ventilator slaat niet aan

06 mrt 2014 21:39 - 07 mrt 2014 09:08 #21 door Ron76
Beantwoord door Ron76 in topic ventilator slaat niet aan
Hoi Jos volgens mij is dat die aarding draad waar ik het over had. De ventilator is via de thermoschakelaar(thermostaat) naar massa geschakeld . Maar dan moet de radiateur wel massa maken.dmv die kabel die je gevonden heb .
In elk geval is het waarschijnlijk opgelost .  ;)

Succes met knutselen

Ronald Holkamp
Africa twin rd 07 2001.
Shadow vlx vt600c 1991.
(Transalp pd 06 1990 verkocht)
(cmx 250 Rebel 1985 (mini bikevoor mij in elk geval) verkocht)
(Intruder vs 750 1991 verkocht)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 mrt 2014 22:25 #22 door jos.
Beantwoord door jos. in topic ventilator slaat niet aan
Ja Ron, moest meteen aan jou antwoord denken.
Is er een snelle manier om straks te testen of de ventilator echt werkt, of is het een kwestie van de bagger opzoeken en de Alp laten "werken".?

Leef alsof elke dag je laatste kan zijn.

TA 1992, BMW GSA 2005

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 mrt 2014 23:13 #23 door Bomba
Beantwoord door Bomba in topic ventilator slaat niet aan
Ik laat hem gewoon een poosje verhoogd stationair draaien. Hij krijgt het vanzelf een keer heet :P en dan zou die vin het moeten gaan doen.

Een motorrijder rijdt ook nooit verkeerd, hooguit een beetje om..... ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 mrt 2014 22:49 - 19 mrt 2014 21:17 #24 door jos.
Beantwoord door jos. in topic ventilator slaat niet aan


.......Ik krijg hierbij hulp van een goede kennis die wat meer technische kijk op de zaken heeft  ;). Als er toch gesleuteld moet worden, dan maar meteen goed  :).

Groet,
Jos


Vandaag de motor opgehaald.
Olie + filter zijn vervangen, nieuwe remblokken + nieuwe bougies. Probleem ventilator niet opgelost, alleen een noodoplossing door ventilator via een schakelaar handmatig aan te zetten.
Op weg naar huis....motor loopt voor geen meter meer, Max 100 op vlakke weg en 80 bergop. En dat bij 7000 toeren... :(. Zitten er dan de foute bougies in?? (kennis wilde geld besparen en heeft er bougies à € 3,75 per stuk ingedraaid ipv €15 per stuk) goed bedoeld, maar waarschijnlijk fout gehandeld.

Een maand geleden viel me op dat de motor ineens op 1 cilinder loopt en toerenteller dan uitviel. Dacht dat misschien de bougies aan vervanging toe waren. Ik heb echter een vermoeden dat de CDI defect is. 1 CDI module is met tape ingewikkeld  :-\

Ik walg er ontzettend van. Ik breng de motor komende week naar een garage om de boel helemaal na te laten kijken. In september ga ik offroad in de Alpen, dan moet ik 100% kunnen vertrouwen op mijn Alpje.

Leef alsof elke dag je laatste kan zijn.

TA 1992, BMW GSA 2005

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 mrt 2014 23:00 #25 door PimW
Beantwoord door PimW in topic ventilator slaat niet aan

Las op adv forum dat meer mensen dit doen voor de zwaardere langzame offroad stukken kun je de fan aanzetten op stukken waar je niet genoeg snelheid maakt voor de rijwind koeling. Ik ga kijken of ik dat kan prutsen, is een fijne backup en lekker op die lastige stukjes singletrack van de MS


Heb je niet echt nodig, de fan slaat vanzelf optijd aan en koelt erg goed.

Ik héb die schakelaar en ook bij hoge temperaturen en kruipsnelheid niet/amper gebruikt.

Max 100 op vlakke weg en 80 bergop. En dat bij 7000 toeren... (...) Een maand geleden viel me op dat de motor ineens op 1 cilinder loopt en toerenteller dan uitviel.


CDI defect, misschien wel beiden. Namelijk wat jij omschrijft met die lage snelheid lijkt ook een CDI te zijn. Echter maar één CDI stuurt de toerenteller aan. Controleer in ieder geval je spanningsregelaar, als die defect is frituur je eventueel nieuwe of test CDI's direkt.
(bougies zijn echter vele malen goedkoper dan CDI's dus dat is geen verkeerd punt om mee te starten!)

Gelukkig is dat het enige zwakke punt van de Transalp, heb je die meteen maar gehad  :-\

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 mrt 2014 23:58 #26 door len_tour
Beantwoord door len_tour in topic ventilator slaat niet aan
Idd ff om pims verhaal bij te staan. Klinkt als CDI en idd check de de spanningsregelaar of installeer een overspanningsbeveiliger. Ik heb het vermoeden dat ik een nieuwe cdi opgefikt heb maar kan dit niet meer controleren. Ik heb toen een digitale CDI er in gezet en gelijk een spannings beveiliging. (rij al twee jaar probleemvrij). Ik kon nl geen probleem meten maar wou safe zitten.

