xl600 houd in.

08 mrt 2015 20:05 #21 door Mirko
Beantwoord door Mirko in topic xl600 houd in.
Klinkt als een ontstekingskwestie, maar dat is natuurlijk altijd moeilijk te zeggen van afstand.

2x Transalp XL 600
Yamaha XJR 1300

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 mrt 2015 16:47 #22 door eerde jan
Beantwoord door eerde jan in topic xl600 houd in.
Heb even 2 bougies eruit gehaald.
zie foto.
links is cilinder achter en rechts is voor.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 mrt 2015 19:13 #23 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic xl600 houd in.
Dat knallen duid op onverbrande benzine in de uitlaat :-\
Wat je uit dat kleurverschil van die bougies moet halen weet ik niet, maar daar komt vast een reactie op  :)

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / TA 750 ‘24 / R80G/S ‘85

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 mrt 2015 19:35 #24 door Mirko
Beantwoord door Mirko in topic xl600 houd in.

Heb even 2 bougies eruit gehaald.
zie foto.
links is cilinder achter en rechts is voor.


links is vrij normaal.
Rechts niet. Te veel brandstof/te weinig lucht ofwel mengsel te rijk.  Kan in carburatie zitten, maar ook in luchttoevoer, maar kan ook zijn datdeze cilinder niet goed ontsteekt. Dus ontstekingskwestie. Kan ook de bougie zelf zijn. Als je ze omwisseld en een stukje gaat rijden weet je dat laatste snel genoeg.

2x Transalp XL 600
Yamaha XJR 1300

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 mrt 2015 19:36 #25 door eerde jan
Beantwoord door eerde jan in topic xl600 houd in.

Dat knallen duid op onverbrande benzine in de uitlaat :-\
Wat je uit dat kleurverschil van die bougies moet halen weet ik niet, maar daar komt vast een reactie op  :)

Haha ja zover was ik ook ja.
Of het kan valse lucht zijn natuurlijk.
En heb het idee dat de motor te weinig lucht krijgt omdat ik vanmiddag zonder
zijkap heb gereden en dan pakt hij na mijn idee goed op.
Maar dit heb ik gemerkt met een heel klein rondje dus op de lange afstand weet ik het niet.
De reacties op de bougies wacht ik nog ff op.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 mrt 2015 20:42 #26 door len_tour
Beantwoord door len_tour in topic xl600 houd in.
Wacht nog ff meer reacties af maar ik denk dat de carbs toch beter kunnen. Voorste cil is volgens mij aan de witte kant en zou ik liever iets donkerder/bruiner zien. De achterste is te zwart maar niet vreselijk schokkend.

Voordat je echt wat aan de bougies kan zien moet je een goeie referentie van hoe de motor nu loopt. hebben. Ofwel ga met nieuwe bougies rijden of maak ze een beetje schoon.

De achterste cilinder schijnt vanuit de fabriek rijker te lopen dan de voorste omdat de achterste het warmst wordt, xtra benzine werkt koelend. Verschil hoort er dus wel een beetje te zijn.

Knallen kan allerlei oorzaken hebben, zowel een arm als rijk mengsel. Hierop doorbordurend (speculatie) kan het zijn dat de voorste cil een beetje arm loopt en dat het normale ploffen bij gas dicht erger wordt. Bij gas dicht krijg je volgens mij geplof door een arm mengsel.

Anyway wacht op de rest vd geleerden!

As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 mrt 2015 22:20 - 09 mrt 2015 22:26 #27 door kees
Beantwoord door kees in topic xl600 houd in.

Wacht nog ff meer reacties af maar ik denk dat de carbs toch beter kunnen. Voorste cil is volgens mij aan de witte kant en zou ik liever iets donkerder/bruiner zien. De achterste is te zwart maar niet vreselijk schokkend.

Voordat je echt wat aan de bougies kan zien moet je een goeie referentie van hoe de motor nu loopt. hebben. Ofwel ga met nieuwe bougies rijden of maak ze een beetje schoon.

