650 blok vervangen of revisie?

09 mei 2016 00:25 #1 door Nick82
650 blok vervangen of revisie? werd gestart door Nick82
Hallo beste mensen,

Ik zit met het volgende, mijn alpje uit 2001 met 152.000 op de teller begint aardig olie te lekken op meerdere plaatsen zelfs zover ik kan traceren. Zelf zit ik een beetje met een dilemma want sja 152.000 is aardig wat voor zo'n blokje en de platen zitten er ook aan te komen. Maar het blok loopt nog wel soepel, geen rook pluimen, olie verbruik is wel hoger maar slecht te controleren met de lekkages. schakelen gaat ook wel prima, kan soms iets soepeler. Hij lekt zeker het meest ergens onderin het blok want bovenin ziet het er nog mooi droog uit. Maar het is moeilijk om de lekkages op te sporen. Nu ben ik bezig om het blok te demonteren om vervolgens rustig te kijken naar waar nou precies de lekkages zitten. Zelf zie ik het niet zo zitten om het blok uit elkaar te halen om de pakkingen te vervangen. Kennen jullie misschien iemand die dit eventueel kan doen of is het misschien verstandig om er een ander 2e hands blok in te hangen aangezien hij al aardig wat km's heeft gereden.

Graag zie ik jullie reacties & meningen tegemoet,

Alvast bedankt groet Nick

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 mei 2016 07:44 #2 door PimW
Beantwoord door PimW in topic 650 blok vervangen of revisie?
Het beste had je het blok in eerste instantie in het frame gelaten.
Goed schoonmaken en dan gaan rijden om de lekkages te kunnen traceren .
Voorkomende lekkages zitten bij het voortandwiel en de koppelings hevel. Als bijvoorbeeld de ketting te strak geeft gestaan kan de eerste voorkomen.
Maar een niet voldoende aangedraaid oliefilter kan ook flink olie lekken...

Advies geven op basis van deze info is erg lastig. Hoeveel olie gooi je er nu in per hoeveel km?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 mei 2016 09:41 #3 door kees
Beantwoord door kees in topic 650 blok vervangen of revisie?

Ja dat was ook mijn eerste idee.

Schoonmaken en kijken waar het weer begint. Is de vervuiling zwart vettig of beige/bruinig?


Kleine lekken kunnen er heel dramatisch uit gaan zien omdat de rijwind de olie verspreid.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 mei 2016 10:30 #4 door Nick82
Beantwoord door Nick82 in topic 650 blok vervangen of revisie?
Goedemorgen heren,

Ik heb het blok er nog inhangen want ik heb eerst alle kappen verwijderd en het filterhuis. Ik zal vandaag eens het blok goed gaan reinigen en misschien komt er dan naar voren waar het grootste lek zit. De vloeistof is donkerbruin en ik gooi er nu zo'n 500cc op 1000km in. Maar het is gewoon irritant dat overal waar ik de motor parkeer er een donkere kring onder de motor ligt en ook voor de veiligheid vind ik het niet heel relaxed.  Ik heb trouwens nog een klein lekje gevonden in de radiator dus daar ook maar eens naar kijken vandaag.

ik zal nog een paar foto's online zetten vanmiddag

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 mei 2016 13:45 #5 door Arjen
Beantwoord door Arjen in topic 650 blok vervangen of revisie?

Kennen jullie misschien iemand die dit eventueel kan doen of is het misschien verstandig om er een ander 2e hands blok in te hangen aangezien hij al aardig wat km's heeft gereden.


Er zijn best mensen te vinden die dit voor je willen doen. De vraag die ik me als eerste zou stellen: quanta kostda.
Daarna het alternatief bekijken: wat kost een tweedehands blok en wat zijn de bijbehorende risico's.

Ik denk dat een tweedehandsblok effectiever is, zolang je het uit betrouwbare handen koopt. Daar kan bij geholpen worden. Vervolgens zou je ook nog kunnen combineren en jouw "te reviseren motorblok" proberen te verpatsen aan een liefhebber.

“Never Stop Exploring”

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 mei 2016 13:51 - 09 mei 2016 13:54 #6 door Nick82
Beantwoord door Nick82 in topic 650 blok vervangen of revisie?
Nog even goed rondgekeken bij daglicht en moet zeggen deze pakking is denk ik de boosdoener.


