Alpcrash investigations

13 mei 2017 12:51 #21 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Alpcrash investigations
Hij gaat weer terug op de weg.
Maar gaat wel nog even duren. Eerst wat materiaal verzamelen en dan zien we wel weer.
Zoals ik al zei is de oorzaak vinden even van belang.

Maar ik hou je op de hoogte.

Grt

Oldie

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 mei 2017 16:46 #22 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Alpcrash investigations
Zo, ik kan overal langs het blok heen kijken dus de boel is helemaal los.



Stap 1, het blokje met de onderkant naar buiten kantelen en daaien


Zoals je kunt zien gebruik ik een takeltje en de strop zit tussen het frame door.



Omdat de strop niet helemaal goed zat kantelt het blok, maar kan er zo dus ook uitgelicht worden.
Wel wordt eerst de strop buiten het frame gezet.



Tja, en daar hang je dan tussen hemel en aarde. 8)



Maar voorlopig wordt het  ff stil hier.
Blokje gaat op de werkbank en dan zien we wel verder.



PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 mei 2017 17:20 #23 door Arjen
Beantwoord door Arjen in topic Alpcrash investigations
Ik denk ook dat het probleem in de startmotor zit, gezien de "getordeerde" bout op het buitenhuis van de startmotor. Daar heeft (veel) kracht opgestaan. Ik denk dat de geharde tandwielen in het blok gewonnen hebben ;)

“Never Stop Exploring”

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 mei 2017 17:59 #24 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Alpcrash investigations
De motor reed toen het gebeurde  volgens Marc een knal en heeft nog heel even gelopen.
Als de startmotor vastloopt gebeurt er gewoon helemaal niks want tijdens het draaien van de motor staat de startmotor toch stil.
Het onderdeeltje wat op de 1e foto staat heeft er bijna zeker mee te maken.
Het torderen komt wss van het bevestigingspunt waar de startmotor tot op het laatst heeft vastgezeten.
Je kunt goed zien dat de boel naar buiten is geslagen. Zelfs de bus van de onderste cilinder heeft een knauw gekregen en er is een deel uitgebroken.

Nee, ik ga voor een andere oorzaak.

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 mei 2017 18:52 #25 door Trigger
Beantwoord door Trigger in topic Alpcrash investigations
He verdorie oldie, ga je ons nou echt 2 weken op de ontknoping laten wachten? Je moet een tv show beginnen jij ;)... To be continued...

Honda NC700Xa - Honda CB500 PC32A

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 mei 2017 19:56 #26 door alain
Beantwoord door alain in topic Alpcrash investigations

Een groot gat tussen krukas en versnellingsbak geslagen? Draait, van links bekeken, de krukas tegenwijzerzin en de versnellingsbak wijzerzin, zodat een onderdeel dat daartussen raakt naar boven wordt gegrepen en geperst?

Inderdaad een groot gat onder de startmotor.
Ik blijf bij mijn hypothese na de voorzet van Pakfiets.

XL600V (PD06-1994) - iNCa750X DCT (RH09-2021)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 mei 2017 20:04 #27 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Alpcrash investigations
We kunnen natuurlijk ook een weddenschap opzetten

Eeuwige roem voor de winnaar en een plaats in de hall of Fame.



PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 mei 2017 21:32 #28 door len_tour
Beantwoord door len_tour in topic Alpcrash investigations
Ik heb nog wel een onderblok voor weinig. Ik wil de cilinders, koppen en deksels zelf houden maar de rest mag weg. Er is ergens een lager die huilt. Er zit geen stator meer in het deksel en de cilinders moet ik nog lostrekken maar bij interesse kan dat vrij vlot natuurlijk.

As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 mei 2017 09:13 #29 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Alpcrash investigations
Dank voor je aanbod Lennert, maar ook de cilinders hebben schade dus dat schiet niet op.
Heb intussen een optie op een ander blokje.
De inzet voor dit project is de oorzaak achterhalen  van deze schade.
Rest komt wel weer.

