Bougies voor Transalp 600 uit '95.

01 mrt 2016 00:10 #1 door d.francis
Bougies voor Transalp 600 uit '95. werd gestart door d.francis
Beste liefhebbers, hebben jullie nog goeie tips ivm vervangen van bougies?
Graag ideeën en ervaringen.
Alvast bedankt

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 mrt 2016 07:17 - 01 mrt 2016 07:20 #2 door Rob de Bob
Beantwoord door Rob de Bob in topic Bougies voor Transalp 600 uit '95.
Heb zelf de NGK bougies DPR8EA-9 (van MLM parts). Motortje startte en liep daarna weer als een zonnetje.

Deze dus: www.mlmparts.com/nl/ngk-bougie-voor-hond...v-transalp-1995.html

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 mrt 2016 07:56 #3 door Jeroen
Beantwoord door Jeroen in topic Bougies voor Transalp 600 uit '95.
De allerbeste tip die ik ooit gehoord heb: er zitten er vier in! Sprak in Utrecht op de beurs weer iemand die er 2 vervangen had en hij liep nog steeds niet optimaal....

"You have the right to say what you want. That doesn't mean you have the right to be heard, listened to, believed, agreed with or respected."

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 mrt 2016 08:50 #4 door 50thsilver
Beantwoord door 50thsilver in topic Bougies voor Transalp 600 uit '95.
Ik heb ook nog een vraag hierover,

Als ik bij mlm het bouwjaar aanpas naar 1999 krijg ik de keuze pd10a of Pd10b en de bougie is ineens 16,70 per stuk

Iemand kooptips ? Wat is de afstand elektrode voor een transalp 1999 ?
En hoe vaak moeten bougiekabels vervangen worden ?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 mrt 2016 08:51 #5 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Bougies voor Transalp 600 uit '95.
Ik vermoed dat type A "gewone "bougies zijn en type B de irridium, die vele malen langer meegaan

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 mrt 2016 09:09 #6 door d.francis
Beantwoord door d.francis in topic Bougies voor Transalp 600 uit '95.
Beste Jeroen, je bedoelt dat er vier in moeten of heb jij een dikke 1200 cc V- four eronder hangen?
Ik zie op mijn motor en in het handboek alleen mogelijkheid voor 2 bougies.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 mrt 2016 10:04 #7 door Jeroen
Beantwoord door Jeroen in topic Bougies voor Transalp 600 uit '95.
Elke cilinder heeft 2 bougies, 1 in het zicht en de ander een beetje verstopt. Maar het is lang geleden dat ik een alp had, wellicht kan iemand anders even vertellen of laten zien waar ze zitten.

"You have the right to say what you want. That doesn't mean you have the right to be heard, listened to, believed, agreed with or respected."

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 mrt 2016 10:10 #8 door 50thsilver
Beantwoord door 50thsilver in topic Bougies voor Transalp 600 uit '95.
Ik heb net een set van 4 gehaald ngk , zal  vanavond wel foto's maken

Nog iemand tip en truuks  ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 mrt 2016 10:18 #9 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Bougies voor Transalp 600 uit '95.
Heb je een goede bougiesleutel? Veel plezier met vroeten ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 mrt 2016 10:27 #10 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Bougies voor Transalp 600 uit '95.

Nog iemand tip en truuks  ;D


Ja,

Tip 1
Gebruik de originele bougie sleutel van Honda,  anders krijg je de voorste bougie er nagenoeg niet uit.
Het is een heel gepiel om erbij te kunnen.De sleutel houd de bougie vast terwijl je hem eruit haalt.

tip 2.
Draai de bougie er zover mogelijk met de hand ( en bougiesleutel ) in om te voorkomen dat je scheef gaat.
Voorkomt een heleboel ellende achteraf.

tip 3.
Zorg dat je de dopjes die soms boven op de bougie zit er vooraf afhaalt.
Druk de  bougie dop  er dan stevig op zodat hij vast blijft zitten.


PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 mrt 2016 10:45 #11 door 50thsilver
Beantwoord door 50thsilver in topic Bougies voor Transalp 600 uit '95.
Ik heb het originele sleutelsetje met als het goed is erbij de bougie sleutel  ;D

Bedankt voor de tips , ik maak vanavond foto's voor de anderen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 mrt 2016 11:49 #12 door alain
Beantwoord door alain in topic Bougies voor Transalp 600 uit '95.
Er zijn twee moeilijk bereikbare en twee minder moeilijk bereikbare bougies. Ik vervang de moeilijk bereikbare elke keer dat de motor voldoende ontmanteld is, ook wanneer de bougies nog niet versleten zijn. De nog niet versleten bougies hou ik dan als vervanging voor de minder moeilijk bereikbare plaatsen.


XL600V (PD06-1994) - iNCa750X DCT (RH09-2021)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 mrt 2016 12:14 #13 door Arjen
Beantwoord door Arjen in topic Bougies voor Transalp 600 uit '95.

Beste Jeroen, je bedoelt dat er vier in moeten of heb jij een dikke 1200 cc V- four eronder hangen?
Ik zie op mijn motor en in het handboek alleen mogelijkheid voor 2 bougies.


Een Transalp uit '95 heeft met 100% zekerheid 4 bougies. Zoals hierboven ook al werd gezegd: 2 bougies per cilinder.