De achterste cilinder schijnt vanuit de fabriek rijker te lopen dan de voorste omdat de achterste het warmst wordt, xtra benzine werkt koelend. Verschil hoort er dus wel een beetje te zijn.

Knallen kan allerlei oorzaken hebben, zowel een arm als rijk mengsel. Hierop doorbordurend (speculatie) kan het zijn dat de voorste cil een beetje arm loopt en dat het normale ploffen bij gas dicht erger wordt. Bij gas dicht krijg je volgens mij geplof door een arm mengsel.

Anyway wacht op de rest vd geleerden!


Alles aan wat Lennert hier oppert klopt wel, behalve dat hij de bougies verwisselt.

Die voorste bougie is i.d.d. wat donker, die achterste absoluut te wit. Dit duidt op een te arm mengsel en daarmee wat te warme ontbranding.

Een koele cylinder (voor) kun je een wat armer mengsel geven om zo de gewenste bedrijfstemperatuur te bereiken. Achter is dat andersom, die warmere cylinder krijgt een wat rijker mengsel om een gelijke bedrijfstemperatuur te bereiken.

Het bruine residu op het porcelijn, wat een juiste bedrijfstemperatuur/mengselverhouding aangeeft, hoort op beide cylinders min of meer gelijk te zijn en de gehele porceleinen kegel te omvatten, hoewel een iets donkerder bougie van de achterste cylinder wel wordt geaccepteerd. Zwart is te rijk.

Van welke cylinder was die foto met dat verschoven membraan?
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 mrt 2015 22:29 #28 door eerde jan
Beantwoord door eerde jan in topic xl600 houd in.
Dat verschoven membraam was van de achterste cilinder.
Maar haal ik het juiste mengsel met alleen de carbs te synchroniseren?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 mrt 2015 23:20 #29 door len_tour
Beantwoord door len_tour in topic xl600 houd in.

Dat verschoven membraam was van de achterste cilinder.
Maar haal ik het juiste mengsel met alleen de carbs te synchroniseren?

Sorry voor  mijn verwarring in de bougies. Synchroniseren zou een hoop uit kunnen maken maar garanties zijn er niet.

In principe zorgt de stationair (verstelbare) sproeier voor een deel van het mengsel (synchronisatie heeft geen invloed dan volgens mij) en wanneer je gas geeft is het enige wat te stellen is de synchronisatie. Je hebt nieuwe gasnaalden (bij het membraam toch?) dus is het logisch dat de carbs gesynchroniseerd moeten worden. In de loop der tijd zijn die anders afgesleten en ondertussen zal de sync er op aangepast zijn, stel ik me zo voor.

Succes!

As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 mrt 2015 23:48 #30 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic xl600 houd in.
Ehhhhh, bij synchen meet je toch alleen maar het vacuüm, dus lucht, toch geen brandstof Lennert?  :-\

Maw, wel/geen nieuwe of ongelijk afgesleten gasnaalden hebben daar toch geen invloed op, of vergis ik me?

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / TA 750 ‘24 / R80G/S ‘85

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 mrt 2015 00:00 - 10 mrt 2015 00:28 #31 door kees
Beantwoord door kees in topic xl600 houd in.

Ehhhhh, bij synchen meet je toch alleen maar het vacuüm, dus lucht, toch geen brandstof Lennert?  :-\


Spot-on, Headless.

Sync'en is puur gebaseerd op vacuum. (stand van de gaskleppen onderling EN juiste klepspeling). Verschillende mengselbereiken afregelen doe je met naaldhoogte en luchtsproeier. Volgorde hierin: klepspeling stellen - sync'en - mengselschroef - statio toerental afregelen.

Dus die witte bougie hoort bij die verschoven membraan.

