vorkolie vervangen

27 mrt 2017 13:57 #21 door kees
Beantwoord door kees in topic vorkolie vervangen

Dus jij controleert ook voor elke rit die 132 items zoals Honda dat op pagina 5 voorschrijft?

Zo niet, moet je over andere dingen ook je mond verder houden.


Vind ik.  :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 mrt 2017 16:28 #22 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic vorkolie vervangen
:P :P

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 mrt 2017 17:02 - 27 mrt 2017 17:09 #23 door Arjen
Beantwoord door Arjen in topic vorkolie vervangen

Dus jij controleert ook voor elke rit die 132 items zoals Honda dat op pagina 5 voorschrijft?

Zo niet, moet je over andere dingen ook je mond verder houden.


Vind ik.  :)


In mijn owners manual staat de pre-ride inspection op pagina 37 en die beslaat 11 controlepunten, min of meer de bravok. Dit is overigens voor de Transalp. Misschien dat het bij een Varadero anders is, omdat het ook geen echte allroad is  :P :P :P

Dus, nee, ik inspecteer zeker geen 132 items voor ik erop stap en vaak doe ik een afgeraffelde bravok en controleer ik het oliepeil wel als ik al op de A2 zit :P

Overigens, "weten hoe het hoort" is niet hetzelfde als jezelf heilig verklaren.

Het enige wat ik probeer is om wat tekst en uitleg te geven wat volgens mij de achterliggende gedachte en eventuele gevolgen kunnen zijn als je zaken afraffelt. Laten we de rest van de discussie bewaren voor een kampvuur en bier situatie. Deal? :)

Om weer helemaal terug te komen bij het begin: hoe het hoort volgens Honda staat in de owners manual. Hoe ieder daarmee omgaat, is natuurlijk geheel eigen keuze en dat kan extra risico opleveren.

Mijn advies, voor iemand die al >140.000km weinig inspectie heeft gedaan: uit elkaar halen, nauwkeurig inspecteren, glijbussen en stofhoezen sowieso vervangen en progressieve veren monteren. De afgelopen 140.000km heeft die vering met deze revisie nog geen 0,2 cent/km gekost.

Choose wisely :)

“Never Stop Exploring”

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 mrt 2017 18:28 #24 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic vorkolie vervangen

ik denk dat we een beetje door draven,


Ik denk dat er maar 1 is die een beetje doordraaft hier  ;) ;)

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / TA 750 ‘24 / R80G/S ‘85

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 mrt 2017 20:33 #25 door PimW
Beantwoord door PimW in topic vorkolie vervangen

(...)

Mijn advies, voor iemand die al >140.000km weinig inspectie heeft gedaan: uit elkaar halen, nauwkeurig inspecteren, glijbussen en stofhoezen sowieso vervangen en mits buiten spec, vervangende(progressieve?) veren monteren.

(...)


Meten is weten, dát is wat Honda zegt toch?  ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 mrt 2017 21:25 #26 door kees
Beantwoord door kees in topic vorkolie vervangen

Jaaa jongens gaan jullie nou ineens mij op de korrel nemen??  ;D


Die veren worden ook korter (duss ja lagere vorspannung) en als dan ja gaandeweg ook je koppelingsplaatjes verslijten.

Paupies lossen dat soms weer op met een ringetje ertussen.


Ik ben i.i.g. blij dat MIJN veren daar allemaal geen last van blijken te hebben  :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 mrt 2017 23:02 #27 door kees
Beantwoord door kees in topic vorkolie vervangen
#edit

Ik ben even klaar voor vandaag.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 mrt 2017 23:18 - 27 mrt 2017 23:27 #28 door Leon Peter
Beantwoord door Leon Peter in topic vorkolie vervangen
Ik ben waarschijnlijk niet helemaal duidelijk geweest: ik woon in Spanje en rij natuurlijk op een spaanse motorfiets.
Deze worden elke 2 jaar door de overheid (ITV) in een keurstation grondig nagekeken ook op remwerking en demping en nog zo'n 140 punten. Verder is elke afwijking van de Honda spec's reden tot afkeur en mag er niet meer mee gereden worden.
Dit geld voor alle motor voertuigen hier en daar valt echt niks te regelen zoals bij de APK in Nederland.
Volgens mijn info worden motoren in Nederland nog helemaal niet gekeurd.
Natuurlijk houd zelfs een Transalp het geen 143886+ km uit zonder goed onderhoud.

