Winterbanden ?? Wel of niet

14 sept 2013 14:25 #1 door Tina Harms
Winterbanden ?? Wel of niet werd gestart door Tina Harms
Hallo lezers,

Binnenkort haal ik mijn verlaagde transalp op. Ik heb nu een enorme discussie met mijn man (een super mooi weer rijder) over de aanschaf van winterbanden. Er is mij verteld dat de winterbanden met name ook geschikt zijn voor als de temp 9 of minder graden is. Dus niet specifiek voor ijzel ed.

Is er iemand die kan zeggen waarom wel of niet de winterbanden aan te schaffen.

Ik hoop dat iemand met goede argumenten kan komen.

Alvast bedankt Tina

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 sept 2013 15:29 #2 door jomakra
Beantwoord door jomakra in topic Winterbanden ?? Wel of niet
Hai Tina,

Winterbanden hebben ook nut als er geen ijzel of sneeuw ligt.
Misschien moet je dan wel niet gaan rijden met zo een verhoogd risico op glijen.
De compound (Rubbersamenstelling / zacht-hard) is anders als de "zomer" banden.
Onder 10 a 15 graden zorgt een winterband voor betere grip maar erboven voor veel minder grip.
Zelf ben ik van mening dat het gedoe met wisselen tijdens de seizoenen het
niet veel voordeel oplevert met motorbanden of je moet een 2e set velgen hebben.
Het voordeel van winterbanden in de herfst (betere waterafvoer met regen) bereik je ook
met zachtere "zomerbanden" met grover profiel.
Mijn advies is om je goed te laten voorlichten door een specialist. (Hans of Ad)
Deze zullen je graag zonder verplichting uitleggen wat alle mogelijkheden zijn.

Veel plezier met je Alp en misschien tot ziens bij een TCN evenement.
Marco 8)

Africa Twin 1997 RD07a
NX 650 Dominator 1997 RD08
Werken doe je om je hobby's te bekostigen.
Ride allways in front, so won't eat the dust !

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 sept 2013 16:06 - 14 sept 2013 20:56 #3 door V-Twin
Beantwoord door V-Twin in topic Winterbanden ?? Wel of niet
Btw er is maar één merk dat winterbanden voor motorfietsen in de markt zet en dat is Heidenau.
De aanduiding MenS (Mud en Snow) op verschillende allroad banden is GEEN aanduiding voor winterbanden.
Als je nu op uitsluitend asfalt gerichte banden rijdt dan moet je er wel rekening mee houden dat je met de Heidenau Snowtex naar een semi noppenband gaat.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 sept 2013 17:24 #4 door Tina Harms
Beantwoord door Tina Harms in topic Winterbanden ?? Wel of niet
Fijn die reacties.  :D En voorlopig is het wel asfalt rijden inderdaad. Voornamelijk naar mijn werk. Ring Amsterdam. En een semi-noppenband lijkt mij niets. Hoewel ik er natuurlijk niet echt over kan oordelen omdat ik er nog nooit mee heb gereden, maar het idee, dat zal het zijn.

Laat de regen maar komen en dan zal ik ervaren hoe of wat ik mogelijk zal willen.

Bedankt mannen!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 sept 2013 23:30 #5 door Two Plugs
Beantwoord door Two Plugs in topic Winterbanden ?? Wel of niet
Gewoon een goede allroad band kiezen met een zachte rubber samenstelling, dan heb je onder de door jou geschetste omstandigheden geen winterbanden nodig.

Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
m.facebook.com/groups/1467408023517180

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 sept 2013 23:47 #6 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Winterbanden ?? Wel of niet
het onderscheid tussen een winter en of zomerband zit meer in het vermogen om bij lage temperaturen ook zeer elastisch te blijven en dus te bewegen waardoor sneeuw en ijs niet opgesloten blijft in het profiel van een band
Het gaat dus heel wat verder dan alleen een zachte rubber samenstelling
dit alleen zal namelijk nooit de eigenschappen van een heuse winterband benaderen
het probleem met de motorfiets band is dat ze rond moet zijn om zo de juiste stuur eigenschappen te bieden waardoor motorrijden juist zo leuk wordt.
en juist dit maakt het zo moeilijk o een winterband voor scooters en motorfietsen te maken.
de keus in merken en types is met name voor scooters heel breed omdat deze wel vaak een heel jaar doorrijden
voor onze clubmotoren is de keus momenteel alleen nog door heidenau met de snowtex K 60 afgedekt
overigens een uitstekende band die zijn winter eigenschappen ver overtreft tov iedere andere (zomer) band
Je moet dan zeker denken aan meer grip wat leidt tot een beduidende kortere remweg in koude en winterse omstandigheden


Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 sept 2013 15:31 #7 door Peter
Beantwoord door Peter in topic Winterbanden ?? Wel of niet
Winterbanden zijn in Nederland flauwekul. Als je hoogteverschil moet overbruggen en/of op wegen rijd waar veel sneeuw op ligt is het nuttig. Verder niet.

