transalp start niet

02 apr 2016 12:20 - 02 apr 2016 12:23 #1 door Enno
transalp start niet werd gestart door Enno
Mijn transalpje start helemaal niet meer, er zit een nieuwe accu op het startrelais is ook goed want als ik deze overbrug tornt de startmotor netjes rond. Maar zodra ik de motor wil starten middels de start schakelaar dat gebeurd er helemaal niets geen klikje en of een ander geluid. Contactslot  staat op on en de welbekende controle lampjes gaan allemaal branden. De start schakelaar is ook in orde deze heb ik door gemeten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 apr 2016 12:24 #2 door downunder
Beantwoord door downunder in topic transalp start niet
Neem aan dat je de zekeringen al hebt nagekeken?
Dan zou ik daarna de werking van de startknop controleren.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 apr 2016 12:26 #3 door eerde jan
Beantwoord door eerde jan in topic transalp start niet
Dodermans knop

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 apr 2016 13:20 #4 door Arjen
Beantwoord door Arjen in topic transalp start niet
Motor staat in vrij?
Schakelaar bij de standaard?

“Never Stop Exploring”

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 apr 2016 13:27 #5 door Enno
Beantwoord door Enno in topic transalp start niet
Zekeringen heb ik ind na gekeken deze zijn allemaal prima, de startschakelaar doet het ook deze heb ik middels een multimeter door gemeten, de schakelaar van de standaard daar heb ik ind nog niet naar gekeken(goeie tip) had ik waarschijnlijk nooit op gekomen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 apr 2016 13:48 #6 door PimW
Beantwoord door PimW in topic transalp start niet
Dodemans knop is altijd de eerste controle :P

Daarna zoals vermeld controleren of alle startonderbrekers werken. Dat zijn de microswitch op je koppelings hendel, neutraalstandschakelaar en zijstandaard. Daarnaast zit er een diode in het circuit maar die gaat niet zo vaak stuk.

Je kunt de schakelaars doormeten of tijdelijk overbruggen om het probleem te vinden.

Maar toch benieuwd: sinds wanneer start hij niet meer en waarom heb je de accu vervangen?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 apr 2016 14:34 - 02 apr 2016 15:39 #7 door Enno
Beantwoord door Enno in topic transalp start niet
Afgelopen woensdag ging de startmotor slecht rond (na anderhalve week stilstand door ziekte) kreeg motor niet meer gestart gelijk acculader er aan gehangen en de volgende dag weer geprobeerd nu gebeurde er helemaal niets meer mijn eerste gedachte was de accu dus 's avonds gelijk een nieuwe accu geplaatst en aan de lader gehangen. Vrijdag morgen maar weer opnieuw geprobeerd en jullie raden het al weer helemaal niks. zal nu de dodemans knop maar es ff gaan door meten, de schakelaar van de zijstandaard en van de versnellingspook zijn in orde.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 apr 2016 18:00 #8 door TransAlpGhost
Beantwoord door TransAlpGhost in topic transalp start niet
Als je lampjes gaan branden is er stroom. Probeer hem eens aan te duwen(in zijn 2 gaat het het makkelijkst dacht ik)

Is het wel een juiste accu die genoeg vermogen heeft?

Xl650v, hyperpro veren, fehling valbeugel, tomtom rider(5), MRA X screen geboord door de ruit, Honda kofferset, ortlieb rack pack 31 en 43 liter, Louis large gepack rack op topkoffer

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 apr 2016 18:14 #9 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic transalp start niet
weet niet waar je vandaan moet komen, maar lijkt me een simpel oplosbaar probleem

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 apr 2016 22:16 - 02 apr 2016 22:43 #10 door kees
Beantwoord door kees in topic transalp start niet

Als je lampjes gaan branden is er stroom.


Op de lampjes, ja. Dat lampjes branden willen niet zeggen dat er overal stroom op staat of dat een 2e schakeling die een onderdeel kan maken, ook vlekkeloos functioneert.

Maar, wat Pimmert bedoelt, de dodemansknop is feitelijk een geschakelde plus die de cdi nodig heeft. Met de multimeter in DC aan massa moet hij aan beide contacten een plus geven bij 'run' en bij 'off' aan maar ene.

