wordt is het misschien niet zo'n probleem, en als het wel erger wordt kun je misschien ook duidelijker conclusies trekken over waar het aan ligt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 mei 2012 23:59 #29 door len_tour
Beantwoord door len_tour in topic Rokende Probleem Alp

Eigenlijk zou er even iemand achter je aan moeten rijden dan...


Klopt ga ik regelen maar de compressietest sluit al een deel uit dus dan zien we verder.

En doorrijden zie ik niet zitten het is echt erg smerig en ik wil er mee op vakantie in een groep evt vooraan met een route op de GPS. We hebben al een tijdje tweetakters meegehad en daar wou ook niemand achter rijden

As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 juni 2012 14:22 #30 door len_tour
Beantwoord door len_tour in topic Rokende Probleem Alp
Inmiddels een kort proefritje gemaakt en het probleem is er nog steeds. Ik ben er wel achter dat hij via de breatherpipe rookt. Ik heb nu het dopje er afgehaald na de korte proefrit en er drupte direct alweer bruine dunne meuk uit. Ik zal nu de kapjes er maar ff opzetten voor een langer ritje (met knipperlichten) om uit te sluiten dat het nu condens is.

De compressiemeter kan ik bij DHL ophalen dus dat is dan voor vanavond of morgen de actie.

Gr
Lennert

As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 juni 2012 18:24 #31 door len_tour
Beantwoord door len_tour in topic Rokende Probleem Alp
Ok compressietest geeft rond de 100 PSI voor en 95 PSI achter. Das dus veel te weinig. Misschien is de nieuwe meter niet accuraat of meet ik verkeerd maar ik zou niet weten wat voor zo'n afwijking kan zorgen. Duss zuigerveren versleten en achter is iets extra mis. Ik denk dat ik het nog een keer bij een motorzaak laat meten (ik weet nu dat dat nooit duur kan zijn) dan weet ik zeker dat mijn meting klopt.

Nu ff denken wat te doen. Zelf reviseren, nieuw blok of een andere Alp kopen voor weinig en hopen dat die wel goed is (ik zal voor de koop wel de compressie meten).

Een vriend vond dat ik maar olie moest verversen om uit te sluiten dat er niet te dunne olie in zit en om te kijken of er ijzerslijpsel in zit van een overleden schraapveer of zoiets...

Dus dat...  :'(

As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 juni 2012 20:35 #32 door Driepinter
Beantwoord door Driepinter in topic Rokende Probleem Alp

Ok compressietest geeft rond de 100 PSI voor en 95 PSI achter. Das dus veel te weinig.


Ja inderdaad, volgens het boekje 164-192 PSI. Jammer!

Ik ben er wel achter dat hij via de breatherpipe rookt.


Wat is trouwens een "breatherpipe" in gewoon nederlands?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 juni 2012 21:09 #33 door len_tour
Beantwoord door len_tour in topic Rokende Probleem Alp

Ja inderdaad, volgens het boekje 164-192 PSI. Jammer!

Wat is trouwens een "breatherpipe" in gewoon nederlands?


Mja my bad  ;) Engels handboek... Carterontluchtingsslang?

As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 juni 2012 22:25 #34 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Rokende Probleem Alp
hallo met psi (pound square inch ) kunnen we niet allemaal goed mee overweg maar leg eens uit hoe je dit exact hebt gedaan

want 5,5 bar is wel heel erg weinig  maar als beide rondom deze waarde zitten verwacht ik eerder de verkeerde manier

zou bijna roepen.. kom er eens mee langs

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 juni 2012 22:43 #35 door len_tour
Beantwoord door len_tour in topic Rokende Probleem Alp
Volgens mijn schaalverdeling zou het op 6,5 bar komen. Ok ik heb motor warmgereden. Bougie er uit toen de killswitch op uit zodat de motor geen vonk geeft. Paar omwentelingen met de startmotor (om vervuiling vd meter te voorkomen stond op de verpakking) Meter er opdraaien en op de startmotor draaien tot de wijzer niet meer springt en dat is dan de waarde.

En langskomen... Dat lijkt mij sowieso leerzaam. Wel een stukje rijden moet de topkoffer vol met olie en ik kom d'r wel. Dus wanneer het een uitnodiging was ga ik daar graag op in

Groet
Lennert

As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 juni 2012 00:05 - 05 juni 2012 00:35 #36 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Rokende Probleem Alp
de meting moet je doen terwijl je de gashandle open draait anders krijg je weinig mengsel om samen te drukken,

probeer het dan nog eens

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 juni 2012 00:14 #37 door len_tour
Beantwoord door len_tour in topic Rokende Probleem Alp

de meting moet je doen terwijl je de gashandle open draait anders krijg je weining mengsel om samen te drukken,

probeer het dan nog eens


Ok dat zal ik morgen proberen. En dan zal ik de compressie in bar posten.

Bedankt!

As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 juni 2012 02:21 #38 door Driepinter
Beantwoord door Driepinter in topic Rokende Probleem Alp
1 bar = 14,50 PSI

Carterontluchtingsslang


Overdruk in het carter past evt. wel bij versleten zuigerveren..  ik weet niet of er nog andere oorzaken daarvoor kunnen zijn.

Je gooit er toch niet teveel olie in toevallig? (zal wel niet, maar je weet maar nooit, peil moet tussen de inkepingen zitten)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 juni 2012 17:30 #39 door len_tour
Beantwoord door len_tour in topic Rokende Probleem Alp
Ok nu zijn we weer ergens. Bedankt Ad ik had beter op moeten letten (RTFM). Nu voor een mooie 12,5 bar --180 PSI achter een magere 11 bar 160 PSI das dus net binnen de tolerantie maar het is een fors verschil. Volgens mij kan het dus prima een lekke pakking zijn die uitlaatgassen het systeem inperst in ieder geval moet de zaak open om de diagnose te kunnen stellen van wat er nu echt aan de hand is.

Nu zit ik te denken wanneer het blok er uitgaat kan ik misschien direct de klepseals vervangen dus die samen met de pakking bestellen. Dan rest nog de vraag zit er een rubberpakking op het kleppendeksel of iets anders? Rubber hoef je nl niet direct te vervangen. Dus wat zou ik moeten bestellen voor 1 cilinder? Ik denk dat ik de voorste maar laat voor wat ie is of kan ik beter daar ook klepseals ed vervangen? Ik zit al tegen genoeg kosten aan te kijken dus liever niet.... Input?


Alvast zeer bedankt!

As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 juni 2012 17:42 #40 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Rokende Probleem Alp
Hmmm, prijzen zo gauw niet bij de hand maar die klepseals zélf zijn de kosten niet. Ik denk dat de pakkingen (kop- en voetpakking) de grootste kostenpost zijn bij deze operatie. Kleppendeksels hebben idd een rubberen pakking, dus als die niet lekken hoef je ze niet te vervangen.

Enniewee, als het blok er tóch uit is zou ik gelijk beide cilinders doen. En ook even de kleppen checken en evt. opnieuw in (laten) slijpen.

Grtz,
René

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / TA 750 ‘24 / R80G/S ‘85

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.097 seconden