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 mei 2017 11:45 #30 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Alpcrash investigations
Ik doe ook mee,

Het probleem zit hem niet in de startmotor(ik denk gevolgschade) maar er is beslist iets fout gegaan bij de versnellings bak assen dus moet het blok gesplits worden voor verdere diagnose
de tandwielen misschien losgekomen(as breuk)

mvg

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 mei 2017 11:49 - 14 mei 2017 13:04 #31 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Alpcrash investigations
Welkom aan boord Ad, Zat al te wachten op jou visie.

Kijk je ook even in je mailbox  ;)

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 mei 2017 12:07 #32 door MartinW
Beantwoord door MartinW in topic Alpcrash investigations
Begint een beetje op "air crash investigation" te lijken. Zelf ben ik te a-technisch om suggesties in te brengen, maar ik vind het mooi topic om te volgen. Succes met het achterhalen van de oorzaak!  :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 mei 2017 13:04 #33 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Alpcrash investigations
Goeie Martin.
We noemen het Alpcrash investigations

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 mei 2017 16:06 #34 door Jan F.
Beantwoord door Jan F. in topic Alpcrash investigations
Ik denk dat Ad in de goede richting zit.
Heb hier eeb Suzuki blok met soortgelijke schade waar een lager van de versnellingsbak de oorzaak was.

Groet, Jan

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 mei 2017 17:06 #35 door MartinW
Beantwoord door MartinW in topic Alpcrash investigations
Mooie topic naam  ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 mei 2017 18:04 #36 door Arjen
Beantwoord door Arjen in topic Alpcrash investigations

De motor reed toen het gebeurde  volgens Marc een knal en heeft nog heel even gelopen.
Als de startmotor vastloopt gebeurt er gewoon helemaal niks want tijdens het draaien van de motor staat de startmotor toch stil.


Een goed functionerende startmotor staat inderdaad stil zodra de motor is aangeslagen (de bendix valt terug)... maar dan ga je er wel zomaar vanuit dat de startmotor goed was. Ik vraag me af of je het meelopen hoort met draaiende motor en een helm op je kop.

Het onderdeeltje wat op de 1e foto staat heeft er bijna zeker mee te maken.


Vast en zeker, maar... oorzaak of gevolg?

Het torderen komt wss van het bevestigingspunt waar de startmotor tot op het laatst heeft vastgezeten.
Je kunt goed zien dat de boel naar buiten is geslagen. Zelfs de bus van de onderste cilinder heeft een knauw gekregen en er is een deel uitgebroken.


Zo'n startmotor weegt wel wat en zo'n bout duw je niet zomaar krom. Als die bendix nu niet terugvalt, loopt de rotor mee. Deze is gelagerd. Als zo'n lager kaduuk loopt en de rotor komt ineens stil te staan dan krijg je door de overbrenging tussen de bendix (het kleine tandwieltje, ook wel rondsel genoemd) en het vliegwiel een enorme (roterende) kracht op de startmotor.

Ik denk dat die as waar de rotor op zit sterker is dan de bevestigingsbouten van de startmotor en het geheel er gewoon "af tordeert". Het gat zou daar zelfs nog een gevolg van kunnen zijn, want zit daar niet één van de bevestingspunten van de startmotor?

Verder, als de startmotor wel aan het meedraaien was en wel blokkeerde, dan blokkeerde ook even het vliegwiel die weer aangesloten zit op de krukas. Het is dus niet ondenkbaar dat ook de cilinders hierdoor een enorme knauw hebben gekregen.

Nee, ik ga voor een andere oorzaak.


Dat kan, maar dan moet er iets zijn wat met een gigantisch enorme kracht van binnenuit eerst dwars door het deksel komt en vervolgens de startmotor van zijn plaats beukt. Dat moet dan een onderdeel zijn geweest met een zeer grote massa. Aangezien het vliegwiel er nog in zit zou ik niet weten wat dat geweest zou moeten zijn.

