Vermogen valt weg boven 4k toeren, OPGELOST

18 mei 2009 19:09 - 18 mei 2009 19:11 #21 door 4Plugs
Beantwoord door 4Plugs in topic Vermogen valt weg boven 4k toeren, OPGELOST
Ik merkte gisteren op weg naar huis vanaf de Noordhollandrit dat hij af en toe beetje inhield, van die hele korte stootjes, bijna onvoelbaar. Voelt alsof een windvlaag de motor afremt, alleen voel je zelf die wind niet...

Even later bij een stoplicht begon hij in te houden bij het gas geven, dus ik dacht...reserve... daarna deed hij het vreemd genoeg weer maar toen ik de kraan weer op normaal zette heeft hij nog iets van 65km doorgereden eer hij echt op reserve moest...

Dus dat zonder benzine zitten gisteren was misschien niet helemaal waar (bij de bezine pomp nog geen 17 liter getankt; er kan 18,5 in), ik ga het benzine filter maar eens checken, en de carbs goed inspecteren...

Transalp PD06 '94 - Hyperpro vering, LED achter/rem/knipperlicht/tellerverlichting, 2e set wielen met noppenbanden
Honda NX250 om mee te spelen in het zand ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 mei 2009 19:15 #22 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Vermogen valt weg boven 4k toeren, OPGELOST
Paul, ik bedacht me later dat je op een alp altijd nog wat over hebt in de rechter wang van de tank.
Maar of dat meteen ruim 1 liter is ??

Ik vermoed eerder dat je toch nog een vuiltje gehad hebt... of het vul-flesje was nog niet helemaal schoon, en je hebt nog wat water in je tank gehad....

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 mei 2009 19:24 #23 door 4Plugs
Beantwoord door 4Plugs in topic Vermogen valt weg boven 4k toeren, OPGELOST
Zou kunnen dat er paar druppels water bij zijn gekomen, maar die zakken meteen naar beneden richting de kraan, dan zou ik tijdens de rit dat al gevoeld moeten hebben?

Ik heb die fles nog flinke zwiepers gegeven om al het water eruit te slingeren, ik zag geen druppels zitten...

Transalp PD06 '94 - Hyperpro vering, LED achter/rem/knipperlicht/tellerverlichting, 2e set wielen met noppenbanden
Honda NX250 om mee te spelen in het zand ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 mei 2009 20:21 #24 door Richie
Beantwoord door Richie in topic Vermogen valt weg boven 4k toeren, OPGELOST
Vandaag weer de carburateur en de luchttoevoer eraf gehaald en er opnieuw opgezet. Extra goed opgelet of alles netjes paste en extra strak alle rubbers vastgezet. En zowaar 't alpje liep weer op constante toeren. Motor uit de tuin gehaald voor een testrit en merkte dat ie heel af en toe zachtjes hikt. "daar kan ik voorlopig wel mee leven" dacht ik nog maar toen ik opnieuw weg wilde rijden viel ie toch opeens weer uit en toen na t starten was het onmogelijk om constante toeren te rijden. Toch weer hetzelfde probleem dus. Tevens valt ie uit zodra ik de choke open trek dus ik concludeer dat ie toch teveel lucht krijgt ergens?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 mei 2009 21:29 #25 door V-Twin
Beantwoord door V-Twin in topic Vermogen valt weg boven 4k toeren, OPGELOST
Het begint nu wel erg veel op het euvel te lijken dat Ad M met zijn TA had. Bel Ad even om e.e.a. kort te sluiten. Heb je overigens het membraam gecontroleert van de benz. kraan, werkt dat wel goed?
Je hebt toch een Alp met een kraan die op het vacuüm van de motor reageert?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 mei 2009 07:45 - 28 mei 2009 07:47 #26 door M@rco
Beantwoord door M@rco in topic Vermogen valt weg boven 4k toeren, OPGELOST
Blijkt dus toch niet zo simpel....., mijne ( @ ) heeft nagenoeg zelfde problemen. Best wel eea vervangen of uitgewisseld, maar oorzaak nog niet vastgesteld.
Links en rechts ook geinformeerd en gekeken, en ik verdenk nu de spoel(en).
Kan dit echter niet zelf 123 controleren, als jullie daar alvast mee beginnen, weet ik ook weer meer ;D

Heb me nl laten vertellen dat als de motor onbelast/minder belast wel goed draaid, dat het niet in de carb regio gezocht moet worden, maar in de electrische hoek. Bougies bij mij waren goed, draden wrs ook. Bobine en spoelen zijn wat meer specialisten werk....