Een zoektochtje op CDI op dit forum geeft je genoeg info. Mijn oude topic: http://www.transalpclub.nl/forum/index.php?topic=8136.msg81249#msg81249

Een dure garage is niet altijd de oplossing een beetje geduld, wat hulp van een techneut en dit forum helpt je vast beter. Ennnnn bougies van 15 euro? Draai ik er niet in, veulst te duur!

Lennert

As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 mrt 2014 07:57 - 19 mrt 2014 21:51 #27 door jos.
Beantwoord door jos. in topic ventilator slaat niet aan
Beste Len en Pim,

Ik geloof best dat jullie gelijk hebben en ik zou jullie raad ook willen opvolgen. Echter mijn probleem is dat ikzelf geen kennis van zaken heb om bijvoorbeeld de spanningsregelaar te controleren. Monteur heeft ook beide CDI units verwisselt om te kijken of de Alp dan beter loopt. Kan dat omwisselen kwaad of maakt dat niet uit? Misschien is het wisselen van CDI wel de oorzaak van het wegvallen in vermogen?

Door mijn gebrek aan techniek ben ik toch genoodzaakt om naar de garage te gaan. Heb de Alp speciaal voor die ene vakantie in september aangeschaft en hij moet het gewoon 100% doen.
Zal wel een dure grap gaan worden...

Groet,
Jos

Leef alsof elke dag je laatste kan zijn.

TA 1992, BMW GSA 2005

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 mrt 2014 09:23 #28 door Arjen
Beantwoord door Arjen in topic ventilator slaat niet aan
Jos, voor mijn Transalp vertrouw ik maar een paar mensen (lees: monteurs of hele goede sleutelaars) die ook actief zijn binnen onze club.

De bougies zou ik me niet heel druk om maken. Een bougie van 15 EUR voor een motor moet haast wel een iridium bougie zijn. Ik draai in mijn eigen alp én die van mijn vrouwtje ook bougies van een paar euro de stuk en die gaan gewoon 10.000km mee (al vervang ik ze meest eerder).

Aanstaande zaterdag ga ik proberen naar één van onze monteurs te gaan in Sprundel. Dit is voor jou niet om de hoek, maar daar heb je wel een enorme bak kennis zitten. Voor mij is het ook een stuk rijden, woon in Nuenen (bij Eindhoven) dus als je wilt kunnen we samen oprijden (vanaf Eindhoven ongeveer 80km snelweg).

In Sprundel kan zonder moeite gecontroleerd worden of je spanningsregelaar nog goed is, kan gekeken worden naar je radiateur en met een beetje geluk ook nog de CDI gecheckt worden. Mijn inschatting is dat de kans groot is dat je aan het eind van de dag op een prima lopende motor naar huis rijdt.

Ik ga vandaag een mailtje sturen of er tijd/ruimte is. Zal het voor jou (vrijblijvend) vragen. Laat me weten of je mee wilt rijden, dan spreken we ergens langs de snelweg af. Stuur een PM, of een berichtje hier op het forum.

Een andere optie is de sleuteldag op 23 maart, dan kan je vast wel mee als introducee (als je nog geen lid bent), maar ik weet even niet of die sleuteldag nog ruimte heeft.

“Never Stop Exploring”

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 mrt 2014 09:42 #29 door PimW
Beantwoord door PimW in topic ventilator slaat niet aan
Door de cdi's om te wisselen en het vermogensverlies zonder lamme toerenteller staat nu fwitelijk vast  dat 1 cdi stuk is.
Ik zou naar een van die knakkers gaan.die arjan beschrijft, zeker als je niet technisch bent.
Want ik vermoed dat jouw cdi's misschien nog rechtop gemonteerd zitten. Daardoor kunnen ze stuk gaan.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 mrt 2014 10:05 #30 door jos.
Beantwoord door jos. in topic ventilator slaat niet aan
Laat zaterdag uitgerekend de verjaardag van mijn vrouw zijn...ik had er graag naar toe gegaan. Om naast een technisch probleem aan de Alp ook nog een relatieprobleem te krijgen gaat me een beetje te ver  :)

@ Arjen: De bougies die hij gekocht heeft kosten E 3,75 p stuk...die van 15 euro waren volgens hem veel te duur voor de Alp. Vandaar dat ik me afvraag of wel de juiste bougie gemonteerd is.
CDI's zitten inderdaad rechtop.

Leef alsof elke dag je laatste kan zijn.

TA 1992, BMW GSA 2005

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 mrt 2014 10:28 #31 door PimW
Beantwoord door PimW in topic ventilator slaat niet aan
Na 1994 zijn ze gemonteerd met een ander rubber. Zo eentje moet je scoren ter voorkoming van meer problemen later :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 mrt 2014 12:17 #32 door len_tour
Beantwoord door len_tour in topic ventilator slaat niet aan
3,75 voor een bougie is een normale prijs voor de standaard bougies voor een transalp. Duurder kan maar de prijs is geen indicatie voor foute bougies. Het type is dat wel er staan nummers en cijfers op en aan de hand daarvan kun je zien of ze bij je motor passen.

