vorkolie vervangen

22 mrt 2017 19:53 #1 door Leon Peter
vorkolie vervangen werd gestart door Leon Peter
Mijn Transalp PD 10 heeft inmiddels 143000 km gereden zonder problemen, natuurlijk wel gewoon onderhoud gehad en olie + filters, ketting ,kettingwielen,  banden en 2 keer de accu vervangen.  Maar de vork olie is nog steeds dezelfde dus die wil ik nu gaan vervangen. De vork is nog steeds in goede staat en de stofhoezen zijn heel.

Kan ik gewoon de olie aftappen en op nieuw vullen of moet er een speciale werk wijze gevolg worden ?
Graag jullie mening en of ervaring

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 mrt 2017 21:27 #2 door PimW
Beantwoord door PimW in topic vorkolie vervangen
De beste manier is naar mijn mening de voorvork uitbouwen (in gemonteerde toestand kun je wel de doppen aan de bovenkant lossen), veer verwijderen, leegkiepen en schoonspoelen (als iemand me even kan aanvullen op waarmee, ik doe het eens per jaar dus spoel met nieuwe olie).

Vervolgens de voorvork helemaal indrukken en vullen tot de juiste hoogte (dit hangt af van het type veren dat gemonteerd is) met de voorgeschreven olie (zie handboek van de motor of va de vering leverancier). Vul stapsgewijs en pomp de lucht uit het binnenwerk door de poot langzaam in/uit te schuiven. Als je geen bellen meer ziet/hoort kun je hem op niveau afvullen.

Meten van de juiste hoogte doe ik dmv twee tyraps door elkaar (T vorm) met op de juiste hoogte van de luchtkamer een hoekje uit de zijkant geknipt. Leg de T op de poot en na verwijderen kun je zien hoever je bent.

Echter na zoveel kms kun je overwegen een algehele revisie te doen of de staat van de geleidebussen te controleren.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 mrt 2017 18:07 #3 door Leon Peter
Beantwoord door Leon Peter in topic vorkolie vervangen
Bedankt voor je reactie Pim, dus vullen zonder de veer en met ingedrukte  vork meten en daarna de veer er weer in als ik het goed begrijp.
Heb nog aftap dopjes onder de vorkpoten dus ga het zonder montage van de vork proberen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 mrt 2017 19:38 #4 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic vorkolie vervangen
Als het al zolang niet is gebeurt kun je beter de werkwijze van Pim volgen, waarschijnlijk is het vieze drap wat er nog in zit, en dat krijg je er beter langs boven uit, en de lucht eruit duwen gaat ook veel beter als je vorkpoot op de grond kan zetten. Vorkpoten zijn er zo uit.

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006
Transalp RD16 2024

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 mrt 2017 20:56 #5 door Sandor
Beantwoord door Sandor in topic vorkolie vervangen
Mijn pd10 heeft geen aftap mogelijkheden aan de onderkant. Pd06 wel.
Poten eruit stelt niks voor.
Tip, bovenste bouten een slag of wat los draaien, dan de doppen van de veerpoot klein stukje losdraaien.
Vervolgens de onderste bouten losdraaien. Anders loop je mogelijk te emmeren met het los krijgen van de vuldoppen als de poten er helemaal uit zijn

Xl600 PD10

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 mrt 2017 19:57 #6 door Leon Peter
Beantwoord door Leon Peter in topic vorkolie vervangen

na bijna 150d km zit ik eerder te denken aan een volledige revisie. Plaats dan ook gelijk nieuwe (progressieve) veren. De oude hebben hun stijfheid wel verloren.

Als dan je voorvering weer 100% up to date is kun je ook eens kijken naar de achtervering/demper. Deze zal dan ook zijn beste tijd wel gehad hebben. Kost wat, maar dan heb je ook wat.



Tja Mike, ik heb mijn beste tijd ook wel gehad  maar van opgeven is echt nog geen spraken  :)) :))
Heb deze fiets al bijna vanaf nieuw en heb er het grootste deel van Spanje  mee gezien, vaak vanaf de B wegen.
Ben wel gewend aan deze heerlijk comfortabel rijdende vering en ga die echt niet vervangen.

Het verstandigste zou zijn om de hele motor te vervangen maar ik ben er aan gehecht en rij er niet zo vaak meer mee, dus dat is geen optie.  Ondanks de Km stand rijd de motor nog als nieuw en komt zonder problemen door de 2 jaarlijkse keuring.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 mrt 2017 10:29 - 26 mrt 2017 10:35 #7 door Arjen
Beantwoord door Arjen in topic vorkolie vervangen
Een slappe vering is niet alleen comfortabel, maar ook gevaarlijk.

