Alp komt niet op toeren

27 mrt 2016 13:07 #1 door Bill
Alp komt niet op toeren werd gestart door Bill
Wie kan mij helpen?
Mijn Alp komt niet op toeren. Gaat als een speer de startblokken uit maar geeft er dan de brui aan!
Als ik in zijn vrij gas open draai heb ik tot 10.000 toeren. Ga ik rijden kom ik niet boven de 5500 toeren uit. Heb andere carburateur erop gezet. (Een die niet uit elkaar is geweest) verschillende luchtfilter gebruikt maar probleem blijft. Zou CDI het kunnen zijn? Niet die van het toerental maar die andere? Ga ik vandaag nog even proberen maar anders zou ik het niet weten.
Graag jullie mening.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 mrt 2016 14:27 #2 door Mirko
Beantwoord door Mirko in topic Alp komt niet op toeren
Hoi,

Kan natuurlijk vele oorzaken hebben. Als je in zn vrij wel toeren kan maken en hij in zn eerdte versnelling wel goed wegrijd is mijn eerste vraag of alles wel los zit, zoals de remmen, wielen etc. Maar daar heb je vast al naar gekeken.

Zijn de membranen in je carb goed? Daar heb je ook vooral bij belasting last van. Ik heb dat een keer gehad bij een FZ 750. Zelfde klachten.

Ben benieuwd of de Alp specialisten hier nog tips voor je hebben

2x Transalp XL 600
Yamaha XJR 1300

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 mrt 2016 14:32 #3 door Yank
Beantwoord door Yank in topic Alp komt niet op toeren
www.transalpclub.nl/forum/index.php?topi....msg134056#msg134056

Zou maar eens naar de benzinekraan kijken, is vaak een probleem gever.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 mrt 2016 19:38 #4 door Bill
Beantwoord door Bill in topic Alp komt niet op toeren

http://www.transalpclub.nl/forum/index.php?topic=12964.msg134056#msg134056

Zou maar eens naar de benzinekraan kijken, is vaak een probleem gever.

Had ik al gecontroleerd heb er ook een nieuw slangetje opgezet.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 mrt 2016 19:49 #5 door Bill
Beantwoord door Bill in topic Alp komt niet op toeren

Hoi,

Kan natuurlijk vele oorzaken hebben. Als je in zn vrij wel toeren kan maken en hij in zn eerdte versnelling wel goed wegrijd is mijn eerste vraag of alles wel los zit, zoals de remmen, wielen etc. Maar daar heb je vast al naar gekeken.

Zijn de membranen in je carb goed? Daar heb je ook vooral bij belasting last van. Ik heb dat een keer gehad bij een FZ 750. Zelfde klachten.

Ben benieuwd of de Alp specialisten hier nog tips voor je hebben

Hij rijdt in zijn eerste versnelling als een speer weg om dan vervolgens in te houden bij de 5k toeren. In zijn 1 dus al! Doorschakelen naar 2 pakt ie in het eerste stuk ook goed op maar ook weer rond de 5k houd het op. 3, 4 en 5 versnelling idem.
Heb er een compleet andere carb op gezet van een donor alp. Die carb is niet uit elkaar geweest. Die erop zat heb ik wel helemaal uit elkaar gehad tot op het laatste schroefje aan toe. Maar het maakte dus geen verschil. Ik vraag me ook af wanneer die ronde bussen waar de vlotternaald inzit omhoog gaan. werkt dat ook op een bepaald vacuum?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 mrt 2016 20:12 #6 door Mirko
Beantwoord door Mirko in topic Alp komt niet op toeren
Dit soort carburateurs werkt inderdaad op vacuum. Als je meer vermogen vraagt gaan die schuiven verder open. Dit inderdaad door het vacuum wat er ontstaat. Er zitten veren in om ze onder spanning te houden. De membranen maken het vacuum mogelijk.

Je kan die schuiven controleren door ze met je vinger omhoog te duwen en los te laten. Ze moeten dan vanzelf weer dichtgaan.

Als hij al in zn 1e versnelling inhoud lijkt het een brandstof tekort te zijn. Die tip van die benzinekraan is een goede, maar dat heb je dus ook al bekeken.

2x Transalp XL 600
Yamaha XJR 1300

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 mrt 2016 20:52 #7 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Alp komt niet op toeren
Zou niet iets heel eenvoudigs kunnen zijn als het vacuum slangetje ????

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 mrt 2016 20:53 #8 door kees
Beantwoord door kees in topic Alp komt niet op toeren
Hoofdsproeier(s) verstopt  :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 mrt 2016 21:11 - 27 mrt 2016 21:20 #9 door Timy
Beantwoord door Timy in topic Alp komt niet op toeren
Zit aan de zijkant van de carb, beide zijden, een klepje (2 schroefjes) met daarachter een rubbertje (metaal in het midden) en een veertje. Als dat verkeerd om zit heb je dezelfde klachten weet ik uit ervaring. Nu weet ik alleen niet uit mijn hoofd of het veertje aan de buitenzijde of binnenzijde moet (dacht buiten..)

