Tank AT op TA

26 okt 2012 15:10 #1 door sander.en.marianne
Tank AT op TA werd gestart door sander.en.marianne
Ik heb begrepen dat het mogelijk is om een tank van een AT op een TA te zetten, mits het een tank van een RD03 of RD04 betreft.
Daarnaast is het noodzakelijk om een brandstofpomp te installeren.
Maar zijn er verder nog aanpassingen nodig? Past het originele TA zadel met zo'n nieuwe tank?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 okt 2012 16:04 #2 door Zot
Beantwoord door Zot in topic Tank AT op TA
geen idee, maar heb nog wel zo'n tank in de weg liggen. kratje jupiler en hij is van jou

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 okt 2012 16:45 #3 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Tank AT op TA
Zadel past, maar dan moet je hem diep tegen de tank aan drukken en dat is niet mooi. Het zadel van een RD04 past gewoon op je frame.

Maar dan passen je zijkappen niet meer.

Ook past je voorkuip niet op de tank van een RD04 dus zul je iets moeten maken.
Aan de onderkant van de tank zitten twee bevestigingspunten. Voorlangs je voorste framebuis loopt een beugel waar ook je koppelingskabel een beugeltje aan heeft en ik dacht dat je toeter er ook op zit.
Die moet je aanpassen of uitwisselen met die van een rd04 zodat je ook de onderkant van de tank degelijk vast kunt maken. Dat is nodig ivm het gewicht van de benzine.

Vaccuumpomp is het makkelijkste, die zet je gewoon tussen de leidingen (je hebt twee brandstof kranen dus je moet ook een T stuk hebben) en hij werkt op de vaccuum aansluiting op de achterste cilinderkop.

Ik heb inderdaad zo'n tank erop bij mijn ene alp.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 okt 2012 21:28 #4 door Hotel 317
Beantwoord door Hotel 317 in topic Tank AT op TA
Er staan enkele (relatief) goedkope RD04's te koop. voor 1200 heb je er al 1 hier op 't forum!

Dan krijg je niet alleen de nadelen van een Twin (brandstofpomp) , maar ook de voordelen:
-meer vermogen
-stijver frame (althans tegenover de oer-alp)
-43 MM voorvork (tegenover 41mm) met luchtondersteuning
-luchtondersteunde voorvork en schokbreker met instelbare demping
-stenenvanger waarmee je je motor op een boomstam kan parkeren zonder schade

Ik zeg, doen!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 okt 2012 10:23 #5 door sander.en.marianne
Beantwoord door sander.en.marianne in topic Tank AT op TA
We hebben juist twee TAs gekocht om twee exact dezelfde motoren te hebben, voor onze wereldreis..
(Het is ons ook gesuggereerd om een TA en een AT te nemen, maar dat wilden we niet om diverse redenen).
Enig nadeel is, dat mijn vriendinnetje schoon aan de haak de helft lichter is dan ikke..
Dus haar verbruik is een stuk vriendelijker. Ik ben nu naar een optie aan het zoeken om beide motoren een
400+ actieradius te geven, zonder allerlei jerrycan, etc. te hoeven zeulen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 nov 2012 22:29 #6 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Tank AT op TA
Nouja die tank is wel te maken, maar je krijgt er een hoop extra werk bij. Je zou een bestaande Alp tank aan kunnen (laten) passen en hem zo meer volume te geven.
Ik vind die AT tank eigenlijk niet zo prettig. Namelijk wanneer ik zit passen mijn knieeen niet in de uitsparingen die ze gemaakt hebben. Dus dan zit ik wat wijdbeens op de motor en ik stoor me eraan.
Ik ben dan nog nieteens erg groot...

Zelf ga ik die tank er weer afhalen en iets heel anders op maat maken icm waarschijnlijk achtertanks...

Maar dat is ook niet eventjes tussendoor gemaakt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 nov 2012 20:31 #7 door Hotel 317
Beantwoord door Hotel 317 in topic Tank AT op TA
Dan zou ook ik inderdaad proberen twee extra TA-tanks te scoren, en deze te laten verlassen. Dan kun je gelijk beslissen of je bijvoorbeeld een schot in het midden, en twee tankdoppen / brandstofkranen neemt. Indien je dan op je muil gaat, ben je in het ergste geval "slechts" de helft van je brandstof kwijt.

