Alp komt niet op toeren

28 mrt 2016 12:43 #21 door kees
Beantwoord door kees in topic Alp komt niet op toeren

Ff samenvattend hij komt wel op toeren wanneer je stilstaat en een zwengel geeft aan het gas.

Dan zou je (maar je weet maar nooit) de hoofdsproeier (...) in eerste instantie links kunnen laten liggen [maar niet uitsluiten.]


Dáár zit een instinker: onbelast heeft de motor veel minder mengsel nodig om hetzelfde toerental te bereiken. Dus een half verstopte hoofdsproeier blijft op die manier buiten beeld. Tests altijd uitvoeren onder de te verwachten belasting (met jou erop dus).

Anders zou de Dyno-meneer ook gewoon naast de motor gaan staan.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 mrt 2016 22:49 #22 door len_tour
Beantwoord door len_tour in topic Alp komt niet op toeren
Klopt brom, vandaar dat ik het niet uit wil sluiten. Mijn methode gaat uit van het eenvoudigste eerst checken. Benzinekraan een filter zijn easy, zit daar prut, zit he vast ook verder in de keten. Etc tot je blok uitelkaar licht ;)

As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 mrt 2016 11:52 #23 door Bill
Beantwoord door Bill in topic Alp komt niet op toeren
Whoo! even een dag niet kijken op de site geeft veel leesvoer.
Heb de afgelopen dagen geen tijd gehad om iets te checken. Zal genoemde voorstellen (nogmaals) testen en vermelden.
Ter aanvulling nog; deze alp is een bouwpakket van 3 of misschien wel 4 verschillende motoren. Echter frame, blok en bedrading zijn allemaal origineel. Het is overigens een blok uit 93 en is door mij zwart gespoten. Koppeling vervangen en zijn er 4 nieuwe bougies ingegaan.
In eerste instantie had ik er open luchtfilter opzitten maar had ik hetzelfde probleem. Dacht dus dat ik dan de sproeiers en gasnaaldsetting moest gaan aanpassen en had geen zin in gepuzzel. Dus origineel luchtfilterhuis er weer opgezet en een K&N filter geplaatst. Proefrijden gaf hetzelfde probleem als met de open filters. Toen papieren filter geplaatst maar probleem bleef.
Cabs vervangen door exemplaar van mijn andere alp die daarmee wel normaal rijdt, maar probleem is er nog. Vacuum slangetje van de benzinekraan vervangen en getest, probleem blijft. CDI's verwisseld om te kijken of mij toerennaald ging klapperen maar ook niet de oplossing. Andere CDI's geplaatst maar ook niet de oplossing. Reserve onderdelen heb ik zat liggen, als ik een frame had zou ik nog een alp in elkaar kunnen zetten. Is ook niet mijn eerste bouwprojectje.
Ik bedoel maar; ik neem niet zomaar aan dat het wel goed zou moeten zijn, test wel dergelijk allerlei dingen en wil ook niets uitsluiten.
O ja, er zit een andere uitlaat op, zo'n Hongaars ding. En deze geeft wel hele mooie knallen als ik mijn gas dicht draai. Volgens Tim zijn voorbeeld zou dat niet moeten gebeuren. Maar ook met mijn Lazer uitlaat op mijn cross alp en de Lazer op Caroline haar alp komen mooie knallen uit als je het gas dicht gooit.
Ik ben wel een paar kilo aangekomen...Zou daar het probleem in kunnen zitten ;) ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 mrt 2016 12:48 #24 door Arjen
Beantwoord door Arjen in topic Alp komt niet op toeren
Mooi hè, dat mensen het halve forum voor je volschrijven :)

Carb is is nu niet meer zo verdacht. Heb je onderstaande dingetjes al bekeken?

- lek inlaatrubber (remmenreiniger erop, kleinste toerenverhoging = bingo)
- rotte bougie(s)-(kabel(s))
- losse bougie(s)
- vocht in de tank (scheutje stierepis (spiritus) erbij mikken)


“Never Stop Exploring”

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 mrt 2016 18:51 #25 door TransValp
Beantwoord door TransValp in topic Alp komt niet op toeren
De omschrijving van je probleem lijkt heel veel op een probleem dat ik ook heb gehad met mijn alp uit 87.
De oorzaak bij mijn alp was toen het slecht op elkaar aansluiten van de luchtfilterkast behuizingsdelen. Ik weet niet of je hetzelfde luchtsysteem hebt maar wellicht kom je een verdacht lek tegen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 mrt 2016 21:48 #26 door kees
Beantwoord door kees in topic Alp komt niet op toeren
Ok, helder, Bill.

In je systeem zitten 2 dingen die als ze goed samenwerken, de motor laten draaien.

- luchtfilter - brandstof - carb.
- pick-up(s) - cdi(s) - bobine(s) - bougies.

De eerste kunnen we n.a.v. Bill zijn verweer nu even buiten beschouwing laten.

In de tweede lijn, de cdi en bougies heb je reeds vervangen. Blijven over de pick-up(s) en bobine(s).

Beide zijn spoelen en beide kunnen dit probleem geven ook al lijken ze in orde. In de lage toeren doen ze het goed maar naarmate de frequentie of warmte toeneemt kunnen de het niet meer bijbenen (halfrotte spoelen, bedoel ik).

The first line of defense is ze simpelweg doormeten op weerstand (Ohm). De waarden staan in het wph. Maar, dat is een statische test. Het geeft geen uitsluitsel over hoe ze zich onder wisselende omstandigheden gedragen.

