Wegbanden voor een Transalp 650

07 juli 2014 21:56 #21 door snor
Beantwoord door snor in topic Wegbanden voor een Transalp 650
Even een update van deze kant.
Ik heb onder tussen de Continental Trailattack II banden erop liggen.
Ik heb er gok ik nu ongeveer 1000 km mee gereden. Maar ik ben al opzoek naar andere banden.
Ten eerste schudt het stuur nu heel erg. Dat deed ie met de vorige banden ook wel iets. Zeker met de topkoffer erop.
Maar zonder topkoffer en met handen aan het stuur was er niks aan de hand. Als ik nu rij zonder topkoffer en het stuur gewoon vast hou dan schud deze. Dit alles rond de 80 km/u. Laat ik het stuur nu los dan gaat het stuur heviger schudden tot ongeveer 60 km/u.
Dan dooft het langzaam uit. Met topkoffer erop durf ik het stuur niet eens los te laten want dan begint het echt heen en weer te slaan.
Aangezien het met de vorige banden veel minder was ga ik er vanuit dat de banden er nu de schuldige aan zijn dat het heviger is.
Ik heb vorig jaar al nieuwe balhoofdlagers erin laten zetten. Deze zijn ook na gesteld ondertussen. Met de banden spanning heb ik ook geexperimenteerd. Ook dat heeft niks geholpen. Ik wil binnenkort de voorvork nog los halen om de olie te vervangen en er zeker van te zijn dat beide poten de goede hoeveelheid hebben. (ze zijn niet lek dus ik gok dat dat wel goed zit).
Als ik op de motor ga staan en de voorband bekijk tijdens het rijden dan lijkt deze heen en weer te gaan.
Met de motor op de middenstandaard en het voorwiel in de lucht kan ik wel een minimale beweging in de velg zien, maar niet zo hevig als de beweging in de band.

Een ding weet ik niet of dit invloed heeft op dit slingeren. Als ik de achterbrug optil kan ik wat speling voelen in de bovenste bevestiging van de achterschokbreker. Geen idee of dit invloed heeft op de voorkant. Iemand ideeen?

Een andere reden voor mij om naar andere banden te kijken is totaal mijn eigen fout. Ik dacht echt wegbanden te willen. Maar ik rij toch meer over zandwegen dan ik eigenlijk dacht. Dus wil ik toch echt weer banden hebben die wat grover zijn. (metzeler tourance ofzo).

Maar mocht nog iemand en idee hebben over het schudden van het stuur, dan hoor ik het graag. Want dit verziekt de lol in het rijden over de weg behoorlijk.


Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 juli 2014 23:25 - 08 juli 2014 07:35 #22 door Sandra
Beantwoord door Sandra in topic Wegbanden voor een Transalp 650
Hallo, jammer dat jouw ervaring niet zo positief is. Ik heb nu de 3e conti trail attack achterband er al op liggen (2e voorband) en ik kan me niet vinden in negatieve ervaringen. Ik ben erg tevreden en kan als de band warm is erg plat gaan en voel me heel zeker op deze trail attacks!
Zou misschien jouw voorband opnieuw uitgebalanceerd moeten worden doordat  je misschien een stripje/of zo'n aan de spaak geknepen stukje lood bent verloren? Is de velg nog goed? En de spaken, wellicht zinvol om ze allemaal eens na te trekken?
Op de velg van de Transalp PD10 wordt geadviseerd de bandendruk niet hoger op te pompen dan 2,2 bar, hier houden we ons aan ivm met de binnenband.
Hopelijk kom je er uit, succes!

http://img684.imageshack.us[img] img684.imageshack.us

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 juli 2014 23:40 #23 door snor
Beantwoord door snor in topic Wegbanden voor een Transalp 650
Hmm, vreemd. Zo te horen moet deze band het dus wel gewoon goed doen.
Dan zal ik inderdaad eerst eens verder zoeken. Ik ben in elk geval geen balanceer lood verloren. Die zitten er beiden nog op.
Zal het voorwiel er binnenkort eens uithalen en controleren.
Ik bedenk me net dat toen ik het wiel vanavond rond draaide (los van de grond) ik af en toe een slepend geluid hoorde.
Het kwam bij de remmen vandaan. Zou het eventueel een kromme remschijf kunnen zijn die dit soort klachten veroorzaakt?
Want het slepend geluid was niet konstant.
Ga ik ook binnenkort eens even kontroleren.
Heb er geen haast mee want zoveel rij ik niet meer. Maar ik ga er in elk geval mee bezig
Bedankt voor je reactie Sandra.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 juli 2014 00:22 #24 door Sandra
Beantwoord door Sandra in topic Wegbanden voor een Transalp 650
Hou je ons op de hoogte? Ben wel benieuwd naar wat het probleem is/was.....

