Jullie ervaring gevraagd omtrent stuureigenschappen Transalp600

06 dec 2015 19:15 #1 door alain
Ik rij nu sedert 2010 een Transalp600 en maak er jaarlijks grote reizen mee. Ik rij ook met een 1200GS (maar nu heel wat minder).
Die Transalp is als reispartner minstens evenwaardig aan mijn zo veel duurdere GS, en bovendien veel betrouwbaarder buiten ons kleine West-Europa.

Wat mij opvalt dat ik bij het nemen van bochten het stuur toch stevig moet vasthouden (tegenstuur geven). Dat is altijd in zekere mate 'spannend'. Bij de GS heb ik dat gevoel nooit. Die stuurt met twee vingers, zelfs in korte bochten.

Bij het lossen van het stuur op de rechte lijn kan het voorwiel beginnen zwabberen (zoals de BMW's van 40 jaar terug die daarvoor een stuurdemper gemonteerd kregen)

De wegligging is prima; ook op slechte wegen; ik heb nog nooit geschoven. Ik voel ook geen knikje dat wijst op een versleten balhoofdlager. De banden hebben de juiste druk en zijn recent en in goede staat. Ik heb hetzelfde gevoel beladen of onbeladen.

Hebben jullie ook dat gevoel?
Het ligt mogelijk aan mijn rijstijl. Heeft iemand tips ivm andere stuurtechnieken die beter geschikt zijn voor de Transalp?


Bedankt,
Alain


XL600V (PD06-1994) - iNCa750X DCT (RH09-2021)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 dec 2015 19:29 #2 door Oldtimer
Of het aan je gevoel ligt of aan een technisch probleem is zo even moeilijk te zeggen.
Mijn 94ér alpje heeft eenzelfde verschijnsel, voor wat betreft het zwabberen. Dit treed op als je het gas loslaat en het stuur losjes vasthoud.
De PD10 van 98 heeft er helemaal geen last van.
Op beide motoren liggen Anakee 2, voor en achter.

Maar,
Het slecht in de bocht sturen had mij 94ér ook en na het monteren van een nieuw balhoofdlager was het probleem helemaal over.
Het kan ook zijn dat je balhoofdlager te strak staat afgesteld.
Verder voorvering, en misschien heeft de motor eerder wel schade gehad.( kromme kroonplaat, vork of Tstuk.)
Alles bij elkaar zou ik eens bij een van onze technische mensen langsgaan. Ad, Hans of Rob




PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 dec 2015 19:36 #3 door Cas

Ik rij nu sedert 2010 een Transalp600 en maak er jaarlijks grote reizen mee. Ik rij ook met een 1200GS (maar nu heel wat minder).
Die Transalp is als reispartner minstens evenwaardig aan mijn zo veel duurdere GS, en bovendien veel betrouwbaarder buiten ons kleine West-Europa.

Wat mij opvalt dat ik bij het nemen van bochten het stuur toch stevig moet vasthouden (tegenstuur geven). Dat is altijd in zekere mate 'spannend'. Bij de GS heb ik dat gevoel nooit. Die stuurt met twee vingers, zelfs in korte bochten.

Bij het lossen van het stuur op de rechte lijn kan het voorwiel beginnen zwabberen (zoals de BMW's van 40 jaar terug die daarvoor een stuurdemper gemonteerd kregen)

De wegligging is prima; ook op slechte wegen; ik heb nog nooit geschoven. Ik voel ook geen knikje dat wijst op een versleten balhoofdlager. De banden hebben de juiste druk en zijn recent en in goede staat. Ik heb hetzelfde gevoel beladen of onbeladen.

Hebben jullie ook dat gevoel?
Het ligt mogelijk aan mijn rijstijl. Heeft iemand tips ivm andere stuurtechnieken die beter geschikt zijn voor de Transalp?


Bedankt,
Alain


Je kunt een Transalp 600 toch niet vergelijken met een BMW 1200 GS? Dat is appels met peren vergelijken ;D

◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 dec 2015 21:03 #4 door Yank
Balhoofd staat niet te vast maar te los!!!!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 dec 2015 00:26 - 21 juli 2016 16:33 #5 door Waffie
een transalp kan ook sturen als een scheer mes zeker als daar de juist geprepareerde vering,een perfect balhoofdlager  de perfecte banden maar vooral een gepassioneerd  bestuurder op zit.
overigens kan ik op afstand niet roepen of het balhoofdlager nu te los of te strak zit
smeren kan ook al veel doen
maar cup vorming op  de banden doet ook veel af aan de rij eigenschappen
een GS 1200 daarintegen, is van hele andere kwaliteit  en dan heeft cas gewoon gelijk

appels met veren (sorry. peren) vergelijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 dec 2015 08:42 #6 door alain
Jij hebt professionele ervaring, en woont niet zo ver af van mij. Is jouw zaak morgen open?


