Alpcrash investigations

14 mei 2017 21:26 #41 door kees
Beantwoord door kees in topic Alpcrash investigations

Ik probeerde verder ook niet te beleren.

Je hebt gelijk, bijvoorbeeld de set-up van een BMW GS-blok is automotive: aparte bak en olie, droge koppeling, vliegwiel met startkrans en startmotor daarom met bendix. Maar, ik diste mijn verhaal op omdat we nu naar een Alpje kijken.

Vliegwiel en startkoppeling zijn in dit geval 2 aparte onderdelen op de krukas met elk hun eigen functie(s). De startmotor en startkoppeling zijn puur voor het aanjagen om te starten. Het vliegwiel heeft vanwege zijn massa inderdaad enerzijds een functie, anderzijds zitten daar ook de magneten in die de pick-ups prikkelen voor het ontstekingssignaal.

Als er inderdaad iets van binnenuit gedrukt is, ga ik uit van iets in het carter dat tussen de baktandwielen is gekomen. Die tandwielen zijn potent genoeg in verhouding tot het brosse gietaluminum van het carter.


Benieuwd, wel.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 mei 2017 21:41 - 14 mei 2017 21:46 #42 door alain
Beantwoord door alain in topic Alpcrash investigations

ga ik uit van iets in het carter dat tussen de baktandwielen is gekomen.


"Ne cherchez pas midi à quatorze heures !"

Dat 'iets' is er toch uit gevlogen ? Dus die Oil Jet ! Die is gegrepen tussen contragewicht van de krukas en de tandwielen van de bak, en naar boven gestuwd doorheen het dak van het carter.

XL600V (PD06-1994) - iNCa750X DCT (RH09-2021)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 mei 2017 22:05 - 14 mei 2017 22:09 #43 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Alpcrash investigations
Het gedeelte wat de startmotor bediend, is inderdaad een gewoon tandwiel wat de draaiende beweging overbrengt.
Het eerste wat ik controleerde was de vrijloop. Deze is geheel intact en werkt gewoon zoals het hoort.
Ik denk dat Ad inderdaad het dichtst bij de waarheid zit.

Omdat het expansie vat ook een gat heeft, verwacht ik eigenlijk dat er een onderdeel naar buiten is gekomen wat er niet meer is.
Er zit nogal wat ruimte tussen starmotor en expansie
Zal wel ergens op straat liggen dan

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 mei 2017 20:15 #44 door Arjen
Beantwoord door Arjen in topic Alpcrash investigations

Ik probeerde verder ook niet te beleren.


No offence taken! :)

Ben juist blij dat er zulke interessante topics met dito reacties op ons forum staan, want: leuk om iets meer te leren dan alleen de basis!

“Never Stop Exploring”

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 mei 2017 20:39 #45 door voorstad
Beantwoord door voorstad in topic Alpcrash investigations
Ja, ik wacht ook met smart op jouw topic Arjen. De opbouw van de PD10....  ::)

2009 - 2022: XL600v uit ' 97 en van 30k naar 180k gereden.
2022 - heden: XT660z uit '11 met 40k op de teller.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 juni 2017 07:23 #46 door Floris
Beantwoord door Floris in topic Alpcrash investigations
Ik zit met spanning op het vervolg van dit verhaal te wachten

Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 juni 2017 08:23 #47 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Alpcrash investigations
Nog ff wachten.
De komende week het vervolg

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 juni 2017 20:04 #48 door Peter M
Beantwoord door Peter M in topic Alpcrash investigations

Nog ff wachten.
De komende week het vervolg



Sjips.....clifhanger.......doen ze met TV series ook.  :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 juni 2017 17:14 - 06 juni 2017 19:30 #49 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Alpcrash investigations
Zo, een beetje bruiner dan voorheen en mooi uitgerust heb ik vandaag maar weer eens de gereedschappen tevoorschijn gehaald om de alpcrash maar eens verder uit te diepen,.


Eerst maar eens de waterpomp er af, en wat daarachter ligt beloofd niet veel goeds.


Met een beetje dunnen vingers en een tangetje de ingewanden onderzocht en dit kwam tevoorschijn.


De koppeling kant open en daar vind ik geen enkele onrechtmatigheid.
Alles keurig vast en op zijn plek
Wordt dus verder wroeten



Toch nog een keer beter in het grote gat gekeken, maar zo is er weinig te zien.



Geen rare dingen achter het huis en geen brokstukken.



Dan de cilinderkoppen er af aan beide kanten. Eerst de voorste maar eens.
Ziet er keurig uit en geen brokstukken tot zover.



De nokkenas en kleppen hebben in elk geval voldoende olie gekregen gezien het badje wat achter is gebleven.



Een blik op de zuiger geeft ook al geen soelaas. Netjes in orde.