Ik heb wel contact gehad met motorparts-online voor een blok met 7000 op de teller maar vind 850 wel een beetje aan de dure kant.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 mei 2016 15:09 #7 door Arjen
Beantwoord door Arjen in topic 650 blok vervangen of revisie?
Paar bussen WD40 en poetsen maar.
Daarna stukje rijden en opnieuw goed kijken.

Overigens denk ik niet dat je op deze manier 0,5liter per 1000km kwijtraakt. Het lijkt mij toch dat je e.e.a. op een andere manier verliest, via verbranding bijvoorbeeld.

Wanneer is het laatste onderhoud geweest en wat is er toen gedaan? Wanneer zijn je kleppen voor het laatst gesteld?

“Never Stop Exploring”

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 mei 2016 18:32 #8 door Nick82
Beantwoord door Nick82 in topic 650 blok vervangen of revisie?
Onderhoudsschema :)
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 mei 2016 18:50 - 09 mei 2016 18:53 #9 door Nick82
Beantwoord door Nick82 in topic 650 blok vervangen of revisie?
Vanmiddag blok helemaal gereinigd en het smeervet verwijderd. Net even half uurtje rond gereden en nu inderdaad bovenin tussen de kleppendeksel loopt er een aardig stroompje heldere olie uit. Dus denk dat ik die maar als eerst ga vervangen. Kun je die vervangen zonder het blok te demonteren of moet het blok er als nog voor uit? Het lek in de radiator is trouwens weer dicht dus dat scheelt weer.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 mei 2016 18:55 #10 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic 650 blok vervangen of revisie?
Zoals al eerder gemeld, lekken/zweten ziet er al gauw heel erg dramatisch uit, maar kwa hoeveelheden olie valt het meestal wel mee. Als je een liter per 2000km bij moet vullen en ook déze km stand in aanmerking genomen moet je er m.i. vanuit gaan dat er ook best wel wat écht olievebruik is  :-\

1 van onze Alpen lekt/zweet ook wat via een pakking, ligt ook vaak een drupje onder, maar bijvullen hoef ik eigenlijk nooit te doen  :)

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / TA 750 ‘24 / R80G/S ‘85

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 mei 2016 07:00 - 10 mei 2016 14:19 #11 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic 650 blok vervangen of revisie?
voor het lichten van het achterste kleppendeksel moet  het blok los of eruit echter je kunt net ook net genoeg ruimte vrijmaken  om de aanwezige pakking te ontvetten en een dun laagje siliconenpakking aan te brengen

dit lost het probleem meestal voldoende op.

over je olie verbruik

vooral de rijomstandigheden waaronder bepalen  in belangrijke mate het olie verbruik
zo zal high speed riding (snelweg ) meer oleiverbruik laten zien dan  op de 60-80 km wegen
en is een liter op 2000 km veel
tja hoeveel rij je en wat zij de totale kosten  om het op te lossen
onder de huidige toestand en correcte meting zorg het olie verbuik voor een meerkost van ca 9 euri / 2000 =0.00045 ct per km

tja wat moet ik nog meer zeggen :-\

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 mei 2016 10:05 - 10 mei 2016 10:09 #12 door Arjen
Beantwoord door Arjen in topic 650 blok vervangen of revisie?

onder de huidige toestand en correcte meting zorg het olie verbuik voor een meerkost van ca 9 euri / 2000 =0.00045nct per km


Ehm, je zit er een factor 1000 naast Waffie  :))
9 EUR olie om 2000km te kunnen rijden betekent 0,0045 EURO per kilometer, ofwel een kleine halve cent per kilometer.

Doe je dus niets en wil je dit blok nog tot 200.000km rijden, dan kost dit aan olie (voor de komende 50.000km) ongeveer 225 EUR, onder de belangrijke voorwaarde dat hij niet nóg meer olie gaat verbruiken.

De tussenoplossing van Waffie lijkt mij minder prijzig, maar het hangt er dus echt vanaf wat je zelf wilt.