Suc6

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 mei 2009 08:06 - 28 mei 2009 08:13 #27 door Neet
Beantwoord door Neet in topic Vermogen valt weg boven 4k toeren, OPGELOST
Cdi kan, carburatie (en/of (sproeier) verstopping) kan.
Ik weet niet wat voor uitlaat je hebt maar als die verstopt raakt door dempingsmateriaal dan krijg je ook die klachten die je opnoemt. Dat kan ook heel plots gebeuren, evenals een defecte cdi en een sproeier waar een stukje bagger in terecht is gekomen.
Maar de onregelmatigheid die je opgeeft lijkt sterk op je cdi.

In ieder geval een leuke uitdaging en had je idd maar even vervangings spullen.

Heel veel succes.

Gr. Neet

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 mei 2009 19:29 #28 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Vermogen valt weg boven 4k toeren, OPGELOST
sommige zaken zijn niet eenvoudig op te sporen en (zie mijn eigen probleem ) echter je moet ergens beginnen maar denk niet direkt het ernstige meestal zijn het eenvoudige zaken die de boel verstoren

een defecte bobine komt gelukkig zeer weinig voor, en een defecte cdi van na 1996 ook niet veel
carburatie problemen blijken in de praktijk vaak geen echte carburatie problemen te zijn maar een samenhang van meerdere zaken
de lucht stel schroef is een variable.. in die zin dat de verhouding juist dient te zijn en niet het aantal slagen uit draaien
als de co waarde correct is met 1 slag uit draaien dan is dit de enige juiste waarde
ondanks de kosten is vaak het inroepen van deskundigheid en vooral meet apperatuur het beste

ik heb een afspraak voor volgende week gemaakt bij ruud freriks in goes en hoop dan meer te weten omtrend mijn probleem met de alp
het geeft vaak de beste (snelste )diagnose of je een probleem hebt en vooral wat er aan te doen

zaken als cdi bobine, carburateur afstelling het onder  belasting inhouden komen op een vermogen test bank direkt naar voren


hij staat nl te rijk onafhankelijk van de lucht stel schroef maar hij loopt wel beter als deze verder dicht staat (dus armer)
ik plaats wel de kanttekening dat mijn probleem voor zover er dit echt is niet voor alle het zelfde euvel hoeft te zijn
De symtomen die andere hebben hoeven niet de zelfde oorzaak te hebben als ik heb met mijn motor

een goede diagnose blijft dus individueel wel nodig echter het kan het uitsluiten van bepaalde zaken wel eenvoudiger maken zonder hoge uitgaven vroegtijdig te forceren

ik hou jullie op de hoogte

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 juni 2009 23:16 #29 door Richie
Beantwoord door Richie in topic Vermogen valt weg boven 4k toeren, OPGELOST
Vandaag kwamen Timy en ik beide op het idee om de oude carburateur die we hadden gekocht nog eens na te kijken om te vergelijken met de mijne. Afijn we vonden iets wat bij mij iets anders zat en dat hebben we dus maar even gefixt.

Voila! Het alpje rijdt weer als een zonnetje en is volgende week met nieuwe remschijven helemaal klaar om voor de Pyreneeën  ;D

Toch nog even als aanvulling

Heb me nl laten vertellen dat als de motor onbelast/minder belast wel goed draaid, dat het niet in de carb regio gezocht moet worden, maar in de electrische hoek. Bougies bij mij waren goed, draden wrs ook. Bobine en spoelen zijn wat meer specialisten werk....


