xl600 houd in.

11 mrt 2015 12:51 #41 door len_tour
Beantwoord door len_tour in topic xl600 houd in.
Aha! Deze masterklass geeft weer nieuwe inzichten over het wisselen van membramen en meer. Het verschil in soepelheid tussen oud en nieuw alsmede onderlinge verschillen tussen de twee nieuwe membranen kan ervoor zorgen dat je motor beroerd loopt. Sync en is na een membraamwissel volgens mij dus ten aller tijde raadzaam.

En hij hoorde 1 klok en bromz wees hem de klepel.  :D

As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 mrt 2015 18:22 #42 door eerde jan
Beantwoord door eerde jan in topic xl600 houd in.
Vandaag de carbs gesynchroniseerd.
Maar had die haakse schroeven draaier helemaal niet nodig ja.
Gewoon een lange platte schroevendraaier door het gaatje van de lucht aanzuigbuis heen. :)
Maar de carbs staan nou wel mooi synchroon maar met de kleur van de bougie's is nog niks veranderd.
Is het nou wijsheid om de luchtstelschroef ook te gaan verstellen?
En zal ik dat per cilinder doen of alle twee te gelijk?

Dus per cilinder: bougie doppen eraf en motor laten lopen op 1 cilinder en dan stationair zo hoog zetten dat hij blijft lopen.
Dan met de schroef gaan draaien totdat het hoogste toerental word gehaald?
En dan hetzelfde bij de andere cilinder?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 mrt 2015 19:22 #43 door len_tour
Beantwoord door len_tour in topic xl600 houd in.


Is het nou wijsheid om de luchtstelschroef ook te gaan verstellen?

Ja, zie het verhaal van brom. Maar bougies hebben wat tijd nodig om te verkleuren

Dus per cilinder: bougie doppen eraf en motor laten lopen op 1 cilinder en dan stationair zo hoog zetten dat hij blijft lopen.
Dan met de schroef gaan draaien totdat het hoogste toerental word gehaald?
En dan hetzelfde bij de andere cilinder?


Bougies hoeven niet los. Statio voor de 600 op 1300 en de 650 op 1200 en dan per carb snelste stand zoeken. Tussen de twee carbs ff statio weer bijstellen.

Is een werkplaatshandboek misschien iets?

As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 mrt 2015 19:29 #44 door eerde jan
Beantwoord door eerde jan in topic xl600 houd in.
WPH heb ik wel maar is engels en gun mezelf de tijd niet om die te lezen. :-X
Maar ik kan het toch veel beter zien en horen als er maar 1 cilinder tegelijk loopt?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 mrt 2015 19:40 #45 door len_tour
Beantwoord door len_tour in topic xl600 houd in.

WPH heb ik wel maar is engels en gun mezelf de tijd niet om die te lezen. :-X

Dus vraag je ons om het op te zoeken en in te typen?

As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 mrt 2015 14:31 #46 door eerde jan
Beantwoord door eerde jan in topic xl600 houd in.

Dus vraag je ons om het op te zoeken en in te typen?

Haha zoiets :P.
Maar als ik dus de luchtschroeven verstel loopt hij het mooist(hartst) als de voorste helemaal dicht is
en de achterste 5 slagen open.
Is dit dan niet een beetje vreemd?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 mrt 2015 18:09 #47 door len_tour
Beantwoord door len_tour in topic xl600 houd in.

Maar als ik dus de luchtschroeven verstel loopt hij het mooist(hartst) als de voorste helemaal dicht is
en de achterste 5 slagen open.
Is dit dan niet een beetje vreemd?


Dat is idd vreemd. Misschien blijft je choke hangen. Check ook de vacuumleiding bij de benzinekraan of daar geen benzine in loopt (lek membraam vd kraan). Check je vlotterniveu (zie wph  ;) ) En misschien toch ff kleppen stellen en weer syncen. Het begint nu nl een probleem te worden wat alleen maar stap voor stap door uitsluiting op te lossen is.

Was de motor op bedrijfstemp? Heb je tussen het stellen van de carbs het stationair teruggesteld?

