Achterste klepdekselpakking Transalp 600 vervangen, moet het blok dan los?

27 mei 2014 19:46 #1 door jeroenh
Kom er via de zoekfunctie niet uit, staan verschillende adviezen op het forum over een lekkende achterste klepdekselpakking van een XL600V.
Is een nieuwe pakking er tussen te krijgen zonder dat het blok uit het frame moet? 
Zit bij mijn motor nu vloeibare pakking tussen, maar om het goed te hebben wil ik eigenlijk die pakking vervangen, mits dit een beetje te doen is.  Deksel gaat niet over de kop heen, voor zover ik kan zien, of is er een trucje voor?

XL600V '88 / XL500R '84/ XL125R '84/ XT500 '83/ XT500 '78/ CX 500 '78

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 mei 2014 20:35 #2 door Miquel
Bij mijn africa twin is deze te vervangen zonder uitbouw van het blok. Bij een transalp moet dat ook kunnen.

Miquel was TWINDRIVER
Lid vanaf 2005 tot 2015



Transalp 600
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 mei 2014 20:49 - 27 mei 2014 23:23 #3 door Waffie
ondanks dat mijn voorganger  zo stellig is dat het zou moeten lukken moet ik hem helaas teleur stellen.

het achterste kleppendeksel is niet te verwijderen zonder het motorblok te verwijderen.

je kunt wel het deksel voldoende omhoog halen

je kunt dan de pakking vet vrij maken en er een laagje siliconen kit op leggen zodat de afdichting weer wat herstelt

vervanging is dan wel beter maar weegt vaak nog niet op tegen de tijd die je er mee bezig bent

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 mei 2014 21:34 #4 door Miquel
Oeps, sorry :-[
Nadat ik mijn eigen geposte foto terug zie dan zit er ook wel erg weinig ruimte tussen het kleppendeksel en het frame.

Miquel was TWINDRIVER
Lid vanaf 2005 tot 2015



Transalp 600

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 juli 2014 21:22 #5 door ta89
De mijne begint ook wat te lekken na 24 jaren, als ik dit zo lees laat ik het maar zo.
Haha misschien toch maar eens tijd voor een iets jongere alp  ;)

Transalp pd 10 2000 50th anniversary model
Moto Guzzi California 3 met zijspan ‘89

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 juli 2014 10:07 #6 door Waffie
het optillen en opnieuw aanbrengen van een siliconen pakking  werkt ruim voldoende

lekken laat zo'n smerigheid achter

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 juli 2014 14:13 #7 door ta89
ok thanx Ad,

dat maar eens proberen dan.

moet dan de silliconen pakking aan beide zijden of aleen de bovenzijde?

Transalp pd 10 2000 50th anniversary model
Moto Guzzi California 3 met zijspan ‘89

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 juli 2014 19:34 #8 door Waffie
beiden zijden goed ontvetten en 1 zijde licht in smeren meestal de metaal zijde

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 juli 2014 19:54 - 22 juli 2014 20:40 #9 door ta89
? Metaalzijde

Wat bedoel je daarmee?
Zijde van de cilinderkop of klepdekselzijde.
Stomme vraag misschien,
Maar Heb alleen ervaring met cb blokjes, een alp blok nog nooit geen problemen mee gehad vandaar.
En moet dan gehele pakking dus rondom voorzien worden van vloeibare pakking?
Volgens mij kun je rondom op sommige punten er heel slecht bij komen.

Peter

Transalp pd 10 2000 50th anniversary model
Moto Guzzi California 3 met zijspan ‘89

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 juli 2014 22:36 #10 door stijnstijn
Ik heb het wel voor elkaar gekregen je moet daarvoor wel wat meer demonteren, carburateurs enzo, maar het is zeker wel te doen.

