Alpcrash investigations

12 mei 2017 09:21 - 14 mei 2017 13:04 #1 door Oldtimer
Alpcrash investigations werd gestart door Oldtimer
Nieuw topic over de motor van Marcoef.

(edit mod: dat was dit topic >> www.transalpclub.nl/forum/index.php?topic=14582.0   )

We gaan de oorzaak volgen van het fenomeen waarbij de startmotor is losgebroken tijdens het rijden
onderzoeken en de resultaten hier melden.

Alle foto's kun je hier vinden.

myalbum.com/album/aVERoY4GpVaZ



Het gevonden onderdeel wat buiten op het blok lag.



En de plek waar het thuishoort. (pijl ) waarschijnlijk van de achterste cilinder.



PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 mei 2017 14:21 #2 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Alpcrash investigations
Nieuwsgierig als ik ben toch even een kleine operatie alvast.
De beelden spreken voor zich.

De 1e aderlating. Olie eraf voordat er geopereerd kan worden.



De eerste metaal delen komen met de olie mee.
Beloofd dus niet veel goeds.


Als de deksel eraf is valt er eigenlijk niets bijzonders te zien.
Ik had hier een puinhoop verwacht bij de tandwieltjes.
Ook de vrijloop is prima in orde.



Ook de rest achter de tandwielen leveren geen inzicht op.
Duidelijk is hieraan de rechterkant te zien waar de startmotor eruit is geklapt.
Het onderdeeltje wat buiten op het blok lag ( zie foto 1 in de start van het topic ) is door dit gat naar buiten gekomen.
Kan alleen maar via de olie naar boven zijn geslingerd neem ik aan.



Dan dus wat dieper graven en hierbij moet het vliegwiel eraf.
De bout waarmee het vliegwiel vast zit gaat er RECHTSOM af bij een Transalp.
Daarna een bout in het gat draaien ( vrachtauto wielbout met een handigheidje ) en hij komt los.



Ook achter het vliegwiel  geen brokstukken  Ook de nokkenas kettingspanner  en ketting zitten op hun plek en vertonen geen rare dingen.



Vrijloop intact en geen beschadigingen, en ook de startkrans ziet er perfect uit




Het probleem lijkt dus veel dieper te zitten want gevonden onderdeel komt in elk geval niet direct uit deze omgeving maar dieper uit het blok.
Het blok zelf draait ook niet helemaal rond en de verwachting is dus schade aan zuigers of krukas.

Eerst maar eens verder demonteren.
Wordt vervolgd dus.




PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 mei 2017 14:41 #3 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Alpcrash investigations
Is de startmotor naar achter toe uit het carter gebroken, of is hij los geslagen door iets van binnen uit het blok?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 mei 2017 20:05 #4 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Alpcrash investigations

Is de startmotor naar achter toe uit het carter gebroken, of is hij los geslagen door iets van binnen uit het blok


Dat is de volgende stap Pim. Eerst maar eens wat meer demonteren.

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 mei 2017 20:16 #5 door jeroen emke
Beantwoord door jeroen emke in topic Alpcrash investigations
foto

still no angel found who flies at the same speed
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 mei 2017 20:24 #6 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Alpcrash investigations
Het wordt steeds spannender.
Ik heb gezien dat het onmogelijk is dat dit onderdeel aan de linkerkant achter het deksel terecht kan zijn gekomen omdat het te groot is voor alle openingen die daar zitten.
De vraag is dus:
Hoe komt het buiten de motor terecht.

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 mei 2017 22:22 #7 door Pakfiets
Beantwoord door Pakfiets in topic Alpcrash investigations
Wat zit er ONDER de start motor?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 mei 2017 06:30 #8 door alain
Beantwoord door alain in topic Alpcrash investigations

Wat zit er ONDER de start motor?

Een groot gat tussen krukas en versnellingsbak geslagen? Draait, van links bekeken, de krukas tegenwijzerzin en de versnellingsbak wijzerzin, zodat een onderdeel dat daartussen raakt naar boven wordt gegrepen en geperst?