Zoiets

As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 mrt 2015 18:15 #48 door eerde jan
Beantwoord door eerde jan in topic xl600 houd in.
De motor was op bedrijfs temperatuur en heb tussendoor
het stationair toerental terug gesteld.
De carbs zullen er nog wel een keer afmoeten. :(

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 mrt 2015 18:22 #49 door len_tour
Beantwoord door len_tour in topic xl600 houd in.
Controleer (zonder te stellen, mits ze binnen de tollerantie staan) eerst kleppen en choke. Dan weet je zeker dat dat goed is.

As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 mrt 2015 18:28 #50 door eerde jan
Beantwoord door eerde jan in topic xl600 houd in.
Hmmmm kleppen kan ik zo moeilijk bij bij de voorste colinder :-\
Maar wat zou er aan de choke moeten blijven hangen?
Als ik hem op de choke of van de choke afzet is er wel verschil merkbaar.
Maar als de motor koud is wil hij niet mooo starten op de choke.
Hij heeft 1 keer goed op de choke willen starten. Toen ging hij mooi naar 2000 toeren.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 mrt 2015 19:16 #51 door kees
Beantwoord door kees in topic xl600 houd in.
Zonde dat het nog niet naar je zin is. Je verlangt natuurlijk naar verbetering en/of oplossen van een probleem na gedane arbeid.

Welkom in de wereld van het sleutelen  :)

Je grapt ermee, maar als je nu eens de moeite echt neemt om het WPH vooraf te bestuderen EN te doorgronden vóór je begint met sleutelen. Er zijn altijd impopulaire stappen te nemen die ophouden. Maar het laat zich niet haasten. Je moet dingen nazien om zeker te weten dat ze enkel hun bedoelde invloed uitoefenen op het geheel. En zoals Lennert zegt, het verkleind je zoekgebied omdat je zeker weet dat je hebt nagezien en moet voldoen.

Nu weet je ff niet meer wat je moet, maar dat komt omdat je een afstekertje nam..

Verder weet alleen jij wat je hebt gedaan. MIJN handen jeuken inmiddels wel  :D


Overpeinzing: Stel dat je het toch niet helemaal goed had staan, van de voorste cilinder moet je statio-brandstoftoevoer helemaal sluiten (bedenk, statiosproeier draait altijd mee in het totale toerenbereik!). Dan staat je gasklep te ver open. Je hebt het precies andersom met achterste cilinder, die wil zoveel mogelijk brandstof mee uit de statiosproeier omdat de gasklep te ver dicht staat..?

Sync afstellen, vraagt om stappen vooraf, en stappen erna. Eerde jan, lees je WPH en probeer, met wat je hier hebt meegekregen en wat je nu al weer meer weet uit eigen ervaring, te doorgronden wat er nou allemaal precies gebeurt, in welke volgorde, en WAAROM.


Bromz

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 mrt 2015 19:33 - 12 mrt 2015 19:39 #52 door len_tour
Beantwoord door len_tour in topic xl600 houd in.
Tsja, wat wil je? Als een kip zonder kop proberen te sleutelen of gewoon netjes stap voor stap controleren of alles goed is?

Er is en was iets goed mis met de carbs en wie weet verder in je brandstofsysteem. Je hebt nu lopen stellen en vervangen dus moet je vergeten hoe de motor was voordat je begon want hij hoort gewoon op choke te starten en je mengsel klopte niet helemaal. Je statio staat nu op een bizarre manier afgesteld en je bent al begonnen met stappen overslaan en het niet lezen van het wph waar netjes instaat dat je moet letten op het lipje/gleufje van het membraam/deksel.

De choke controleren is zo gedaan, kijken of je benzinekraan in de vacuumleiding lekt ook. Vlotterniveau is meer werk maar als dat allemaal klopt zal je alles uit de kast moeten trekken en alles nalopen.

