Bougies voor Transalp 600 uit '95.

01 mrt 2016 21:21 #21 door Mirko
Beantwoord door Mirko in topic Bougies voor Transalp 600 uit '95.

met kopervet op de schroefdraad kun je ze niet meer met het goede moment vast zetten. bougie krijg je er zonder echt wel uit hoor, en wordt ook niet voorgeschreven door honda


Het moment wordt volgens mij niet bepaald door de draad, maar door de indrukking van de ring op de bougie. Als ik me vergis hoor ik het graag.

2x Transalp XL 600
Yamaha XJR 1300

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 mrt 2016 21:31 #22 door d.francis
Beantwoord door d.francis in topic Bougies voor Transalp 600 uit '95.
Dank voor alle reacties.
Ik weet nu waar ik aan ga beginnen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 mrt 2016 21:48 #23 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Bougies voor Transalp 600 uit '95.
Wél beetje vettigheid aan de bougie, maar hoeft niet iedere keer als ze eruit komen (zoals het mij geleerd is door het wandelend naslagwerk achter de kinkerstraat ;D ).
Als de draad in de kop een beetje vettigheid heeft is het voldoende, je wilt niet dat de bougie gaat vastvreten. Het kan wel voorkomen dat er vocht in de kop (de holte waarin de bougie zit) bij de bougie komt en niet iedereen prikt regelmatig het afwateringskanaaltje door :)

Kwartslag voor de vloeigrens vastzetten :)

Honda smeert ook maar schraal vet op bijvoorbeeld de as van de swingarm dus ik vind wel best  C:-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 mrt 2016 21:49 #24 door 50thsilver
Beantwoord door 50thsilver in topic Bougies voor Transalp 600 uit '95.
Drie gedaan , nu de lastigste nog , zonder originele bougiesleutel  >:(
Dacht dat ik hem erbij had , kreeg een tasje vol gereedschap van de oude eigenaar mee.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 mrt 2016 22:14 #25 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Bougies voor Transalp 600 uit '95.

Wél beetje vettigheid aan de bougie, maar hoeft niet iedere keer als ze eruit komen (zoals het mij geleerd is door het wandelend naslagwerk achter de kinkerstraat ;D ).
Als de draad in de kop een beetje vettigheid heeft is het voldoende, je wilt niet dat de bougie gaat vastvreten. Het kan wel voorkomen dat er vocht in de kop (de holte waarin de bougie zit) bij de bougie komt en niet iedereen prikt regelmatig het afwateringskanaaltje door :)

Kwartslag voor de vloeigrens vastzetten :)

Honda smeert ook maar schraal vet op bijvoorbeeld de as van de swingarm dus ik vind wel best  C:-)


wat voor vettigheid heb je het dan over? door hitte zal het meeste spul verdwijnen en niet helpen je schroefdraad droog te houden. Op internet zijn de meesten het er toch wel over eens geen kopervet op een bougie. Varadero bougies kunnen 48000 km blijven zitten en die draai je na die kilometers zo los. dus bij een alp en twin mag dat toch helemaal geen probleem zijn.

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006
Transalp RD16 2024

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 mrt 2016 09:59 - 02 mrt 2016 10:03 #26 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Bougies voor Transalp 600 uit '95.

En Marien... B is ook 'special design' ;)


Zit hier dan een strikje of streepje meer op of aan Rob.
Weer iets geleerd, maar wat is dus SD ? en waarom zou die dan 4 keer zo duur zijn

Verder zegt 50th silver 

pd10a of Pd10b

 
en PD10 slaat op de motor en niet op de bougie toch ??

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 mrt 2016 10:37 #27 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Bougies voor Transalp 600 uit '95.

maar wat is dus SD ? en waarom zou die dan 4 keer zo duur zijn


SD = Surface discharge for rotary engines

( Bron www.math.uwaterloo.ca/~rblander/NGK.txt , die is het makkelijkste te lezen)

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 mrt 2016 12:19 #28 door 50thsilver
Beantwoord door 50thsilver in topic Bougies voor Transalp 600 uit '95.
De site Mlm geeft aan PD10a of PD10b bij motor keuze
Bij google vond ik iets over een 34kw uitvoering maar weet nog steeds niet het verschil.

Edit  ;D bij de keuze voor bougies is er geen verschil in type dus daar zit het A en B verschil niet

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 mrt 2016 13:27 - 02 mrt 2016 13:30 #29 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Bougies voor Transalp 600 uit '95.
het blijft  me verbazen dat er zo filosofisch  geschreven  kan worden.
als  het monteren net zoveel tijd zou kosten  zou het motorseizoen ergens wel in juli kunnen beginnen

eruit en erin  en vast zitten met 11 Nm met datgene wat er in het boekje staat

life can be simple

we hebben het gewoon over een bougie.. zo'n ding dat vonkjes trekt en waarvan de fabrikant  precies aangeeft welke erin zou moeten en  indien afwijkend er  ook nog genoeg docu is mocht het een ander merk zijn zoals nippon denso, champion,brisk accel bosch  etc etc
of gaan we nog een partijtje schrijven of het een standaard een V een iridium of ander modelletje moet zijn

en wat te denken van de brandstof verbruiks cijfers tov van de levensduur van de bougie  en de waarde van de bougie dop maw gaan we voor een 5 k ohm of 10 k ohm dopje
overigens  ook nog een verschil in de warmte graad als we korte eindjes rijden ofwel veel snelweg verkeer

kan zomaar  2 cijfertjes uitmaken

ik vind het steeds  moeilijker :-\
welke moet ik nu nemen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 mrt 2016 14:34 #30 door Jeroen
Beantwoord door Jeroen in topic Bougies voor Transalp 600 uit '95.
Als jij het al niet meer weet Waffie, koop ik van ellende maar een scootmobiel..... Maar welke accu moet daar dan in? Gel, of lithium, of unobtanium, of of of............