De gasklep (je rechterhand) bepaalt hoeveel lucht er de carb in gezogen word. Dit veroorzaakt een vacuum. Achter de gasklep zit de gasschuif, die de gasnaald (hoeveelheid brandstof) bediend. Het membraan reageert naar gelang het vacuum dat word veroorzaakt door de gasklep. Als de membraan dus lekt, komt de gasnaald niet evenredig aan het door je rechterhand veroorzaakte vaccum omhoog. Ook al is de opening door het lekke membraan van de gasschuif in dat geval kleiner dan dat van de gasklep, de lucht gaat dan gewoon door die te kleine opening versnellen. Wat dat feitelijk tot gevolg heeft, is doordat de gasnaald onvoldoende brandstof doorlaat tegenover de hoeveelheid aangezogen lucht, het mengsel te arm is (witte bougie).

Het hierdoor mogelijk ontregelde vaccuum tussen de carbs onderling, kan de te zwarte bougie voorste cylinder verklaren?

De vraag is, omdat de nieuwe membraan al klem gezeten heeft, je hem ooit weer goed sluitend in de zitting krijgt...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 mrt 2015 18:07 #32 door len_tour
Beantwoord door len_tour in topic xl600 houd in.
Um jaaa maarrrr dus... Wanneer ik het allemaal goed begrepen heb trekt het vacuum de gasnaald omhoog en dus heeft sync invloed op het mengsel bij gasgeven. Minder vacuum op 1 carb geeft een armer mengsel omdat de gasnaald niet ver genoeg omhoog gezogen wordt. Dit is ook wat ik begrijp als ik bromz verhaal lees. Wanneer de carbs niet sync zijn loopt de ene armer de ander rijker en dat is wat we zien. Natuurlijk is de verstandige methode alles netjes af te stellen en niet alleen synchroniseren.

Dus misschien roep ik iets dubbel of heb ik het fout. Indat geval edit ik ook ff mijn vorige post for future reference

As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 mrt 2015 19:34 #33 door eerde jan
Beantwoord door eerde jan in topic xl600 houd in.
Zooooo wat weer een lees en leer voer. 8)
Dat maak ik er ook uit op len.
En brom, het membraam zit nou zeker weten goed in de passing.
Hij is namelijk nog nieuw dus lekker soepel.
Morgen komt een maat van mij hier met meters zodat we de carbs kunnen synchroniseren.
Dus word vervolgt. :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 mrt 2015 21:01 #34 door kees
Beantwoord door kees in topic xl600 houd in.

Um jaaa maarrrr dus... Wanneer ik het allemaal goed begrepen heb trekt het vacuum de gasnaald omhoog en dus heeft sync invloed op het mengsel bij gasgeven. Minder vacuum op 1 carb geeft een armer mengsel omdat de gasnaald niet ver genoeg omhoog gezogen wordt. Dit is ook wat ik begrijp als ik bromz verhaal lees. Wanneer de carbs niet sync zijn loopt de ene armer de ander rijker en dat is wat we zien. Natuurlijk is de verstandige methode alles netjes af te stellen en niet alleen synchroniseren.

Dus misschien roep ik iets dubbel of heb ik het fout. Indat geval edit ik ook ff mijn vorige post for future reference


Je redenering klopt helemaal, Lennert. Je hebt inderdaad het zelfde effect als de carbs niet synchroon staan. Alleen, in dit geval was er een duidelijke aanwijzing, namelijk de niet goed zittende rand van het vacuummembraan. Dat zul je dan eerst moeten rechtzetten voor je iets anders doet.

Zooooo wat weer een lees en leer voer. 8)
Dat maak ik er ook uit op len.
En brom, het membraam zit nou zeker weten goed in de passing.
Hij is namelijk nog nieuw dus lekker soepel.
Morgen komt een maat van mij hier met meters zodat we de carbs kunnen synchroniseren.
Dus word vervolgt. :)


OK mooi! Doe vooraf eerst even de klepspeling controleren/stellen. Voor de volledigheid.