XL600V (PD06-1994) - iNCa750X DCT (RH09-2021)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 dec 2015 10:04 #7 door AJRvH
Dat zwabberen doet mijn Varadero ook, na de aanschaf van nieuwe banden, Bridgestones Adventure. De voorband is al twee keer uitgebalanceerd. De eerste keer moest er heel veel lood op, daarna opnieuw uitgebalanceerd en toen veel minder. Met name als ik boven de 120 km rijdt (snelweg), lijkt het toe te nemen. Nu het zo waait zou het turbulentie kunnen zijn. Afgelopen zomer is er een ander kuipruitje op gezet ivm schade. Zonder topkoffer rijden maakt geen verschil. Vorige banden waren Anakees 3. Wellicht heb ik een verkeerde keus gemaakt met de aanschaf van de banden. Voorstel was ook om de voorvering aan te passen, waardoor je wel comfort verliest, maar het zou kunnen helpen. Wat balhoofd betreft, heb ik geen speling kunnen ontdekken. Dit is best een lastig probleem als je dagelijks op die fiets rijdt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 dec 2015 11:26 #8 door Cas

Dat zwabberen doet mijn Varadero ook, na de aanschaf van nieuwe banden, Bridgestones Adventure. De voorband is al twee keer uitgebalanceerd. De eerste keer moest er heel veel lood op, daarna opnieuw uitgebalanceerd en toen veel minder. Met name als ik boven de 120 km rijdt (snelweg), lijkt het toe te nemen. Nu het zo waait zou het turbulentie kunnen zijn. Afgelopen zomer is er een ander kuipruitje op gezet ivm schade. Zonder topkoffer rijden maakt geen verschil. Vorige banden waren Anakees 3. Wellicht heb ik een verkeerde keus gemaakt met de aanschaf van de banden. Voorstel was ook om de voorvering aan te passen, waardoor je wel comfort verliest, maar het zou kunnen helpen. Wat balhoofd betreft, heb ik geen speling kunnen ontdekken. Dit is best een lastig probleem als je dagelijks op die fiets rijdt.


Achterdemper?

◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 dec 2015 11:35 #9 door xrvtuur
Bedankt voor de bandentip AJRvH, ik zat aan die bridgestones adventure te denken voor komende zomer, maar als ik jou verhaal zo lees moet ik dat nog eens overwegen, ik rij nu weer met de metzeler tourance, afgelopen zomer met TKC 70 gereden, maar die sleet vreemd weg en de vellen hingen er aan in spanje, niet zo opgewassen tegen de warmte daar,en een beetje vaag gevoel bij snel bochten werk, aan de andere kant gaf die band wel vertrouwen op gravel wegen. als ik jou was zou ik er eens een setje andere vork veren in zetten en de vork olie verversen, want dat wordt ook nog al eens vergeten.... je verliest juist geen comfort maar wint comfort. Je kunt geen speling in je balhoofd ontdekken, maar voel je ook geen zwaar punt? je stuur moet echt soepel van links naar rechts kunnen bewegen.

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006
Transalp RD16 2024

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 dec 2015 12:04 #10 door AJRvH

Bedankt voor de bandentip AJRvH, ik zat aan die bridgestones adventure te denken voor komende zomer, maar als ik jou verhaal zo lees moet ik dat nog eens overwegen, ik rij nu weer met de metzeler tourance, afgelopen zomer met TKC 70 gereden, maar die sleet vreemd weg en de vellen hingen er aan in spanje, niet zo opgewassen tegen de warmte daar,en een beetje vaag gevoel bij snel bochten werk, aan de andere kant gaf die band wel vertrouwen op gravel wegen. als ik jou was zou ik er eens een setje andere vork veren in zetten en de vork olie verversen, want dat wordt ook nog al eens vergeten.... je verliest juist geen comfort maar wint comfort. Je kunt geen speling in je balhoofd ontdekken, maar voel je ook geen zwaar punt? je stuur moet echt soepel van links naar rechts kunnen bewegen.


Thnx Tuur, ik zou dat eens met mijn onderhoudsmonteur bespreken om die veerpoten te checken. Balhoofd dan ook maar gelijk doen. Het zou idd zomaar de veerpoten kunnen zijn, als ik een bocht met hoge snelheid(snelweg)neem, lijkt het net of tie een beetje deint. De monteur heeft er zelf mee gereden, maar kon niets afwijkend vinden. Nu heeft hij op de binnenwegen gereden en daar bemerk ik het "gezwabber" ook minder op. Het is op de snelweg, waar je dus meer wind vangt erger. Gekke is, met mijn Anakees 3 had ik daar geen last van. Het kan toch niet zo zijn dat door andere banden je ineens slechte veerpoten blijk te hebben(toevallig). Dit is nou net weer zo'n uitzoek dingetje :(

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 dec 2015 12:10 #11 door AJRvH

Achterdemper?