Wil je het zeker weten, wissel ze één voor één per test voor een exemplaar waarvan je zeker weet dat ze goed zijn, zoals je al met carbs en cdi deed.


Bromz

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 mrt 2016 17:21 #27 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Alp komt niet op toeren
Had het al op faceboek geroepen:

Er zijn bepaalde CDI's voor de Transalp, die het op de ene motor wel goed doen en op de andere niet. Of in ieder geval problemen geven.
Die 90 euro dingen die je bij Roukama kunt kopen heb ik op mijn oude motor gehad, die daar voortreffelijk op liep. Mijn tweede alpje gaf gigantisch problemen (op dezelfde type CDI).
Pim braaf alle electronische componenten van werkende motor op niet werkende motor overgebouwd (stapsgewijs, stuk voor stuk) maar mocht niet baten, bleef slecht lopen.

Uiteindelijk op een fancy-pants programmeerbare CDi overgestapt en toen liep t motortje wel mooi...

Sluit je CDI pas uit als je motor het doet  ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 mrt 2016 17:46 #28 door Bill
Beantwoord door Bill in topic Alp komt niet op toeren

Had het al op faceboek geroepen:

Er zijn bepaalde CDI's voor de Transalp, die het op de ene motor wel goed doen en op de andere niet. Of in ieder geval problemen geven.
Die 90 euro dingen die je bij Roukama kunt kopen heb ik op mijn oude motor gehad, die daar voortreffelijk op liep. Mijn tweede alpje gaf gigantisch problemen (op dezelfde type CDI).
Pim braaf alle electronische componenten van werkende motor op niet werkende motor overgebouwd (stapsgewijs, stuk voor stuk) maar mocht niet baten, bleef slecht lopen.

Uiteindelijk op een fancy-pants programmeerbare CDi overgestapt en toen liep t motortje wel mooi...

Sluit je CDI pas uit als je motor het doet  ;D

Ik zag het Pim, maar moest eerst kijken welke types het waren. Zijn allemaal origineel Honda.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 mrt 2016 17:55 #29 door Bill
Beantwoord door Bill in topic Alp komt niet op toeren
Ben de hel middag bezig geweest met als resultaat dat hij nu nog slechter loopt als hij al deed :'(
Heb eerst Vacuüm slangetje en benzinekraan getest. Benzine stroomt er uit als ik vacuum zuig.
Daarna bougies gecontroleerd zien er keurig grijsbruin uit.
Vervolgens luchtsysteem gecheckt. Leek of de slurf niet goed op de rechte cab zat dus alles los gehaald en weer gemonteerd en gecheckt.
Toen gaan rijden. Motor rijdt nu wel door maar niet op vol gas. Zodra ik vol gas geef lijkt hij tegen te sputteren (letterlijk) neem ik iets gas terug loopt hij hoog in toeren door tot aan 5 versnelling en haalde zowaar 120 km/u
Moet toch iets met caberatie zijn lijkt mij. Dus cabaratuer die ik eraf had gehaald open geschroefd, sproeiers gecontroleerd alles door geblazen en deze carburateur weer geplaatst. Even leek het goed te gaan en trok de motor helemaal door naar het rood. Echter toen ik wilde keren en terug rijden had ie het wel gezien en kwam ik niet boven de 40 km/u uit. Ik heb nog net geen deuk in de tank geslagen  >:(
Ik geef het op. Heb er geen zin meer in. Zeker niet na vandaag. (uitslag ziekenhuis was ook ku*)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

31 mrt 2016 18:54 - 31 mrt 2016 18:58 #30 door Mirko
Beantwoord door Mirko in topic Alp komt niet op toeren
Nooit opgeven! Komt goed. :)

Vreemd als hij eerst even goed loopt en daarna niet meer!

Kan het zijn dat de benzinetank vacuum trekt?

Je hebt het vacuum van de benzinekraan getest door aan het slangetje te zuigen, maar komt er genoeg vacuum van het slangetje zelf?

Weet niet waar je woont, maar er is vast wel iemand uit jou buurt die ff mee wil helpen.

Uitslag ziekenhuis?, maar in ieder geval sterkte ook daarmee

2x Transalp XL 600
Yamaha XJR 1300

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 juni 2016 00:45 #31 door kees
Beantwoord door kees in topic Alp komt niet op toeren
Ja deezz moeten we ook nog even mee verder. Ik heb het nog eens doorgelezen.


Bedenk dat bij meer open aftermarket uitlaatdempers, niet alleen het lastgeluid, maar ook het na-knallen word versterkt. Andersom, roffelen doet hij misschien altijd wel wat, maar worden met originele fluisterpijp netjes ook gedempt. Als dempers echt open zijn is het vaak wel vereist de sproeierbezetting aan te passen (want te arm >> te weinig brandstof). Open luchtfilters vereisen dat soms ook (want te arm >> te weinig brandstof).

Als je motor op een moment tijdens een test ineens tot in het rood gegaan is en tijdens diezelfde test daarna niet meer wilde, kijk ik eerder naar gebrekkige brandstof feed van tank tot in de vlotterkamer, of,

Je hebt de pick-up nog niet gewisseld. Misschien is dat, ondanks dat je motordeksel eraf moet, even een simpelere om uit te sluiten.  ::)


Heb je alweer een beetje meer zin..?  :-X

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.097 seconden