Edit: Foto gevonden en toegevoegd. Veertje moet aan de buitenzijde

Liberté - Egalité - Fraternité
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 mrt 2016 22:09 #10 door Bill
Beantwoord door Bill in topic Alp komt niet op toeren

Zou niet iets heel eenvoudigs kunnen zijn als het vacuum slangetje ??? ?

Had ik al gecheckt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 mrt 2016 22:10 #11 door Bill
Beantwoord door Bill in topic Alp komt niet op toeren

Hoofdsproeier(s) verstopt  :)

Bij allebei de cabs? zou wel toeval zijn.  :-\

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 mrt 2016 22:12 #12 door Bill
Beantwoord door Bill in topic Alp komt niet op toeren

Zit aan de zijkant van de carb, beide zijden, een klepje (2 schroefjes) met daarachter een rubbertje (metaal in het midden) en een veertje. Als dat verkeerd om zit heb je dezelfde klachten weet ik uit ervaring. Nu weet ik alleen niet uit mijn hoofd of het veertje aan de buitenzijde of binnenzijde moet (dacht buiten..)

Edit: Foto gevonden en toegevoegd. Veertje moet aan de buitenzijde

Zou bij de ene Cab kunnen maar die er nu opzit komt van mijn andere alp dus zou het goed moeten doen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 mrt 2016 22:16 #13 door Bill
Beantwoord door Bill in topic Alp komt niet op toeren
Hoe word het vacuüm bewerkstelligt dan? er zit op de carburateurs toch geen vacuüm slangetje?
de enige slangetjes zijn de overloop/ontluchting slangetjes.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 mrt 2016 22:32 #14 door Arjen
Beantwoord door Arjen in topic Alp komt niet op toeren
Dit klinkt echt bijna hetzelfde als ik had met een verstopte hoofdsproeier op een CB500.

Nu snap ik wel de vraagtekens van hetzelfde probleem bij plaatsing van een tweede carb. Die heb ik ook :)

Waar komt die tweede carb vandaan? Waarom lag hij aan de kant? Als hij een tijd gelegen heeft en er heeft "residu" in de vlotterbakken gezeten, kan dat nu weer vrolijk in/aan je naald zitten. Was hij uberhaupt wel schoon en spik en span? Dat weet je misschien niet, want je hebt hem niet open gehad(?)

Andere dingen die je nog kunt checken:

- lek inlaatrubber (remmenreiniger erop, kleinste toerenverhoging = bingo)
- rotte bougie(s)-(kabel(s))
- losse bougie(s)
- vocht in de tank (scheutje stierepis (spiritus) erbij mikken)

“Never Stop Exploring”

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 mrt 2016 22:41 - 27 mrt 2016 22:50 #15 door jeroen emke
Beantwoord door jeroen emke in topic Alp komt niet op toeren

Hoe word het vacuüm bewerkstelligt dan? er zit op de carburateurs toch geen vacuüm slangetje?
de enige slangetjes zijn de overloop/ontluchting slangetjes.

hier wordt uitgelegd hoe een CV cabrs  werkt www.motorcycleproject.com/text/how_cv_carbs_work_v3.swf

motorvitamine.eu/www.motorvitamine/index.php?topic=27.0

still no angel found who flies at the same speed

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 mrt 2016 23:23 #16 door Arjen
Beantwoord door Arjen in topic Alp komt niet op toeren
Mooie uitleg Jeroen!

Maarehm, het is geen vacuum.
De definitie van vacuum (in de context van verbrandingsmotoren) is een plek waar zich geen lucht(druk) bevindt. Als je de slides van Jeroen goed leest, zie je dat de werking van de carb berust op verschil van luchtdruk in de carb en buitenlucht.

“Never Stop Exploring”

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 mrt 2016 01:24 - 28 mrt 2016 01:40 #17 door kees
Beantwoord door kees in topic Alp komt niet op toeren

Zit aan de zijkant van de carb, beide zijden, een klepje (2 schroefjes) met daarachter een rubbertje (metaal in het midden) en een veertje. Als dat verkeerd om zit heb je dezelfde klachten weet ik uit ervaring. Nu weet ik alleen niet uit mijn hoofd of het veertje aan de buitenzijde of binnenzijde moet (dacht buiten..)

Edit: Foto gevonden en toegevoegd. Veertje moet aan de buitenzijde


Dat is de air cut-off valve, die heeft hier niks mee te maken. Dat ding helpt bij stationair lopen en voorkomt knallen in de uitlaat als bij gas dicht het mengsel relatief te arm wordt t.o.v. de terugvallende toeren (hij maakt het mengsel rijker). Als dat ding faulty is, slaat bijv. je motor af bij stationair  :)

Mooie uitleg Jeroen!

