Transalp uit 96

17 mei 2016 22:56 #1 door TomEPH
Transalp uit 96 werd gestart door TomEPH
Hallo allen,

Zojuist een Transalp bekeken welke mijn bovengemiddelde interesse heeft om over te nemen.
Dit zou mijn eerste motor worden en heb alleen de kennis die ik tot op heden hier gelezen en gezien heb.
Na de bezichtiging en het rijden zijn er een aantal dingen waar ik graag jullie kennis bij nodig heb.
Bij de Alpjes met goudkleurige velgen is het probleem met doorrotten bekend. Deze heeft niet de goudkleurige velg, maar bij de spaken van het voorwiel is bij uiteinde van de spaak en de velg duidelijk roest. Moet ik mij hierover zorgen maken of is dit acceptabel? Achterwiel is overigens helemaal mooi.
Verder blijft de gashandel hangen. Verkoper zegt dat dit komt doordat hij wd40 in de kabel gespoten had en daarmee juist het probleem verergerd heeft. Wat zou het kosten om deze kabel te vervangen, dit is namelijk wel vervelend aangezien ik voor woon-werkgebruik wil gaan rijden.
Verder is het einddeel van de uitlaat nu rvs, maar de eerste bocht van de uitlaat is nog origineel en volledig geroest. Voelt verder wel goed aan, maar graag ook hierover jullie mening.
Voorremblok kan ook vervangen worden, wat kost dit? Is nog niet kritiek, maar komt er duidelijk wel aan.

Een aantal vragen dus:
- roest, spaak-wiel
- hangende gashendel
- roest uitlaat
- Voorremblok kosten

Ik hoop op jullie kundige inbreng.
Afbeelding van de betreffende Alp:


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 mei 2016 06:37 #2 door adriaan_XL700V
Beantwoord door adriaan_XL700V in topic Transalp uit 96
Als je de gaskabel en blokken zelf vervangt dan kost je dat 40 a 50 euro aan onderdelen schat ik in.

De roest op de velgen is lastig te zien op de foto,  wat ik ervan kan zien lijkt het mee te vallen.



Verstuurd vanaf mijn Archos 50 Diamond met Tapatalk


XL700V '09 CB750K6 '76 CB500K0 '72 CB650 '80 CBX750F '86

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 mei 2016 07:23 #3 door arne
Beantwoord door arne in topic Transalp uit 96
Ziet er op zich netjes uit. Ik heb wel uit ervaring geleerd dat je de velg aan de binnenkant moet bekijken voor je wat over de staat kunt zeggen...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 mei 2016 09:03 #4 door Arjen
Beantwoord door Arjen in topic Transalp uit 96
Of iets redelijk is of niet, hangt natuurlijk af van de vraagprijs, de kilometerstand en wat jij er voor bereid bent te betalen.

De hangende gaskabel is in mijn ogen gewoon achterstallig onderhoud. Even afhankelijk van de vraagprijs, zou ik daarvoor 50 tot 100 euro in mindering brengen. Als de verkoper dat teveel vindt, mag hij het eerst zelf (laten) oplossen, dan betaal je de vraagprijs.

Remblokken idem. Achterstallig onderhoud. 50 - 100 EUR van de vraagprijs af. Nu je toch bezig bent met de remmen, hoe staat het met de remleidingen? Hier staat een 2-cijferig jaartal van productie op. Dikke kans dat die ook nog van 96 zijn en ook moeten worden vervangen. Zeker 100 EUR minder voor bieden, of 150 EUR samen met de blokken.

Voorwiel is lastiger, daar is eigenlijk nauwelijks sprake van achterstallig onderhoud, omdat je er heel weinig tegen kan doen. Je kunt slechte voorwielen wel inruilen, tegen een gereviseerd (lees: zgan) voorwiel. Dat kost je maximaal 300 EUR.

Voor de uitlaatbochten geldt hetzelfde als het voorwiel, kan je weinig aan doen. Je kunt een gebruikte bochtenset bij de sloop scoren, of meteen een RVS-bochtenset monteren. Sloop = 50-100 EUR. RVS= 200 tot 300 EUR. Echter, met die bochtenset kan je rustig doorrijden tot de gaten er bijna invallen. Even tegenaan tikken geeft een indruk hoe dun/dik de pijp nog is. Het lijkt meestal veel erger, dan het is.

Let er wel op, iedere Transalp van deze leeftijd ondergaat hetzelfde tafereel. Je komt echt bijna geen Alpjes tegen met nieuwe wielen en RVS bochtenset tegen een acceptabele prijs.

Wederom, het is wel belangrijk wat de vraagprijs/kilometerstand is. Dus misschien kan je die vermelden. Mogelijk kunnen we hier dan nog wat meer aandachtspuntjes aandragen.

“Never Stop Exploring”

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 mei 2016 10:04 #5 door TomEPH
Beantwoord door TomEPH in topic Transalp uit 96
Bedankt voor jullie reacties al zo ver, fijn de werking van een forum :)

De km stand is 47.000 en vraagt €1.500.. Hier zitten dan ook nog een paar extra's bij als een kleine topkoffer en een groot kettingslot met alle sleutels erbij.