Mijn hobby theorie is maar een theorie, maar ik kan hem wel redelijk sluitend krijgen. Om te kijken of ik in de richting zit, zou je de lagers van de startmotor kunnen bekijken, of nog makkelijker, kunnen testen of dat geheel nog kan draaien?

“Never Stop Exploring”

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 mei 2017 19:25 - 14 mei 2017 19:27 #37 door kees
Beantwoord door kees in topic Alpcrash investigations
Bendixen vind je in automotive startmotoren. De as met daarop het aandrijvend tandwiel word elektromagnetisch naar voren geschoven om contact te maken met het getande vliegwiel op de krukas. Na het starten trekt de as zich terug zodat het vliegwiel vrijloopt.

In onze motoren hebben de startmotoren geen bendix. De tandwielen tussen startmotor, reductietandwielen en startkoppeling zijn permanent verbonden. Om toch vrijloop van de krukas te bewerkstelligen heeft de startkoppeling een freewheel mechanisme. Als de motor loopt staan alle tandwielen hierdoor gewoon stil.

Het vliegwiel in onze motoren heeft een andere functie dan die in de automotive vorm en niks met dit deel van het startproces te maken.


Ik vind het ook wel een krasse schade, trouwens.. 8)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 mei 2017 19:51 #38 door Arjen
Beantwoord door Arjen in topic Alpcrash investigations
Brom, ik heb begrepen dat met name Harleys en ook motor merken uit Europa wel een bendix(-achtig) mechanisme gebruiken. Heb het eens opgezocht en ook het andere mechanisme gevonden dat kogels of rollers gebruikt om te koppelen wanneer de startmotor draait en te ontkoppelen als dat niet het geval is.

Maar dan nog...

Het vliegwiel in onze motoren heeft een andere functie dan die in de automotive vorm en niks met dit deel van het startproces te maken.


Volgens mij heeft het vliegwiel gewoon dezelfde functie: het opvangen van de stoten tijdens de arbeidsslag en deze gelijkmatiger afgeven. Zover ik op de plaatjes van Oldtimer zie, drijft de startmotor ook gewoon het vliegwiel aan? (Zie ik het verkeerd, of mis ik het grote verschil?).

Kortom, bendix of niet, hoewel de kans klein is kan de startmotor nog steeds meelopen als het koppelingsmechanisme blijft hangen. Er zit nog steeds een lager in de startmotor dat vast kan lopen.

Inmiddels heb ik wat meer van de voorgeschiedenis gelezen, dus kan ook iets anders zijn. Maar ik kan daarmee nog steeds niet het enorme geslagen gat verklaren, als dat van binnenuit zou zijn geweest. Daar is echt veel kracht voor nodig... ben dus heel benieuwd.

“Never Stop Exploring”

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 mei 2017 19:58 #39 door Trigger
Beantwoord door Trigger in topic Alpcrash investigations
Ik zet mijn geld op Gremlins.

Honda NC700Xa - Honda CB500 PC32A

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 mei 2017 20:21 #40 door Arjen
Beantwoord door Arjen in topic Alpcrash investigations
Nog eens alles bekeken en ik moet zeggen dat ik begin te twijfelen aan mijn eigen theorie.

De vrijloop zit bij het grote tandwiel, dat ik aanzag als vliegwiel, maar eigenlijk gewoon bij de hele startoverbrenging hoort.

De oil jet buiten het blok is en blijft verdacht. Het gat naar de versnellingsbak ook. De nokkenas ketting van de voorste cilinder ziet er goed uit, maar hoe zit dat bij de achterste cilinder?

Als dit onderdeel inderdaad is meegenomen in de vertanding van de versnellingsbak, dan zou dit een gat kunnen slaan in het deksel (vanaf de versnellingsbak kant), een deuk kunnen slaan in de startmotor. Maar deze compleet losbeuken van het blok, met zoiets lichts?

“Never Stop Exploring”

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.107 seconden