Maarehm, het is geen vacuum.
De definitie van vacuum (in de context van verbrandingsmotoren) is een plek waar zich geen lucht(druk) bevindt. Als je de slides van Jeroen goed leest, zie je dat de werking van de carb berust op verschil van luchtdruk in de carb en buitenlucht.


Preciezer, er zit een gaatje boven in het plastiek van de gasschuif. De onderdruk die ontstaat in de venturi zuigt via dit gaatje de lucht boven de gasschuif weg en de atmosferische druk onder het membraan duwt door het drukverschil zo de gasschuif omhoog. Als het membraan gescheurd is of niet goed geplaatst, zal er atmosferische druk lekken naar boven de gasschuif waardoor deze op gegeven moment niet hoger zal gaan. Motor loopt bout.




Anyways, reagerend op Bill,

Als in iedere versnelling bij hetzelfde toerental het probleem optreedt, ach er zijn zoveel mogelijkheden. Met mijn antwoorden neem ik vaak grote afstekers omdat ze technisch en in verhouding tot elkaar veel te langdradig zijn. Dat is net zoiets als je emo-issues willen bespreken via whatsap  ???

Jij roept iets over carbs, dan roep ik (als meest voor de hand liggend): sproeiers. De hoofd- wel te verstaan, want bij het door jouw genoemd toerental spelen die een hoofdrol.

Maar, als je vlotternaald blijft hangen steeds dan kan hij de vlotterkamer wel es niet snel genoeg bijvullen en dan krijg je dat symptoom ook (te arm).

Een rotte bougie kan dit ook doen, maar je hébt er vier.

Een rotte cdi kan ook prima, ze kunnen voor een bepaald toerengebied niet meer werken.

Pick-up. Of een bobine for that matter. Zijn spoeltjes. Kunnen precies dat symptoom tentoonspeiden.

Hoe lang wil je dat ik door ga.....?  :)


Begin nou gewoon eens ergens i.p.v. AANNEMEN dat iets het wel niet zal zijn  ???


Bromt  ;D
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 mrt 2016 10:16 #18 door downunder
Beantwoord door downunder in topic Alp komt niet op toeren
Wellicht een electrisch probleem, aangezien het met 2 carbs en in alle versnellingen voor komt. Heb je al eens andere cdi geprobeerd?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 mrt 2016 10:32 #19 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Alp komt niet op toeren
Ik zou een aantal dingen eerst op een rijtje gaan zetten ( zoals Brommie ook roept. )
Eerst, hoe is het probleem ontstaan  , plotseling of na een sleutelmoment.??
Gebeurde dit tijden het rijden, of na een poosje stilstand.

Over welk type motor heb je het ?  er zijn types met 2 cdi's en met 1, ook met gasklep sensoren en zonder.
Voor zover ik weet heb je een zwart blokje, dus wss met 2 cdi's.

Benzine kraan is al genoemd, maar je hebt alleen het slangetje vervangen.
Heb je de kraan zelf ook getest ??  slangetje los van de cilinder , daar vacuüm zuigen waarbij de boel dicht moet zijn. ( daarmee bedoel ik dat je niet door kunt zuigen maar voelt dat je vacuüm houdt ??)

Carbs heb je al vervangen en het zou raar zijn als je precies hetzelfde probleem zou hebben met verschillende carbs.

Als je reserve onderdelen nodig hebt om te testen, heb ik genoeg voor je liggen om te proberen. CDI, Bobine, carbs enz....
Hoor het wel van je,
Suc6 met zoeken.


PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 mrt 2016 11:14 - 28 mrt 2016 11:17 #20 door len_tour
Beantwoord door len_tour in topic Alp komt niet op toeren
Ff samenvattend hij komt wel op toeren wanneer je stilstaat en een zwengel geeft aan het gas.
Dan zou je (maar je weet maar nooit) de hoofdsproeier, membraan of vaccuum in eerste instantie links kunnen laten liggen maar niet uitsluiten.

Check dus idd je kraantje. Er zit een filtertje in de tank check ook die op verstopping. Evt kun je het vacuüm van de kraan bypassen (staat ergens op het forum). Daarna de vlotterkamers. Controleer ook de slangen op rare knikken. Niet alleen de dunne bij de carb maar ook de blokontluchting.

Check ook ff of er geen dooie muis in je luchtfilter zit, gewoon omdat dat eenvoudig te controleren is en er gebeuren rare dingen met gestalde brommers.

Zoals brom zegt systematisch controleren en dan ook echt zeker weten dat het klopt voor je het volgende pakt. Controleer eerst grondig de eenvoudige zaken en ga dan verder.

Koppel terug met de analyse die oldi suggereert en we kunnen met zijn allen meedenken zonder te speculeren.

As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.137 seconden