Er zijn geen statistieken bekend waaruit blijkt dat winterbanden ongevallen of andere schade voorkomen. Het kan zelfs een onterecht veiligheidsgevoel geven.

Winterbanden appelleren aan veiligheid en geven je daarom een goed gevoel. Het is enkel en alleen commercie. Hoorde laatst de man achter de winterbanden campagne in de media en hij rijdt zelf ook niet op winterbanden. Is één van de beste marketingcampagnes die er in de laatste jaren is gevoerd. Vergelijkbaar met APK voor motoren. Allemaal schijnveiligheid. En veiligheid verkoopt!

Doe maar voorzichtig en laat als het glad is en flink sneeuwt de motor gewoon staan...

Honda TransAlp (1996) - Vespa Sprint Veloce 150cc (1975)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 sept 2013 22:35 #8 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Winterbanden ?? Wel of niet
beste meneer aal,

Ik ben er zeker van dat jij een dagje op het testbaan van contidrome nodig hebt om je visie voor altijd te wijzigen.
want dat ze zal wijzigen durf ik wel te beweren
overigens ken ik de persoon achter de winterbandencampagne zeer persoonlijk en ben er zeer zeker van dat hij dergelijke uitspraken nooit gedaan heeft
(overigens was het een bepaalde journalist in een zeer gerespecteerd autoblad die door eigen ervaringen zijn mening inmiddels heeft moeten herzien)

bij temp < 7 graden (dus nog niet eens  met sneeuw en of regen) ga jij ervaren hoeveel korter je remweg is, je stuurgedrag beter controleerbaar  blijft .

als je zaken noemt als onterecht veiligheidsgevoel kan ik er nog wel meer noemen die dat ook doen,

stuurbekrachtiging
ASR en ABS
ruitenwissers
xenonverlichting
gordelspanners
airbags
sidebags
allemaal zaken die bijdragen aan een groter veiligheidsgevoel maar er ook voor zorgen dat men vaak harder gaat rijden terwijl dit juist niet de doelstelling is waarom men bepaalde zaken verbetert
Ik respecteer jou mening dat je het misschien onzin vindt maar er is zeker voldoende onderbouwing beschikbaar dat het wel degelijk bijdraagt aan veiligheid.
en er komen er nog wat aan:
zo worden in 2014 alle nieuwe auto's verplicht een TPMS systeem te hebben en dat kan erg handig zijn voordat het kritisch dreigt te worden
(probeer het stuurgedrag eens voor te stellen met een luchtband als er nog maar 0.8 bar inzit)

en binnenkort zijn er ook alleen nog motorfietsen te koop met ABS(wie wil nog zonder)

ooit lang geleden  kreeg ik wel eens de opm dat alle ongelukken voortkomen doordat bestuurders te hard rijden om alle data te verwerken

tja zo kun je alle ongevallen voorkomen.






Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 sept 2013 09:58 #9 door dropken
Beantwoord door dropken in topic Winterbanden ?? Wel of niet
Rij al jaren met winterbanden op de auto en kan je melden dat er zeker een wereld van verschil is.
een zelfde type auto met zomerbanden kon niet goed rechtuit rijden op een besneeuwde en ijzige weg de mijne met winterbanden snorde er gewoon overheen voor mij het bewijs dat ook in nedrland winterbanden nut hebben al zal het niet vaak sneeuwen als het dan een keer raak is zoals we de laatste jaren steeds vaker hebben dan ben ik liever voorbereid.
En als je dan met zulk pokkeweer toch op de motor wilt rijden wees dat dan ook zou ik zeggen zeker omdat je dan nog kwetsbaarder bent.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 sept 2013 10:49 #10 door Peter M
Beantwoord door Peter M in topic Winterbanden ?? Wel of niet

stuurbekrachtiging
ASR en ABS
ruitenwissers
xenonverlichting
gordelspanners
airbags
sidebags
allemaal zaken die bijdragen aan een groter veiligheidsgevoel maar er ook voor zorgen dat men vaak harder gaat rijden terwijl dit juist niet de doelstelling is waarom men bepaalde zaken verbetert

Motorrijders zijn kwetsbaar. Om die kwetsbaarheid ook te krijgen bij auto's:
Al het bovengenoemde verwijderen en vervangen door onderstaand hulpmiddel. Denk dat we minder ongelukken zullen zien.  >:D




Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 sept 2013 13:18 #11 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Winterbanden ?? Wel of niet
wij gebruiken op het werk 4 seizoenen banden, is ook goed mee te rijden in de winter. schilt een hoop gewissel en opslag van 20000 banden. waarom rijd iedereen daar niet mee vraag ik me af?