Je hebt al eerder gemerkt dat je waarschijnlijk een CDI probleem hebt en dat los je niet op door ze om te wisselen, alleen een nieuwe kan het probleem verhelpen. Je loopt het risico dat je bij een garage de hoofdprijs moet betalen voor een nieuwe (analoge) CDI terwijl je voor dat geld twee digitale kan hebben. Iedereen die een stekker los kan halen en weer vast kan drukken kan de CDI's vervangen. Het ophangrubber vervangen is ook niet moeilijk (wel belangrijk). De spanningsregelaar doormeten is eigenlijk voor de zekerheid. Ik heb het vermoeden dat je wel meer problemen met elektra moet hebben wanneer deze stuk is maar wie weet.

Dan terug naar de Fan.... Die slaat normaal pas aan wanneer de meter bijna op zijn eind staat (alleen bij extreme hitte en/of langzaam kruipdoorsluipdoor). Je monteur heeft dat draadje hopelijk weer braaf aan de aarde gehangen en nu kun je dus de motor stationair laten draaien tot deze aanslaat je hebt wel aardig wat geduld nodig. Dus ook de fan kun je zelf nog even controleren.

Je hebt nog tot september dus tijd genoeg lijkt mij

Lennert

As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 mrt 2014 13:07 #33 door jos.
Beantwoord door jos. in topic ventilator slaat niet aan
Dan zal ik eerst maar eens een nieuw paar CDI's bestellen gaan.
zijn dit de juiste? www.motorbike-shop.de/index.php?a=3716

Op de pagina is een hoop keuze, wil dus vooraf wel weten of ik de juiste bestel.

Leef alsof elke dag je laatste kan zijn.

TA 1992, BMW GSA 2005

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 mrt 2014 13:40 #34 door len_tour
Beantwoord door len_tour in topic ventilator slaat niet aan
In principe zijn ze allemaal goed. De digitale zijn volgens mij wel beter dan de analoge ik heb http://www.motorbike-shop.de/index.php?a=2892&lang=eng die zijn goedkoper dan die jij noemt en werken prima. Ik zou even wachten tot wat meer mensen gelezen en evt gereageerd hebben, meerdere adviezen zijn nl altijd handig  ;)

As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 mrt 2014 17:51 #35 door dropken
Beantwoord door dropken in topic ventilator slaat niet aan
ik had er een kaduuk en heb er toen een analoge bijgekocht, maar achteraf had ik toch liever een set digitale gehad die gaan nml niet zo snel meer kapot en werken net zo goed.
Heb de analoge via een bedrijf in Duitsland gekocht voor €90,= en ik moet zeggen hij werkt perfect.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 mrt 2014 23:53 #36 door jos.
Beantwoord door jos. in topic ventilator slaat niet aan

In principe zijn ze allemaal goed. De digitale zijn volgens mij wel beter dan de analoge ik heb http://www.motorbike-shop.de/index.php?a=2892&lang=eng die zijn goedkoper dan die jij noemt en werken prima. Ik zou even wachten tot wat meer mensen gelezen en evt gereageerd hebben, meerdere adviezen zijn nl altijd handig  ;)

Dit setje heb ik besteld en vandaag ontvangen. Helaas staat het bijbehorende tasje waar de cdi horizontaal in komt te liggen in backorder. Oude cdi's eruit gehaald, nieuwe erin en de Alp loopt weer als vanouds.
Wat wel opvalt is dat de nieuwe cdi's iets breder en iets korter zijn dan de originele. Het originele tasje heb ik wat groter moeten maken door de inwendige strips eruit te snijden. Zodra het nieuwe tasje komt kan de oude in de kliko.

Leef alsof elke dag je laatste kan zijn.

TA 1992, BMW GSA 2005

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 mrt 2014 00:08 #37 door len_tour
Beantwoord door len_tour in topic ventilator slaat niet aan
In principe kun je ze met een tyrap aan elkaar knuppen en met de stekkers richting het achterlicht tegen het luchtfilter aanleggen evt ducktape tegen het rammelen das altijd beter dan de stekkers naar boven laten wijzen!

Die van mij hebben ook geen correct tasje maar zitten wel goed

As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 mrt 2014 09:08 #38 door Ron76
Beantwoord door Ron76 in topic ventilator slaat niet aan
Super dat hij nu weer mooi loopt. Kan je eindelijk van je Alp gaan genieten  :).
.

Ronald Holkamp
Africa twin rd 07 2001.
Shadow vlx vt600c 1991.
(Transalp pd 06 1990 verkocht)
(cmx 250 Rebel 1985 (mini bikevoor mij in elk geval) verkocht)
(Intruder vs 750 1991 verkocht)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.118 seconden