ventilator slaat niet aan

22 feb 2014 13:02 - 22 mrt 2014 23:47 #1 door jos.
ventilator slaat niet aan werd gestart door jos.
Beste mensen wie kan mij helpen?
Een paar weken geleden heb ik mijn Alp (1992) flink aan de tand gevoeld tijdens een off-road rit. Temperatuurmeter liep op naar het rode gebied bij langzaam rijden en zware belasting. Na controle bleek dat de ventilator die bij de radiator zit niet draait. Zekering gecontroleerd, deze is in orde.
Bij snelheden boven 50 km/u op asfalt krijgt de radiator genoeg koeling van de rijwind, dus ik ben gelukkig nog op eigen kracht kunnen thuiskomen.

Weet iemand of er een simpele manier is om dit te verhelpen? Moet niet te moeilijk zijn, want veel verstand heb ik er niet van  ;). Naar de garage gaan kan natuurlijk altijd nog, maar het liefst wil ik het zelf zien op te lossen.

groetjes,
Jos

Leef alsof elke dag je laatste kan zijn.

TA 1992, BMW GSA 2005

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 feb 2014 14:40 #2 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic ventilator slaat niet aan
Het feit dat de meter zelfs in het rood komt baart me zorgen. Werkt de termostaat wel ???
Kijk eerst eens of er wel genoeg koelvloeistof in het systeem zit en in het expansievaatje.
Het zou zomaar kunnen dat er veel te weinig in zit. 2e probleem kan de sensor zijn die de vemtilator laat draaien. Ook die wil nog wel eens defect raken.
Ten 3e kan natuurlijk ook de ventilator zelf stuk zijn of de bekabeling ergens onderbroken of pluggen vervuilt/gecorrodeerd.

Suc6.

M

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 feb 2014 15:49 #3 door jos.
Beantwoord door jos. in topic ventilator slaat niet aan
Dank voor je snelle reactie M.
Koelvloeistof zit tot aan het streepje "vol" dus daar ligt het gelukkig al niet aan.
Thermostaat en sensor? Tja ik vertelde al dat ik er niet veel verstand van heb  ;). Waar zitten die precies en hoe controleer ik of deze defect zijn?

groet,
Jos

Leef alsof elke dag je laatste kan zijn.

TA 1992, BMW GSA 2005

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 feb 2014 16:25 #4 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic ventilator slaat niet aan
Om het allemaal een beetje te begrijpen kijk even naar het schema op deze site.
Hier staat het hele koelsysteem op.
Nr 33 is de sensor, wat eigenlijk niet meer is dan een schakelaartje wat op temperatuur reageert en de fan inschakeld.
Stuur me anders even je mailadres via pm dan krijg je ook het complete electrische schema.

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 feb 2014 17:03 #5 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic ventilator slaat niet aan
hallo,

voor het juiste niveau moet je in de radiator zelf kijken

het expansie vat controleren is  niet voldoende
al is het vrij normaal dat de meter zonder ventilator uiteindelijk in het rood gaat komen maar voel  ook aan de radiator en slangen of ze warm/heet aanvoelt
(defecte thermostaat zoals oldtimer schreef)
daarnaast kan het ook nog zijn dat de pomp stuk is (afgebroken schoepjes(zeeeeeerrrr zeldzaam)
daarnaast heb ik wel de ervaring dat het 9 van de 10 x toch de zekering is.
de breuk is zo klein dat je zou denken dat deze in orde is (doormeten dus)

simpele check is een massa draad van de accu naar de sensor trekken

ventilator moet dan  geforceerd gaan draaien

we horen het graag

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 feb 2014 18:17 #6 door len_tour
Beantwoord door len_tour in topic ventilator slaat niet aan
Volgens mij eerst checken of de ventilator werkt.