Ben benieuwd naar je bevinding, succes!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 mrt 2015 21:10 #35 door eerde jan
Beantwoord door eerde jan in topic xl600 houd in.
Over welke kleppen heb je het nou dan?  :-\
De in en uitlaat kleppen? (5000 km terug net gedaan)
Of heb je het over de gaskleppen? (Wat is daar dan aan te stellen?  :-\)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 mrt 2015 21:22 #36 door kees
Beantwoord door kees in topic xl600 houd in.
Oh sorrie,

Ja de klepspeling kleppen  ;) (die in de cilinderkop)

Als er verschil in inlaatklepspeling per cilinder onderling zit of tussen voorste en achterste en daarop sync't, beinvloed je ook het mengsel. De openingstijd van de kleppen bepalen het piekvacuum en aangezogen mengselvolume. Het kan zorgen dat sync'en niet wil vlotten, of dat de ene cilinder de andere mee moet gaan trekken.

De gaskleppen kun je trouwens ook stellen. Dat doe je als je aan het sync'en bent. Maar als je stationait toerental afregelt, ook  :P  (OK, flauw  ;D)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 mrt 2015 21:33 #37 door eerde jan
Beantwoord door eerde jan in topic xl600 houd in.
Oke dan begrijpen we elkaar.
We zullen morgen eerst de carbs proberen en als dat niet wil kijk ik ook na de inlaat kleppen.
Het was voordat de originele uitlaat en de nieuwe membramen erin zaten ook goed met overschakelen.
Bedankt voor de info. Top. :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 mrt 2015 21:43 #38 door kees
Beantwoord door kees in topic xl600 houd in.
OK.

Ik meldde het ook enkel volledigheidshalve, Haynes adviseert hetzelfde, namelijk om genoemde redenen. Maar, je klepspeling is al bekend.

Heb jij of je maat een haakse schroevendraaier? Heb je eigenlijk wel nodig op die plek! Is zo'n ding, als je aan het handvat draait, draait de kop met bitje.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 mrt 2015 23:59 #39 door len_tour
Beantwoord door len_tour in topic xl600 houd in.
Mooi! Ook weer wat geleerd! Naalden hebben geen invloed op sync (dom! logisch eigenlijk) maar sync wel invloed op mengsel. Ben ook benieuwd naar de uitkomst.

Succes

As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 mrt 2015 00:30 - 11 mrt 2015 00:51 #40 door kees
Beantwoord door kees in topic xl600 houd in.

Naalden hebben geen invloed op sync (...) maar sync wel invloed op mengsel [de naalden]


Psies! Met sync'en stel je het vacuum als gevolg van gasklepstand in beide carbs gelijk, en daarmee gelijke brandstoftoevoer naar beide cilinders.

Sync'en doe je in het bereik van de gasnaald, vandaar het verhoogde toerental boven stationair [lees: buiten het bereik van de stationair sproeier] dat het WPH voorschrijft. Want boven stationair is waar de gasnaald een rol gaat spelen, kortom, onder het rijden. Dus check je het sync ook in hogere toerentallen (lees: stand gasnaald onder invloed van gevoeligheid vacuum-membraan per carb). Verschil in soepelheid van vacuum-membranen kan bij verschillende toerentallen een verschillende uitkomst geven. Als er verschillen zijn, kun je het onderling vacuum ook nog zo afstellen op jouw rijstijl. Ik bedoel daarmee, rustige rijder: sync perfect op lage toerentallen of, knaller: sync perfect op hogere toerentallen.

Stationair mengsel heeft niks met sync te maken, omdat dat d.m.v. statio-sproeier, diens lucht by-pass en luchtmengselschroef afgeregeld wordt. Het is wel net zo belangrijk om gelijkmatig per carb af te stellen, omdat de motor dan stationair soepel draait (hoewel sommige meisjes dat statio un-sync prettig kunnen  vinden  :D)

Na sync'en en statio-luchtmengsel, stel je het statio-toerental af met de gasklep stelschroef aan de carb.

Als eerder gezegd, volgorde sync'en: klepspeling - carbsync - mengselschroef  per carb- stationair toerental algemeen.

Verder is bedrijfstemperatuur van invloed. Dus na een poosje sync'en waardoor de temperatuur oploopt, even een stukje rijden om de motor naar gemiddelde bedrijftemperatuur omlaag te brengen!

Sync'en. Je moet er maar tijd voor hebben!  :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.112 seconden