Ik zou daarentegen een "gewone" Twin brandstofpomp laten monteren. Gereviseerd (operatie kost c.a. 30 euro materiaal en een half uurtje werk) gaan ze minimaal vijftigduizend kilometer mee; Knappe reis die dat verslijt!



http://www.boano.com/archivio/prodotti/Fuel_tank_34_lt_Transalp_600_Transalp_600_Serbatoi_214_ENG.asp

Dat is een 34 liter tank. twee keer zo groot als standaard dus. Kost je wel 1220 voor twee tanks, ex. verzenden en ex. 2 avondjes schilderen met je vriendin.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 nov 2012 13:41 #8 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Tank AT op TA
Mijn tweede hands vacuumpompje heeft er ook al een 30-40k bij mij opzitten hoor, nooit problemen mee. En als het stuk gaat kun je het eenvoudig fiksen...

Maar hij wilt maar één tank groter hebben, dus één extra tank op de kop tikken en laten aanpassen ;) Best mooi werk om te doen denk ik.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 nov 2012 14:54 #9 door sander.en.marianne
Beantwoord door sander.en.marianne in topic Tank AT op TA
Heb van het weekend de tank bij Zot opgehaald.. Binnenkort maar eens kijken hoe het uitpakt, met de beenruimte.
Op zich heb ik er niet heel veel moeite mee wijdbeens te zitten, maar het moet natuurlijk niet te gek worden.

Wel nog een paar vraagjes waar jullie wellicht het antwoord op weten:

Op welke plek steunt de tank?? Ik kan zo 123 niets vinden aan de onderkant van de tank dat er op duidt dat hij daar ergens
zou moeten steunen.. Oh wacht ik heb net even gekeken en zie aan de onderzijde, vlak waar de kuipdelen aan de tank zitten
twee rubber doppen in de tank zitten. Dus neem aan dat hij daar normaal gesproken ook nog vast zit.. Zo te zien (op de microfiches)
met twee M8 bouten.

En is het mogelijk, om een kant van de tank leeg te rijden en de andere als reserve te gebruiken? En hoeveel reserve heb je dan nog?
Op mijn R100GS, had ik ook twee kranen maar die hadden allebei aan-uit-res. Africa Twin tank is aan of uit en heeft de tank sensoren..
Maar ik begrijp dat de sensoren nog wel eens kapot kunnen gaan, dus ik zit nog te twijfelen of ik die aan ga sluiten..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 nov 2012 15:13 #10 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Tank AT op TA
Klopt wat je zegt over die onderste twee gaten, die zorgen ervoor dat de twee wangen niet naar binnen buigen onder het gewicht van de brandstof. Ik heb toen twee stripjes gelast op het stalen buisje waar nu je carterbescherming aan vast zit (bovenste bevestigingspunt ervan).

Je kunt de rechter als reserve gaan gebruiken, maar ik vond dat zelf niks. Ik heb het eens geprobeerd maar op de een of andere manier hield ik maar erg weinig over... Dwz ik heb een stuk moeten wandelen toen ;D
Maar dat zou je kunne uitproberen door de tank deels te vullen met benzine en dan gewoon 1 kraan open zetten tot hij stopt. Vervolgens zet je de andere kraan open en kun je meten wat je over hebt.
Moet je niet teveel overhellen met je motor onder het rijden want dan stroomt de brandstof misschien naar de verkeerde wang! ;D

Als je de sensors niet vertrouwt kun je ook een doorzichtige brandstofslang langs de zijkant van de tank maken met onder en boven een nippel in e tank gelast, dan lees je gewoon het niveau af...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 nov 2012 19:31 #11 door GercoAT
Beantwoord door GercoAT in topic Tank AT op TA

We hebben juist twee TAs gekocht om twee exact dezelfde motoren te hebben, voor onze wereldreis..

Off Topic, waar gaat de reis naartoe??