1 haal de rechter zijkap er af
2 de sensor/bimetaal zit onder de fan in de radiateur (rond ding met 2 draadjes)
3 Trek de draadjes los
4 Moto op contact en/of starten (probeer evt beide om alles uit te sluiten)
5 Houdt de losgetrokken stekkertjes tegen elkaar

Draait de fan? Dan is het elektrische deel ok en laat je de brommer lopen om te checken of de radiateur wel warm wordt maar volgens mij zit de circulatie wel goed want anders zou de zaak niet genoeg gekoeld worden door de rijwind (zoals je in de openingspost zei)

Dus draait de fan en wordt alles netjes warm (radiateurs en slangen) tap dan de koelvloeistof maar af en draai de sensor er uit. Misschien is schoonmaken een oplossing en anders een nieuwe sensor (misschien past die van een bepaald merk auto kweetnie maar het kan)

Draait de fan niet? Dan volg je de kabels van en naar de sensor/fan om te controleren op breuken of je doet eerst een shortcut naar de massa (zit ergens tussen frame/radiateur geloof ik)

Succes,
Lennert

As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 feb 2014 19:13 #7 door Bomba
Beantwoord door Bomba in topic ventilator slaat niet aan
Ik heb datzelfde probleem ook gehad. Ik heb toen het thermostaathuis open gemaakt. Toen bleek dat de hele boel verstopt zat met een soort van kalkaanslag. Alles goed schoongemaakt en de thermostaat getest in een bak heet water met een thermometer. Daarna alles weer in elkaar en gelijk nieuwe koelvloeistof erin gedaan. Alles was er toch uit omdat ik ook de pomp open gemaakt had om te kijken of die nog heel was. Daarna werkte alles weer prima. Een week later de vloeistof weer afgetapt om te controleren of er nog meer troep uitkwam. Gelukkig was dit niet het geval.

Een motorrijder rijdt ook nooit verkeerd, hooguit een beetje om..... ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 feb 2014 21:12 #8 door jos.
Beantwoord door jos. in topic ventilator slaat niet aan
Geweldig om te lezen dat jullie met me meedenken.
Dit weekend kom ik er niet meer aan toe, maar komende week ga ik de boel losmaken en jullie tips uitproberen!

groetjes,
Jos

Leef alsof elke dag je laatste kan zijn.

TA 1992, BMW GSA 2005

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 feb 2014 19:44 #9 door jos.
Beantwoord door jos. in topic ventilator slaat niet aan

Volgens mij eerst checken of de ventilator werkt.

1 haal de rechter zijkap er af
2 de sensor/bimetaal zit onder de fan in de radiateur (rond ding met 2 draadjes)
3 Trek de draadjes los
4 Moto op contact en/of starten (probeer evt beide om alles uit te sluiten)
5 Houdt de losgetrokken stekkertjes tegen elkaar

Draait de fan? Dan is het elektrische deel ok en laat je de brommer lopen om te checken of de radiateur wel warm wordt maar volgens mij zit de circulatie wel goed want anders zou de zaak niet genoeg gekoeld worden door de rijwind (zoals je in de openingspost zei)

Dus draait de fan en wordt alles netjes warm (radiateurs en slangen) tap dan de koelvloeistof maar af en draai de sensor er uit. Misschien is schoonmaken een oplossing en anders een nieuwe sensor (misschien past die van een bepaald merk auto kweetnie maar het kan)

Draait de fan niet? Dan volg je de kabels van en naar de sensor/fan om te controleren op breuken of je doet eerst een shortcut naar de massa (zit ergens tussen frame/radiateur geloof ik)

Succes,
Lennert


Hoi Lennert,
Er zit maar 1 draadje aan de sensor zie foto.
Even een hele domme vraag voordat ik zomaar iets doe en de boel nog erger maak dan het al is ;). Kan ik het losse stekkertje domweg verbinden met de massa van de motor om te testen of de ventilator draait?


Leef alsof elke dag je laatste kan zijn.