Vind het wel jammer dat Arjen zo reageert met " Met alle respect, maar als jij na 143.000km via de onderkant de olie wilt verversen "omdat het anders zo'n klus is", of "je het geld er niet voor over hebt om het te laten doen", dan vind ik dat je slecht voor je motor (en je eigen veiligheid) zorgt."

Ik vraag alleen maar advies hoe vorkolie te vervangen en besluit wel na dat ik die olie gezien heb welke de beste aanpak is.
Verder wil ik iedereen  bedanken voor zijn positieve commentaar.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 mrt 2017 00:26 #29 door kees
Beantwoord door kees in topic vorkolie vervangen

Die olie gaat troebel grijs zijn. Maar dat is die ook al na 15.000 km.

Strikt genomen kun je voor slechts een oliewissel volstaan met aftappen via de onderkant. Om alles er uit te krijgen, moet je de motorfiets een aantal keer flink in de voorveren drukken om alle olie eruit te persen. Voor jouw Alp is een vastgestelde hoeveelheid olie per poot nodig. Als je de klembouten van de bovenste kroonplaat lost en de dop bovenop de poot eraf draait, giet je het daar in en that's the end of it.

In het werkplaatshandboek echter staat een veel uitgebreidere procedure die je de kans geeft de binnenkant te reinigen/spoelen en ook zicht geeft op alle interne delen en dan kun je vaststellen of die aan vervanging toe zijn. Maar dat hoeft zeker niet bij iedere oliewissel want de interne delen gaan beduidend langer mee dan een paar oliewissel-intervallen.

Maar, met 143.000km in de benen, kan het raadzaam zijn toch voor de uitgebreide inspectie te gaan. De binnen en buitenpoten worden tegen versnelde slijtage beschermd door teflon gevoerde glijringen en die teflon laag is bij hele hoge kilometerstanden (meestal) aan het verdwijnen en zal de slijtage van de vork versnellen.


Wat jij wil  :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 mrt 2017 20:26 #30 door Arjen
Beantwoord door Arjen in topic vorkolie vervangen

Vind het wel jammer dat Arjen zo reageert met " Met alle respect, maar als jij na 143.000km via de onderkant de olie wilt verversen "omdat het anders zo'n klus is", of "je het geld er niet voor over hebt om het te laten doen", dan vind ik dat je slecht voor je motor (en je eigen veiligheid) zorgt."


Bijna 150.000km, of 17 jaar lang de vorkolie niet vervangen doet mij een beetje pijn aan mijn liefhebbers-hart. Dat je motor optisch niet mooi is, is geen enkel probleem. Technisch niet goed, daar denk ik anders over.

Dikke kans dat er vuil in de olie zit, dat gaat een beetje klonteren en kreeg ik er zelfs met demontage en intensief spoelen maar moeizaam uit. Die drap krijg je niet te zien als je alleen onderaan het schroefje eruit draait.

Wat ik, en anderen, hier beschrijven staat gewoon in het werkplaatshandboek. Als je een digitale versie wenst, laat gerust een prive berichtje achter.

Wat je wel en niet doet, mag je natuurlijk helemaal zelf weten. Vraag je het aan kenners/liefhebbers, dan krijg je vaak wat diepere antwoorden dan je misschien zou verwachten. Of misschien krijg je een antwoord dat je liever niet hoorde, geeft niets.

Zie het van de positieve kant, je hebt mogelijk iets geleerd hoe belangrijk vering voor de wegligging en remwerking zou kunnen zijn.

Veel succes met het sleutelen.

“Never Stop Exploring”

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 mrt 2017 21:31 #31 door kees
Beantwoord door kees in topic vorkolie vervangen
Soms liggen de meningen verder uit elkaar dan je zou verwachten of het onderwerp ontwikkeld zich via wat omwegen.

