is dit een ernstig probleem ?

28 mrt 2017 14:12 #1 door hannes
is dit een ernstig probleem ? werd gestart door hannes
hallo,

heb al even het gevoel dat mijn koppeling zo goed als op is.
hij pakt slechts de laatste 6mm van mijn hendel, als ik de kabel een beetje los of aanspan kraakt hij in zn eerste.

gisteren had ik het volgende voor:
tijdens het optrekken (in 4e versnelling) ging hij plots heel hoog in toeren, zonder zelf te ontkoppelen.
na enkele seconden pakte hij terug in zijn versnelling en kreeg ik de volle lading.
kort daarvoor, had ik wel een half uurtje "heel rustig" alles gegeven, op onverharde wegen.

is dit een indicatie dan ik heel dringend mijn koppeling moet vernieuwen, of zou er meer aan de hand kunnen zijn?

alvast bedankt voor jullie reacties

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 mrt 2017 14:17 #2 door alain
Beantwoord door alain in topic is dit een ernstig probleem ?
Welke machine heb je?

XL600V (PD06-1994) - iNCa750X DCT (RH09-2021)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 mrt 2017 14:20 - 28 mrt 2017 14:29 #3 door hannes
Beantwoord door hannes in topic is dit een ernstig probleem ?
het is een transalp xl600v van 1990 met 58000 km
de achtergrond van de motor ken ik helaas niet (veel te goedkoop aangekocht)

wist dat er wat werk aan zou zijn, maar heb meer problemen dan voorzien!

voorvork staat lichtjes getorst ten opzichte van het stuur, kuipruit is gebarsten, builtje in de tank (van zn pekkel gevallen)
cdi en spanningsregelaar doen ook nogal moeilijk,
kleppen en carburator dienen eens afgesteld te worden,
de volledige remmerij moet vernieuwd worden,
olie filter, blok olie, koelvloeistof, vork olie staan ook in de planning
enz

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 mrt 2017 14:42 #4 door PimW
Beantwoord door PimW in topic is dit een ernstig probleem ?
Check dat de koppelingskabel correct op spanning staat, met een vrije slag aan het uiteinde van de hevel van een cm tot twee.

Maar, het klinkt als een versleten koppeling ja. Kwestie van een nieuw pakketje platen en veren monteren, pakking bij bestellen en de keerring van je koppelingshevel aan het blok.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 mrt 2017 14:48 #5 door hannes
Beantwoord door hannes in topic is dit een ernstig probleem ?
Oké, dan voeg ik deze toe aan mijn ver"lang"lijstje van werkzaamheden aan m'n fiets.
Maar eerst even mijn barkas b1000 in orde zetten
Bedankt voor je reactie.
Mvg hannes

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 mrt 2017 17:49 #6 door Jan F.
Beantwoord door Jan F. in topic is dit een ernstig probleem ?
Controleer ook de koppelingskabel zelf.
Het kan zijn dat de binnenkabel vastloopt in de buitenkabel.

Groet, Jan

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 mrt 2017 20:33 #7 door ChrisvdSchoot
Beantwoord door ChrisvdSchoot in topic is dit een ernstig probleem ?
Het klinkt als een leuke klusmotor

On a bike no one ever asks are we there yet

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 mrt 2017 21:03 #8 door hannes
Beantwoord door hannes in topic is dit een ernstig probleem ?
dat is het zeker, al wil ik er technisch 200 procent op kunnen rekenen, aangezien ik veel woon werk verkeer doe.
meestal korte ritjes van 25km en in het weekend langere ritten met nu en dan wat off road

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 mrt 2017 22:05 #9 door kees
Beantwoord door kees in topic is dit een ernstig probleem ?

voorvork staat lichtjes getorst ten opzichte van het stuur


Beschrijf eens wat preciezer? De stuurklemmen zitten met rubbers in de kroonplaat gemonteerd. Als hij bijvoorbeeld van zijn pekkel valt (of jij met offroaden op je spekkel valt) kan het stuur scheef gaan staan t.o.v. de rest. Je kunt dit zien aan de stand van het stuur t.o.v. de kroonplaat. Het is simpel op te lossen door de moeren van de stuurklemmen onder de kroonplaat te lossen, stuur weer rechtdoor duwen en weer vastzetten. Met een scheef stuur zal de motor met de handjes vrij wel gewoon netjes rechtdoor blijven rijden.