http://img684.imageshack.us[img] img684.imageshack.us

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 juli 2014 09:41 #25 door snor
Beantwoord door snor in topic Wegbanden voor een Transalp 650
Ik zal hier laten weten wat het is/was.
Dat kan alleen nog wel even duren. Heb niet zo heel veel tijd om met de motor bezig te zijn.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 juli 2014 10:03 #26 door Arjen
Beantwoord door Arjen in topic Wegbanden voor een Transalp 650
Dat je voorrem een beetje sleept, is over het algemeen normaal. Dat je het niet de hele tijd hoort bij het ronddraaien van het wiel kan duiden op een licht kromme remschijf, maar zolang het wiel vrij rond blijft draaien (als je hem een zetje hebt gegeven) zou het in principe binnen de perken moeten blijven en zou je vooral een 'schuddende ervaring' tijdens het remmen moeten krijgen. (dat kan je dus eenvoudig testen).

Mijn eerste ingeving is balancering of een vlak kantje op de band. Van dit laatste heb ik zelf ook (een heel klein beetje) last, maar dat slijt er wel weer uit. Bij mij komt het waarschijnlijk omdat de fiets op de bok, met voorwiel aan de grond, een paar keer het stuur gedraaid is op een grove ondergrond (klinkers met ingebakken grintjes).

Even langs de betere bandenboer en balancering laten checken. Dan kan je ook meteen kijken of de band nog mooi rond is. Een derde mogelijkheid is dat de band er niet goed om zit (niet goed in de velg gezonken). Als de band eraf is, kan je dit ook makkelijk zien, door het lijntje op de band te volgen die langs de velgrand loopt.

“Never Stop Exploring”

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 juli 2014 14:55 #27 door snor
Beantwoord door snor in topic Wegbanden voor een Transalp 650
De voorrem voel ik met remmen niet trillen.

Vlakke kant aan de band en een verkeerd gebalanceerd wiel zou kunnen maar denk ik niet. Want met de oude banden had hij er ook last van. al was het wel in mindere mate.
Ik heb net even snel gekeken of de band goed in de velg ligt. Ook dit lijkt ok te zijn.

Met al die dingen zou een band trouwens omhoog en omlaag moeten trillen. Dus een stuiterend voorwiel. Ik heb juist een heen en weer slaand voorwiel.
Zoals in dit filmpje: (dit is wel een 700 en geen 650 zoals die van mij maar het gaat om het idee)

[youtube]
[/youtube]

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 juli 2014 15:26 #28 door Arjen
Beantwoord door Arjen in topic Wegbanden voor een Transalp 650
Hmm, dat is naar alle waarschijnlijkheid geen effect van balancering of een vlak plekje.

Het kan zijn dat de band gewoon niet mooi rond is over het breedtevlak. Maar ik zou ook even checken wat de staat is van het balhoofd, en afhankelijk van het type of deze wel strak genoeg staat.

Zet de motor met het voorwiel los van de grond. Draai heel voorzichtig met het stuur.
Voel je in deze draaibeweging in het midden een knakje/weerstandje/bobbeltje/zwaar punt of hoe je het noemen wilt dan is je lager ingeslagen en aan vervanging toe.

Pak je voorvork aan de voorzijde onderaan beide poten vast en trek/duw naar voren en naar achteren, hier mag geen speling/tikje oid in zitten. Pas op dat je hem niet van de bok af trekt.

Conische lagers zijn in principe na te stellen om die speling er uit te krijgen, die speling heeft een ENORME invloed op het rijgedrag.
Goed afstellen vergt best wel wat technisch gevoel omdat het erg nauw luistert

“Never Stop Exploring”

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 juli 2014 15:42 #29 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Wegbanden voor een Transalp 650
Ik vraag me af of je met top en zijkoffers rijdt en/of je er gewicht in hebt.