Voorste cilinder: voorkant en rechterkant
Achterste cilinder: achterkant en linkerkant

“Never Stop Exploring”

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 mrt 2016 14:11 #14 door darthraider
Beantwoord door darthraider in topic Bougies voor Transalp 600 uit '95.
Van het weekend alle 4 de bougies vervangen bij mijn Alp. En het zijn er vier. 2 kun je erg makkelijk bij.
Voor de bougie in de achterste cylinder kun je het beste de tank en het luchthuis daaronder verwijderen, dan kun
je er met een gangbare bougiesleutel wel bij.
Bij de voorste cylinder heb je een zelfde probleem, maar daar krijg je heel moeilijk een gangbare bougiesleutel tussen.

Wat ik gedaan heb, verwijder de plastic beschermkap aan de voorzijde, je kan dan met je hand tussen het frame en de koeling.
Draai met een niet te lange bougiesleutel de bougie los, maar niet er helemaal uit. Vervang nu de bougiesleutel voor een accuslang of een
stuk flexibele slang (moet wel strak op een bougie-eind kunnen) en draai dan de bougie er uit. Schuif de slang over 't bougie-eind van de nieuwe bougie, en draai hem in de cylinder tot ie niet meer verder wil. Verwijder de plastic slang en draai de bougie vast met een normale bougiesleutel.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 mrt 2016 14:25 #15 door Arjen
Beantwoord door Arjen in topic Bougies voor Transalp 600 uit '95.

Wat ik gedaan heb, verwijder de plastic beschermkap aan de voorzijde, je kan dan met je hand tussen het frame en de koeling.
Draai met een niet te lange bougiesleutel de bougie los, maar niet er helemaal uit. Vervang nu de bougiesleutel voor een accuslang of een
stuk flexibele slang (moet wel strak op een bougie-eind kunnen) en draai dan de bougie er uit. Schuif de slang over 't bougie-eind van de nieuwe bougie, en draai hem in de cylinder tot ie niet meer verder wil. Verwijder de plastic slang en draai de bougie vast met een normale bougiesleutel.


Voor het indraaien van een nieuwe bougie raad ik deze techniek héél érg af. De kans dat je scheef gaat, omdat je het niet goed kunt voelen en zien, is zeer groot.

Zoals Oldtimer al aangaf: gebruik de originele bougiesleutel. Veel sneller én veiliger.

“Never Stop Exploring”

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 mrt 2016 14:37 #16 door darthraider
Beantwoord door darthraider in topic Bougies voor Transalp 600 uit '95.

Voor het indraaien van een nieuwe bougie raad ik deze techniek héél érg af. De kans dat je scheef gaat, omdat je het niet goed kunt voelen en zien, is zeer groot.

Zoals Oldtimer al aangaf: gebruik de originele bougiesleutel. Veel sneller én veiliger.


Je kan inderdaad bar weinig zien, maar je kan maar heel weinig kracht zetten, waardoor scheef draaien vrijwel onmogelijk is.
Als je een originele bougiesleutel hebt, dan verdient dat absoluut de voorkeur natuurlijk :-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 mrt 2016 15:46 #17 door jaspersFZR
Beantwoord door jaspersFZR in topic Bougies voor Transalp 600 uit '95.
Ik ga het van het weekend doen! Dus een fijn actueel topic! Ik bereid me er vast op voor dat het weer handen in onmogelijk posities wurmen wordt  8)

de transalp wordt steeds mooier

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 mrt 2016 19:53 #18 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Bougies voor Transalp 600 uit '95.
Valt allemaal reuze mee.
Even de linker radiateur los (gewoon in de slangen laten hangen) en je kunt met een bougiesleutel tussen de radiateur en frame langs.

... Schuif de slang over 't bougie-eind van de nieuwe bougie, en draai hem in de cylinder tot ie niet meer verder wil. ...


Dat is DE methode om te voorkomen dat je schroefdraad kapot draait, mits je natuurlijk niet denkt dat na 1 draai de boel goed zit !
Dus wel even zorgen dat je een paar slagen 'met de hand' hebt kunnen draaien. Door dat slangetje krijg je dus bij de bougies die op een moeilijk bereikbare plek zitten het gevoel hoe ze erin gedraaid worden alsof je ze gewoon met de hand in een goed toegankelijk gat draait.

Ik vermoed dat type A "gewone "bougies zijn en type B de irridium, die vele malen langer meegaan

DPR8EA-9

D -- diameter 12mm
P -- type : projected insulator type
R -- type : Resistor
8 -- hitte aanduiding : 2 = hot, 10 = cold (is geloof ik geen 1)
E -- Draad 19 mm
A -- 'special design'
9 -- electrode afstand .036"

En Marien... B is ook 'special design' ;)



In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 mrt 2016 20:41 #19 door Mirko
Beantwoord door Mirko in topic Bougies voor Transalp 600 uit '95.
Ik doe altijd een beetje kopervet op de schroefdraad. Dat doe ik al jaren bij al mijn brommers, motoren en autos, omdat de bougie er dan de volgende keer makkelijker uit zou gaan.

Misschien onzin, want je zou denken dat het mopervet verbrand bij hoge temperaturen.

Dat zijn zo van die gewoontes, waarvan ik zelf niet weet waarom ik er ooit aan ben begonnen, maar het indraaien gaat in ieder gevalwel makkelijk.

2x Transalp XL 600
Yamaha XJR 1300

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 mrt 2016 20:55 #20 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Bougies voor Transalp 600 uit '95.
met kopervet op de schroefdraad kun je ze niet meer met het goede moment vast zetten. bougie krijg je er zonder echt wel uit hoor, en wordt ook niet voorgeschreven door honda

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006
Transalp RD16 2024

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.326 seconden