Als de vorkpoten wat verdraaid zitten (na een [om]valpartij)dan wil de motor niet netjes rechtuit rijden met de handjes vrij. Dat kun je meestal corrigeren door de onderste kroonplaat klemmoeren lossen, de beugel onder het voorspatbord lossen en de voor-as klemmoeren lossen. Paar keer diep inveren zorgt meestal dat ze weer hun bedoelde plek opzoeken. 

cdi en spanningsregelaar doen ook nogal moeilijk,
kleppen en carburator dienen eens afgesteld te worden,
de volledige remmerij moet vernieuwd worden,
olie filter, blok olie, koelvloeistof, vork olie staan ook in de planning
enz


Klinkt als algemeen (achterstallig) onderhoud. Prima wat aan te doen. Naast kennis en advies, ook veel gebruikte onderdelen ook te vinden via het forum.


Leuk juist, je motorfiets JOUW motorfiets maken  :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 mrt 2017 22:13 #10 door hannes
Beantwoord door hannes in topic is dit een ernstig probleem ?

Beschrijf eens wat preciezer? De stuurklemmen zitten met rubbers in de kroonplaat gemonteerd. Als hij bijvoorbeeld van zijn pekkel valt (of jij met offroaden op je spekkel valt) kan het stuur scheef gaan staan t.o.v. de rest. Je kunt dit zien aan de stand van het stuur t.o.v. de kroonplaat. Het is simpel op te lossen door de moeren van de stuurklemmen onder de kroonplaat te lossen, stuur weer rechtdoor duwen en weer vastzetten. Met een scheef stuur zal de motor met de handjes vrij wel gewoon netjes rechtdoor blijven rijden.

Als de vorkpoten wat verdraaid zitten (na een [om]valpartij)dan wil de motor niet netjes rechtuit rijden met de handjes vrij. Dat kun je meestal corrigeren door de onderste kroonplaat klemmoeren lossen, de beugel onder het voorspatbord lossen en de voor-as klemmoeren lossen. Paar keer diep inveren zorgt meestal dat ze weer hun bedoelde plek opzoeken. 




Klinkt als algemeen (achterstallig) onderhoud. Prima wat aan te doen. Naast kennis en advies, ook veel gebruikte onderdelen ook te vinden via het forum.


Leuk juist, je motorfiets JOUW motorfiets maken  :)


ivm de vorkpoten, denk dat het een combo van de 2 is, maar alle goeie raad is meer dan welkom
zonder handen heb ik nog niet echt uitgeprobeerd, zit nog maar net weer op de moto sinds mijn ongeval met mn klr600

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 mei 2017 13:19 - 07 mei 2017 13:23 #11 door hannes
Beantwoord door hannes in topic is dit een ernstig probleem ?
hallo, heb er vorige week eens werk van gemaakt.
bij een mecanicien thuis, zelf aan de slag gegaan.

nieuwe koppeling, koppelingskabel, nieuwe remschijf, remblokjes, remschoenen achter, olie filter, vork olie, koelvloeistof, rem olie, motorolie, kleppen gecontroleerd, timing gecontroleerd, uitlaat en plekjes of het frame met roestomvormer, ketting gespannen, cdi horizontaal geplaatst, bougies enz

nu heb ik tijdens het sleutelen nog enkele dingen opgemerkt, die mij niet echt bekoren

- er is slechts 1 vacuüm leiding naar mijn benzine pomp aangesloten,
in de voorste cilinder, is een bout gedraaid in plaats van de nippel om de leiding aan te sluiten.
iemand enig idee waarom men dit zou gedaan hebben en is het aangeraden dit eventueel aan te passen?

- hij is in het verleden al enkele keren omgevallen, vermoed van zn pekkel,
bij het demonteren van de kuip bleek dat de kopkuip, slechts met enkele schroeven vast hangt,
de ingegoten schroeftappen zijn allemaal los, is er een bepaalde lijm, waarmee ik deze het opnieuw kan verankeren in de kuip?
alsook een tip om afgebroken beugeltjes van de tank en zij kappen te herstellen?

- er is nog een probleem met het laden van de batterij, (heb al meerdere keren plat gestaan)
ik dacht dat het de spanningsregelaar was, maar tijdens het doormeten heb ik hetvolgende opgemerkt.
weet niet of het een kortsluiting is in de kabelboom, of toch de spannings-regelaar, of combinatie van de 2

meet bij 15000 toeren 13,2 volt en belast met pinkers of lichten slechts 12,7 (batterij is 4 maand oud),
bij hogere toeren gaat de spanning enkel omhoog als hij niet belast is met de lichten.

na ong 20km heeft de spanningsregelaar zo warm, dat je hem niet meer kan vasthouden.

als ik mijn multimeter instel, om een door te meten of er contact is tussen 2 punten.
geeft de plus van de batterij door aan de massa op het frame, zowel met als zonder het contact aan.
is dit normaal of zit ik dan ergens met een verlies/kortsluiting?