Honda XL600V Transalp '96

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 juli 2014 22:39 #11 door Waffie
je kunt het deksel een beetje lichten en  je smeert het goedje op de alu rand  van de cylinderkop (dus metaal zijde)

moeilijk  eh ja maar ik heb ook niet gezegd dat het eevoudig zou zijn en ja de gehele rand

wil je makkelijk dat doe je er niets aan ..af en toe wat meer wassen en wat olie bijvullen al lijkt het lekken heel wat

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 juli 2014 18:35 #12 door Johan_58
Volgens het haynes service & repair manual moet het wel kunnen met het blok in het frame.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 juli 2014 18:47 #13 door PimW

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 juli 2014 19:53 #14 door thedennman
Ok

voor de duidelijkheid kan de pakking er wel tussen uit.? En deksel laten zitten/omhoog en dan nieuwe dr tussen...?.? Beetje onduidelijk nog steeds op deze manier.

bvd en mvg

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 juli 2014 22:39 #15 door The Headless Horseman
Ik heb het nooit geprobeerd Dennis, maar als ik zie hoe ver je het kleppendeksel opgetild krijgt lijkt het me nog best lastig om de pakking er tussenuit te wurmen en de nieuwe er weer netjes in  :-\

Ik zou voor makkelijk en proper werken het blok er 'effe' uithalen denk ik!

Je moet sowieso al best veel losmaken, die paar extra waterslangen en kabeltjes is dan ook het werk niet meer.
Tevens een mooie gelegenheid om alles weer goed schoon te maken, boutjes, assen ed weer netjes in te vetten enzo  8)

Grtz,
René

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / R80G/S ‘85 / G310GS ‘17

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 juli 2014 20:27 #16 door Zijspan
Ook ik heb inmiddels alweer een aantal jaren terug de achterste klepdekselpakking vervangen van mijn TA 600 uit '87. Het lukt niet om het deksel te verwijderen maar je kunt het wel omhoog halen. Dit komt omdat er dit buisje in de weg zit. De pakking moet dan wel over een buisje heen. Maar met wat gevoel lukt dat prima, zelfs zonder de carburateurs te verwijderen. Gewoon doen en geen haast hebben. Je moet wel dunne vingers hebben. Succes.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 juli 2014 00:35 #17 door Waffie
de originel pakking zit in het kleppendeksel gekleed met curil T

na het verwijderen van de pakking blijven er esten achter waardoor een nieuwe pakking niet mooi aan sluit

en schoonmaken is zeer lastig omdat alle resten dan direct in je cylinder kop vallen,

maar toch hoop ik dat het je lukt

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 juli 2014 00:46 #18 door Bikkel

de originel pakking zit in het kleppendeksel gekleed met curil T

na het verwijderen van de pakking blijven er esten achter waardoor een nieuwe pakking niet mooi aan sluit

en schoonmaken is zeer lastig omdat alle resten dan direct in je cylinder kop vallen,

maar toch hoop ik dat het je lukt


Ad sommige mensen zijn horende DOOF, ze willen het gewoon niet horen, laat ze toch als ze zo eigenwijs zijn, zou ik zeggen pruts lekker verder

NUNCAUT NUNQUAM
DÉ OPPRESSO LIBER
mobiel@cnf-computers.eu

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 dec 2016 19:46 #19 door Floris
Onlangs heb ik de pakkingen van de klepdeksels vervangen (TA 1987). Als je alles eromheen weghaalt, dan kan de achterste klepdeksel probleemloos eraf. Zie bijgaande foto als bewijs.

Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 dec 2016 20:30 - 26 dec 2016 20:33 #20 door Waffie
  ;) jij bent goed bezig,

Maar ik wil je zeker niet afvallen maar je hebt bijna alles verwijderd  dus danig dat  je op  6 bouten na het motorblok  er ook naast had kunnen zetten
Op zich niet mis mee want ik zie  dat je de waterpijpjes hebt verwijderd, de carburateurs, de bobines, de uitlaat  etc
En als je dit alles gedaan hebt enkel en alleen om de kleppen deksel pakking te vernieuwen.
Tja...
zeg maar  zeer groot onderhoud want  het stelt je wel in staat om alles in 1 x groots aan te pakken.

Laat ieder voor zich zelf bepalen of men al die moeite voor een lekkende pakking wilt ervaren.

Leervol is het wel maar voor de gemiddelde sleutelaar een zeer flinke klus

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.135 seconden