- als gezegd, de dodemansknop is een plus voor de cdi die onderbroken wordt (in de 'off' stand).
- daarnaast heeft de cdi een vaste min, maar hij heeft er nog één extra nodig.

Die extra min loopt via één van de via 3 startonderbrekers,

- de zijstandaard onderbreekt een 2e min die de cdi nodig heeft (wanneer uitgeklapt)
- de vrijstand schakelaar onderbreekt een min die de cdi nodig heeft (wanneer in versnelling)
- de koppelingsschakelaar onderbreekt de min voor het startrelais (wanneer los)

Een stel diodes zorgt dat die min steeds maar via één van de standen van de startonderbrekers naar de cdi kan worden doorverbonden (òf-òf-àls).


Snap jij het nog..? ::)


Test 1: trek de beide stekkertjes van de koppelingsschakelaar los en verbind ze met elkaar. Start.

Post hier resultaat. Indien nodig volgt een volgende test-tip  :)


Bromz.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 apr 2016 22:22 #11 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic transalp start niet
Ik verwacht eigenlijk gewoon de hoofdzekering stuk !!! Krijg het gevoel dat de gewone zekeringen gecontroleerd zijn, maar niet de hoofdzekering.
De hoofdzekering zit niet in het blokje bij je stuur, maar bij de aansluiting van je start relais.
Even de dikke plus kabel volgen en dan vindt je het stekkerblokje, die even loshalen en daar zit de hoofd zekering.

De eerste perikelen zullen wel accu (leeg) gerelateerd geweest zijn, en mogelijk heb je met laden en/of plaatsen van de nieuwe accu ergens even kortsluiting veroorzaakt wat de hoofdzekering heeft doen springen.

Als ook de hoofdzekering goed is, even heel eenvoudig op de motor gaan zitten, standaard in, in z'n vrij, koppeling in (overbodig, maar gewoon doen), en dan start knop bedienen. (inderdaad ook even de dodemansknop controleren)

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 apr 2016 23:14 - 02 apr 2016 23:18 #12 door kees
Beantwoord door kees in topic transalp start niet
De stroomvoorziening is als volgt:

Accu >> hoofdzekering >> contactslot >> zekeringkast >> rest van circuit.

Als je lampjes gaan branden is er stroom.


Nu heeft Ghost wel gelijk. Hoewel checken (uitnemen, visueel inspecteren en terugsteken) uitsluitsel geeft.


Maaarrrr, ik heb me nu ook laten foppen. Begin bij het begin: zitten de accupolen goed vast..?


Bromz

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 apr 2016 23:19 #13 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic transalp start niet
--- ben misschien niet meer helemaal helder na een lange dag in Elburg een biertje achter m'n kiezen --- tijd om te slapen  :-X

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 apr 2016 23:51 #14 door kees
Beantwoord door kees in topic transalp start niet
Nee Rob,


We krijgen de laatste tijd teveel wannabe techneuten hiero. Teveel ruis op de lijn..  ???


Brom

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 apr 2016 10:11 - 03 apr 2016 10:13 #15 door PimW
Beantwoord door PimW in topic transalp start niet
Overigens, je stelt dat het startrelais goed is omdat de startmotor rond gaat als je hem overbrugd (ik neem aan dat je de accu direct verbonden hebt met de startmotor?).
De dikke kabels die met een moertje aan het relais verbonden zitten? Of heb je de stekker losgehaald en daar doorverbonden?

Door het relais te overbruggen volgens de eerste methde sluit je hem juist NIET uit. Je test enkel of de startmotor nog goed is en de accu in staat is de startmotor rond te jengelen... Even ter controle  :)

Als je zeker weet dat het relais goed is ga je kijken waarom hij niet inschakeld: de noodstop moet juist functioneren. Ik weet dat er in verschillende bouwjaren verschillen in de startonderbreking zit. Bijvoorbeeld mijn motor zal de startmotor wel rond laten gaan als de motor in versnelling staat (en koppeling niet ingetrokken) maar de ontsteking werkt niet.
Sommige motoren gaat de startmotor nieteens rond.