Bij was het dus wel degelijk de carburateur die schoongemaakt moest worden omdat de sproeier opeens vol kwam te zitten met een takje/blaadje.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 juni 2009 04:26 #30 door M@rco
Beantwoord door M@rco in topic Vermogen valt weg boven 4k toeren, OPGELOST
Da's mooi !
De mijne doet nog steeds niet zoals het behoort. As dinsdag een afspraak om een run te laten maken, daar komt dan hopelijk wat meer uit....

gr M@rco

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 juni 2009 13:56 #31 door motormuis
Beantwoord door motormuis in topic Vermogen valt weg boven 4k toeren, OPGELOST
Hallo allemaal,

Ben nieuw op dit forum en zag dat aantal van jullie (richie, timy, m@rco) soortgelijke frustrerende problemen hebben (gehad) met hun TA/AT als ik op het moment. Heb zelf een TA van '88 waarin inmiddels 2e blok ('94) ligt (met nu ca. 50k op teller) Hopelijk kan iemand even met mij mee denken wat ik over het hoofd zie. Mijn ideen raken een beetje op na twee weken sleutelen, zelfs na raadplegen van tips op dit forum.  ??? ???  Wie helpt mee dit terugkerende euvel voor de toekomst definitief uit de weg te ruimen?? 

Symptomen zijn: In het begin (ca. jaar terug) alleen enkele "hik-dip" rond 6k tpm op snelweg, daarna geleidelijke verslechtering tot zwaar inhouden, (snel ritmisch stotteren, roet blazen, zeer laag koppel, geur onverbrande benzine) bij 3k tpm (belast), onbelast+vol gas komt blok kort tot ca. 6k tpm, maar blaast ook dan even kort zwarte wolk uit (+evt flinke knal uit uitlaat+weer benzinelucht) en zakt dan weer terug naar 3k tpm. Bougies pikzwart, moet ze regelmatig schoonmaken voor testruns i.v.m misvuren door koolgeleiding. Stationair loopt hij wel erg mooi regelmatig (voor mij meestal teken voor te rijk mengsel). Kortom; blok lijkt te verzuipen.

Wat heb ik al gecheckt? 

- Accuspanning goed (i.v.m.CDI's),
- Luchtfilter is goed (schoon en open),
- CDI-units (2x) zijn goed (onafhankelijk uitgewisseld met reserve, CDI's zijn verder slechts ca. 2 jaar oud),
- Goede benzine/tank schoon van binnen,
- Benzinekraan en slang lopen goed door,
- Membraan in kraan was al vernieuwd, nogmaals gecheckt en werkt ok,
- Extra Extern benzine filter loopt goed door (tijdelijk verwijderd, verder ook nooit last gehad van vapour-lock o.i.d...),
- Nieuwe bougies, (uiteraard weer fab.spec. volgens W.P. handboek), geheel vonkt goed,
- Uiteinden bougiekabels "bijgetopt" i.v.m. evt. corrosie en opnieuw bougiestekkers gemonteerd,
- Bobines per cilinder uitgewisseld met die van andere motor, totaal geen verschil, dus lijken ok,
- Bedrading tussen CDI's en bobines lijkt ok, isolatie ok, draadbreuk onwaarschijnlijk i.v.m. tpm-afhankelijke gedrag,
- CARB ('94): Synchroonafstelling carbs is ok, (geen verbetering bij variatie),
- CARB: stationairschroef instelling variatie carbs heeft nauwelijks invloed, dus ook geen verbetering,
- CARB: alle sproeiers open en schoon,
- CARB: alle membranen (gasnaald- en "air-cut"-) heel en juist gemonteerd,
- Membraancilinders bewegen soepel door schacht,
- CARB: alle (rem)luchtkanalen open en schoon, (doorgespoten met (terpentine-basis) vuiloplosser)
- CARB: vlotters lekdicht, ventiel goed en vlotterkamers schoon,
- CARB: chokeplunjers schoon, veertjes goed en komen 100% terug na lossen choke,
- CARB: juist gemonteerd en goed aansluitende rubbers (blok- en filter-zijde) i.v.m. evt. valse lucht
- CARB: stationairsproeiers+kanalen schoon, rubbertjes en ringetjes aanwezig,
- CARB: naalden (originele) slijtagevrij (glad), gasbuizen neem ik dan aan ook,
- Klepspeling: cilinders lopen (als ze wel lopen, dus tot 3k tpm) eigenlijk soepeltjes, zonder ploffen in uitlaat of tikgeluid uit kop, dus ga ervan uit dat het hier niet aan ligt.

