Prolink lager kapot / verrot.

27 feb 2015 00:24 - 01 mrt 2015 12:33 #1 door PietFolkertsma
Prolink lager kapot / verrot. werd gestart door PietFolkertsma
Omdat ik niet een nieuw topic wil openen, heb ik de titel even aangepast.

Ik heb deze week net een transalp gekocht, 1992.  en vandaag zou ik even de prolink smeren/ controleren.
Hellaas is er 1 naaldlager en bus compleet verrot... de naaldlagers vielen er allemaal uit.
Is dit te repareren? met een nieuw naaldlager en bus? of is dat niet mogelijk?
en is een tweedhands driekhoekje een betere optie?
alleen het driehoekje is kapot.



Hallo,

Ik ga mijn transalp een andere kleur geven, en vroeg me af of het voorste stuk platic + koplamp van het nieuwere model ook op een transalp van 1992 past.
Ik vindt het er een stuk moderner uit zien, en als ik toch moet spuiten...

Groeten

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 feb 2015 08:54 #2 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Prolink lager kapot / verrot.
Ik denk dat dat kan maar:

ik ga ervanuit dat je nu een vlakke ''rechthoekige''koplamp hebt? Je moet dan de koplamp vervangen maar ook het bevestigings frame tussenlamp/kuip en het balhoofd is anders. Zelf niet uitgeprobeerd maar ik vermoed dat je die zult moeten vervangen.

Of de teller units gelijk zijn durf ik niet te zeggen.

Als je dat wilt kan ik wel een paar plaatjes van mijn koplampframe maken, die ligt nu toch naast de motor.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 feb 2015 09:16 #3 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Prolink lager kapot / verrot.
En ik heb de noodzakelijke onderdelen daarvoor zoals gewei, koplamp enz.

Bij interesse stuur een pm

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 feb 2015 13:00 #4 door Mirko
Beantwoord door Mirko in topic Prolink lager kapot / verrot.

En ik heb de noodzakelijke onderdelen daarvoor zoals gewei, koplamp enz.

Bij interesse stuur een pm


Hoe groot is die schuur van jou? ;-)

2x Transalp XL 600
Yamaha XJR 1300

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 feb 2015 16:31 #5 door PietFolkertsma
Beantwoord door PietFolkertsma in topic Prolink lager kapot / verrot.
Hmm, ja het dasboard kan wel eens moeiijk worden als het anders is.

Koplamp, frame en plastic vervangen is opzich zo klaar.
Want de zijkappen zullen wel gewoon passen toch?
en wat bedoel je met ander balhoofd?

Als er veel moet worden uitgewisseld is de lol er af, en kost het waarschijnlijk nogal wat aan onderdelen.
Is maar een oude transalp, die voornamelijk voor vakantie en woon werk is.

Kon ook op google niks vinden van mensen die het al hadden gedaan.

Iemand een goed adress voor transalp stickers?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 feb 2015 16:59 #6 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Prolink lager kapot / verrot.
mijn excuses

je het kan

benodigd 
het gewei incl subgewei voor de teller

een andere voorkuip incl koplamp

en ja ik heb het gedaan incl dubbele remschijf

en er weer afgehaald omdat de oude kuip toch net wat stoerder was

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 feb 2015 22:23 #7 door PietFolkertsma
Beantwoord door PietFolkertsma in topic Prolink lager kapot / verrot.
Oke, viel het wat mee om het te doen?
Alleen de voorkuip? of ook de zijkappen? tussen de tank en lamp zegmaar.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 feb 2015 00:15 - 28 feb 2015 20:47 #8 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Prolink lager kapot / verrot.
zijkappen zijn het zelfde

oja

het binnenscherm ook vervangen voor een exemplaar van 1994 of jonger

maw

het is goed te doen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 feb 2015 10:17 #9 door PietFolkertsma
Beantwoord door PietFolkertsma in topic Prolink lager kapot / verrot.
Oke bedankt, ik weet genoeg.

Maar nu we toch bezig zijn, iemand ervaring met de givi valbeugels?
Ze staan op marktplaats voor 87euro, inclusief verzenden.
Zou dit goedkoop, duurkoop zijn?
en michien beter tweedehands? en dan welk merk?
ik wil de sterke beugels.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 feb 2015 11:06 #10 door Mirko
Beantwoord door Mirko in topic Prolink lager kapot / verrot.
Goede vraag
Ik had ze ook gezien en heb dezelfde vraag

2x Transalp XL 600
Yamaha XJR 1300

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 feb 2015 17:12 #11 door Sandra
Beantwoord door Sandra in topic Prolink lager kapot / verrot.
Ik heb Givi beugels die goed hun werk doen, heb het vorig jaar uitgeprobeerd toen ik op een zandpad ineens in de gladde zone kwam... ::)

http://img684.imageshack.us[img] img684.imageshack.us

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 feb 2015 17:37 #12 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Prolink lager kapot / verrot.