En dan nog even dit


As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 mrt 2015 19:46 #53 door eerde jan
Beantwoord door eerde jan in topic xl600 houd in.
Lennert ik ben niet helemaal koekkoek hoor.
Ik snap heus wel dat dat lipje op dat plekje hoorde zonder het WPH te lezen.
Alleen omdat hij nieuw was is hij weer uit de passing gesprongen op het moment
dat ik het dekzeltje erop deed. Dus was gewoon domme pech.
Maar ik kloot mooi wat door.
Maar heb vanmiddag nog even gereden nadat ik de luchtschroefen heb versteld
en opzich rijd en loopt ie prima maar dat deed hij zondag eerst ook.
En de kleuren van de bougie's zinnen mij niet.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 mrt 2015 20:26 #54 door len_tour
Beantwoord door len_tour in topic xl600 houd in.
Er staan ook tips in het WPH om te voorkomen dat de boel van z'n plek floept maar  :-X

Succes!

As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 mrt 2015 20:31 #55 door eerde jan
Beantwoord door eerde jan in topic xl600 houd in.
Het komt goed lennert. ;)
Bedankt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 mrt 2015 20:34 #56 door Arjen
Beantwoord door Arjen in topic xl600 houd in.
ngksparkplugs.com/tech_support/spark_plugs/faqs/faqread.asp

Op welk plaatje lijken jouw bougies het meest dan?


“Never Stop Exploring”

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 mrt 2015 20:40 #57 door eerde jan
Beantwoord door eerde jan in topic xl600 houd in.
Op het eerste en het tweede plaatje.
De achterste cilinder is het eerste plaatje. (Blijkt dan toch misschien wel goed te zij )
En de voorste cilinder is het tweede plaatje.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 mrt 2015 21:06 #58 door kees
Beantwoord door kees in topic xl600 houd in.

ngksparkplugs.com/tech_support/spark_plugs/faqs/faqread.asp


Dat plaatje 1 ('normal') klopt al niet met de beschrijving.

Er staat letterlijk: brown, or light grey.  Grijs (a.g.v. gelode benzine) hebben we in Europa niet meer..

Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 mrt 2015 21:29 #59 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic xl600 houd in.
beste eerde

je kunt dan wel iets zien aan de kleur van een bougie echter de omstandigheden waaronder deze verkleuring ontstaat is lastig .
je zou namelijk vol gas de ontsteking uit moeten zetten tijdens een rit en dan de bougies moeten bekijken.
want even stationair draaien geeft al een ander beeld.

komt bij dat de achterste cylinder altijd iets rijker staat en  er dus iets zwarter vanaf zal komen
ik hect meer waarde aan.. hoe rijdt het !

Ook de waarde die de meeste hechten aan de synchronisatie vind ik overtrokken.. zeker bij  een transalp,  want er mag een redelijk groot verschil zijn bij de meting volgens het wph.
je streeft dan wel naar gelijke waarde maar hoeven per definitie niet te lijden  tot grote verbeteringen waarvan je zou zeggen  FANTASTISCH

Maar de luchtstel schroef is wel belangrijk
hiermee bepaal je de verhouding brandstof en lucht en die moet binnen bepaalde waarde blijven

te arm geeft namelijk meer hitte en te rijk verhoogd de kans op cylinder faulding (het oplossen van de smeerfilm tijdens het lopen van de rit wat lijdt tot buitensporige slijtage op de cylinder en zuigerveren
Het wph spreekt over het aantal slagen dat de schroef wordt uitgedraaid
Maar van nature staan Honda motoren erg rijk dus helemaal goed hoeft dit niet te zijn
zuinig rijden speelt tegenwoordig ook een rol
Een co meter geeft uitsluitsel maar dan dien je dit per cylinder te bepalen (0.2 %-0.5% is gangbaar)

als de choke problemen geeft krijg je deze meetwaardes nooit
je kunt uren zoeken op gevoel maar zelfs ik grijp  dan naar de co meter

deze laat mij direct zien of ik een probleem heb of niet
je kunt uiteindelijk ook een dyno run laten uitvoeren omdat je hiermee alle relevante zaken zichtbaar kunt krijgen
mogelijk kom je dan sneller tot de oplossing

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 mrt 2015 17:56 #60 door Arjen
Beantwoord door Arjen in topic xl600 houd in.
Nog een kleine vraag voor Eerde: wist je dat jouw fiets 4 (vier) bougies heeft?

Anders gezegd, zien de andere 2 er hetzelfde uit, of zijn die half aan gruzelementen omdat ze nog nooit vervangen zijn? ;)

“Never Stop Exploring”

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.275 seconden