Framepjes maken voor baggage

09 apr 2013 14:04 #1 door arne
Framepjes maken voor baggage werd gestart door arne
Ik heb een setje Givi Traveller bags die ik op de XJ gebruikte en die ik ook op de TA wil kunnen gebruiken. Nou zit aan de zijkant van de TA natuurlijk die mooie uitlaatpijp. Ik zal dus iets moeten maken om ruimte te maken tussen de tas en de uitlaat. Hoe kan ik dat nou eens het beste doen? Iemand ideeën?

Heeft iemand ook foto's van de manier waarop bij hem/haar de beugels voor koffers bevestigd zijn? Ik zie nog niet helemaal hoe de 'baggagedrager' van de TA vast zit en hoe ik dat frame dan vast moet zetten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 apr 2013 16:00 #2 door len_tour
Beantwoord door len_tour in topic Framepjes maken voor baggage
Mijn oplossing voor el cheapo koffers.  Ik heb ooit mijn tassen geruild tegen een oud Krauser koffersetje. Vroeger zat hetzelfde frame op verschillende fietsen en was het bevestigingsmateriaal type-afhankelijk. Nu is vaak het hele frame type-afhankelijk. Dus mijn oplossing in plaatjes. Alles zit vast op al bestaande bouten dus geen geboor in het frame.

Ter herkenning van het type koffers



Bevestiging 1 Een gelast stuk strip, eigenlijk een U van stevig ijzer 50mm dik


CV-buis naar de voetsteun gewoon bij de bouwmarkt gekocht en de eindjes platgemaakt in de bankschroef, gaatje boren, een beetje buigen en klaar



Ook weer verwarmingsbuis maar dan met een buigijzer tot een U gemaakt en achter vast gezet. Een hoop koffersets hebben een beugel van de ene kant naar de andere kant van de fiets, tussen de twee rekjes en dat zit dan vast aan het spatbord maar dit leek mij steviger.


De krauser rekjes en koffers kosten op MP bijna niks in vergelijking met andere setjes je moet er alleen geen probleem me hebben dat het er een beetje gek uitziet en het is een middagje werk.

Groeten,
Lennert


As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 apr 2013 16:20 #3 door arne
Beantwoord door arne in topic Framepjes maken voor baggage
Bedankt Lennert. Dat is inderdaad wel een idee. Ik moet dan alleen nog eens gaan kijken hoe het baggagerekje bij mij vast zit. De voorste van de twee bouten is verzonken met de buitenkant in het achterste gat lijkt wel iets te zitten, maar het heeft geen kop aan de buitenkant oid. Klinkt dat voor iemand bekend? Ik schiet straks misschien nog wel even een foto.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 apr 2013 17:11 #4 door EelkoL
Beantwoord door EelkoL in topic Framepjes maken voor baggage
Dat klinkt wel bekend, zit een bout in, van binnenuit.

Afgelopen weekeinde een kofferrek op mijn '99 Transalp gemonteerd, de voorste bout was een imbus, van buiten erin gedraaid, moer aan de binnenkant.
Achterste bout was een bout van binnen, net zo kort dat hij net niet door het deel met schroefdraad heen zat.
Beide vervangen door langere bouten met moeren met plastic tegen het losdraaien. Hoe heten die dingen eigenlijk?

'99 TA

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 apr 2013 17:12 #5 door EelkoL
Beantwoord door EelkoL in topic Framepjes maken voor baggage
En trouwens, die bout van binnen kan je gewoon bij hoor, binnenkant spatbord ('wielkast' als dat het duidelijker maakt)

'99 TA

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 apr 2013 17:21 #6 door arne
Beantwoord door arne in topic Framepjes maken voor baggage
Hmmm, daar ga ik dan maar eens naar kijken. Dat klinkt in ieder geval veelbelovend van die bouten. Eigenlijk is er niet zo heel veel nodig. Misschien dat ik het zelf wel kan buigen van wat pijp. Ik heb geen koffers maar wel die Givi Traveller bags en dat zijn zachte tassen. Op de XJ hingen ze op de uitlaat en hebben we er daarom een mooie dikke alu plaat onder gezet. Nu op de Alp is het weer anders. Daar moet hij over de uitlaat heen. Dus daar moet ik wat op verzinnen. Vooral aan de kant van de uitlaat, want aan de andere kant hangt hij er zo overheen. Al is iets er onder misschien wel netjes. Ik ga wel eens kijken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 apr 2013 17:22 #7 door len_tour
Beantwoord door len_tour in topic Framepjes maken voor baggage

Beide vervangen door langere bouten met moeren met plastic tegen het losdraaien. Hoe heten die dingen eigenlijk?