Die pak ik even niet :o

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 dec 2015 12:11 #12 door xrvtuur
je motor lijkt me van 2003/2004 , ik weet niet of je een onderhouds historie hebt en of je weet of de vorkolie wel eens is vervangen? maar na 11 jaar is dat wel eens nodig hoor, en geen dure of moeilijke ingreep. kan zijn dat de Bridgestone er net wat gevoeliger voor is dan de anakee.  Ik lees over die Bridgestone toch ook veel goeie verhalen, ook op bijvoorbeeld een honda crosstourer, ook zo een loei zwaar ding

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006
Transalp RD16 2024

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 dec 2015 12:12 #13 door xrvtuur
ja achterdemper kan ook een oorzaak zijn van gezwabber, vaak zelfs. wat is je km stand?

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006
Transalp RD16 2024

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 dec 2015 16:38 #14 door Cas

Die pak ik even niet :o


Ik bedoel niet je uitlaten maar je schokdemper :D
Ik herken je verhaal heel goed want het was bij mij precies dezelfde ellende. Op de snelweg, vooral met een beetje wind en in lange bochten, levensgevaarlijk pendelen.
Ik had toen nog de banden die eronder lagen toen ik hem kocht, Metzeler Tourance. Dat zijn allroad banden en die zijn, naar mijn mening, totaal ongeschikt om er mee op de snelweg te rijden maar daar zal niet iedereen het mee eens zijn.
Ik heb de banden laten vervangen door Michelin Pilot Road en meteen de achterdemper vervangen en niks geen gezwabber meer, sturen als een mes.
Een hele goede combinatie voor het verharde........... Varadero + Michelin Pilot Road 4.

◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 dec 2015 16:55 #15 door Oldtimer
Topic gaat toch over een Transalp en niet over een Varadero.
Beide hebben totaal andere stuur en rij eigenschappen.

Ook hier dus appels en peren.

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 dec 2015 16:59 #16 door Cas

Topic gaat toch over een Transalp en niet over een Varadero.
Beide hebben totaal andere stuur en rij eigenschappen.

Ook hier dus appels en peren.


Helemaal waar C:-)

◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 dec 2015 17:06 #17 door xrvtuur
het topic gaat over een alp een gs en wegligging, de werking van de vering van een varadero gaat ook op voor een alp ::)

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006
Transalp RD16 2024

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 dec 2015 17:30 #18 door AJRvH

je motor lijkt me van 2003/2004 , ik weet niet of je een onderhouds historie hebt en of je weet of de vorkolie wel eens is vervangen? maar na 11 jaar is dat wel eens nodig hoor, en geen dure of moeilijke ingreep. kan zijn dat de Bridgestone er net wat gevoeliger voor is dan de anakee.  Ik lees over die Bridgestone toch ook veel goeie verhalen, ook op bijvoorbeeld een honda crosstourer, ook zo een loei zwaar ding


Dat klopt, mijn fiets is van 2003. Geen onderhoudsgeschiedenis. Ik heb wel eens een topic geopend met de vraag op dit forum of mijn fiets bekend was bij iemand. Geen resultaat. Vorig jaar zijn de keringen in de voorvork vervangen(was het laatste garantieklusje). Tja of dat dan zo goed is gedaan als het zou horen. Ik ga er wel vanuit. Die Bridgestones heb ik op de goede reviews aangeschaft plus dat het bedrijf wat mijn motor in onderhoud heeft, daar de dealer van is. De achtervering is verstelbaar, misschien kan ik deze nog iets aanpassen. De kilometerstand is 54721. Ik laat het allemaal wel checken.
@Oldtimer, je bent een goede oplettende moderator. Ik kon mijn nieuwsgierigheid even niet de baas en heb het weggedrag van mijn fiets hier even tussen gefrommeld. Ik ben wel wijzer geworden, bedankt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 dec 2015 17:55 #19 door alain
Juist !

Mijn vraag ging wel degelijk over die Transappel waar ik al vijf jaar en dertigduizend kilometer mee rij.

Hij bevalt mij heel erg, maar een en ander wat ik hier las op het forum over balhoofdlager, voorvorkveren en ongeschikte banden maakten mij enigszins ongerust.

Ik zal eens langs gaan bij een van de professionelen op het forum, en dat balhoofd laten controleren, smeren en/of vervangen.
Ik woon in België. Dus lijkt Sprundel mij het minst ver af.



XL600V (PD06-1994) - iNCa750X DCT (RH09-2021)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 dec 2015 10:42 #20 door Arjen
Hier ervaring met een PD06 en PD10, beiden vertonen zeker niet hetzelfde als wat jij hier beschrijft. Messcherp sturen, dat wel.

Uiteraard vereist dat wat liefde, dus langsgaan bij Ad en inspecteren lijkt mij de beste optie. Groot voordeel is dat Ad het waarschijnlijk niet sneller laat rusten dan jij tevreden bent en (heel) veel kennis heeft van specifiek jouw fiets.

Dus, mooi weer, klim op die motor! :)

“Never Stop Exploring”

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.129 seconden