Het effect lijkt heel eg op een verkeerde zwaarte verdeling.
Wanneer ik zij/top koffers monteer heb ik dat effect ook zo rond de 120 km/h.
ook het windscherm kan wat onbalans veroorzaken.  Probeer maar eens een keertje zonder scherm te rijden.

Suc6





PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 juli 2014 16:02 #30 door Arjen
Beantwoord door Arjen in topic Wegbanden voor een Transalp 650

Ik vraag me af of je met top en zijkoffers rijdt en/of je er gewicht in hebt.

Het effect lijkt heel eg op een verkeerde zwaarte verdeling.
Wanneer ik zij/top koffers monteer heb ik dat effect ook zo rond de 120 km/h.


Eens, heb ik ook eens aan den lijve ondervonden. Maar dan blijft het balhoofd toch wel een onderwerp, want een beetje slechte afstelling zal dit slingeren flink vergroten...

Topic nog eens nagelezen, balhoofdlagers al vervangen en nagesteld. Dat kan het dus niet zijn. Ook belasting door topkoffer staat beschreven en dat het zonder topkoffer ook is.

Die speling op voorwiel en achterbrug hoort volgens mij niet. De combinatie kan als ik er zo over nadenk best vervelende effecten geven. Zou daar eens naar laten kijken door een kenner. Zitten al je spaken wel goed vast in het voorwiel?

“Never Stop Exploring”

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 juli 2014 17:35 #31 door snor
Beantwoord door snor in topic Wegbanden voor een Transalp 650
Balhoofd is vorig jaar vervangen.
En ik rij zonder zijkoffers maar soms wel met topkoffer. Dan is het schudden nog heviger. Maar ook zonder topkoffer voel ik het stuur in mijn handen bewegen rond de 80 km/u.
Het windscherm is een orgineel scherm.


Die speling bij de achterschokbreker zit in het bovenste montage punt.
Of mijn spaken goed vast zitten kan ik niet beoordelen. Ze Zitten allemaal vast, maar of ze ook allemaal goed gespannen zijn weet ik dus niet.

Ik denk dat ik dan toch een keer naar een zaak moet die er meer vanaf weet want ik ben bijna door mijn mogelijkheden heen.

Wat ik trouwens ergens anders nog las was dat de achterschokbreker teveel voorspanning kan hebben waar door de motor te veel op zijn kop komt te staan. Ik heb dit echter nog nooit versteld en heb dus geen idee hoe die normaal moet staan. Is ook erg moeilijk te zien trouwens. Maar dat bekijk ik een keer goed als ik de schokbreker eruit heb gehaald.
Heb ik nog wel een vraagje. Ik heb gecontroleerd of er nog wel olie in de voorvork zat. Dat zat er in. Of het de goede hoeveelheid was moet ik later nog even bekijken. Maar wat mij opviel was dat de voorvork geen voorspanning heeft. De doppen boven op de vorkpoten kon ik zonder de veer in te moeten drukken monteren en met de hand voor een groot deel vast draaien. Moet er op de voorveren geen bus zitten ofzo om de veer onder spanning te zetten?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 juli 2014 14:32 #32 door snor
Beantwoord door snor in topic Wegbanden voor een Transalp 650
Hoi,

Ik ga door het stof, en niet op de transalp door het stof.
Nee op mijn knieen dor het stof.
Ik heb dus een mega blunder begaan. Zoals hiervoor te lezen heb ik vreselijk veel lat van een slingerend stuur.
Veel mensen hebben al oplossingen daarvoor aangedragen.
Ik heb zelf verder op het net veel gelezen over Shimmy.
Een aantal dingen die voorgesteld werden konden door een simpele controlle weggestreept worden.
Andere komt wat meer werk bij kijken. En aangezien ik buiten moet sleutelen kan ik niet elk moment met de motor bezig.
Ik wilde binnenkort een aantal dingen nogmaals controleren. Ik wil het balhoofd los halen en de voorvork. De voorvork wil ik voorzien van nieuwe olie zodat dat goed zit alsmede het niveau. Het balhoofd lager nogmaals controleren en eventueel bijstellen.
Maar voor dat ik de heleboel los ging halen heb ik nogmaals aan zowel voor als achterwiel getrokken en gewiebeld om speling te ontdekken. Voorwiel, niks
Achterwiel.... hmmm. Die voelt zacht aan.
eens even de bandenspanningsmeter pakken.
WHOOOOTTT. 1.5 bar in de achterband en in de voorband 1.8 bar.
Meteen de banden op gepompt en beide even op 2.5 bar gezet. En meteen ook even een stukje rijden.
En ja hoor. het wiebelen van het stuur is een stuk minder. weer op niveau zoals het was met de oude banden.
het is dus nog niet helemaal weg. Maar wat voelde ik me dom zeg.
Banden spanning is toch iets wat je als eerste zou checken.
Volgens ij maak ik nu wel aanspraak op de titel "prutser van de maand".