Iemand een goed adres voor Transalp stickers?


www.autocollants-moto.fr/kit-autocollant...a-transalp-600v.html

Voor de stickers.
Voor de rest neem ik wel contact op met je

het binnen scherm ook


Maar binnen scherm is de voorzijde van een Transalp na 1994 langer.
Past dus niet

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 mrt 2015 10:43 #13 door PietFolkertsma
Beantwoord door PietFolkertsma in topic Prolink lager kapot / verrot.
Bedankt!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 mrt 2015 14:45 #14 door PietFolkertsma
Beantwoord door PietFolkertsma in topic Prolink lager kapot / verrot.
update over de naaldlager.

Heb met moeite de oude lagers eruit gekregen.
Heb op de draaibank een busje gedraait, en vervolgens met een grote hamer met grof geweld de lagerbussen eruit geramd.
En was ook nog in staat om de lager mater af te lezen.
HVS 17,5 x 24,5 x 22 staat erop.
En de keering is 17,5 x 26 x 5 denk ik. maar dat kon ik niet aflezen van de keering.

Iemand een tip voor het terug plaatsen van het nieuwe lager straks??  prolink verwarmen? en dan het lager in de koelkast?
Of zou het verwarmen niet nodig zijn?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 mrt 2015 14:53 #15 door PietFolkertsma
Beantwoord door PietFolkertsma in topic Prolink lager kapot / verrot.
Ik kan op internet geen complete set vinden, met 2 naaldlagers, 2 keeringen en een nieuwe bus.
Iemand enig idee waar dat te bestellen is?

Gr Piet.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 mrt 2015 17:08 #16 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Prolink lager kapot / verrot.
Ik heb nog een prolink liggen, maar daar was 1 bus van vastgeroest aan de bout die er doorheen zat.
Ik heb die doorgeslepen.
De naaldlagers zijn nog helemaal goed.
Dus als je de langste bus nog hebt, zou je die kunnen gebruiken.



PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 mrt 2015 17:12 #17 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Prolink lager kapot / verrot.
je hebt eigenlijk 2 problemen

de lagers zijn origineel duur maar daar is after market voor (in engeland te bestellen )  echter de stalen bus zul je ook moeten vervangen

andere oplossing

polymeer op maat draaien en erin persen en  als lager en de bus rondslijpen zodat ze weer mooi rond is(afdraaien gaat niet want ze is veel te hard.

uitbesteden kan ook maar reken op ca 100 euri herstelkosten

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 mrt 2015 17:29 #18 door Mirko
Beantwoord door Mirko in topic Prolink lager kapot / verrot.
Je kan ook een komplete prolink op e-bay kopen (miss zelfs wel op marktplaats)

2x Transalp XL 600
Yamaha XJR 1300

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 mrt 2015 18:50 - 01 mrt 2015 23:42 #19 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Prolink lager kapot / verrot.
dit betreffende onderdeel is het meest verwaarloosde onderdeel aan de motorfiets

Ik heb al veel clubmotoren van dicht bij gezien en  geen enkele eigenaar heeft mij uit zich zelf gevraagd dit kwetsbare onderdeel te controleren of te smeren

en je komt er pas achter als je het moet demonteren
en als ze dan vast geroest is kennen we maar 1 oplossing

de slijptol

Zodoende  zou ik persoonlijk ieder gebruikte pro-link grondig nakijken en geen vertrouwen hebben met de gedachte.. het zal wel goed zijn

het onderdeel kost ca bijna 300 euri nieuw en voor die centjes mag je best wat zuinigheid  erop verwachten

hou dit in gedachten :(

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 mrt 2015 19:46 #20 door PietFolkertsma
Beantwoord door PietFolkertsma in topic Prolink lager kapot / verrot.
Bedankt voor de reacties.

Orginele kitjes zijn inderdaad harstikke duur, en dat is het eigenlijk niet waard.
Ik kan voor 46euro uit engeland twee lagers thuis laten komen. maar dat is nog zonder keeringen en bus.
keeringen zullen niet heel duur zijn, en bus zou ik zelf kunnen draaien.
Of zou dat speciaal ijzer zijn?

De prolink van Marien is ook een optie, maar ik denk niet dat je die lagers er uit kunt krijgen.  temeeste niet als je ze heel wilt houden.
beste optie zal waarschijnlijk tweedehands zijn.
want polymeer lijkt mij ook wat een tijdelijke optie.
beste zal dan waarschijnlijk een goede tweedehands zijn. want nieuwe lagers zijn wel erg duur..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.117 seconden