TA 1992, BMW GSA 2005

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 feb 2014 21:13 #10 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic ventilator slaat niet aan
ja, dat is de bedoeling

ook bedankt.... en graag gedaan ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 feb 2014 18:25 #11 door len_tour
Beantwoord door len_tour in topic ventilator slaat niet aan

Er zit maar 1 draadje aan de sensor zie foto.
Even een hele domme vraag


Geen domme vraag, dom van mij  :-\ was vergeten dat het er maar 1 was. Gelukkig zijn er meer experts  ;) Het kan dus zonder problemen.

As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 feb 2014 19:36 #12 door jos.
Beantwoord door jos. in topic ventilator slaat niet aan
Geeft niet Len, ik ben al een stukje verder gekomen na jou tips!

Ventilator draait nadat ik hetstekkertje via een draadje aan de massa gelegd had. Zekering is dus ook nog in orde.
Nu wil ik graag de contacten van de sensor schoonmaken, maar dan moet ik vloeistof gaan aftappen. De Alp staat op de jiffy, kan ik dan gewoon de sensor losdraaien en de vloeistof die eruit loopt even opvangen en daarna weer terug schenken? Of moet alle vloeistof worden afgetapt? Indien alles, waar moet ik dan overal op letten?

Leef alsof elke dag je laatste kan zijn.

TA 1992, BMW GSA 2005

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 feb 2014 22:04 #13 door len_tour
Beantwoord door len_tour in topic ventilator slaat niet aan
Je kan idd de sensor er uit draaien en de vloeistof opvangen maar ik zou het niet teruggieten maar nieuwe vloeistof er in doen. En wanneer je toch bezig bent zou ik lekker alles vervangen. Verschillende soorten koelvloeistof mengen is niet een goed idee en je weet waarschijnlijk niet wat er in zit. Zelf moet ik mijn sensor nog eens schoonmaken dus ik weet niet precies hoe het ding er uit ziet maar ik zou een beetje rustig te werk gaan. Geen staalborstel of zoiets maar misschien volgen er meer tips.

Koelvloeistof vervangen in dit topic:

http://www.transalpclub.nl/forum/index.php?topic=9184.msg88223#msg88223

Koelvloeistof is niet duur vooral wanneer je het bij een grote automateriaalzaak koopt (brezan ofzo) en je weet dan dat dat iig goed is. Afhankelijk van de staat van onderhoud kun je ook even je pomp (links onder bij de schakelpook) openhalen en kijken of dat schoon en netjes is. Volgens mij is dat niet zo moeilijk. Denk er alleen om dat je de bouten niet met al je kracht vastzet want dan kun je de schroefdraad verprutsen (liefst een momentsleutel).

Wanneer je veel  en heftig (niet alleen eenvoudige zandpaden) offroad rijdt moet je wat meer aan onderhoud doen (vaker frisse olie, luchtfilter, koelvloeistof) dus is het verstandig om een werkplaats handboek te zoeken. Een hoop kun je vrij eenvoudig zelf en het boekje legt stap voor stap alles uit.

Succes,
Lennert

As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 feb 2014 20:55 #14 door jos.
Beantwoord door jos. in topic ventilator slaat niet aan
Allereerst allen dank voor jullie bijdrage!

Volgende week gaat de vloeistof eruit, sensor schoongemaakt desnoods vervangen en een grote beurt aan de Alp. Ik krijg hierbij hulp van een goede kennis die wat meer technische kijk op de zaken heeft  ;). Als er toch gesleuteld moet worden, dan maar meteen goed  :).

Groet,
Jos

Leef alsof elke dag je laatste kan zijn.

TA 1992, BMW GSA 2005

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 mrt 2014 22:36 #15 door Ron76
Beantwoord door Ron76 in topic ventilator slaat niet aan
Hoi Jos ,

Ik weet niet of het al gelukt is maar bij mij was het een massa draad die slecht contact maakte .
Deze draad liep bij mij vanaf de radiateur naar het frame /draadboom.( met een oogje vast aan een m8 boutje aan de radiateur waar ook de ventilator aan vast zit. Doordat deze geoxideerd was maakte deze geen goed contact meer.de radiators hangen namelijk in rubbers.)