Heb ik nu dan wel het probleem van het luchtverlies in de banden. Bij montage van de nieuwe banden werd me gezegd dat de binnenbanden nog goed waren. Dus die zijn niet vervangen. En ik weet zeer dat de banden toen ik ze terug kreeg op spanning waren. Controleer ik altijd want bij de motor zaak pompen ze die dingen achterlijk hard op.
Ben dus bang dat er nu wel nieuw in moeten. Maar nu weet ik in elk geval wat de ergste boosdoener was.
Neemt niet weg dat ik de olie in de voorvork nog wel een keer ga vervangen want zoals gezegd is het nog niet helemaal weg. Maar als ik nu 1 vinger aan het stuur hou is het al verdwenen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 juli 2014 16:52 #33 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Wegbanden voor een Transalp 650

Maar als ik nu 1 vinger aan het stuur hou is het al verdwenen.


Als ik jou was zou ik er toch een paar meer gebruiken.

;)


En omdat je er zo aardig om vraagt.

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 juli 2014 17:15 #34 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Wegbanden voor een Transalp 650
Ik kan uit het topic niet helemaal terughalen wanneer je de banden hebt laten monteren, maar als dat bijv al 2 maanden geleden is, en je hebt tussentijds niet gecontroleerd/opgepompt, vind ik het eigenlijk nog helemaal niet zo gek als ze nu op 1,5 bar staan  :-\

Iedere band verliest na verloop van tijd zijn lucht vanwege poreusheid van het rubber, maar ook een ventiel kan lekken.

Dus nieuwe binnenbanden is niet altijd een garantie dat de boel eeuwig op druk blijft staan  ;)

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / TA 750 ‘24 / R80G/S ‘85

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 juli 2014 17:27 #35 door snor
Beantwoord door snor in topic Wegbanden voor een Transalp 650
Ik heb ze er vanaf begin mei opzitten. En ik zou zweren dat ze toen goed waren.
Echter nu ik mijn manometer bekijken zou het best kunnen dat ik mij in schaal verdeling heb vergist.
psi ipv bar. Maar dan nog zouden de banden lucht verloren hebben. Alleen niet zo extreem.
Ik ga in elk geval de druk beter in de gaten houden.
Verliezen binnenbanden eerder druk dan tubeless banden?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 juli 2014 20:21 #36 door snor
Beantwoord door snor in topic Wegbanden voor een Transalp 650
Ik ben net terug van een ritje. Ik heb diverse bandenspanningen geprobeerd.
Hij lijkt het best te rijden met 2 bar voor en 2.5 bar achter. Al blijft ie rond de 80 km/u wiebelig.
Wat me tijdens het rijden wel opviel is dat de achterband behoorlijk warm wordt.
Toen ik thuis kwam heb ik het gemeten en kwam uit op 42 graden.
De druk veranderd daardoor ook. Want toen ik met een warme band nogmaals de spanning mat kwam ik uit op 2.9 bar. Dus een stijging van 0.4 bar.
De voorband blijft veel koeler. Deze werd hooguit lauw.
Is dit normaal ?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 juli 2014 22:40 #37 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Wegbanden voor een Transalp 650
Kan ook worden veroorzaakt door het feit dat het achterwiel niet helemaal recht tussen de achter brug zit en op die manier dus meer zijwaartse wrijving t.o.v. het asfalt heeft.
Dit zou ook een stukje onstabiliteit kunnen veroorzaken.
Dat de bandenspanning oploopt tot 2,9 bar heb ik in elk geval nog nooit ervaren.
En gebruikte binnenband monteren is bijna vloeken in de bandenkerk.
Een binnenband zet zich naar de buitenband en wanneer je alleen  een nieuwe buitenband monteerd kunnen er vouwen ontstaan die uiteindelijk een lekkage veroorzaakt.