Ik moet soms ook even terug naar de openingspost om te zien waar het nou precies om ging en ook hoe het geformuleerd werd.


Ontdaan van ruis, is de vraag van Leon Peter een simpele en ook heel open en duidelijk gesteld:

(..) de vork olie is nog steeds dezelfde dus die wil ik nu gaan vervangen. (..)

Kan ik gewoon de olie aftappen en op nieuw vullen of moet er een speciale werk wijze gevolg worden ?

Graag jullie mening en of ervaring


Hij kwam m.i. in alle onschuld met een vraag omdat hij blijkbaar zich af ging vragen hoe het eigenlijk kwa onderhoud dan zit met andere dingen dan de gebruikelijk olie en filters en kettingen, en hoe dat aan te pakken.

Wat je persoonlijke mening inclusief ruis daarin ook zij, ik vind dat je iemand dan gewoon met alle respect zijn opties kenbaar kan maken. Gewoon simpel gedegen advies geven. Wat de vraagsteller daarmee doet is voor diegene zelf. Maar een halve draai om de oren ziet niemand op te wachten. Immers, hij vroeg alleen maar advies.

Anyways, ik hoop dat we van Leon Peter nog terughoren wat hij besloten heeft en wat zijn ervaring was.


Biertje iedereen..?  :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 mrt 2017 21:41 #32 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic vorkolie vervangen
ja lekker

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006
Transalp RD16 2024

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 mrt 2017 21:51 #33 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic vorkolie vervangen
Chippie er bij  8)

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / TA 750 ‘24 / R80G/S ‘85

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 mrt 2017 22:00 #34 door PimW
Beantwoord door PimW in topic vorkolie vervangen
Eigenlijk was het na de eerste drie reacties wel genoeg bedoelen jullie  8) :-X

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 mrt 2017 22:03 #35 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic vorkolie vervangen
jep, dus jij haalt dan het bier he, toch

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006
Transalp RD16 2024

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 mrt 2017 22:16 #36 door Leon Peter
Beantwoord door Leon Peter in topic vorkolie vervangen
Tja mag ik er nog even over nadenken  :( :(

Normaal zou ik nu de BBQ aansteken voor een worst bij het bier.

Maar nu ik " tegen het werk opzie " en " het geld niet wil uitgeven"  en het ergste  "Dat je motor optisch niet mooi is" moet ik toch wel even bijkomen.  ::) ::) ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 mrt 2017 22:29 #37 door kees
Beantwoord door kees in topic vorkolie vervangen

Ach klets niet steek jij die BBQ nou maar aan.


Ga ik wel boodschappen doen met Arjen. Welke worsten zijn dat??  ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 mrt 2017 00:45 #38 door Arjen
Beantwoord door Arjen in topic vorkolie vervangen

Ga ik wel boodschappen doen met Arjen. Welke worsten zijn dat??  ;D


Respectloze-draaien-om-de-oren-gevert-Arjen haakt even af.
Krijg hier ontzettend slappe vering van.

“Never Stop Exploring”

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 mrt 2017 01:48 #39 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic vorkolie vervangen
kom kom Leon,

Er zijn er ook nog die zeker jouw niet verbaliseren omdat je er anders over nadenkt..

De mannen van de club techniek hebben al genoeg gezien en wij weten gewoon dat de meeste pas iets missen als ze het niet hebben,

gewoon de klus aanpakken op de wijze zoals jij denkt  op basis van de info die voor jouw relevant was.

en later zien we wel verder

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 mrt 2017 22:30 #40 door Leon Peter
Beantwoord door Leon Peter in topic vorkolie vervangen
Klus geklaard ( nee ga niet zeggen hoe    ;))  maar had niet de goede versie van het werkplaats handboek.
Mijn veren bleken langer  maar door de info. die ik van jullie gekregen heb is het goed gelukt.
Helaas geen tijd meer voor een proefritje, ga morgen wel een wasbord wegje opzoeken ( is niet zo moeilijk hier).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.113 seconden