Wanneer je (bij hard remmen) het einde van de veer bereikt, blokkeert gegarandeerd je voorwiel bij ieder klein obstakel dat je tegenkomt. We spreken dan niet over stoepranden, maar eerder een steentje of een klein randje/oneffenheid in de weg.

Slappe vering is levensgevaarlijk!
(net als remleidingen van 30 jaar oud)

Met alle respect, maar als jij na 143.000km via de onderkant de olie wilt verversen "omdat het anders zo'n klus is", of "je het geld er niet voor over hebt om het te laten doen", dan vind ik dat je slecht voor je motor (en je eigen veiligheid) zorgt.

Honda heeft prima richtlijnen voor het inspecteren en eventueel vervangen van slijtage onderdelen. Je bent een rund als je dit advies in de wind slaat en daardoor misschien zelfs wel een gevaar voor anderen.

Ik zou er nogeens over nadenken.

“Never Stop Exploring”

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 mrt 2017 10:33 #8 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic vorkolie vervangen
Tja, als je er zó naar gaat kijken  :-\.

Motorrijden is sowieso lévensgevaarlijk! Onmiddelijk kappen er mee jongens  ;D

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / TA 750 ‘24 / R80G/S ‘85

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 mrt 2017 10:47 #9 door Arjen
Beantwoord door Arjen in topic vorkolie vervangen

Tja, als je er zó naar gaat kijken  :-\.

Motorrijden is sowieso lévensgevaarlijk! Onmiddelijk kappen er mee jongens  ;D


Ademhalen ook. Stel je voor dat het ineens niet meer lukt.

Waar het mij om gaat is dat sommigen er voor kiezen om rond te rijden op onbetrouwbaar of zelfs gevaarlijk materieel, alleen omdat ze die paar euro niet uit willen geven. Laten we wel wezen, vering is een zeer belangrijk (en zeer onderschat) onderdeel. De remweg van een motor is al flink langer dan die van een moderne auto, zeker zonder ABS waar je niet zomaar kunt knijpen knijpen knijpen.

Ik denk zelfs dat vering, samen met remmen en bandenspanning voor het overgrote deel de veiligheid op de motor beslaat. Vind niet dat je dat zomaar weg moet wuiven.

Om het af te sluiten, goede progressieve vering is (bovenin) net zo soepel, of soepeler dan de originele vering. Het verschil zit hem vooral in het feit dat je bij progressieve vering iets overhoudt voor als je het echt nodig hebt.

Voor pakweg 200 EUR heb je het hele gebeuren aan de voorkant compleet gereviseerd, inclusief nieuwe vering, bussen, olie, etc. Je doet daar weer 10 jaar of 50.000km mee. We hebben het toch echt wel over minder dan een halve cent per kilometer.

Motorrijden kost geld. Voornamelijk voor je eigen veiligheid, je hoeft het dus niet nóg gevaarlijker te maken in mijn ogen...

Misschien zijn er nog wel gecertificeerde KNMV motorrijinstructeurs die dit verhaal kunnen beamen?  ::)


“Never Stop Exploring”

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 mrt 2017 11:49 #10 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic vorkolie vervangen
Je hebt uiteraard hélemaal gelijk Arjen  8)

En tuurlijk kan het allemaal veel beter kwa vering, remmen etc, maar om het gelijk 'levensgevaarlijk' te noemen vind ik écht overdreven. Het is uiteindelijk 'The nut connecting the handlebar with the footpegz' die bepaald hoe gevaarlijk het is  ;)

Grtz,
René

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / TA 750 ‘24 / R80G/S ‘85

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 mrt 2017 11:55 #11 door kees
Beantwoord door kees in topic vorkolie vervangen

Plaats dan ook gelijk nieuwe (progressieve) veren. De oude hebben hun stijfheid wel verloren.


Dit is een fabel.

Veren worden een fractie korter in de loop van hun leven, maar dat proces gaat niet almaar door. Is slechts een percentage van de originele lengte.

De veren verliezen desondanks hun karakteristiek niet. Veren 'verslijten' niet.

Bron: HK suspension in Tiel (onlangs, in antwoord op mijn zelfde broodje aap vraag).