XL600V (PD06-1994) - iNCa750X DCT (RH09-2021)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 mei 2017 09:09 #9 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Alpcrash investigations

ONDER de start motor?


Gaan we straks bekijken.

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 mei 2017 09:21 #10 door voorstad
Beantwoord door voorstad in topic Alpcrash investigations
Jij kunt helemaal niet op vakantie Oldie, DIT is voor jou de ultieme ontspanning  ;D

2009 - 2022: XL600v uit ' 97 en van 30k naar 180k gereden.
2022 - heden: XT660z uit '11 met 40k op de teller.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 mei 2017 09:45 #11 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Alpcrash investigations
Klopt Eelco, ik verveel me kapot op dat strand onder die palmbomen.
Bier is daar ook al niet te drinken.
Puur uit verveling ga ik maar een beetje in de woestijn crossen.

8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8)

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 mei 2017 09:51 #12 door Floris
Beantwoord door Floris in topic Alpcrash investigations
Mooie reportage!
Deze ga ik volgen, ik ben heel benieuwd.
Alle vakantieverloven zijn ingetrokken  :D

Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 mei 2017 11:09 #13 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Alpcrash investigations

Alle vakantieverloven zijn ingetrokken


Ech nie 8)

De eerste resultaten.

De enorme ravage van wat eens een starmotor was.



Duidelijk is aan het huis de flinke deuk te zien die er in is geslagen.


Maar dan.....
wat vind je vervolgens onder de startmotor.



Het moge duidelijk zijn dat dit blokje zeker geen verre reizen meer gaat maken.
De enige reis zal naar de schroothandelaar zijn hier 500 meter verder.
Ik had nog even gehoopt dat de cilinders in elk geval nog bruikbaar zouden zijn, maar ook die hebben een flinke klap gehad.
Maar goed.
De vraag is toch nog, wat heeft deze ravage veroorzaakt.
Er zat meer dan voldoende olie en koelvloeistof in het blok en het motortje liep prachtig zonder bijgeluiden.
Maar, de oorzaak gaan we vinden.
Suggesties mogen geplaatst worden maar het gaat nog even duren voor de antwoorden er zijn.










PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 mei 2017 11:12 #14 door Kansloos
Beantwoord door Kansloos in topic Alpcrash investigations
Gekke opmerking misschien maar is de startmotor zelf niet vast gelopen?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 mei 2017 11:16 #15 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Alpcrash investigations
Dacht ik eerder ook aan maar nu er een deuk aan de buitenzijde van de startmotor zit lijkt het me niet zo.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 mei 2017 11:17 #16 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Alpcrash investigations
En dan nog zou de beschadigingen ook zichtbaar moeten zijn aan de startkrans toch.

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 mei 2017 11:27 #17 door Kansloos
Beantwoord door Kansloos in topic Alpcrash investigations
Zou op zich niet hoeven.  Die is volgens mij van gehard staal.  Dat breekt alleen als dat het zwakste punt is.  Dat zou nu het blok zelf zijn.

Voor welke motor was dit blok?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 mei 2017 11:29 #18 door Kansloos
Beantwoord door Kansloos in topic Alpcrash investigations

Dacht ik eerder ook aan maar nu er een deuk aan de buitenzijde van de startmotor zit lijkt het me niet zo.


Kan zijn dat hij is vast gelopen doordat in de startmotor iets afbraak. Dat dit ook de deuk veroorzaakt heeft

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 mei 2017 12:34 #19 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Alpcrash investigations

Voor welke motor was dit blok?


Motor van Marcoef ( in ander topic.
Is PD06 van 1994

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 mei 2017 12:38 #20 door marccoef
Beantwoord door marccoef in topic Alpcrash investigations
Wat een ellende zeg, had ergens echt gehoopt dat hij op de weg zou blijven. Helaas.
Erg benieuwd wat je nog allemaal gaat vinden.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.200 seconden