Maar de onderkant van de cilinder doet vermoeden dat het daarbinnen heeft gespookt



Wordt vervolgd. ;D














PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 juni 2017 19:46 #50 door MartinW
Beantwoord door MartinW in topic Alpcrash investigations
Je bent al een heel stuk verder met je onderzoek Marien! De oorzaak komt vroeg of laat vast boven water.  :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 juni 2017 23:08 #51 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Alpcrash investigations




Hmmmmm, dit is dus minder.
Het heeft daarbinnen echt gespookt

de bovenkant van de andere cilinder
Hier is iets vreemds mee


PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 juni 2017 22:37 #52 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Alpcrash investigations
De aap komt uit de mouw.

De beelden spreken voor zich.









De achterste drijfstang is dwars door de zijwand van de cilinder geslagen en heeft de startmotor met geweld naar buiten geramd.
Een vastloper dus.
De drijfstang is zelfs krom geslagen door al dat geweld  ( foto 3 )
De versnellingsbak heeft geen enkele schade en was dus niet de oorzaak.
Op foto 4 het onderdeeltje wat buiten het blok is gevonden, maar nu op zijn plekje.
Ik vermoed dat de oorzaak een gebrek aan smering is geweest van het achterste krukaslager of door eerder rijden met te weinig olie.
Een verstopt olie kanaaltje kan ook zoiets veroorzaken.

Mocht iemand interesse hebben in de restanten ??? ( zie laatste foto ) of verder willen graven
Gratis af te halen in Duiven.
Anders gaat het zaterdag naar de OIJB














PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 juni 2017 23:53 #53 door Trigger
Beantwoord door Trigger in topic Alpcrash investigations
Misschien dat je zaken zoals de uitgaande as wilt bewaren? Typisch zo'n onderdeel waar meer leden tegenaan lopen, zoals ik met mijn afgeknauwde as.

Honda NC700Xa - Honda CB500 PC32A

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 juni 2017 00:29 #54 door hermann
Beantwoord door hermann in topic Alpcrash investigations
Hallo marien of moet ik old timer zeggen/schrijven.

Ik volg voor mijn als truck monteur dit
interesante topic al even.

Ik wil graag de restanten op komen halen.
Heb al aardig wat gesleuteld maar nog nooit motorfiets onderblok gespleten.
Dus dit kan mooi uitkomen.
Misschien kom ik nog verstopt oliekanaal tegen ofzo.
Om de oorzaak misschien helemaal te vinden.
Of toch te weinig olie ingezeten.

Gr herman

Transalp 600 PD06B '97

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 juni 2017 09:20 #55 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Alpcrash investigations
Het blok is voor jou Herman.
Laat maar even weten wanneer je het wilt ophalen.
Doe dat even via PM.

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 juni 2017 21:39 #56 door Arjen
Beantwoord door Arjen in topic Alpcrash investigations
Tjonge, wat een puinhoop. Arm blokje  :(
Was er nou iemand die het goed geraden had?

“Never Stop Exploring”

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 juni 2017 11:56 #57 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Alpcrash investigations
Niemand heeft het geraden, maar het werk is ook niet af.
Het blokje gaat naar Herman vandaag en die gaat hem splitsen om de oorzaak van de vastloper verder te onderzoeken.
Hij zal de resultaten ook bekend maken.
Verhaal is dus ook nog niet af.

Ik ga er vanuit dat er een tijdje met weinig of geen olie is gereden of een van de oliekanaaltjes dicht is geslibd.
Maar dat een krukas lager is vastgelopen is de reden dat hij door de achterkant naar buiten is geslagen en de starmotor eraf heeft gerukt.

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 juni 2017 12:13 - 10 juni 2017 12:16 #58 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Alpcrash investigations
Welk lager denk jij dat is vastgelopen? Drijfstang-krukas of in de carters?

Lijkt mij ook aannemelijk dat een vastgelopen zuiger de oorzaak is geweest van het breken va de krukas. De drijfstang is helemaal krom wat er volgens mij op duid dat de zuiger geblokkeerd heeft, de krukas een zetje door gegeven heeft en dan de weg naar buiten met mindte weerstand gevonden heeft.

Maar hoe komt dat brokstukje tussen de inlaatklep?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 juni 2017 18:34 #59 door Jan F.
Beantwoord door Jan F. in topic Alpcrash investigations
Is er niet een zuigerveer gebroken en in de verbrandingskamer terecht gegomen (bovenste groefuitgebroken)?

Groet, Jan

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 juni 2017 09:02 #60 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Alpcrash investigations
De restanten van de zuiger zaten niet vast. Krukaslager zit wel vast.
Behalve dat stukje tussen de klep zaten er geen restanten boven op de zuiger.

Als je de plaatjes bekijkt dan kun je zien dat de zuigers aan de bovenkant niet echt beschadigd zijn.
Bij de achterste cilinder is een kleine inslag te zien en opmerkelijk veel aanslag tov de voorste cilinder.

Op een van de foto's is te zien dat de zuiger meer dan gehalveerd is, en op het laagste punt is er dan ruimte waardoor een stukje metaal bovenop de zuiger kan zij gekomen.
De vastloper is daar zeker niet door ontstaan. De bovenkant van de zuiger zou er dan wel anders uitzien.
Vreemd is het wel allemaal, maar je weet nooit waar en hoe de boel ontploft.

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.127 seconden