Aansluitschema/foto's carburateur?

28 feb 2017 15:19 #1 door Ary
Aansluitschema/foto's carburateur? werd gestart door Ary
Beste allemaal,

Afgelopen jaar een oude dame uit 1992 technisch volledig opgeknapt. Ze rijdt heerlijk. Dus iets heb ik goed gedaan. Ik begrijp alleen de slangen en aansluitingen rondom de carburateur niet helemaal. Er blijft een aansluiting onaangesloten (sluit ik die wel aan, dan smoort de motor) Horen de aansluitingen aan de onderzijde van de carburateurs een open verbinding met de buitenlucht te hebben? Ik heb een schema gevonden van de Africa Twin, maar ook daar kom ik niet helemaal uit.

Bijgevoegd een paar (helaas mogelijk onduidelijke) foto's.

Ik hoor graag jullie wijsheden op dit gebied. Foto's welkom!
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 feb 2017 15:20 #2 door Ary
Beantwoord door Ary in topic Aansluitschema/foto's carburateur?
Bovenste foto in gedachten 90 graden draaien

28 feb 2017 15:31 - 28 feb 2017 15:35 #3 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Aansluitschema/foto's carburateur?
Deze slangetjes lopen boven langs het filterhuis. 1 naar achteren en 1 naar beneden
Zijn dus gewoon OPEN en dat ook zo laten. ;)

Op deze foto kun je zien dat er ruimte is boven en aan de voorkant van de luchtkast.
Het korte slangetje gaat boven naar achter en de lange voor de kast naar beneden

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

28 feb 2017 16:14 #4 door Ary
Beste Oldtimer,

Hartelijk dank voor je antwoord. Het is me toch nog noet helemaal helder. De brandstofslangen en vaccuumslang zullen wel goed zitten, anders rijdt ze niet.
Maar de slangetjes die aan beide zijden onder uit de carburateur komen zitten verder niet aan elkaar en lopen vrij naar achteren?
Wat is de functie precies?

Zijn dat niet de rode slangetjes op de bijgevoegde afbeelding? Die toch weer gekoppeld lijken naar boven?
Bijlagen:

28 feb 2017 16:24 #5 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Aansluitschema/foto's carburateur?
De tekening is van de AT, en betreft de RD07(A) modificatie tegen het leegdampen van de carburateur.

Ik vermoed even dat jij doelt op de slangetjes die op de carb aangesloten worden op de 'aflaat'. (Kom even niet op de juiste naam)
Dus op het punt waar ook een schroefje zit, dat als je dat open draait de carb leeg loopt. (Voor als je een keer water getankt hebt  >:D )

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:

Meer dan alleen banden ;)

28 feb 2017 16:26 - 28 feb 2017 16:35 #6 door Oldtimer
Je schema is van een RD07
Dat is een Africa Twin.
Je hebt dit item geplaatst in Transalp, dus ga ik er vanuit dat je dat zoekt.

Hierbij de docs die bij een Transalp PD06 na 1994  en PD10 horen

Deze slangetjes lopen direct van de carb naar achter.

Duidelijker kan ik het niet maken.

Bijlagen:

28 feb 2017 16:50 - 28 feb 2017 16:53 #7 door kees
Beantwoord door kees in topic Aansluitschema/foto's carburateur?
Misschien kan Ary in het geheel wat duidelijker zijn?

Naast de vacuumslangen die aan de brandstofkraan zitten, zijn er nog 3 andere typen slangen:

- brandstof toevoerslangen - da's duidelijk
- carburateur beluchtingslangen (blauwe op AT-schema): deze hangen in de open lucht
- vlotterkamer overloop slangen (rode op AT-schema): deze hangen gewoon naar onder de motor

Dat die laatste 2 wel of niet gekoppeld zijn maakt verder niet uit, ze dienen beiden een ander nut.

Ary zegt dat als hij die ene slang smoort de motor uit gaat. Dan is dat een beluchtingsslang en die moet open blijven. Hij zorgt ervoor dat het binnenwerk van de carb blijft werken.

Op een Alp zitten de overloop- en beluchtingsslangen toch niet gekoppeld zoals bij een AT, of wel?  ::)

28 feb 2017 18:15 #8 door Ary
Allen,

Hartelijk dank voor jullie reacties! Dank Brombeer ook voor de waardevolle aanvullingen met betrekking tot de terminologie...? Ja, je hebt gelijk voor wat betreft duidelijkheid. Maar ik ben al blij en trots dat ik van een kaal frame tot een werkende motor ben gekomen...?

Ik zal bij thuiskomst met deze antwoorden nog eens kritisch naar de aansluitingen gaan kijken. Vrees dat de vorige eigenaar er niet heel kritisch op geweest is.

Het door mij geposte schema is inderdaad van de Twin, maar ik ben zelf in het bezit van een Alp. Dat was meer ter illustratie, omdat er volgens mij toch wel wat overeenkomsten zijn.

28 feb 2017 18:29 #9 door Oldtimer

Op een Alp zitten de overloop- en beluchtingsslangen toch niet gekoppeld zoals bij een AT, of wel?

De alp heeft geen carb overloop slangen.
De titjes onder aan de carb hangen gewoon in het luchtledige.

28 feb 2017 22:57 #10 door kees

Even voor mijn beeldvorming: aan de zijkant van de vlotterbak zitten de brandstof aftapschroeven. Heeft die niet onder elke vlotterbak een tuitje zitten waar een slangetje op gaat? M.a.w., heeft een Alp geen vlotterkamer-overloop?

Anyways, die carb beluchting zorgt ervoor dat de brandstof blijft stromen naar de vlotterkamer en sproeiers. Ik weet niet hoe ze op een Alp horen te zitten maar i.i.g. denk ik naar beneden en/of naar achter gericht i.v.m. met vuil want het is een open verbinding.

28 feb 2017 23:03 #11 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Aansluitschema/foto's carburateur?
Die schroefjes sluiten het tuitje af, aan deze tuitjes ook geen schroefjes.

Die slangen lopen inderdaad links langs de framebuis en dan bij het luchtfilter een omlaag en een rechtdoor, zoals oldtimer al liet zien.

28 feb 2017 23:23 #12 door kees

Ah OK.

AT's zijn niet zo cheapo, die hebben naast dat aftapschroefje ook nog een tuitje met slangetje naar ondur. Binnenin de vlotterbak vertaald zich dat naar een buisje zo hoog als het vlotterniveau.  Als dan een vlotternaald zou blijven hangen, loopt het daar in over en via dat slangetje de straat op en blijf je rijden.

In ieder geval tot je tank versneld leeg is  :)

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.778 seconden