Ik denk er over om tijdens vervanging van gashendel en kabel direct handvat verwarming aan te brengen. Die kosten maak ik dan sowieso, maar dan loopt dat deel in elk geval soepel.

Ik hoor graag wanneer er nog meer tips/adviezen zijn.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 mei 2016 11:26 #6 door Jeroen
Beantwoord door Jeroen in topic Transalp uit 96
1100 bieden, en op 1250-1300 uit proberen te komen. Succes!

"You have the right to say what you want. That doesn't mean you have the right to be heard, listened to, believed, agreed with or respected."

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 mei 2016 12:12 #7 door Sandra
Beantwoord door Sandra in topic Transalp uit 96

1100 bieden, en op 1250-1300 uit proberen te komen. Succes!

Mijn idee, misschien nog iets minder bieden want zo'n Laser gaat na korte tijd ook je strot uithangen van de herrie als de wol er bijna of al helemaal uit is en een andere demper komt ook al gauw rond de 200,- Ik gaf er niet meer dan 1200,- voor

http://img684.imageshack.us[img] img684.imageshack.us

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 mei 2016 12:30 #8 door Robin66
Beantwoord door Robin66 in topic Transalp uit 96
Hoi Tom,

Welkom op het forum! Jeroen beschrijft precies hoe het gelopen is bij de aanschaf van mijn (vergelijkbare) transalp. Ik kreeg hem voor 1250,- met topkoffer en originele uitlaat.... Misschien kan je de bochten schoonschuren en gewoon spuiten met speciale matte zwarte lak voor de uitlaat (doe ik elk jaar een keer, gaat zo al 3j mee) het lijkt idd vaak erger dan het is...

Succes en hou ons een beetje op de hoogte, vinden we leuk... als je veel alpjes bij elkaar wil zien binnenkort is de NTT misschien leuk!!!

Groet,
Robin

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 mei 2016 14:39 #9 door Jeroen
Beantwoord door Jeroen in topic Transalp uit 96
Geintje: bied eens met een stalen gezicht 900 euro en laat dan een stilte vallen tot het pijnlijk wordt. maar ZEG NIETS! laat de stilte zijn werk doen en wacht op de reactie. Maar de toon is gezet....

"You have the right to say what you want. That doesn't mean you have the right to be heard, listened to, believed, agreed with or respected."

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 mei 2016 15:40 #10 door Sandra
Beantwoord door Sandra in topic Transalp uit 96

Geintje: bied eens met een stalen gezicht 900 euro en laat dan een stilte vallen tot het pijnlijk wordt. maar ZEG NIETS! laat de stilte zijn werk doen en wacht op de reactie. Maar de toon is gezet....

Haha..die tip kreeg ik ook bij het kopen van mijn eerste motor in 1981, een XL 125 uit '77 met rond 7000 km op de teller..geloof ik
De beste vent vroeg 1500,- gulden en ik bood 750,- met mijn 17 jaar.. ;D..... Het werkte wel want ik nam hem wel mooi mee voor 1050,- gulden. Toen nog een paar maanden wachten tot ik 18 jaar zou worden, oh wat duurde DAT lang....

http://img684.imageshack.us[img] img684.imageshack.us

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 mei 2016 16:05 #11 door Arjen
Beantwoord door Arjen in topic Transalp uit 96
1250 vind ik een eerlijke prijs voor deze fiets met deze onderhoudsstatus.

Dan hebben we het alleen nog niet gehad over de ouderdom van de banden en de eventuele vervanging daarvan. Linksom of rechtsom krijg je altijd wat extra kosten om hem helemaal naar je zin te maken. Bij een motor is dat altijd iets erger, omdat het motorrijden nogal tussen de oren leeft ;)

Lekker onderhandelen, zoals Jeroen aangeeft. Er is genoeg keuze, dus laat je niet misleiden door een standvastige koper. Je kunt uiteraard altijd nog terugkomen met een iets hoger bod, maar mijn advies is dan wel om éérst weg te lopen en daarna weer een keer contact op te nemen om het nog eens te bespreken.

“Never Stop Exploring”

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 mei 2016 08:02 #12 door Jeroen
Beantwoord door Jeroen in topic Transalp uit 96
Ik zeg niet dat ik het uitonderhandelen beheers, maar ik maak er wel een sport van. Ooit een motor gekocht van iemand die de fout maakte te vertellen dat hij dringend geld nodig had, ik de 1e kijker in 2 maanden was en hij eind van de week 1500 gulden moest hebben voor aflossing van een schuld. vraagprijs was 2750 gulden, gekocht voor..... 1400! Of bij een autodealer na 5 uur (!!) zuigen in de showroom een auto meenemen 1000 euro onder de prijs die hij ervoor betaald had, met 4 nieuwe banden en een verse apk en beurt (wat hij me verdrietig liet zien). Heerlijk als ze een target moeten halen.... Tip: kijk op joeptjoep naar the liquidator! ja het is scripted, maar de kern van het kunstje kan je er goed uithalen.