"You have the right to say what you want. That doesn't mean you have the right to be heard, listened to, believed, agreed with or respected."

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 mrt 2016 19:57 #31 door Mirko
Beantwoord door Mirko in topic Bougies voor Transalp 600 uit '95.
Of een diesel dan zijn de bougieproblemen verleden tijd. :)

2x Transalp XL 600
Yamaha XJR 1300

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 mrt 2016 23:15 #32 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Bougies voor Transalp 600 uit '95.
nou ook niet helemaal want dan moeten we weer kiezen  welke verstuiver we gaan monteren  want ook die hebben slijtage

elektrisch.. ja dat moet het worden

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 mrt 2016 10:23 #33 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Bougies voor Transalp 600 uit '95.

elektrisch.. ja dat moet het worden

Je was me voor ad ;)

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 mrt 2016 19:10 #34 door Mirko
Beantwoord door Mirko in topic Bougies voor Transalp 600 uit '95.


elektrisch.. ja dat moet het worden
[/quote]

Dan krijgen we weer discussies over accus;-)

2x Transalp XL 600
Yamaha XJR 1300

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 mrt 2016 09:13 #35 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Bougies voor Transalp 600 uit '95.
Alle discussies en rookgordijnen ten spijt weten we nog steeds niet waarom PD10A en PD10B wordt genoemd en wat het verschil is in deze bougies die 4 keer zo duur zijn.

Schiet mij maar lek.  :'(

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 mrt 2016 09:36 #36 door 50thsilver
Beantwoord door 50thsilver in topic Bougies voor Transalp 600 uit '95.

Alle discussies en rookgordijnen ten spijt weten we nog steeds niet waarom PD10A en PD10B wordt genoemd en wat het verschil is in deze bougies die 4 keer zo duur zijn.

Schiet mij maar lek.  :'(

De bougies zijn wel gelijk , er is nog een optie voor irridium die zijn wel duurder

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 mrt 2016 10:45 #37 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Bougies voor Transalp 600 uit '95.

De bougies zijn wel gelijk , er is nog een optie voor irridium die zijn wel duurder


Natuurlijk , maar dat verklaart nog steeds niet de A en de B bij het type.
Iridium is gewoon veel duurder.

Maar dit zet me op het verkeerde been.  En ik heb ook nog geen antwoord helaas..

DPR8EA-9

D -- diameter 12mm
P -- type : projected insulator type
R -- type : Resistor
8 -- hitte aanduiding : 2 = hot, 10 = cold (is geloof ik geen 1)
E -- Draad 19 mm
A -- 'special design'
9 -- electrode afstand .036"

En Marien... B is ook 'special design' ;)


PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 mrt 2016 13:23 #38 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Bougies voor Transalp 600 uit '95.
PD10 is type aanduiding zoals al eerder vermeld.
Waar de A/B voor staan....

Als ik het goed interpreteer : A = 34 PK versie en B = regulier ( 55 PK).
En er is klaarblijkelijk ook nog een D variant maar die is dan alleen voor Zwitserland

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 mrt 2016 15:30 - 04 mrt 2016 15:35 #39 door Arjen
Beantwoord door Arjen in topic Bougies voor Transalp 600 uit '95.

Ik heb ook nog een vraag hierover,

Als ik bij mlm het bouwjaar aanpas naar 1999 krijg ik de keuze pd10a of Pd10b en de bougie is ineens 16,70 per stuk

Iemand kooptips ? Wat is de afstand elektrode voor een transalp 1999 ?
En hoe vaak moeten bougiekabels vervangen worden ?


Heb het eens bekeken, wat jij hier schrijft klopt niet.

Als je de motor wijzigt naar een 1999 bouwjaar, krijg je nog altijd de keuze tussen "normaal"  en "iridium". Het PD10A en PD10B heeft dus helemaal niets met de bougie te maken, maar is een sub-type aanduiding van de motor en gaat over de pasvorm: op welke motorfiets past dit product.

De informatie die ik kon vinden komt bijna overeen met wat Rob noemt, alleen dan precies andersom:

PD10A = 50pk
PD10B = 34pk

Honda XL 600 V Transalp PD10A  Bj. 1997 [50 PS, 37 kw]  ID-17832
Honda XL 600 V Transalp PD10B  Bj. 1997 [34 PS, 25 kw]  ID-17833
Honda XL 600 V Transalp PD10A  Bj. 1998 [50 PS, 37 kw]  ID-17834
Honda XL 600 V Transalp PD10B  Bj. 1998 [34 PS, 25 kw]  ID-17835
Honda XL 600 V Transalp PD10B  Bj. 1999-2000 [34 PS, 25 kw]  ID-31800
Honda XL 600 V Transalp PD10A  Bj. 1999-2000 [50 PS, 37 kw]  ID-31801


Voor de bougie maakt het verder niets uit. De 34pk (ofwel 25kw-versie) wordt geknepen op de inlaatrubbers, verder is er geen verschil.

Mysterie opgelost?

“Never Stop Exploring”
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 mrt 2016 09:31 #40 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Bougies voor Transalp 600 uit '95.

Mysterie opgelost?


Yep  :-* :-*

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.120 seconden