De olie is wel onderhevig aan veroudering en vooral vervuiling door slijtage van de inwendige delen. Daardoor zal op den hele lange duur de dempende werking wel achteruit gaan. En daarmee, ook de rij-eigenschappen nadelig gaan beinvloeden. Maar, net als je motorblok, zolang er maar olie inzit, zal het het i.i.g. blijven doen.

Ik begrijp Arjen zijn reactie wel, maar om nou te stellen dat je een levensgevaar voor jezelf en voor anderen bent op de weg,

Nee.


Bromz


Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 mrt 2017 12:35 #12 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic vorkolie vervangen

La vie, c'est une panique dans un théâtre en feu

en we gaan weer verder on topic

lijkt me een goed plan van Leon om de voorvork olie te vervangen.
en ja,het zou beter zijn om dit  met regelmaat te doen omdat door het rond persen de olie steeds een beetje dunner wordt maar daar is niets meer aan te veranderen

nadat de olie eruit is (en daarmee ook de veer) het zaakje goed spoelen met bij v wat diesel olie en een nachtje uit laten lekken.

vervolgens weer de juiste olie erop en er weer terug inzetten.


Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 mrt 2017 16:50 - 26 mrt 2017 16:54 #13 door Arjen
Beantwoord door Arjen in topic vorkolie vervangen

Dit is een fabel.

Veren worden een fractie korter in de loop van hun leven, maar dat proces gaat niet almaar door. Is slechts een percentage van de originele lengte.

De veren verliezen desondanks hun karakteristiek niet. Veren 'verslijten' niet.

Bron: HK suspension in Tiel (onlangs, in antwoord op mijn zelfde broodje aap vraag).


Tja, misschien zou ik dat ook wel zeggen wanneer ik zelf veren verkoop die goed geprijsd zijn. "Wij van wc-eend..."

Maarehm, jij benoemd hier dus dat er geen zaken bestaan zoals afnemende veerconstante, materiaal moeheid, elastische grens van het materiaal, (over)belastingsgraad, nominale levensduur bij een bepaalde belasting, plastische materiaal deformatie, etc? En de uitspraak geldt voor alle veren, van nul to nu?

Sorry, maar ik geloof daar helemaal niets van. Zoek even op internet en je ziet dat er zelfs differentiaalvergelijkingen bestaan waarmee je de veerconstante over tijd kunt berekenen.

De olie is wel onderhevig aan veroudering en vooral vervuiling door slijtage van de inwendige delen. Daardoor zal op den hele lange duur de dempende werking wel achteruit gaan. En daarmee, ook de rij-eigenschappen nadelig gaan beinvloeden. Maar, net als je motorblok, zolang er maar olie inzit, zal het het i.i.g. blijven doen.

Ik begrijp Arjen zijn reactie wel, maar om nou te stellen dat je een levensgevaar voor jezelf en voor anderen bent op de weg,

Nee.


In mijn voorbeeld gaf ik aan dat vooral gevaarlijk is bij een harde remactie, omdat je voorwiel blokkeert op het moment dat er geen invering meer mogelijk is. Ik denk dat heel veel motorrijders dit zich niet eens realiseren.

Ik denk ook dat 99 van de 100 motorrijders een blokkerend voorwiel niet tijdig gecorrigeerd krijgt in een noodsituatie, op een oefenterreintje als je het uitlokt gaat het waarschijnlijk veel beter.

Daarnaast helpt een slechte demper ook niet echt bij maximaal inveren.

Een blokkerend voorwiel noem ik levensgevaarlijk en zou je in mijn ogen zoveel mogelijk moeten voorkomen. Uiteraard, de bestuurder is de belangrijkste schakel, maar in het verkeer zijn er veel externe factoren zoals andere bestuurders, andere personen, een kleuter die onverwacht de straat op rent. Die paar meter extra stopafstand kan je dan niet gebruiken lijkt mij...

Natuurlijk doet die veer het gewoon in een normale situatie als er olie in zit. Waar het mij om gaat is dat er vaak wél heel panisch wordt gedaan over andere dingen en vering als onbelangrijk wordt bestempeld.

Let's agree to disagree. Ik heb mijn spulletjes graag zo goed mogelijk op orde. That's all.

“Never Stop Exploring”

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 mrt 2017 17:48 #14 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic vorkolie vervangen

..omdat je voorwiel blokkeert op het moment dat er geen invering meer mogelijk is...

Die begrijp ik ff niet...... Het draaien van je wiel zou stoppen aan het einde van je veerweg ??