"You have the right to say what you want. That doesn't mean you have the right to be heard, listened to, believed, agreed with or respected."

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 mei 2016 10:16 #13 door voorstad
Beantwoord door voorstad in topic Transalp uit 96
Lijkt me als verkoper ook fijn om dit topic mee te lezen.....

Zullen we het weer gewoon over de motor hebben en niet over onderhandelingstrucjes?

2009 - 2022: XL600v uit ' 97 en van 30k naar 180k gereden.
2022 - heden: XT660z uit '11 met 40k op de teller.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 mei 2016 10:25 #14 door TomEPH
Beantwoord door TomEPH in topic Transalp uit 96
Allen heel erg bedankt voor de onderhandelingstips. Zal hier zelf ook verder niet over uitwijken, maar ben erg blij met de helpende hand van de forumhelden hier.

In reactie op het bericht van Voorstad ben ik het eens om over de motor wellicht nog het een en ander te horen.

Op de foto is het niet heel goed zichtbaar, maar het handvat is nu alleen het wit kunststof deel zonder grib.
Handvaten zijn niet duur, maar ik ben wel vanplan om handvat verwarming toe te voegen wanneer ik dit toch vervangen moet. Hebben jullie hier tips voor? En aangezien het gas nu blijft hangen, hebben jullie tips over waar ik een nieuwe kabel kan krijgen. Of hoe deze kabel genoemd wordt?

Ik ben dus nog motorloos, maar het lijkt mij niet de meest ingewikkelde procedure om dit te moeten vervangen. Staat zoiets bijvoorbeeld hier ergens op het forum beschreven, of andere sites die ik hiervoor kan raadplegen?

Alle hulp is welkom voor een nieuwe rijder! :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 mei 2016 11:52 #15 door voorstad
Beantwoord door voorstad in topic Transalp uit 96
TomEPH, wanneer je wel eens een versnellingskabel op de fiets hebt vervangen, zal het vervangen van een gaskabel niet heel veel ingewikkelder zijn. Maaaaar... als ik je vragen zo lees zou ik eerst wachten tot je de motor hebt, en vervolgens naar een van onze clubdealers rijden (Hans in Elburg, Rob in Alphen of Ad in Sprundel) en daar de motor samen nalopen. Zij kunnen direct al je vragen beantwoorden en je helpen bij het sleutelen aan je nieuwe aanwinst. Ik denk dat dat effectiever EN leuker is.

Succes met je aankoop!

2009 - 2022: XL600v uit ' 97 en van 30k naar 180k gereden.
2022 - heden: XT660z uit '11 met 40k op de teller.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 mei 2016 12:01 #16 door Jeroen
Beantwoord door Jeroen in topic Transalp uit 96

Lijkt me als verkoper ook fijn om dit topic mee te lezen.....

Zullen we het weer gewoon over de motor hebben en niet over onderhandelingstrucjes?


Waarom niet? ook daar help je elkaar mee toch?

"You have the right to say what you want. That doesn't mean you have the right to be heard, listened to, believed, agreed with or respected."

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 mei 2016 14:09 #17 door voorstad
Beantwoord door voorstad in topic Transalp uit 96

Waarom niet? ook daar help je elkaar mee toch?


Ik ga verder niet proberen een moderator te modereren...  ::)

2009 - 2022: XL600v uit ' 97 en van 30k naar 180k gereden.
2022 - heden: XT660z uit '11 met 40k op de teller.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 mei 2016 21:13 #18 door Arjen
Beantwoord door Arjen in topic Transalp uit 96

“Never Stop Exploring”

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 mei 2016 00:16 #19 door arne
Beantwoord door arne in topic Transalp uit 96

Lijkt me als verkoper ook fijn om dit topic mee te lezen.....

Lijkt mij ook. :) Dan kun je je als verkoper in ieder geval voorbereiden. ;)

Ik heb al eens een hoop gedoe met een koper gehad die allerlei onderhandelingstrucs wilde uithalen. Toen was ik degene die de motor weer naar binnen rolde en de deur dicht deed. Daar ging de prijs vlot door omhoog. Ik heb hem uitgezwaaid en de motor aan een ander verkocht. Je moet wel leuk samen zaken kunnen doen. ;)

Maar goed, het voorstel om dan samen met iemand te sleutelen en meteen een lijstje punten te krijgen is inderdaad wel een hele goede.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 mei 2016 07:31 #20 door TomEPH
Beantwoord door TomEPH in topic Transalp uit 96
Thuisbasis is Amsterdam, lijkt mij een heel goed plan om inderdaad een plan op te stellen.
Wie zou hier bereid toe zijn? Lijkt mij in elk geval heel leerzaam om je eigen motor gecontroleerd te leren kennen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.198 seconden