Borgmoer maar loctite kan ook

As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 apr 2013 17:31 #8 door len_tour
Beantwoord door len_tour in topic Framepjes maken voor baggage

Dus daar moet ik wat op verzinnen. Vooral aan de kant van de uitlaat, want aan de andere kant hangt hij er zo overheen. Al is iets er onder misschien wel netjes. Ik ga wel eens kijken.


Mijn ervaring met loshangende tassen is dat bij scherpe bochten je een 'tikje' krijgt wanneer je de bocht in slingert. Resultaat minder netjes sturen. Wanneer alles strak zit rijdt het een stuk fijner, vooral bij haarspeldbochten. De tassen slingeren dan niet heen en weer.

As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 apr 2013 17:51 #9 door arne
Beantwoord door arne in topic Framepjes maken voor baggage

Mijn ervaring met loshangende tassen is dat bij scherpe bochten je een 'tikje' krijgt wanneer je de bocht in slingert. Resultaat minder netjes sturen. Wanneer alles strak zit rijdt het een stuk fijner, vooral bij haarspeldbochten. De tassen slingeren dan niet heen en weer.


Vast is altijd netter. Maar het is wel makkelijker om ze op die manier vast te zetten om tijdelijk wat te hebben. Uiteindelijk lijkt het me wel gaaf om een setje van die alu dozen op te hangen. ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 apr 2013 18:12 #10 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Framepjes maken voor baggage
Op mijn WR heb ik een eenvoudig rekje gemaakt om zachte bagage (dat was toen een slaapzak en matje) van mijn zijkappen te houden. Ook ivm de uitlaat.

Constructie bij een alp is wel anders maar het komt op hetzelfde neer. Je moet gewoon een beugel maken ter ondersteuning en die op drie punten (driehoek) met het frame verbinden.

Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 apr 2013 08:58 #11 door arne
Beantwoord door arne in topic Framepjes maken voor baggage

Op mijn WR heb ik een eenvoudig rekje gemaakt om zachte bagage (dat was toen een slaapzak en matje) van mijn zijkappen te houden. Ook ivm de uitlaat.

Constructie bij een alp is wel anders maar het komt op hetzelfde neer. Je moet gewoon een beugel maken ter ondersteuning en die op drie punten (driehoek) met het frame verbinden.


Ja, dacht ik ook. Nou gaat het er alleen nog om welke drie punten ik moet hebben. En ik vroeg me af hoe het vast zat, maar dat weet ik nu.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 apr 2013 14:23 - 19 apr 2013 12:24 #12 door Bochtenkoning
Beantwoord door Bochtenkoning in topic Framepjes maken voor baggage
Heb ooit voor mijn CBR1000F een rekje gemaakt om m'n ( Motozoom zadeltassen en roltas op de motor te binden zodat mijn zijschildjes niet beschadigd raakten. Eigenlijk hetzelfde doel als bij jou dus. Werkt perfect, heb er al vele reizen zo mee gemaakt.







Rekje kan ook dienst doen als mini tafeltje. Je bindt het erop met een stevige riem en daar overheen gesp je je tassen. De riem haal je onder het zadel door of het standaard TA rekje. Daarmee blijft het rekje prima op zijn plaats, geen zorgen. De beugels aan de zijkant maak je iets breder dan je motor en omhult ze met isolatie voor verwarmingsbuis zodat ze niet krassen. Matje schuim tegen de onderkant van de plank tegen schuiven en krassen op je zadel. Voilá, een low budget rekje voor je Transalp!  :)

Benodigdheden:
- plank, even breed als de achterkant van je motor (of ietsje breder als je wil)
- beugels 4x
- boutjes met borgmoer, 8x
- cv buis isolatie voor de 4 poten van je drager
- matje schuim
Totale kosten? Iets van 15 euro. Klaar in een uurtje.  ;)