Succes met knutselen.

Groet,
Ron

Ronald Holkamp
Africa twin rd 07 2001.
Shadow vlx vt600c 1991.
(Transalp pd 06 1990 verkocht)
(cmx 250 Rebel 1985 (mini bikevoor mij in elk geval) verkocht)
(Intruder vs 750 1991 verkocht)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 mrt 2014 07:00 #16 door Hotel 317
Beantwoord door Hotel 317 in topic ventilator slaat niet aan
De sensor schoonmaken is niet mogelijk: Het is slechts een bimetaal wat omspringt bij X graden, en na twintig jaar een keer breekt of doorfikt i.v.m. het flinke vermogen wat hij schakelt.

Kosten voor een nieuwe? Volgens Honda een niet te misselijke 58 euro , of aftermarket. Maar dan moet je de oude sensor meenemen naar de brezan, en mijn ervaring met brezan is dat ze weekendonderdelen verkopen: Zelfs nieuwe ruitenwissers begeven het na twee maanden!

Ik heb destijds bij mij het koelsysteem ook chemisch geflushed. Dit i.v.m. ketelsteen, en nare groene drab. Mijn thermostaat was ook compleet weggevreten. Mijn ervaringen met de flush zijn erg positief geweest!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 mrt 2014 12:54 #17 door len_tour
Beantwoord door len_tour in topic ventilator slaat niet aan

Nieuwsgierig naar low-budget aanpak.

Ventilator over contact schakelen; zit daar nadelen aan, anders dat dat ding dan altijd draait?


Je motor komt dan niet op bedrijfstemperatuur en dat is niet echt goed (olie niet op temperatuur, dus dik/speling op onderdelen die uit horen te zetten door de warmte/olieverbruik etc). Wanneer je bedenkt dat de Fan alleen zo nu en dan aanslaat bij normaal gebruik is altijd aan best wel een verschil.

As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 mrt 2014 21:08 #18 door Arjen
Beantwoord door Arjen in topic ventilator slaat niet aan
Eh, je zou die massa draad gewoon kunnen schakelen. Knopje op het stuur of in de kuip, moet je het alleen wel in de gaten houden...

“Never Stop Exploring”

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 mrt 2014 01:03 #19 door len_tour
Beantwoord door len_tour in topic ventilator slaat niet aan

Eh, je zou die massa draad gewoon kunnen schakelen. Knopje op het stuur of in de kuip, moet je het alleen wel in de gaten houden...

Las op adv forum dat meer mensen dit doen voor de zwaardere langzame offroad stukken kun je de fan aanzetten op stukken waar je niet genoeg snelheid maakt voor de rijwind koeling. Ik ga kijken of ik dat kan prutsen, is een fijne backup en lekker op die lastige stukjes singletrack van de MS

As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 mrt 2014 16:20 #20 door jos.
Beantwoord door jos. in topic ventilator slaat niet aan
Even kort een update van de stand van zaken:
Mijn kennis die de Alp even helemaal uitelkaar heeft gehaald voor een grote onderhoudsbeurt meldt: "Beide radiators zitten maar met 1 bout vast, verder nog een losse kabel gevonden die van het chasis is afgebroken, vermoedelijk van de sensor of temperatuurmeter. Oorzaak van de storing is dus waarschijnlijk al bekend....
Tja Alpje heeft al veel eigenaren gehad en al veel meegemaakt. Misschien had ik de Alp beter meteen een grote onderhoudsbeurt kunnen geven na aanschaf. Enfin, in November had ik hem net 1 maandje en al meteen de Limborit gereden in barre omstandigheden. Sterk spul die Alpjes  ;D

Leef alsof elke dag je laatste kan zijn.

TA 1992, BMW GSA 2005

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.101 seconden