Wij hebben ook plannen, vandaar de vraag en interesse.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 nov 2012 09:34 #12 door sander.en.marianne
Beantwoord door sander.en.marianne in topic Tank AT op TA
Het plan is dat we begin maart vertrekken richting Marokko, om daar te beginnen met ons rondje Afrika.
Als we daar klaar mee zijn, steken we door naar Azië.. Om als toetje nog eventjes Noord en Zuid Amerika
mee te nemen.. Australië zit dus vooralsnog niet in de planning, maar wie weet waar we terechtkomen als
we met de wind mee waaien.
Onze voorbereidingen / vorderingen zijn te volgen op (ligt momenteel een beetje stil omdat we te druk met
de voorbereidingen zijn):

les-deux-alpes.blogspot.nl/

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 nov 2012 11:57 #13 door Floor
Beantwoord door Floor in topic Tank AT op TA

Als we daar klaar mee zijn, steken we door naar Azië.. Om als toetje nog eventjes Noord en Zuid Amerika
mee te nemen..


Nog even offtopic verder als dat mag  ::)
Vanwaar in Afrika naar Azië? En welke landen daar? Hoe gaan jullie dat doen met Myanmar en China? Zit ook weer te broeden op een trip, misschien ook die kant uit (Azië, Indonesië?, Japan?, Australië?)  :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 nov 2012 14:19 #14 door sander.en.marianne
Beantwoord door sander.en.marianne in topic Tank AT op TA
Zoals het er nu naar uit ziet; wordt het van Egypte naar Turkije (daar vaart tegenwoordig weer een ferry).
En dan hangt het er voornamelijk van af welk seizoen we uit Afrika komen, of we bovenlangs Azebeijan, Kazachstan naar Mongolië gaan.
Maar het wordt vermoedelijk Turkije, Iran, Pakistan, India.. Vliegen van Kathmandu naar Bangkok om nog een rondje door IndoChina te doen.
Gevolgd door Bangkok - Seoel, via Japan omhoog en dan hopelijk naar Magadan, om de road of bones terug te rijden richting Mongolië.

We gaan er dus van uit dat we Myanmar en China niet in gaan komen..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 nov 2012 14:30 #15 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Tank AT op TA

Egypte naar Turkije (daar vaart tegenwoordig weer een ferry).


Ohhhhhh,  suc6. Maar daar weet Floor alles van  ;)

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 nov 2012 14:41 #16 door Floor
Beantwoord door Floor in topic Tank AT op TA


We gaan er dus van uit dat we Myanmar en China niet in gaan komen..


Oke! :) Klinkt gaaf! En Iran is mooi! Zeker wel een aanrader.

Ohhhhhh,  suc6. Maar daar weet Floor alles van  ;)

Idd... succes... Trek daar maar vast een week voor uit.  ;) Als de mogelijkheid er tegen die tijd over land weer is, zou ik die aanraden. (Jordanië, Syrië, Turkije) Die boot heeft ons, een aantal weken terug, krap een week gekost(nadat Wadi Halfa-Aswan ook al 10 dagen gekost heeft). En anderen (daandus van het forum hier), hebben er ook een aantal dagen vertraging gehad. Maargoed. Als je toch een jaar oid hebt, maakt het misschien ook niet zoveel uit ;-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 nov 2012 15:15 #17 door sander.en.marianne
Beantwoord door sander.en.marianne in topic Tank AT op TA

Maargoed. Als je toch een jaar oid hebt, maakt het misschien ook niet zoveel uit ;-)


Zo is het maar net; bovendien moet je om je ziektekostenverzekering op te kunnen zeggen minimaal 3 jaar weg blijven..
Dus een vertraging hier of daar helpt alleen maar :D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 nov 2012 15:31 #18 door Floor
Beantwoord door Floor in topic Tank AT op TA
Hoelang gaan jullie dan?!  :o  :D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 nov 2012 15:36 #19 door sander.en.marianne
Beantwoord door sander.en.marianne in topic Tank AT op TA
Tot het geld op is of we geen zin meer hebben..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 nov 2012 15:40 #20 door Floor
Beantwoord door Floor in topic Tank AT op TA
Maar de ziektekostenverzekering wordt wel opgezegd?  ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.098 seconden