Op je vraag of tubeless eerder druk verliezen :
Ja, wanneer er oneffenheden/vuil aan de binnenkant van de velg zitten, of de band is niet goed gemonteerd.
ook door de genoemde zijwaartse wrijving kan een tubeless zelfs spontaan ineens leeglopen. In dat geval moet de druk wel laag zijn.

Maar datzelfde kan ook met een binnenband gebeuren. Denk maar aan de corrosie van de alu velg van een transalp, waarbij scherpe schilfers de binnenband verwoest.
Als hij poreus is, of zoals Headless al aangeeft bij het ventiel.
Een spijker is in elk geval voor alle banden funest.

Zoals al aangegeven in dit topic, laat een banden specialist ( Ad Mies of Hans Schaap)  er eens naar kijken.
Jou geval is er een van oorzaken uitsluiten zoals je zelf al opmerkt.
Ik ben ervan overtuigd dat de oorzaak wordt gevonden.

Groeten

Oldie





PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 juli 2014 15:25 #38 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Wegbanden voor een Transalp 650
Misschien een tikkie kort door de bocht Marien, om te stellen dat je ALTIJD een nieuwe binnenband moet monteren bij een nieuwe buitenband  :-\

Een specialist (Ad of Hans in ons geval  ;)) kan beoordelen of het verstandig is om de oude binnenband weer opnieuw te gebruiken  :)
Aan de andere kant kost een nieuwe je ook de kop niet, dat is waar  8)

Grtz,
René

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / TA 750 ‘24 / R80G/S ‘85

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 juli 2014 10:11 #39 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Wegbanden voor een Transalp 650

tikkie kort door de bocht

Helemaal mee eens, maar/en het is ook een beetje afhankelijk van wat je binnenband heeft meegemaakt.
Hoe oud hij is en of dezelfde buitenband wordt gemonteerd.
Ik neem in elk geval dat risico niet.
Bij een lange tocht neem ik de gebruikte binnenband dan wel mee als reserve.

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 juli 2014 22:24 #40 door snor
Beantwoord door snor in topic Wegbanden voor een Transalp 650
En vanavond weer een stukje gereden (heb nu al meer gereden in de afgelopen twee weken dan het hele jaar ervoor :P )
Het schudden van het stuur is nog niet weg. Het is al wel een stuk minder. Als ik nu bij 80 km/u het stuur loslaat gaat deze wel schudden maar binnen de perken. En eenmaal onder de 70 verdwijnt het schudden langzaam.
Maar ik voel het nog steeds ook met handen aan het stuur.
Dus ik ben verder op onderzoek uit gegaan. Staand op de voetsteunen en naar het voorwiel kijkend tijdens het rijden lijkt de band te slingeren. (bij lage snelheid, dus het stuur slingert dan nog niet) Thuis aangekomen heb ik de motor zo neer gezet dat het voorwiel los is van de grond. Ik ben er recht voor gaan zitten en heb het wiel een zetje gegeven.
De band slingert inderdaad. Maar er zit ook een hele lichte slag in de velg. Het lijkt echter wel dat de slag in de band een stuk erger is dan de slag in de velg. Maar het is moeilijk om te zien. En ik heb natuurlijk geen meetapparatuur om dit te meten. Dus ik denk dat ik binnenkort het wiel er maar eens uit haal en naar een specialist breng die dit wel kan meten/zien.
Weet iemand een adres daarvoor in de omgeving apeldoorn?

Ik heb trouwens ook nog even de banden spanning gecontroleerd. Omdat deze afgelopen week zo opliep en de band zo warm werd.
Ik heb nu aan een rustig tempo rondgetoerd (rond de 70 km/u over dijkweggetjes en 80 a 90 over de provinciale weg.) De band wel dit keer wel warm (natuurlijk) maar lang niet zo warm als eerder. En de banden spanning is ook minder opgelopen. Van 2.43 koud naar 2.5 warm. Wat mij redelijk normaal lijkt. Blijkbaar heb ik de vorige rit iets te enthousiast gereden :P.

Heb ik nog een vraagje voor mensen met een Transalp 650. als deze op de zijstandaard staat. Is de achterkant dan een stukje ingeveerd en kun je hem dus iets uit de  achter veer trekken? Of is deze dan al maximaal uitgeveerd?

De zoektocht gaat verder.
Iedereen bedankt overigens voor alle reakties en mogelijke oplossingen. Wordt zeer gewaardeerd.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.176 seconden