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006
Transalp RD16 2024

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 sept 2013 13:50 #12 door Cas
Beantwoord door Cas in topic Winterbanden ?? Wel of niet

wij gebruiken op het werk 4 seizoenen banden, is ook goed mee te rijden in de winter. schilt een hoop gewissel en opslag van 20000 banden. waarom rijd iedereen daar niet mee vraag ik me af?


Omdat het net geen zomerband en net geen winterband is, die zijn op hun eigen gebied toch beter.

&#9702;Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 sept 2013 16:14 #13 door V-Twin
Beantwoord door V-Twin in topic Winterbanden ?? Wel of niet

wij gebruiken op het werk 4 seizoenen banden, is ook goed mee te rijden in de winter. schilt een hoop gewissel en opslag van 20000 banden. waarom rijd iedereen daar niet mee vraag ik me af?


4 seizoenenbanden worden zelden getest vaak zomer- en winterbanden. Is commercieel ook veel interessanter. Bovendien denkt 90% van autorijdend Nederland dat ze beter kunnen rijden dan Niki Lauda / Sebastian Vettel en ja dan heb je ook de beste banden nodig die je maar kan kopen. Tekenend is bijvoorbeeld dat Vredestein banden profiel door een designer laat ontwerpen omdat gebleken is dat een goed uitziende band beter verkoopt dan een recht toe recht uit band die technisch net zo goed of zelfs beter is. Dat personenvervoer bedrijven zoals Connexxion vier seizoenen banden gebruikt heeft ook met mogelijke aansprakelijkheidsstelling te maken. Hoe dat precies in elkaar steekt wordt wel een langdradig juridisch verhaal dus dat laat ik maar ff voor wat het is.

Uit betrouwbare bron heb ik vernomen dat bij overheidsbedrijven die 24/7 op de weg zitten gewoon zomerbanden worden gebruikt maar dat daar een minimale profieldiepte van 3,5 mm aangehouden wordt.

Zoals Waffie ook al aan gaf zijn er heel veel technische voorzieningen die schijn veiligheid veroorzaken waardoor het aantal ongevallen door het gedrag van mensen juist toe ipv afnemen. De grootste veiligheids beschermer zit tussen je oren, je rechter hand (rechter voet bij auto's)  ;).
Desondanks heb ik zometeen voor de derde winter Heidenau Snowtex banden onder de AT omdat de grip onder de 7 graden Celcius inderdaad significant beter is wat zich met name openbaart bij het remmen en dan met name bij een noodstop. Bij het rijden in de sneeuw raak je ook sneller de sneeuw uit het profiel kwijt maar ja hoeveel motorrijders rijden er in de sneeuw en als het echt koud is?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 sept 2013 09:50 #14 door Two Plugs
Beantwoord door Two Plugs in topic Winterbanden ?? Wel of niet
Mooie reactie, Bram!
Sinds ik 4x4 onder het koekblik heb ingeruild voor een Faab Spaarbia gebruik ik in de winter ook winterbanden. Voor die tijd was de combi 4x4 + goede allseasons eigenlijk ook in de winter een goede keuze. Winterbanden zijn idd een positief verschil onder de auto... maar... alleen als je je rijgedrag óók aanpast aan de (winterse) omstandigheden. Geldt wellicht nóg meer op een motorfiets.

Dáár gaat het idd vaak fout. Je vergelijk met Lauda / Vettel is een juiste: "ik heb winterbanden dus ik ben in de winter helemaal veilig en kan met m'n leaseprius nét zo snel doorblazen in de sneeuw als met 20 graden Celsius". Als zo'n H*fter z'n auto converteert in een Japanse boomklever ga ik mijn burgerplicht om 1e hulp te verlenen, doelbewust negeren.

Heb 3 jaar terug ook een winter lang de motor moeten gebruiken ivm het tijdelijk ontbreken van een koekblik en dat gewoon op de 'normale' Conti's Trail Attack I gedaan. Ging eigenlijk prima. Maar vanaf het moment dat er sneeuw lag, was ik toch maar wat blij dat ik met een collega kon carpoolen...  ;D

Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
m.facebook.com/groups/1467408023517180

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 sept 2013 10:12 #15 door jomakra
Beantwoord door jomakra in topic Winterbanden ?? Wel of niet
Door dit verhaal heb ik nu extra velgen (flinke zoektocht geweest) voor in de winter (en voor FUN tijd)
en het rubber is de mitas E09 dakar. Daar kom ik zeker mee de sneeuw door  ;D ;D ;D ;D

Africa Twin 1997 RD07a
NX 650 Dominator 1997 RD08
Werken doe je om je hobby&#039;s te bekostigen.
Ride allways in front, so won&#039;t eat the dust !

