vorkolie vervangen

31 mrt 2017 01:34 #41 door kees
Beantwoord door kees in topic vorkolie vervangen

Klus geklaard ( nee ga niet zeggen hoe    ;))  (..) ga morgen wel een wasbord wegje opzoeken ( is niet zo moeilijk hier).


OK nou integreer dan fatsoenlijk waar je ben en trol voortaan http://www.transalp.es/   :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 apr 2017 19:25 #42 door Leon Peter
Beantwoord door Leon Peter in topic vorkolie vervangen
Je hebt gelijk zal wat duidelijker zijn:
Strikt genomen kun je voor slechts een oliewissel volstaan met aftappen via de onderkant. Om alles er uit te krijgen, moet je de motorfiets een aantal keer flink in de voorveren drukken om alle olie eruit te persen. Voor jouw Alp is een vastgestelde hoeveelheid olie per poot nodig. Als je de klembouten van de bovenste kroonplaat lost en de dop bovenop de poot eraf draait, giet je het daar in en that's the end of it.

Heb het nog wel het niveau van de olie voor het aftappen gemeten en na het aftappen gevuld met diesel dit een nacht laten weken.
De volgen de morgen weer afgetapt en de rest van de dag laten uitlekken daarna opnieuw gevuld met het surplus van vork olie die ik gekocht had.  En daarna weer afgetapt en uitlaten lekken en toen met de voor geschreven hoeveelheid olie gevuld.

Het resultaat is, na een proefrit, een betere demping maar dit is een gevoel kan het natuurlijk niet meten.
Maar goed het is een oude motorfiets , rijd als een oude motorfiets en wordt ook gebruikt als een oude motorfiets.

Er zullen diverse upgrades zijn om het rijgedrag verder te verbeteren maar dat geld eigenlijk voor de hele motor, b.v.  de compressie is ook niet meer wat het ooit was.  Maar ik ben er blij mee en vind het nog steeds de mooiste transalp die er gemaakt is.

Dank voor jullie hulp en uitleg.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 apr 2017 21:20 #43 door Trigger
Beantwoord door Trigger in topic vorkolie vervangen
Over die remafstand:

Ik heb mijn Alp een tijd terug nog eens door de AVB gehaald met twee nieuwe motoren (CB500f en CB650f) en zodra ik de remmen flink aanhaalde (en bij een Alp moet je dan echt hard knijpen, maar toen had ik nog wel de oude remleiding) kwam ik niet veel verder terecht hoor.

Uiteraard was dat bij snelheden tot slechts ~60km/h maar het resultaat mocht er zijn. (tevens pionnen omgereden met de zijkoffers, hij kán ook schuin ;))

Honda NC700Xa - Honda CB500 PC32A

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 apr 2017 10:48 #44 door Arjen
Beantwoord door Arjen in topic vorkolie vervangen
Wel opletten dat de remafstand bepaald wordt door de vertraging, welke "kwadratisch" is. Dit betekent dat het verschil in remafstand dus ook kwadratisch oploopt, naarmate de gereden snelheid hoger is.

Als voorbeeld: stel dat jouw motor een remvertraging heeft van -6m/s2 en de nieuwere motoren -7m/s2.

Bij 50km/h is het verschil in remafstand 2,3m (ongeveer 1 motorlengte)
Bij 100km/h is het verschil in remafstand al opgelopen tot 9,2m (twee autolengtes)
Bij 130km/h is het verschil in remasftand al meer dan 15m (bijna de lengte van een vrachtwagen)

Natuurlijk is dit puur theorie, maar het is wel iets om rekening mee te blijven houden. Remvertraging en -afstand is afhankelijk van vele factoren, waaronder de remmen zelf, de banden, de vering, de remleidingen en niet te vergeten externe omstandigheden. Tot slot komt de berijder er ook nog bij kijken: hoe hard durf je te knijpen, zal je knijpen en hoe hard trap je nog op die achterrem... :)

“Never Stop Exploring”

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.137 seconden