Heb dus al wel e.e.a. gecheckt, en ben best wel wat gewend, maar wil nu toch wel een keer weten wat het is.
Wie heeft er nog tips? Zou uiterst dankbaar zijn...

M.v.g., Dominique.












Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 juni 2009 10:32 #32 door Timy
Beantwoord door Timy in topic Vermogen valt weg boven 4k toeren, OPGELOST
Mogelijk dat je het veertje en rubbertje heb omgedraaid van de .....ding.... geen idee hoe heet heet.
Je heb iig links en rechts een klepje op de Carb die met 2 kleine schroefjes vast zit. Hierachter zit een veertje en een rubbertje met een metalen pinnetje.

Het veertje moet aan de buitenzijde en het rubbertje aan de binnenzijde. Als je dit verkeerdom gemonteerd hebt heb je de klachten die je verteld.

Heb even geen tijd om foto's te maken nu morgen ben ik er weer mocht het onduidelijk zijn.

Liberté - Egalité - Fraternité

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 juni 2009 13:51 #33 door motormuis
Beantwoord door motormuis in topic Vermogen valt weg boven 4k toeren, OPGELOST
@ Timy
Bedankt voor de tip, weet wat je bedoelt maar weet zeker dat ik deze goed gemonteerd heb (="air-cut" valve  ;) )

Ga vanmiddag toch maar proberen een complete ontstekingsset (CDI's + bobines) te lenen om te kijken of dit helpt, ondanks mijn eerdere bevindingen. Moet toch een keer iets wijzer kunnen worden  :-\

Gr, Dominique.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 juni 2009 21:07 #34 door Trans.Jedi
Beantwoord door Trans.Jedi in topic Vermogen valt weg boven 4k toeren, OPGELOST
Dit komt mij bekend voor...

Eerst een Water-Scooter met een Sawafuji motor
Toen een oude k... Renault van mijn neef....
Toen een Zündapp Gs50
en tenslotte tot twee maal toe een Mini 1000 (1 van '79 en 1 van '89)

Eerste probleem zijn wij stapelgek van geworden en we hebben het ding weggedaan
Tweede was oliedamp uit het carter, dat door de aandrijfas van de verdeler naar boven kwam (remedie, was contactpuntjes schoonmaken en wat vet in om de as doen, om het "opdampen" wat tegen te gaan)

De Zündapp Gs50, werd ik ook radeloos van, maar na toch maar een tweede keer doormeten van de bobine bij Edwin Ott, (toppie!) en een flinke opsodemieter van de condensator ter gratie van dezelfde persoon, er toch achter gekomen dat die bobine niet zo best meer was, dus vervangen; Daarna liep deze zelfde inhoudenden GS50 opeens 75......)

Beide mini's hadden hetzelfde probleem als de Renault; Vet-slaan van de contactpuntjes, door opdampende carterdampen langs de aandrijfas van de verdeler.
Meestal deed dit probleem zich voor, als ik langere tijd zo'n beetje volgas gereden had en na het bij-tanken wou wegrijden..... Stoppen en reinigen van de contactpuntjes deed dan direct wonderen. (Ik had toen ook altijd een klein flaconnetje alcohol en een doekje bij me)

Bij de laatste mini heb ik de onsteking aangepast, met een velleman kitje, voor electronische onsteking. Met deze kit, werden de contactpuntjes als het ware verlengd, door een electronische schakeling die het verschil tussen open en dicht van de contactpuntjes ook zag als de puntjes wat vet waren geworden.
(Dat laatst had iets te maken met mijn rij-stijl of reis-stijl. Met die laatste Mini heb ik meer dan 100.000km's gereden, meestal stevig op de snelweg... dus vandaar...)
Na het inbouwen heb ik nog 1x een probleempje gehad.... ik was het aarddraadje vergeten dat de vervroegingsplaat met de aarde verbind... stom-stom-stom)

Zo, en nu in het kort....

Alles wat betreft inhouden enzo, lijkt allemaal ontstekinsproblemen.
Als een bobine doorslaat als deze op bedrijfstemperatuur komt, dan kan dit heel irritant zijn.
Dit is namelijk heel slecht te constateren.

Succes en doe met mijn verhaal je voordeel, misschien dat het je helpt.

;)


May the FORCE be with the V-Twin and it's master.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.186 seconden