- ter hoogte van mijn pinker relais hangt er een draadje los bij, het is een groene met een haaks klemmetje op, maar zie nergens in de buurt een plaats op te bevestigen, alle lampjes enz werken correct.

alvast bedankt, voor eventuele reacties !
als mijn uitleg niet helemaal duidelijk is, maak ik nog enkele foto's

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 mei 2017 13:31 - 07 mei 2017 13:35 #12 door PimW
Beantwoord door PimW in topic is dit een ernstig probleem ?

- er is slechts 1 vacuüm leiding naar mijn benzine pomp aangesloten,
in de voorste cilinder, is een bout gedraaid in plaats van de nippel om de leiding aan te sluiten.
iemand enig idee waarom men dit zou gedaan hebben en is het aangeraden dit eventueel aan te passen?


Dit zit standaard zo.

Er zijn verschillende manieren om je kuip te repareren, als je even zoekt op lego en aceton moet je een eind komen.

Metingen moet je wat duidelijker omschrijven.

Als je wilt controleren of er een lekstroom is moet je de multimeter in ampere stand zetten en de probes plaatsen tussen de minpool en het frame (uiteraard de kabel dan loskoppelen en contact uit). Makkelijkste meten is accupool-multimeter-massakabel.
Je moet dan even opzoeken wat er in het werkplaatshandboek voor max. lekstroom voorgeschreven is.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 mei 2017 23:54 #13 door kees
Beantwoord door kees in topic is dit een ernstig probleem ?

meet bij 15000 toeren 13,2 volt en belast met pinkers of lichten slechts 12,7 (batterij is 4 maand oud),
bij hogere toeren gaat de spanning enkel omhoog als hij niet belast is met de lichten.

na ong 20km heeft de spanningsregelaar zo warm, dat je hem niet meer kan vasthouden.


Je meet laadspanning altijd met de lichten aan.

Daarmee is bij deze vastgesteld dat de laadspanning onvoldoende is.

Dit kan aan de regelaar liggen, de accu of aan de dynamo. Dat de accu jong is zegt verder niets.

Je zult alle drie deze componenten moeten testen en zo mogelijk uitsluiten om vast te stellen wat er mis is.


Brom

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 mei 2017 06:50 #14 door Trigger
Beantwoord door Trigger in topic is dit een ernstig probleem ?

meet bij 15000 toeren 13,2 volt


15000 toeren? Vzviw houd de alp op bij 9k?

Honda NC700Xa - Honda CB500 PC32A

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 mei 2017 14:54 #15 door Bomba
Beantwoord door Bomba in topic is dit een ernstig probleem ?
Per ongelijk kerosine getankt  ::)

Een motorrijder rijdt ook nooit verkeerd, hooguit een beetje om..... ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 mei 2017 15:28 #16 door hannes
Beantwoord door hannes in topic is dit een ernstig probleem ?

Per ongelijk kerosine getankt  ::)


Nee simpelweg een nulletje teveel getypt,
mijn oprechte excuses voor de teleurstelling.
Mocht er een manier zijn om, 15000 op een veilige manier, eruit te halen, hoor ik het graag

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 mei 2017 15:32 #17 door hannes
Beantwoord door hannes in topic is dit een ernstig probleem ?
Doe ik enigszins kwaad mee,
om er zo mee rond te rijden, tot ik mijn probleemje gevonden heb?
Rij toch wel wekelijks ongeveer 250km woon werk verkeer.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 mei 2017 19:56 #18 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic is dit een ernstig probleem ?
het is zoiets als vragen of bloed ophoesten kwaad kan.

Je hebt een diagnose en als  je daar langer mee door blijft rijden heb je kans op permanente schade aan dure onderdelen

Alles wat op stroom werkt vraagt om  nominaal 12 volt

alles wat aan stroom werkt dat nominaal op 12 volt werkt gaat bij ca 16 volt stuk(verlichting, toerenteller, watertemp meter,ontsteking etc

hou dit in je achterhoofd en neem een beslissing

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 mei 2017 19:59 #19 door PimW
Beantwoord door PimW in topic is dit een ernstig probleem ?
Maar doe die metingen eens goed? Want laadstroom meet je niet op 1500 toeren.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 mei 2017 20:37 #20 door hannes
Beantwoord door hannes in topic is dit een ernstig probleem ?
oke, bedankt voor jullie raad.
ga morgens eens mijn haynes boek erbij nemen en alles netjes doormeten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.124 seconden