Wel opletten dat de remafstand bepaald wordt door de vertraging, welke "kwadratisch" is. Dit betekent dat het verschil in remafstand dus ook kwadratisch oploopt, naarmate de gereden snelheid hoger is.
Als voorbeeld: stel dat jouw motor een remvertraging heeft van -6m/s
2 en de nieuwere motoren -7m/s
2.
Bij 50km/h is het verschil in remafstand 2,3m (ongeveer 1 motorlengte)
Bij 100km/h is het verschil in remafstand al opgelopen tot 9,2m (twee autolengtes)
Bij 130km/h is het verschil in remasftand al meer dan 15m (bijna de lengte van een vrachtwagen)
Natuurlijk is dit puur theorie, maar het is wel iets om rekening mee te blijven houden. Remvertraging en -afstand is afhankelijk van vele factoren, waaronder de remmen zelf, de banden, de vering, de remleidingen en niet te vergeten externe omstandigheden. Tot slot komt de berijder er ook nog bij kijken: hoe hard durf je te knijpen, zal je knijpen en hoe hard trap je nog op die achterrem...