Voor wie niet weet waar hij naartoe wil, zijn alle wegen goed

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 apr 2013 15:48 #13 door arne
Beantwoord door arne in topic Framepjes maken voor baggage
Briljant Bochtenkoning! Daar ga ik mee aan de slag. Nou heb ik ook nog een topkoffer, dus ik denk dat die van mij op mijn zadel komt te liggen en dat ik hem dan iets over het rekje laat aansluiten of zo, maar dit gaat hem wel worden. :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 apr 2013 17:05 #14 door V-Twin
Beantwoord door V-Twin in topic Framepjes maken voor baggage
Arne kijk hier eens naar. Voor €75 kan je niet tobben.
www.marktplaats.nl/a/motoren/onderdelen-...8f31&previousPage=lr

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 apr 2013 21:14 #15 door Bochtenkoning
Beantwoord door Bochtenkoning in topic Framepjes maken voor baggage

Briljant Bochtenkoning! Daar ga ik mee aan de slag. Nou heb ik ook nog een topkoffer, dus ik denk dat die van mij op mijn zadel komt te liggen en dat ik hem dan iets over het rekje laat aansluiten of zo, maar dit gaat hem wel worden. :)


Succes! Geef maar een seintje als je meer wil weten.

Wat ik ook een groot voordeel vond was dat ik op de plaats van bestemming de motor geheel kan 'uitkleden' zodat je weer je originele motor hebt waarna je zonder bagage of (met alle respect V-Twin) een groot rek kan touren.

Voor wie niet weet waar hij naartoe wil, zijn alle wegen goed

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 apr 2013 21:43 #16 door arne
Beantwoord door arne in topic Framepjes maken voor baggage

Succes! Geef maar een seintje als je meer wil weten.

Wat ik ook een groot voordeel vond was dat ik op de plaats van bestemming de motor geheel kan 'uitkleden' zodat je weer je originele motor hebt waarna je zonder bagage of (met alle respect V-Twin) een groot rek kan touren.


Dankje. Ik moet eens even uit zien te zoeken waar ik dat foam kan vinden.

V-Twin: Ik had die al gezien, maar ik vind het wel een hele grote stellage. En hij zit dan ook meteen helemaal vast. Ik wil op termijn misschien wel een mooie set alu koffers op de Alp, maar dan wel met een wat smaller rek zonder de houder voor het zwaailicht. ;)
Het tafeltje is nuttig en daarbij kan ik het er snel afhalen en terug naar de 'naakte' fiets.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 apr 2013 17:28 #17 door Bochtenkoning
Beantwoord door Bochtenkoning in topic Framepjes maken voor baggage
Dat foam had ik uit de binnenkant van een kartonnen doos gehaald waar ICT randapparatuur (hd's) in heeft gezeten. Maar iedere stoffenkraam op de markt of stoffeerderij heeft zoiets wel liggen wat je vaak voor weinig of noppes mee kan nemen.

De rest komt van de bouwmarkt.

Voor wie niet weet waar hij naartoe wil, zijn alle wegen goed

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 apr 2013 17:34 #18 door arne
Beantwoord door arne in topic Framepjes maken voor baggage
Vandaag de topkoffer alvast wat verder naar achteren gemonteerd, zodat ik straks het tafeltje vast kan zetten aan de grip aan de voorkant van de baggagedrager. Als dat logisch klinkt tenminste. ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 apr 2013 20:43 #19 door V-Twin
Beantwoord door V-Twin in topic Framepjes maken voor baggage

Wat ik ook een groot voordeel vond was dat ik op de plaats van bestemming de motor geheel kan 'uitkleden' zodat je weer je originele motor hebt waarna je zonder bagage of (met alle respect V-Twin) een groot rek kan touren.


Daarom rij ik ook met softbags van Ortlieb  8)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 apr 2013 21:11 #20 door arne
Beantwoord door arne in topic Framepjes maken voor baggage

Daarom rij ik ook met softbags van Ortlieb  8)


Ja, snap ik. Daar heb ik ook die Givi's voor. Die alu boxen vind ik wel stoer en ze zijn beter waterdicht dan die tassen, maar de tassen zijn er wel sneller af zonder 'sporen' achter te laten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.128 seconden