“Never Stop Exploring”

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 mei 2016 11:25 #13 door koen.borsboom
Beantwoord door koen.borsboom in topic 650 blok vervangen of revisie?

voor het lichten van het achterste kleppendeksel moet  het blok los of eruit echter je kunt net ook net genoeg ruimte vrijmaken  om de aanwezige pakking te ontvetten en een dun laagje siliconenpakking aan te brengen


Ik heb bij mijn 650 beide klepdeksels kunnen demonteren en zelfs de nokkenasketting geleiders eruit kunnen halen.
Dus een nieuwe pakking monteren zou dan ook moeten lukken (volgens mij zijn ze vrij prijzig origineel honda?)
Verder zie ik ook druppels olie tussen de waterpomp en het carter?
Deze o ring was bij mij ook vrij hard en ingedrukt.
Die oring is bij ons een standaard artikel uit een grote generator set, als je je adres stuurt in een pb gooi ik er 1 in een envelop  :)


Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 mei 2016 12:09 #14 door kees
Beantwoord door kees in topic 650 blok vervangen of revisie?

Dus een nieuwe pakking monteren zou dan ook moeten lukken (volgens mij zijn ze vrij prijzig origineel honda?)


Mits de oude klepdekselpakking heel is,

Zowel passing in deksel als rubber pakking goed ontvetten, dun (!) laagje siliconenpakking ertussen >> dicht!


Daarna kijken of het blok ergens anders nog lekt  ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 mei 2016 13:18 #15 door koen.borsboom
Beantwoord door koen.borsboom in topic 650 blok vervangen of revisie?
Dat is natuurlijk nog een goedkopere/snellere oplossing!
Geen idee of de pakkingen echt uitharden of zo? (net boven de uitlaatpoort bijvoorbeeld?)
Ik heb eventueel de pakkingen uit mijn donor Deauville blok nog, volgens mij waren deze nog goed.
Ook die kan ik opsturen naar Nick, maar dan gaat het hem een biertje kosten  >:D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 mei 2016 18:13 #16 door Nick82
Beantwoord door Nick82 in topic 650 blok vervangen of revisie?
Goeie dag heren  ;D  als eerst allemaal bedankt voor het delen van al jullie kennis! Ik heb een nieuwe pakkig besteld voor het astronomische bedrag van €9,95 als die binnen is ga ik maar eens proberen om die er tussen te krijgen. Krijg ik de deksel er niet vanaf dan zal ik er een klein beetje vloeibare pakking tussen doen. Vandaag ook lekker gereden en ik kan nu precies volgen waar het stroompje overal tussendoor glipt  , en het ziet er inderdaad dramatischer uit dan het daadwerkelijk is. Ook gelijk even nieuwe vorkolie besteld want die is volgensmij nog nooit ververst bij de vorige eigenaar.  Ik houd jullie op de hoogte!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 mei 2016 10:53 #17 door Arjen
Beantwoord door Arjen in topic 650 blok vervangen of revisie?
Let op bij het vervangen van je voorvorkolie, dat je de poten goed doorspoelt en alle vuil eruit haalt.

“Never Stop Exploring”

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 mei 2016 20:43 #18 door Mirko
Beantwoord door Mirko in topic 650 blok vervangen of revisie?
Als je de voorvork uit elkaar gaat halen dan altijd minimaal de keerringen vervangen.

2x Transalp XL 600
Yamaha XJR 1300

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 mei 2016 22:05 #19 door Nick82
Beantwoord door Nick82 in topic 650 blok vervangen of revisie?
Zo vandaag maar eens een begin gemaakt aan het kleppendekselpakking. Tank en luchtfilter verwijderd en een paar vacuümslangen en je kon er gemakkelijk bij het enigste wat er inderdaad jammer aan is is dat je de deksel er niet helemaal af kan halen want dat zou een stuk sneller gaan. Maar met engelen geduld de pakking eruit gehaald en met nog meer engelen geduld de nieuwe kunnen plaatsen. Maar hij zit er weer tussen en het lekken is gestopt! Jeej. De oude pakking was hard en zaten aardig wat scheuren in dus was ook wel nodig. Olie weer op niveau gebracht en nu maar eens kijken hoeveel km's we ermee kunnen rijden.De voorvorken hangen een nachtje uit te lekken en dan kunnen daar ook de nieuwe keerringen in en schone olie erop en dan moet dat ook allemaal weer goed zijn.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 mei 2016 10:29 #20 door koen.borsboom
Beantwoord door koen.borsboom in topic 650 blok vervangen of revisie?
Goed bezig!

Ik denk dat ik het verschil al zie waarom het deksel er bij mij wel af wilde.
Eerder had ik beide waterslangen en korte chromen waterpijpjes op de cilinderkoppen al gedemonteerd.

Daarna konden zelfs de tuimelaars, nokkenassen en kettinggeleiders eruit.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.213 seconden