De rest van de startonderbrekers kun je overbruggen of in het extreemste geval op de CDI aan de massa leggen (zul je even een electrisch diagram moeten pakken). Dan wet je zeker dat niets de ontsteking weerhoud van functioneren. Maar in dit geval moet de startmotor al rond gaan!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 apr 2016 11:02 #16 door TransAlpGhost
Beantwoord door TransAlpGhost in topic transalp start niet
Ik zal mijn bijdrage vragend doen.

Het is dus zaak om uit tezoeken of het het start relay is of dat het de onderbrekingen zijn toch?

Maar wat Rob zegt. Ga rustig zitten  en check alles rustig. Standaard in, motor in neutraal. Dode mans knop en koppeling (dat zijn ze wel dacht ik)

Sorry voor de ruis,

Xl650v, hyperpro veren, fehling valbeugel, tomtom rider(5), MRA X screen geboord door de ruit, Honda kofferset, ortlieb rack pack 31 en 43 liter, Louis large gepack rack op topkoffer

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 apr 2016 11:13 #17 door kees
Beantwoord door kees in topic transalp start niet
Neem me niet qualijk, Ghost, ik bedoelde zeker niet jou!

Ik weetzz zeker dat van alle typen Alpen en AT's met een koppelingsschakelaar aan de hendel, dit de onderbreker van de min van het startrelais is.

M.a.w., de plus van het relais komt via de 'Start'-knop en de min krijgt hij via de microswitch van de koppelingsschakelaar, dan wel via de neutraalschakelaar (which-ever of the two is engaged).

Je kunt wel een overbruggende min vanaf het frame direkt op de minpin van het startrelais zetten, maar het is daar krap en sluiting is zo gemaakt.

Meet gewoon even de werking van de koppelingsschakelaar, zoals ik al eerder opperde.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 apr 2016 11:19 #18 door PimW
Beantwoord door PimW in topic transalp start niet
Excuus je hebt gelijk over die microswitch :)

Vrij duidelijk in het schema, het is mijn geheugen dat het even laat afweten  ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 apr 2016 11:22 #19 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic transalp start niet

Overigens, je stelt dat het startrelais goed is omdat de startmotor rond gaat als je hem overbrugd.
Door het relais te overbruggen volgens de eerste methde sluit je hem juist NIET uit. Je test enkel of de startmotor nog goed is en de accu in staat is de startmotor rond te jengelen....


Dat was ook gelijk mijn gedachte na het lezen van het 1e bericht van Enno  :)
Het is me uit dat bericht niet hélemaal duidelijk of de motor bij overbruggen wél start, maar vooralsnog is het startrelais dus mijn 1e verdachte!

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / TA 750 ‘24 / R80G/S ‘85

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 apr 2016 11:52 - 03 apr 2016 11:56 #20 door kees
Beantwoord door kees in topic transalp start niet

Vrij duidelijk in het schema, het is mijn geheugen dat het even laat afweten  ;D


Nee nee ook jou niks te na Pim, het is gewoon een motherfucker om dat stuk uit het schema te lezen. Ik heb er ook moeite mee hoor!  ;D

Feitelijk komt de 2e min die de cdi(s) nodig hebben, van de zijstandaard (ingeklapt) af en gaat dan direct naar de cdi. Maar hij loopt vanaf de cdi door via de koppeling naar startrelais. De cdi's kunnen dan al werken als de "run"-knop aan staat, maar de stand van de neutraalschakelaar bepaald of het startrelais mag werken en zo de motor aanslaat.

Het is me uit dat bericht niet hélemaal duidelijk of de motor bij overbruggen wél start


Nee, dat kun je gewoon doen met het contact uit. Feitelijk zet je plus en min direct vanaf de accu op de polen van de startmotor. Al was heel je kabelboom uitgebrand dan werkt dat zo nog  ;D

Maar, staat contact aan, en is de juiste schakeling van de startonderbrekers gemaakt, dan zou de motor gewoon aanslaan bij het overbruggen van de pluspolen op het startrelais.


Startonderbrekers  :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.272 seconden