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 sept 2013 12:16 #16 door len_tour
Beantwoord door len_tour in topic Winterbanden ?? Wel of niet

Door dit verhaal heb ik nu extra velgen (flinke zoektocht geweest) voor in de winter (en voor FUN tijd)
en het rubber is de mitas E09 dakar. Daar kom ik zeker mee de sneeuw door  ;D ;D ;D ;D


Ik ben bang dat de mitas geen fijne band is wanneer het kouder wordt. Je heb sowieso minder grip op asfalt met die dingen. Sneeuw ja dat gaat lukken maar koud en nat zou ik liever niet doen. Het wiel blokkeert zelfs bij een schakelfoutje (zo van oh ik zat al in de 2 maar nu in de 1, slip)

Maar daar kom je vrij vlot achter

Lennert

As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 sept 2013 12:31 #17 door jomakra
Beantwoord door jomakra in topic Winterbanden ?? Wel of niet

Ik ben bang dat de mitas geen fijne band is wanneer het kouder wordt. Je heb sowieso minder grip op asfalt met die dingen. Sneeuw ja dat gaat lukken maar koud en nat zou ik liever niet doen. Het wiel blokkeert zelfs bij een schakelfoutje (zo van oh ik zat al in de 2 maar nu in de 1, slip)

Maar daar kom je vrij vlot achter

Lennert


Hai Lennert,

Maar als het sneeuwt ga ik altijd door de berm... is het niet plat gereden (en het is maar een geintje)
Ik heb het gekocht voor offroad met de AT (als ik een rit maak met de TCN)

grtz,
marco

Africa Twin 1997 RD07a
NX 650 Dominator 1997 RD08
Werken doe je om je hobby&#039;s te bekostigen.
Ride allways in front, so won&#039;t eat the dust !

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 sept 2013 09:43 #18 door boom9
Beantwoord door boom9 in topic Winterbanden ?? Wel of niet
ik zeg "marketing"....

(of het voor motorbanden opgaat weet ik niet)

motorkritik.webklik.nl/page/winterbanden-onzin

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 sept 2013 13:05 #19 door Two Plugs
Beantwoord door Two Plugs in topic Winterbanden ?? Wel of niet

ik zeg "marketing"....

(of het voor motorbanden opgaat weet ik niet)

motorkritik.webklik.nl/page/winterbanden-onzin


Loop waarschijnlijk nu wel kans op een Moderatische berisping wegens wel erg offtopic gaan, maar vind die test die Boom9 aanhaalt, wel een hele goede!

5th Gear van Channel 5 (met de crew van TopGear toen TopGear nog serieus was) heeft een soortgelijke test uitgevoerd, en die ging zelfs nog een stapje verder.

Eén auto (Renault Scenic, nieuw model) en 4 verschillende banden:

- De 'eco-laag-verbruik' band van Michelin die er standaard af fabriek onder ligt;
- Een dure merkband
- Een winterband van hetzelfde merk
- Een budgetband
- En... een setje 2e hands (merk)banden (met ruim voldoende profiel).

Wat blijkt...
De 2e hands banden kwamen gemiddeld als beste uit de test: uitwijken droog, uitwijken nat, noodstop droog, noodstop nat, etc) met op een goede tweede plek... De Chinese budgetband!

Bij de noodstop op nat wegdek liep het verschil in stopafstand zelfs op tot 3 (!!!) wagenlengtes.

Heb sinds dit voorjaar dus een budgetband onder de Faab Spaarbia ("HiFly") en moet toegeven dat die - in ieder geval tot op vandaag - mij enorm hebben verrast. Ook in regen en op met modder besmeurde wegen, ook op hoge snelheid op de Duitse autobahn. De standaard Eco-conties die er onder liggen, vond ik ronduit gevaarlijk. Al helemaal nadat ik er een verhoogde autorijvaardigheid mee had gedaan.

Het vermeende 'hogere' brandstofverbruik waar clubs als ANWB iedere keer zo op hameren, bleef ook uit: Gemiddeld haal ik met de Spaarbia nog steeds een verbruik van 3,8 liter. Dat deed ik ook met de Eco-Conti's maar die kosten 150,- per band terwijl ik nu voor 75,- (gemonteerd!) klaar ben.

Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
m.facebook.com/groups/1467408023517180

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 sept 2013 02:15 #20 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Winterbanden ?? Wel of niet
beste luitjes,

laat  mij nou in de waan dat winterbanden werken onder die omstandigheden waarvoor ze bedoelt zijn.


net zoals ik de bridgestone  TW 47/48 nog steeds fantastisch vindt.
de enkele remschijf op een pd 06 ook ruim voldoende vindt afremmen.
Geen enkele motor zo mooi draait als met een carb.
en handvat verwarming voor watjes bedoelt zijn.

en dat motorrijden veel gevaarlijker is dan je verplaatsen met de auto.


:-\





Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.102 seconden