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 mrt 2017 18:20 #15 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic vorkolie vervangen
ik denk dat we een beetje door draven,

als iets altijd al zo geweest is, en je hebt daar mee leren werken(of beter mee leren rijden) zal de overtuiging des te moeilijker zijn .

als iets kut veert rij je gewoon rustiger en dat zelfde  geld voor  vele zaken..

zoals matige banden,  bagger remblokken, remvloeistof  en dus ook standaard, veerelementen .
Dus als we een nieuwe motorfiets kopen mogen we aannemen dat deze voldoet aan algemene verwachtings patronen.
Dat het misschien beter kan is dan op zich geen argument  maar een mogelijkheid.
En onderhoud als zodanig is enkel bedoeld om de motorfiets in de staat te houden zoals honda dat heeft bedoelt
Daar van afwijken zal zeker zijn gevolgen hebben maar hoeft de rijder niet als nadeel te beschouwen omdat hij er immers mee leert leven

Al die wetenschappelijke benaderingen van wat er allemaal mis zou kunnen zegt de berijder niet zo veel
Voor hem is het rijden op die motorfiets een emotie  die zich moeilijk laat beschrijven


Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 mrt 2017 20:48 #16 door kees
Beantwoord door kees in topic vorkolie vervangen

Tja, misschien zou ik dat ook wel zeggen wanneer ik zelf veren verkoop die goed geprijsd zijn. "Wij van wc-eend..."


Mja nee, ik was afgelopen november bij de officiele dealer van mijn niet-originele achterdemperunit "van WP-eend" om die te laten servicen. Ik vroeg daar terloops of het ook niet tijd was om de veer te vervangen vanwege haar 20 zware jaren.

Hij, als toch wel specialist neem ik aan, kwam toen met zíjn  -blijkbaar-  broodje aap verhaal zoals ik hierboven opdiste. Maar, dus nee, hij hoefde i.i.g. helemaal niet nog meer van zijn waar te slijten want ik rij nog steeds diezelfde veer. Maar misschien ben ik te goedgelovig..  :)

Maar, ik begrijp je punt wel en ik ben het in essentie ook met je eens. Maar, net als ieder ander put ik veelal ook uit eigen ervaringen.


"WP-eend". Kom nou ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 mrt 2017 22:11 - 26 mrt 2017 22:30 #17 door Arjen
Beantwoord door Arjen in topic vorkolie vervangen

Die begrijp ik ff niet...... Het draaien van je wiel zou stoppen aan het einde van je veerweg ??


Wanneer je heel hard remt en de vering doorslaat (= geen veerweg meer over) ga je bij de eerstvolgende oneffenheid "stuiteren". Bij volledige invering wordt het contact met de weg dus "star", want je hebt al die massa van het remmen voorin liggen, dus het veert ook niet meer terug uit. Aangezien je loopvlak in de band dan ook al maximaal is wordt de wrijvingscoefficient dusdanig negatief beinvloedt dat met de geleverde remkracht het wiel blokkeert bij die bewuste oneffenheid.

Heb je wel voldoende veerweg, dan ga je niet "stuiteren", heb je maximale wrijving en een flinke kans op een "stoppie" bij maximale remkracht (op asfalt). Uiteraard afhankelijk van de geometrie, weet niet zeker of dat bij een Alp ook lukt door de balhoofdhoek... en nee, ik wil het niet proberen ;)

mijn niet-originele achterdemperunit "van WP-eend" om die te laten servicen. Ik vroeg daar terloops of het ook niet tijd was om de veer te vervangen vanwege haar 20 zware jaren.


Dit geeft wel nuance. Ik denk dat voorveren het qua remmen een stuk zwaarder hebben dan achterveren. Ik heb ze onlangs alletwee in mijn handen gehad en ik vond dat mijn achterveer een stuk dikker (qua materiaaldikte) was dan de relatief dunne voorveren in een transalp.

Ik kan me wel goed indenken dat je de levensduur van zo'n achterveer niet haalt, maar die van de voorveer wel. Mijn ervaring is dat de achterveer juist naar z'n grootje gaat door vuiligheid en daardoor corrossie. Dus ook die zal uiteindelijk eens gaan, maar das wel erg afhankelijk van de motor en wat je ermee doet...

ik denk dat we een beetje door draven,


Eens.

En onderhoud als zodanig is enkel bedoeld om de motorfiets in de staat te houden zoals honda dat heeft bedoelt
Daar van afwijken zal zeker zijn gevolgen hebben maar hoeft de rijder niet als nadeel te beschouwen omdat hij er immers mee leert leven


Niet helemaal eens. Ik kan ook mijn remblokken niet meer vervangen en wennen aan een remvertraging uit het jaar kruik. Dat is voor de rijder misschien geen nadeel, maar wel gevaarlijk in het huidige verkeer.

De minimale remvertraging die je moet kunnen realiseren met je motor is wettelijk vastgelegd, dat heeft een reden. De fabrikant zorgt er met het onderhoudsvoorschrift dus ook voor dat je binnen die eisen blijft. Dat doen ze met een inspectievoorschrift, zowel voor remblokken als ook voor .... *tromgeroffel* ... de werking van de vering.

Het is volgens mij dus niet alleen zoals Honda het ooit bedoelt heeft. Dat we geen periodieke keurings eisen kennen, wil niet zeggen dat er geen gevaar is als je gewoon je eigen weg kiest, althans, in mijn ogen niet.

Dat motorrijden een emotie is: 200% mee eens. Dat die emotie voor iedereen anders is, voor de een wat wetenschappelijker dan de ander: dat bewijst dit topic :)

“Never Stop Exploring”

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 mrt 2017 23:20 - 26 mrt 2017 23:24 #18 door kees
Beantwoord door kees in topic vorkolie vervangen

(..) Ik denk dat voorveren het qua remmen een stuk zwaarder hebben dan achterveren. Ik heb ze onlangs alletwee in mijn handen gehad en ik vond dat mijn achterveer een stuk dikker (qua materiaaldikte) was dan de relatief dunne voorveren in een transalp.


Nou ja Brom is doorgaans redelijk volledig dus ook die vraag stelde ik daar w.b. mijn voorste aftermarket "eendeveren"  ;D

Volgens HK geldt dit ook voor de voorveren. Hij heeft me verder ook geen nieuwe geprobeerd aan te smeren.

..remvertraging uit het jaar kruik.


:)

De minimale remvertraging die je moet kunnen realiseren met je motor is wettelijk vastgelegd (..), dat .. doen ze met een inspectievoorschrift, .. ook voor .. de werking van de vering.


Bron??  Nee geintje je hebt je punt gemaakt  ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 mrt 2017 01:14 - 27 mrt 2017 01:19 #19 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic vorkolie vervangen
Nu heb je me wakker gemaakt, ;)

De gestelde min remvertraging is naar moderne maatstaven laag, en die haal je waarschijnlijk nog met je houten klompen op het wegdek te drukken.
Dus in vergelijk met een moderne motorfiets blijven die oude barrels van ons ver achter.
Dit neemt niet weg dat ten aanzien van performance onderling het rijden op een transalp meer aandacht vraagt
en Veiliger rijden kunnen we dan enkel bereiken door onze eigen beperkingen om te zetten in veilige marges.
Technische aanpassingen kunnen hun voordeel opleveringen , maardan nog zullen de resultaten beperkt zijn.
Kosten en baten zullen een rol spelen.
Het blijft altijd een compromis.
Daarom hou ik meer onderlinge afstand met mijn vrachtwagen(al remt die in nood wel als een gekko)dan dat ik dat doe met mijn personenauto en weer meer afstand tussen  de transalp en die zelfde personenauto.
Dit neemt niet weg dat  op mijn transalp alle mogelijke verbeteringen zijn gebruikt om het maximale eruit te halen .. en ondanks dat blijft ze ver achter bij het moderne spul
slecht remmen bestaat niet hooguit te laat beginnen

je moderne vering zal zeker de wegligging verbeteren maar wil je het goed doen kost dit je flinke duiten
andere remleidingen ook prima,
betere remtangen en grotere remschijven
het beste rubber dat er te vinden is... vooruit dan maar
en nog steeds kun je niet sneller vertragen dan de grip van je band

en gaan we er beter van motorrijden....... voor het gevoel vast wel







Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 mrt 2017 11:50 #20 door Arjen
Beantwoord door Arjen in topic vorkolie vervangen

Bron??  Nee geintje je hebt je punt gemaakt  ;)


Bron is de officiele owners manual van Honda die bij de Transalp hoort.

Pagina 47 voor de inspectie routine van de vering (iedere 12.800km). Pagina 71 hoe je moet inspecteren.

It's simple  ;D

“Never Stop Exploring”

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.118 seconden